2014-07-03, 20:20
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GRmihawk
Ska jag göra, är Casa De Garcia (Maduro) värt pengarna?
Ligger lite dåligt nu med ekonomin, 10 cigarrer för 265kr är inte dyrt. Nån som testat?

Jag har tyvärr inte provat. Men Quintero Favoritos kan hittas för nästan samma peng och är mycket prisvärd enligt mig. Bara som ytterligare ett budgettips till dig!
Citera
2014-07-04, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Jag har tyvärr inte provat. Men Quintero Favoritos kan hittas för nästan samma peng och är mycket prisvärd enligt mig. Bara som ytterligare ett budgettips till dig!
Håller fullständigt med om detta, Favoritos kommer med en fin typisk mogen havannasmak, trots att de är short fillers så är kontruktionen relativt bra och formatet mycket fint. Brevas däremot är enbart prisvärda men inte mycket mer.
Citera
2014-07-04, 12:37
Medlem
Citat:
Skaffade några cigarrer för nån vecka sen. För att vara mer specifik:
- Montecristo No4
- Partagas Milles Fleur
- Rafael Gonzalez Panetelas
- Padron 2000
- Guantanamera Cristales (5-pack)
- H.Upmann Half Corona
- Romeo Y Julieta No 1

- Av dessa så har jag testat alla förutom H.Upmann, Padron och Partagas.
Jag märkte ärligt talat inte nån skillnad mellan de andra cigarrerna. Tittade ju så klart innan jag köpte cigarrerna reviews på internet på dessa cigarrer, jag kände aldrig citrussmak, eller kokosmak osv som det skrevs om på dessa cigarrer. Är detta normalt? Jag vet inte, jag drar absolut inte halsbloss, använder bara en vanlig tändare, ibland min lighter.
Den enda skillnaden mellan Montecriston, Rafael Gonzalez-cigarren och Guantanamera:n var kanske, jag tyckte att Rafael Gonzalez, den som jag rökte idag var lite 'mildare'. Det var bara tobaksmak, det diggade jag. Montecriston var väl också helt okej, men som sagt, det blev aldrig som det stod om på Internet där det skulle 'smaka' mer än bara tobakssmaken.
- Så jag frågar er cigarrökare, är detta någonting som går över med tiden man 'experimenterat' alla sorters cigarrer? Tänder jag med fel tändare? Är det någonting som jag gör fel eller går detta över med tiden?
Borde kanske tilläggas att jag aldrig rökt nåt tidigare.
Tackar
Viktigt är såkallad "retrohaling" dvs att när du har rullat röken i munnen och den blivit kall så blåser du ut en liten del genom näsan (obs inte varm rök innan du är van!) det är där de flesta arom och smakreceptorerna sitter, strax innan näsan i svalget. Ceder, läder, kakao, kanel, lätta bär-hintar etc är aromer jag enbart får genom retrohaling medan mustighet, peppar, styrka mm upplevs i munnen.

Viktigt att minnas är att "taste" är smak, dvs det du känner på tungan medan "flavour" är det du känner av genom kombinerad smak på tungan och svalget. Se också till att röken är sval och rök inte där det är blåsigt för då brinner cigarren varmt och ojämnt och du får inte den "blend" av smaker som rullaren avsett.
Citera
2014-07-05, 12:58
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ligger lite dåligt nu med ekonomin, 10 cigarrer för 265kr är inte dyrt. Nån som testat?
Vet inte om just C D G men jag rekommenderar Quintero Brevas från Kuba som kan köpas för runt 30 spänn. Den är ganska sträv och barsk men faktiskt en god cigarr med den speciella kubanska karaktären.
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2014-07-05 kl. 13:04.
Citera
2014-07-06, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Vet inte om just C D G men jag rekommenderar Quintero Brevas från Kuba som kan köpas för runt 30 spänn. Den är ganska sträv och barsk men faktiskt en god cigarr med den speciella kubanska karaktären.
Efter 6-12mån i humidoren blir den faktiskt rätt mild och len med fin arom
Citera
2014-07-12, 21:23
Medlem
Hmm, okej. Får vänta som sagt tills jag fått humidoren.
Får ursäkta för att komma med frågor så ofta, men har läst runt lite på nätet om att man ska tända cigarr med Butantändare, jag har ju iofs en vanlig tändare med vanlig 'gas'. Eller vad det nu kallas för.
Vad spelar det egentligen för roll?
Citera
2014-07-13, 00:28
Medlem
kleijons avatar
Citat:
Hmm, okej. Får vänta som sagt tills jag fått humidoren.
Får ursäkta för att komma med frågor så ofta, men har läst runt lite på nätet om att man ska tända cigarr med Butantändare, jag har ju iofs en vanlig tändare med vanlig 'gas'. Eller vad det nu kallas för.
Vad spelar det egentligen för roll?
"Vanlig" gas är butangas. Det funkar bra att tända med den, men det tar lång tid att tända en cigarr och vanliga tändare blir väldigt varma snabbt. Då skulle jag hellre använda tändstickor, den långa varianten funkar alldeles utmärkt att tända med.
Varför man inte ska använda bensintändare eller vänta tills svavlet på tändstickorna brunnit upp är att det kan ge smak åt cigarren.

Cigarrtips: Winston Churchill Lancaster. Provade min första igår kväll, det va den godaste jag har provat sen Montecristo no2. Men bra mycke mer prisvärd! Köpte en liten låda med dom förut som skall avnjutas i sommar. Tog med några Spitfire också.
Citera
2014-07-13, 17:04
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kleijon
"Vanlig" gas är butangas. Det funkar bra att tända med den, men det tar lång tid att tända en cigarr och vanliga tändare blir väldigt varma snabbt. Då skulle jag hellre använda tändstickor, den långa varianten funkar alldeles utmärkt att tända med.
Varför man inte ska använda bensintändare eller vänta tills svavlet på tändstickorna brunnit upp är att det kan ge smak åt cigarren.

Cigarrtips: Winston Churchill Lancaster. Provade min första igår kväll, det va den godaste jag har provat sen Montecristo no2. Men bra mycke mer prisvärd! Köpte en liten låda med dom förut som skall avnjutas i sommar. Tog med några Spitfire också.

Ahhh, håller helt med om Lancastern. Den är fantastisk. Kul att du tycker att no2 är riktigt bra med, har nämligen ett par liggandes som jag inte haft tid att prova än. Ser fram emot det!
Citera
2014-07-15, 14:41
Medlem
Monte2 är fantastiska men är ingenting för småflickor om man säger så.
Citera
2014-07-29, 20:57
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Hur vet man om en cigarr är värd att lagra?
Citera
2014-07-31, 20:23
Medlem
RIP-Polariss avatar
Alla cigarrer vinner på att lagras! Även "budgetcigarrer," de blir i vart fall inte sämre.
Citera
2014-08-02, 09:56
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Rökte en C D G Maduro igår och det var OK sett till priset. Brann inte direkt rakt och har en lite ruffig textur på täckbladet.

Sedan så rökte jag en José L Piedra Cremas och den var bättre. Lite söt. Lättare packad. Bättre än Rafael Gonzalez men sämre än Quintero Brevas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in