2008-12-02, 20:18
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortician
Polarn ska köpa cigarrer åt mig på Kuba......
kan ni komma med några bra och goda tips. Förra gången köpte han en låda Partagas D No4. De gillade jag skarpt. Nu funderade jag på de här

Cohiba Esplendidos om han kan få de till bra pris.
annars
Partagas 8-9-8 lonsdale

Cohiba Siglo II
Bolivar Royal Coronas
Punch-Punch

Mortician - hur mycket fick du pynta för en låda No. 4 förra gången?
Och köpte han den i "fabriksbutiken"?
Citera
2008-12-03, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mortician
...Det du säger är att han bör satsa på dessa två
Partagas 8-9-8 lonsdale och Bolivar Royal Coronas som jag listat?
Ja, det är nog klokt att överge tankarna på Cohiba Espléndidos. Partagás 8-9-8 Varnished (tror inte de olackade lådorna, "Unvarnished", finns längre och de lackade är hur som helst bättre!) är en bra cigarr som säkert inte kopieras lika ofta som de mest kända cubanska cigarrerna men den tillhör ändå gruppen av hypade cigarrer! Vad det gäller Bolívar gillar jag personligen Petit Corona mycket mer än Royal Coronas!
Citera
2008-12-07, 21:26
Medlem
lajjjbans avatar
Var handlar ni era cigarrer?

Själv växlar jag mellan smålänska och brobergs...
Citera
2008-12-07, 22:14
Medlem
00010000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajjjban
Var handlar ni era cigarrer?

Själv växlar jag mellan smålänska och brobergs...
Jag växlar rätt mycket.
Brobergs, Cigarrummet, Roberts Tobak vid St:Eriksplan eller Pipor och Tobak vid medborgarplatsen (östgötagatan, mitt emot sunkhaket Carmen) om jag handlar över disk.

http://polarcigar.se/ om jag handlar online.
Citera
2008-12-08, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajjjban
Var handlar ni era cigarrer?...
Via olika kanaler som jag inte vill bränna men aldrig i Sverige (och därmed aldrig till Svenska priser! ).

Men, om man inte vill riskera att få något otalt med tullen så kan jag rekommendera Cigarrummet i Stockholm och Polarcigar på nätet.
Citera
2008-12-09, 19:32
Medlem
Morticians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mats.nystrom
Mortician - hur mycket fick du pynta för en låda No. 4 förra gången?
Och köpte han den i "fabriksbutiken"?

Jag fick lådan av honom så jag vet inte hur mycket han gav. Men jag kan höra med honom.
Skulle tippa på att det är en släkting som fixat den. Hela hans släkt är ju kvar där. Och ja det är äkta. Han ar berättat helt horribla historier hur de gör för att lura staten och få in extrainkomster.
Senast redigerad av Mortician 2008-12-09 kl. 19:36.
Citera
2008-12-11, 21:23
Medlem
Morticians avatar
Snackade med polarn han betalde $20 för en låda Partagas D No4 av sin släkting som jobbar på "Partagasfabriken" $20 är en månadslön för en kuban. De är inte fixade på riktig legal väg om man säger så. Tydligen får man bara föra ut 2 lådor från kuba utan kvitto ska man ta med mer så är det tydligen viktigt att man har kvitto på de. Det gäller iaf för kubaner turister är de inte riktigt lika noga med. Men man vet ju inte.
Citera
2008-12-17, 11:44
Medlem
H0gg3ns avatar
Jag är en rätt ny cigarrökare som skulle vilja ha tips på lite starkare och smakrikare cigarrer. Har väl främst rökt Montecristos tidigare som är mycket goda, dock väldigt milda.
Citera
2008-12-17, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H0gg3n
Jag är en rätt ny cigarrökare som skulle vilja ha tips på lite starkare och smakrikare cigarrer. Har väl främst rökt Montecristos tidigare som är mycket goda, dock väldigt milda.
Mnja, Montecristo är kanske inte det kraftigaste märket av cubanska cigarrer men det tillhör definitivt inte de mildare! Vilka storlekar har du provat?

Vill man röka cubanskt med kraft är det utan tvivel Cohiba, Bolívar, Partagás och Ramon Allones man bör satsa på. Gärna i form av Cohiba Panatelas, Bolívar Petit Corona, Partagás 8-9-8 eller Ramon Allones Specially Selected.

De riktigt kraftiga cigarrerna hittar man dock utanför Cuba. Några exempel är:

Ashton VSG
Arturo Fuente Opus X
Camacho Corojo natural
Don Pepin (de flesta av hans sorter är riktigt kraftiga)
El Rico Habano
Joya De Nicaragua Antaño
La Flor Dominicana Double Ligero
Rocky Patel The Edge Corojo

Det gemensamma för de flesta av cigarrerna ovan är dock att de mår väldigt bra av att lagras åtminstone 6 månader, gärna 2 år, innan de röks. Man vinner otroligt mycket på det smakmässigt!
Citera
2008-12-17, 23:20
Medlem
H0gg3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Mnja, Montecristo är kanske inte det kraftigaste märket av cubanska cigarrer men det tillhör definitivt inte de mildare! Vilka storlekar har du provat?
!

Har bara provat no4 och no5 av Montecristo.

Tack för alla tips, ska nog försöka hitta "min" cigarr bland dessa du tipsar om och lagra ett gäng.
Citera
2008-12-21, 11:23
Medlem
Jullens avatar
En mild cigarr jag gillar är Rafael Gonzales (storlek Petit corona).
Citera
2008-12-25, 14:30
Medlem
mats.nystroms avatar
Har nyligen skickat iväg två kolleger till Kuba för att "för 2000 svenska kronor inhandla blandade cigarrer".

Är spänd på vilka fabriker de kommer besöka och vilka modeller de kommer ta med sig.

Känns som att man kommer fira jul två gånger i år!

Lovar naturligtvis att delge tråden vad som kom hem, samt en prisjämförelse med svenska priser.

Och du Sifferjesus - vi premiärkör hos dig va?

Edit: Naturligtvis har de förbjudits att inhandla cigarrer någon annanstans än i fabrikerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in