2011-03-07, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tisseltassel
Hej. Jag undrar om någon kan svara på ifall den här Xikar-varianten http://www.xikar.com/product_pg_solution.asp

PG Solution 8 oz premixed innehåller 50/50? Eller ska man fylla på med Xikar varje gång i humidoren?
Jag håller med om att man blir förvirrad av det som står på sajten:

XIKAR® PG Solution (propylene glycol) is manufactured to our exact specifications. Using XIKAR PG Solution, and XIKAR's two-way humidification system will keep your humidor at 70% Relative Humidity ensuring a "humidor fresh" smoke every time.

XIKAR® Solution is pre-mixed and ready for use. Use XIKAR® Solution every time your humidifier needs fluid. You may fill your humidifier directly from this bottle. It's just that simple!

PG Solution:

•Use every time solution
•Hydroscopic, so humidity is ALWAYS 70%
•Anti-Fungal agent
•Won't plug humidifiers!

1.Purity solution is created with a reverse-osmosis
system, resulting in less then 4 ppm impurities
2.Mix – it is a perpetual solution, whose mix of PG and
purified water is such that the PG biodegrades at the
same rate as refill of the devices

3.Crystals – the crystals allow for absorption of up to
450x their volume in the PG Solution.

De skriver att PG/vattenblandningen ska användas varje gång vilket är märkligt! Dessutom påstår de att propylenglykolen bryts ner biologiskt i fuktaren och därmed behöver fyllas på vilket låter dubbelt märkligt.

Jag skulle nog bara använda PG-lösningen vid den första aktiveringen av fuktaren och sedan enbart tillsätta avjonat/destillerat vatten. Om det visar sig att den relativa fuktigheten långsamt blir högre med tiden får man väl börja använda PG-lösningen igen.
Citera
2011-03-07, 18:25
Medlem
Tisseltassels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Jag håller med om att man blir förvirrad av det som står på sajten:

XIKAR® PG Solution (propylene glycol) is manufactured to our exact specifications. Using XIKAR PG Solution, and XIKAR's two-way humidification system will keep your humidor at 70% Relative Humidity ensuring a "humidor fresh" smoke every time.

XIKAR® Solution is pre-mixed and ready for use. Use XIKAR® Solution every time your humidifier needs fluid. You may fill your humidifier directly from this bottle. It's just that simple!

PG Solution:

•Use every time solution
•Hydroscopic, so humidity is ALWAYS 70%
•Anti-Fungal agent
•Won't plug humidifiers!

1.Purity solution is created with a reverse-osmosis
system, resulting in less then 4 ppm impurities
2.Mix – it is a perpetual solution, whose mix of PG and
purified water is such that the PG biodegrades at the
same rate as refill of the devices

3.Crystals – the crystals allow for absorption of up to
450x their volume in the PG Solution.

De skriver att PG/vattenblandningen ska användas varje gång vilket är märkligt! Dessutom påstår de att propylenglykolen bryts ner biologiskt i fuktaren och därmed behöver fyllas på vilket låter dubbelt märkligt.

Jag skulle nog bara använda PG-lösningen vid den första aktiveringen av fuktaren och sedan enbart tillsätta avjonat/destillerat vatten. Om det visar sig att den relativa fuktigheten långsamt blir högre med tiden får man väl börja använda PG-lösningen igen.

Okey! Tack för svaret! Om man använder glykol varje gång blir väl humidoren tillslut fylld av det eller? Man har ju hört att man bara behöver glykol första gången och därefter fylla på med destillerat? Någon annan som vill spekulera i detta?
Citera
2011-03-07, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tisseltassel
Okey! Tack för svaret! Om man använder glykol varje gång blir väl humidoren tillslut fylld av det eller? Man har ju hört att man bara behöver glykol första gången och därefter fylla på med destillerat? Någon annan som vill spekulera i detta?
Precis! Om man använder PG-lösning varje gång blir halten PG i fuktaren snabbt så hög att funktionen försämras drastiskt. PG avdunstar nämligen inte alls i samma utsträckning som vatten.

Om Xikar har kommit på något sätt att få PG att sönderdelas så måste man ju naturligtvis använda PG-lösningen kontinuerligt men det verkar väldigt onödigt då det är så mycket enklare att köra som vanligt och bara tillsätta destillera vatten.

Fast, att använda svampar impregnerade med PG är ändå alltid förknippat med mer krångel jämfört med att använda Humibeads från Heartfelt Industries.
Citera
2011-03-09, 22:15
Medlem
Racerbyces avatar
Någon som har erfarenhet av att köpa cigarrer från Cigarr Center? Vad tycker ni om dem vad gäller utbud och service, jämfört med andra näthandlare?

http://www.whiskycenter.se/Cigarrbut...utik_Butik.htm
Citera
2011-03-10, 00:21
Medlem
Om man vill få tag på cigarrer från Kuba. Hittar man då dem i vanliga tips och tobaksaffärer eller är det svårare än så? Någon som rekommenderar något speciellt märke?

// Okunnig!
Citera
2011-03-10, 02:23
Medlem
Frijss avatar
De flesta cigarrerna jag har rökt är det inte precis så mycket nikotin i. Känner mig aldrig knäsvag eller bieffekterna av nikotin när jag röker cigarr, kanske på slutet, men man ska ju inte röka mer än två tredjedelar av en cigarr så men jag tycker att Cohiba Corona Especiale är en cigarr med lite nikotin i.
Citera
2011-03-10, 08:33
Medlem
Weebls avatar
Jag har rökt en bolivar petit corona som fick min värld att snurra så mycket att jag fick gå och lägga mig efter en 1/3...
Citera
2011-03-10, 17:24
Medlem
hejaklacksledares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
Någon som har erfarenhet av att köpa cigarrer från Cigarr Center? Vad tycker ni om dem vad gäller utbud och service, jämfört med andra näthandlare?

http://www.whiskycenter.se/Cigarrbut...utik_Butik.htm
Utbudet är stort, kanske en av det största i Sverige. Vad gäller service kan jag inte svara på, dock har jag inte hört något negativt om cigarrcenter.

Citat:
Ursprungligen postat av Don Xavier
Om man vill få tag på cigarrer från Kuba. Hittar man då dem i vanliga tips och tobaksaffärer eller är det svårare än så? Någon som rekommenderar något speciellt märke?

// Okunnig!

Lär inte finnas i många "vanliga" tobaksbutiker, och skulle det finnas så vet man aldrig hur pass seriös handlaren är vilket gör att risken för torra cigarrer är ganska stor. I många städer finns det dock seriösa handlare som säljer alla möjliga cigarrer, kubanska samt icke-kubanska. Det är ganska svårt att rekommendera en handlare när man inte vet var i landet du bor. Dessutom finns det ganska många cigarrförsäljare som även säljer på internet. Jose L. Piedra cremas är en prisvärd cigarr som brukar gå loss på 23-25kr/st. Även montecristo no4 är populär och går på 95-100kr/st. Imo är det lite dumt att köpa dyra cigarrer om man inte har rökt så jättemycket, om man inte har en liggande åtta på kontoutdraget, dvs.

Om du söker här i tråden så kommer du hitta massvis med cigarrtips som crazy swede har gett.
Citera
2011-03-11, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejaklacksledare

Lär inte finnas i många "vanliga" tobaksbutiker, och skulle det finnas så vet man aldrig hur pass seriös handlaren är vilket gör att risken för torra cigarrer är ganska stor. I många städer finns det dock seriösa handlare som säljer alla möjliga cigarrer, kubanska samt icke-kubanska. Det är ganska svårt att rekommendera en handlare när man inte vet var i landet du bor. Dessutom finns det ganska många cigarrförsäljare som även säljer på internet. Jose L. Piedra cremas är en prisvärd cigarr som brukar gå loss på 23-25kr/st. Även montecristo no4 är populär och går på 95-100kr/st. Imo är det lite dumt att köpa dyra cigarrer om man inte har rökt så jättemycket, om man inte har en liggande åtta på kontoutdraget, dvs.

Om du söker här i tråden så kommer du hitta massvis med cigarrtips som crazy swede har gett.

Oh. Jag bor i Stockholm. Glömde skriva det. Tack för hjälpen so far. Vart i huvudstaden kan man vända sig? Något du rekommenderar?
Citera
2011-03-11, 02:43
Medlem
Stiffnippless avatar
Var köper man humidorer? Jag har alla mina cigarrer i kylskåpet i plastpåsar och min fru gnäller på att det är för lite plats för mat i kylskåpet.
Citera
2011-03-11, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don Xavier
Oh. Jag bor i Stockholm. Glömde skriva det. Tack för hjälpen so far. Vart i huvudstaden kan man vända sig? Något du rekommenderar?
T.ex. Cigarrummets Backficka vid Stureplan, Brobergs i Sturegallerian och Roberts Tobak (kolla upp adress på Eniro).
Citera
2011-03-11, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Var köper man humidorer? Jag har alla mina cigarrer i kylskåpet i plastpåsar och min fru gnäller på att det är för lite plats för mat i kylskåpet.
De flesta handlar på Humidor Discount.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in