2010-12-01, 17:44
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Jag har en fråga.

Det är så att jag gillar cigarrer. Men bara att röka halva cigarren. När jag rökt halva så börjar det smaka mycket sämre.

Vad gör jag för fel?
Citera
2010-12-01, 21:02
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Jag har en fråga.

Det är så att jag gillar cigarrer. Men bara att röka halva cigarren. När jag rökt halva så börjar det smaka mycket sämre.

Vad gör jag för fel?

Det låter som om att du kanske röker för intensivt, vilket leder till att cigarren blir för varm och det i sin tur leder till en sämre smak.
Citera
2010-12-01, 21:09
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Det låter som om att du kanske röker för intensivt, vilket leder till att cigarren blir för varm och det i sin tur leder till en sämre smak.
Ja, jag har tänkt på det. Har låtit en cigarr ligga och vila. Lik förbannat så smakar det sämre. Mycket möjligt att jag varmröker från början och att det blir skit tillslut hur man än gör sedan.
Citera
2010-12-02, 01:03
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ja, jag har tänkt på det. Har låtit en cigarr ligga och vila. Lik förbannat så smakar det sämre. Mycket möjligt att jag varmröker från början och att det blir skit tillslut hur man än gör sedan.

På den här sidan, http://www.spanienkusten.com/358.htm står det om hur man ska röka en cigarr. Bl a står det att om spetsen blir blöt (som den kan bli efter ett tag) så smakar cigarren sämre. Kan det vara detta som är problemet? Har själv problem med detta.
Citera
2010-12-02, 15:06
Medlem
Citat:
Jag har en fråga.

Vad gör jag för fel?
Det är inte säkert att du gör fel men sannolikt är du lite ovan som cigarrökare. Med tiden lär man sig uppskatta att styrkan ökar ju längre man röker.

Men, ofta beror det på tre andra faktorer att en cigarr dör smakmässigt i förtid:

1. Cigarren röks för fort.
Dra mer försiktiga puffar, det är faktiskt viktigare än att vänta en viss tid mellan puffarna

2. Cigarren är för fuktig.
De flesta cigarrer smakar bäst om de stabiliserats vid en fukthalt på 65% relativ fuktighet eller lägre.

3. Cigarren är för ung.
Ju yngre en cigarr är, desto snabbare kommer vrånga och skarpa toner att framträda. Lagra gärna cigarren ett halvt till två år innan den röks. Den som orkar vänta fem år blir verkligen belönad!
Citera
2010-12-02, 20:27
Medlem
Citat:
Jag har en fråga.

Vad gör jag för fel?

Det finns ju cigarrer under namnet Nub. Dem är endast 1/3 (tror jag) så stor som en vanlig cigarr då framställaren tycker att det bara är en liten del som är god av cigarren. De är ganska dyra dock. Har själv aldrig testat men de sägs vara goda.
Kanske vore något för dig?
Citera
2010-12-03, 12:52
Medlem
Har läst en bit in i tråden, dock inte hela.

Jag undrar om det går att få en bra humidor för max 500 kronor?

Jag är en fattig student, men skulle gärna vilja börja samla på mig ett par godingar då jag trots allt uppskattar cigarrer. Jag är dock en total nybörjare, men tack vare ert kunnande har jag kunnat läsa mig till vad jag bör inhandla de första gångerna jag ska röka lite mer medvetet, och inte bara "ta första bästa".

Jag har inte behov av en humidor som rymmer 50 stycken cigarrer, utan en 15 stycken räcker gott och väl för mig, iallafall i nuläget. Därför tycker både jag och min plånbok att det är lite overkill att köpa en stor humidor för tusenlappen, då jag inte behöver en sådan.

Finns det alltså möjlighet att köpa en bra humidor för max 500 kronor?
Citera
2010-12-03, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Campfire
...Finns det alltså möjlighet att köpa en bra humidor för max 500 kronor?
Ja det gör det, särskilt om du kan tänka dig en plastask i stället för en trälåda. En riktigt bra resehumidor för 15 cigarrer finns ]url=http://www.polarcigar.se/?artnr=1202]här[/url].

Kika annars efter plastlådor med tätande gummikant på locket i vanliga mataffärer. Förr hittade jag ofta ett märke som hette Lock & Lock på Coop som fungerade alldeles utmärkt för cigarrförvaring.

Investera sedan i en enkel fuktare som antingen är baserad på oasis med vatten/propylenglykol, akrylgel eller så kallade humibeads.

En hygglig hygrometer är också viktigt men kan slopasom man kör på humibeads som är fool proof så länge de varken torkar ut eller överfuktas.

Kolla utbudet på nätet, t.ex. Polarcigar, Cigarrlagret och Humidor Discount.
Citera
2010-12-03, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Ja det gör det, särskilt om du kan tänka dig en plastask i stället för en trälåda. En riktigt bra resehumidor för 15 cigarrer finns ]url=http://www.polarcigar.se/?artnr=1202]här[/url].

Kika annars efter plastlådor med tätande gummikant på locket i vanliga mataffärer. Förr hittade jag ofta ett märke som hette Lock & Lock på Coop som fungerade alldeles utmärkt för cigarrförvaring.

Investera sedan i en enkel fuktare som antingen är baserad på oasis med vatten/propylenglykol, akrylgel eller så kallade humibeads.

En hygglig hygrometer är också viktigt men kan slopasom man kör på humibeads som är fool proof så länge de varken torkar ut eller överfuktas.

Kolla utbudet på nätet, t.ex. Polarcigar, Cigarrlagret och Humidor Discount.

Okey, tack för svaret.
Om jag förstår dig rätt så är en resehumidor precis som en vanlig, bara det att den är mindre, och inte lika snygg?

Den fungerar alltså inte sämre så länge jag har alla tillbehör som man ska ha till en vanlig humidor också?
Citera
2010-12-03, 17:46
Medlem
Citat:
Okey, tack för svaret.
Om jag förstår dig rätt så är en resehumidor precis som en vanlig, bara det att den är mindre, och inte lika snygg?

Den fungerar alltså inte sämre så länge jag har alla tillbehör som man ska ha till en vanlig humidor också?
Korrekt uppfattat!
Det finns dock snygga resehumidorer i exklusiva träslag men varför slänga ut pengar på så världsliga ting som behållare när det egentligen är cigarrerna man vill åt?

En humidor kan vara vad som helst från en plastpåse till en handsnidad dyrgrip i ädelträ. Dess enda syfte är att hålla en viss fuktnivå och då krävs bara att behållaren är tät samt att den inte tillför oönskade dofter.

För att reglera fukthalten räcker det dock naturligtvis inte med enbart täthet på behållaren. En humidor ska kunna fukta upp uttorkade cigarrer och i viss mån torka ur överfuktade cigarrer. Men, detta sköts inte av humidoren utan av befuktaren! Därför är det bättre att lägga pengarna på en bra befuktare, t.ex. rör med humibeads från Polarcigar, och improvisera behållaren, om man har en tight budget.
Citera
2010-12-03, 18:38
Medlem
Citat:
Korrekt uppfattat!
Det finns dock snygga resehumidorer i exklusiva träslag men varför slänga ut pengar på så världsliga ting som behållare när det egentligen är cigarrerna man vill åt?

En humidor kan vara vad som helst från en plastpåse till en handsnidad dyrgrip i ädelträ. Dess enda syfte är att hålla en viss fuktnivå och då krävs bara att behållaren är tät samt att den inte tillför oönskade dofter.

För att reglera fukthalten räcker det dock naturligtvis inte med enbart täthet på behållaren. En humidor ska kunna fukta upp uttorkade cigarrer och i viss mån torka ur överfuktade cigarrer. Men, detta sköts inte av humidoren utan av befuktaren! Därför är det bättre att lägga pengarna på en bra befuktare, t.ex. rör med humibeads från Polarcigar, och improvisera behållaren, om man har en tight budget.

Okey, låter bra det. Får bli att besöka min lokala cigarrhandlare och se ifall han har något vettigt att erbjuda.

Kan ju förresten passa på att fråga mer , då jag har chansen.

Jag är som sagt totalt obevandrad inom cigarrvärlden, och jag måste säga att än så länge har allt jag rökt smakat ungefär samma. Finns det risk för att jag aldrig utvecklar mina smaklökar och VERKLIGEN börjar uppskatta, och urskilja de olika smakerna på cigarrerna, eller gäller "övning ger färdighet" även här?

Skulle kännas tråkigt att köpa massa saker och olika märken om man aldrig kan uppskatta det fullt ut
Senast redigerad av Campfire 2010-12-03 kl. 18:41.
Citera
2010-12-03, 20:40
Medlem
Merkwurdigliebes avatar
Citat:
Jag undrar om det går att få en bra humidor för max 500 kronor?
Citat:
Jag gjorde en ännu enklare fuktare: en svamp fuktad i kokt kranvatten (destillerat vatten är dock bättre eftersom kranvatten ändå innehåller mineraler och metaller och annat även om du kokar bort bakterierna). Svampen stoppade jag i en burk och gjorde hål på burkens lock så att den sakta släpper ut fukt i lådan. Om luftfuktigheten blir för hög, tejpa över några av hålen i locket.

Observera att svampen bara ska vara fuktig, inte genomblöt.

Total kostnad för allting minus hygrometer: 0 kr. Jag använde bara saker som jag redan hade hemma (lådan är en glasslåda och burken med svampen är en barnmatsburk). Jag skulle tro att den har plats för ca. 20 cigarrer men om det inte vore för barnmatsburken som är ganska bred och förhindrar att man lägger cigarrer i ena halvan av lådan skulle det säkert rymmas 30-40. Man kan säkert göra något smartare arrangemant genom att tejpa fast en smalare fuktare (kanske en ziplockpåse med hål i som innehåller svampen) på insidan av locket eller liknande för att få plats med fler.

Hygrometer kommer du dock inte ifrån. 70% relativ luftfuktighet säger de är bäst. För hög RH och cigarrerna börjar mögla.

Det är bra om din låda är genomskinlig så att du kan se hygrometern genom den utan att behöva öppna lådan, eftersom lådan kommer att släppa ut fuktighet när du öppnar den. Det tar också ett tag innan den bygger upp luftfuktighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in