Citat:
Ursprungligen postat av storpungen
Måste man verkligen göra allt det där? Krävs det verkligen? Låter väldigt jobbigt att pula med salttester och så. Går det inte att bara köpa en humidor och så är det bra med det? Jag är en nybörjade och har max rökt kanske 10 stycken lite finare cigarrer i mitt liv.
Tyvärr. Om man vill hålla rätt och jämn humiditet (vilket cigarrerna kräver för att hålla) så måste man hålla koll på vad som händer i skåpet medelst en salttestad hygrometer. Just salttestet är hur simpelt som helst och kräver endast en liten tät behållare, en kapsyl, salt och vatten.
Som Crazy_swede skriver så är humidoren endast en tät behållare. Att den håller rätt humiditet måste man sköta själv.
När jag precis hade köpt mitt skåp så var det fortfarande mycket jag inte visste. Jag trodde inte att det skulle krävas så pass mycket jobb som det faktiskt gör, men jag har fått lära mig det mesta från folket på Cigarrprat, och där har jag aldrig känt att någon suckar för att man ställer för mycket frågor. Tvärtom blir man väldigt vänligt bemött, och det verkar bara som att de tycker att det är kul att ännu en har hittat dit. Så jag förstår verkligen inte kritiken mot det forumet.
Nu är det helg! Strax ska jag röka en Cohiba Panetelas. Jag har även lagt vantarna på en låda Partagas Astorias 1999. Den tog dock hårt på januarikassan.