Citat:
Ursprungligen postat av
GRmihawk
Skaffade några cigarrer för nån vecka sen. För att vara mer specifik:
- Montecristo No4
- Partagas Milles Fleur
- Rafael Gonzalez Panetelas
- Padron 2000
- Guantanamera Cristales (5-pack)
- H.Upmann Half Corona
- Romeo Y Julieta No 1
- Av dessa så har jag testat alla förutom H.Upmann, Padron och Partagas.
Jag märkte ärligt talat inte nån skillnad mellan de andra cigarrerna. Tittade ju så klart innan jag köpte cigarrerna reviews på internet på dessa cigarrer, jag kände aldrig citrussmak, eller kokosmak osv som det skrevs om på dessa cigarrer. Är detta normalt? Jag vet inte, jag drar absolut inte halsbloss, använder bara en vanlig tändare, ibland min lighter.
Den enda skillnaden mellan Montecriston, Rafael Gonzalez-cigarren och Guantanamera:n var kanske, jag tyckte att Rafael Gonzalez, den som jag rökte idag var lite 'mildare'. Det var bara tobaksmak, det diggade jag. Montecriston var väl också helt okej, men som sagt, det blev aldrig som det stod om på Internet där det skulle 'smaka' mer än bara tobakssmaken.
- Så jag frågar er cigarrökare, är detta någonting som går över med tiden man 'experimenterat' alla sorters cigarrer? Tänder jag med fel tändare? Är det någonting som jag gör fel eller går detta över med tiden?
Borde kanske tilläggas att jag aldrig rökt nåt tidigare.
Tackar
Viktigt är såkallad "retrohaling" dvs att när du har rullat röken i munnen och den blivit kall så blåser du ut en liten del genom näsan (obs inte varm rök innan du är van!) det är där de flesta arom och smakreceptorerna sitter, strax innan näsan i svalget. Ceder, läder, kakao, kanel, lätta bär-hintar etc är aromer jag enbart får genom retrohaling medan mustighet, peppar, styrka mm upplevs i munnen.
Viktigt att minnas är att "taste" är smak, dvs det du känner på tungan medan "flavour" är det du känner av genom kombinerad smak på tungan och svalget. Se också till att röken är sval och rök inte där det är blåsigt för då brinner cigarren varmt och ojämnt och du får inte den "blend" av smaker som rullaren avsett.