2013-01-17, 23:34
Medlem
ozyrecons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonahQuizz

Innan det går för mycket OT: Jag älskar dessa H. Upmann half coronas som jag häromdagen nämnde att jag köpt en låda av (billiga är de också), och jag tar tacksamt emot tips på andra korta cigarrer som är så perfekta när man är röksugen men inte riktigt har tid.

Vem vill tipsa ett ärkesvin som dig??
Du smutsar ner trådar med din lojja attityd. Ta dig i kragen och sansa dig tuffing, sabba inte en tråd där folk vill ha en bra stämning.. är det inte de som är meningen med rökandet. Alla är nya och oerfarna i början o då finns många frågor.
jag hade gärna sett att du håller dig borta från tråden, jag tar faktiskt rytves parti..
Citera
2013-01-17, 23:44
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Jag älskar dessa H. Upmann half coronas som jag häromdagen nämnde att jag köpt en låda av (billiga är de också), och jag tar tacksamt emot tips på andra korta cigarrer som är så perfekta när man är röksugen men inte riktigt har tid.

San Cristóbal de la Habana - El Principe. Nötig och krämig till ett överkomligt pris. Mildare än Upmanns förvisso. Kindcigars har haft kampanj på dem innan, hoppas den kommer tillbaka.
Ramon Allones Club Coronas - Liknande karaktär av krämig pistasch. (Har haft lite otur med brandegenskaperna på de jag rökt, men jag tror det berott på annat.)

Rocky Patel - Decade Forthy-six. Ingen kubakaraktär på den här, utan mer dova toner av kaffe och mörka bär. Bra bygge och fint balanserad. (pris över hundralappen)

Det är lite vad jag vill ha i lådan.
Citera
2013-01-17, 23:49
Medlem
Jag är också ny och har också haft många frågor, och fått lära mig mycket efter hand vilka procedurer som krävs och vilka metoder som är bra och mindre bra.

Rytve vädjar om hjälp då han inte når rätt humiditet i sin humidor, men samtidigt är han bestämd med att: "Jag har inget jävla intresse av att fitta med salttester och fuktmetoder".

Han är ju uppenbarligen inte intresserad av att göra det som faktiskt krävs, och då går det över mitt förstånd när han börjar prata om att köpa en större humidor.
Citera
2013-01-17, 23:56
Medlem
Killer-queen; Noterat. Tackar! Det får bli ett par av varje vid nästa beställning.

Om du inte har testat kaffet Kind säljer så rekommenderar jag det verkligen, om du gillar kaffe, alltså. Jag har fem påsar på gång hemma.
Citera
2013-01-18, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelvis
...Här behövs ingen som tror sig vara bättre eller kunna mer än nån annan och bevisa det genom att vara smått arrogant, såna finns det gott om annars på cigarrprat.se
Jag tänkte inte ge mig in i den här diskussionen, tycker vi ska diskutera cigarrer och inget annat här, men eftersom denna tråd plötsligt drogs ner på samma skabbnivå som övriga Flashback så vill jag ändå säga några saker:

Prata inte illa om forumet Cigarrprat! Jämfört med Flashback är det väl ändå milsvidd skillnad i vilken stämning och bemötande som finns där?

Att man som expert lätt kan råka ge ett arrogant svar beror helt enkelt på att man blir trött på att om och om igen svara på grundläggande frågor från nybörjare som inte bemödat sig med att att söka efter svaret först. En annan orsak till käbbel är att man som veteran kan tycka det är lite irriterande med färskingar som lägger ut texten kring vad som är bra och hur saker ska gå till när det tydligt framgår att de faktiskt inte har hela bilden klar för sig.

Låt oss nu återgå till att hålla viss stil i inläggen här!
Citera
2013-01-18, 15:32
Medlem
Gwains avatar
Hej!

Här har ni som är väldigt intresserade av cigarrer lite länkar:

http://www.youtube.com/user/cigarobsession
http://www.youtube.com/user/smokingcigargirl
http://www.youtube.com/feed/UC0U5o15KHaqogjxAUrR3xhg
Citera
2013-01-18, 16:39
Medlem
Jag har bestämt mig för beads istället. Det passar nog bättre.
Citera
2013-01-18, 17:29
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Återigen vill jag påpeka att det inte är min mening att framstå som otrevlig eller arrogant, men då Rytve (som jag skulle gissa är max 16 år gammal) vädjar om hjälp men samtidigt totalvägrar att syssla med flera av de procedurer som faktiskt krävs så finns det väl inte mycket man kan göra?

Nu ska jag trotsa kylan och röka en Monte-4:a.
Måste man verkligen göra allt det där? Krävs det verkligen? Låter väldigt jobbigt att pula med salttester och så. Går det inte att bara köpa en humidor och så är det bra med det? Jag är en nybörjade och har max rökt kanske 10 stycken lite finare cigarrer i mitt liv.
Citera
2013-01-18, 17:40
Medlem
En humidor är bara en tät behållare. Luftfuktigheten måste styras av en fuktare och om denna inte är helt ideal så krävs en hygrometer för att kunna se om luften i humidoren är lagom fuktig.

Och som sagt, hygrometrar måste alltid kalibreras...
Citera
2013-01-18, 17:54
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
En humidor är bara en tät behållare. Luftfuktigheten måste styras av en fuktare och om denna inte är helt ideal så krävs en hygrometer för att kunna se om luften i humidoren är lagom fuktig.

Och som sagt, hygrometrar måste alltid kalibreras...
Tack för ditt svar, jag förstår mer nu.

Tittade på den där smoking girl på youtube. Det var tråkigt att hon inte var så snygg. Annars så hade det kanske varit onanimaterial. Hmm, hur många tjejer röker egentligen cigarrer? Har ni träffat någon i verkligheten?
Citera
2013-01-18, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storpungen
Måste man verkligen göra allt det där? Krävs det verkligen? Låter väldigt jobbigt att pula med salttester och så. Går det inte att bara köpa en humidor och så är det bra med det? Jag är en nybörjade och har max rökt kanske 10 stycken lite finare cigarrer i mitt liv.
Tyvärr. Om man vill hålla rätt och jämn humiditet (vilket cigarrerna kräver för att hålla) så måste man hålla koll på vad som händer i skåpet medelst en salttestad hygrometer. Just salttestet är hur simpelt som helst och kräver endast en liten tät behållare, en kapsyl, salt och vatten.

Som Crazy_swede skriver så är humidoren endast en tät behållare. Att den håller rätt humiditet måste man sköta själv.

När jag precis hade köpt mitt skåp så var det fortfarande mycket jag inte visste. Jag trodde inte att det skulle krävas så pass mycket jobb som det faktiskt gör, men jag har fått lära mig det mesta från folket på Cigarrprat, och där har jag aldrig känt att någon suckar för att man ställer för mycket frågor. Tvärtom blir man väldigt vänligt bemött, och det verkar bara som att de tycker att det är kul att ännu en har hittat dit. Så jag förstår verkligen inte kritiken mot det forumet.

Nu är det helg! Strax ska jag röka en Cohiba Panetelas. Jag har även lagt vantarna på en låda Partagas Astorias 1999. Den tog dock hårt på januarikassan.
Citera
2013-01-18, 18:27
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Tyvärr. Om man vill hålla rätt och jämn humiditet (vilket cigarrerna kräver för att hålla) så måste man hålla koll på vad som händer i skåpet medelst en salttestad hygrometer. Just salttestet är hur simpelt som helst och kräver endast en liten tät behållare, en kapsyl, salt och vatten.

Som Crazy_swede skriver så är humidoren endast en tät behållare. Att den håller rätt humiditet måste man sköta själv.

När jag precis hade köpt mitt skåp så var det fortfarande mycket jag inte visste. Jag trodde inte att det skulle krävas så pass mycket jobb som det faktiskt gör, men jag har fått lära mig det mesta från folket på Cigarrprat, och där har jag aldrig känt att någon suckar för att man ställer för mycket frågor. Tvärtom blir man väldigt vänligt bemött, och det verkar bara som att de tycker att det är kul att ännu en har hittat dit. Så jag förstår verkligen inte kritiken mot det forumet.

Nu är det helg! Strax ska jag röka en Cohiba Panetelas. Jag har även lagt vantarna på en låda Partagas Astorias 1999. Den tog dock hårt på januarikassan.
Tack för svaret!

Så du går ut när du röker? Är det inte förbannat kallt ute nu? Senast jag rökte så var jag förpassad till ett osexigt rökrum med högljudda fläktar och fulla askfat. Bästa stället jag rökt på var framför datorn i mitt trygga pojkrum hos morsan. Sedan är det härligt att på sommaren sitta i skogen i en glänta bland blommor, gräs och träd och ta det lugnt.

Partagas Astorias 1999 är väldig dyra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in