2011-01-05, 16:16
Medlem
12ans avatar
Jag har en Adorini humidor. Modell: http://www.cigarrlagret.nu/product_i...roducts_id=167

Hygrometern sitter på mitten locket. Är det någon som vet hur/om man kan ta ut hygrometern? Har inte kalibrerat den för den sitter som sten i locket och vill ju inte förstöra något. Enligt Adorini behöver man inte kalibrera den men jag vill göra det ändå. Hjälp!?

MVH
Citera
2011-01-06, 19:21
Medlem
Jag ska köpa ny humidor då min nuvarande inte håller helt tätt, vilket jag märkt på hygrometern. Jag har tittat runt på lite olika, men har fastnat för en Bally humidor.
Är det någon som har några erfarenheter av just den humidoren och finns den ute i butiker i antingen Stockhom/Malmö/Lund eller är det mest valuta för pengarna om man köper den direkt över nätet?
Citera
2011-01-20, 21:49
Medlem
hejaklacksledares avatar
Ni som har beställt från famous eller annan amerikansk sida. Vilket fraktföretag har använts och hur mycket har frakten gått på ungefär? Jag har tänkt köpa runt 25 blandade cigarrer och om jag har knappat rätt på UPS hemsida så kommer frakten gå på lika mycket som jag har tänkt köpa för, alltså cirka en tusenlapp.

Kan väl ändå inte stämma?
Citera
2011-01-20, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejaklacksledare
Ni som har beställt från famous eller annan amerikansk sida. Vilket fraktföretag har använts och hur mycket har frakten gått på ungefär? Jag har tänkt köpa runt 25 blandade cigarrer och om jag har knappat rätt på UPS hemsida så kommer frakten gå på lika mycket som jag har tänkt köpa för, alltså cirka en tusenlapp.

Kan väl ändå inte stämma?
Det är ingen idé att beställa från Famous Smoke då deras leveranser nästan alltid fastnar i tullen och då ryker ytterligare en massa pengar.

Fraktkostnaden brukar gå på 30-50 dollar beroende på hur mycket man beställer.

För att minska kostnad per cigarr för frakt och eventuell tullavgift/moms/hanteringsavgift så rekommenderar jag att man alltid beställer lite fler cigarrer. Väl hemma så kan man ju lätt sälja av lite om man inte har plats eller råd att spara allt. Själv tar jag aldrig hem färre än 100 st åt gången.
Citera
2011-01-20, 22:39
Medlem
hejaklacksledares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Det är ingen idé att beställa från Famous Smoke då deras leveranser nästan alltid fastnar i tullen och då ryker ytterligare en massa pengar.

Fraktkostnaden brukar gå på 30-50 dollar beroende på hur mycket man beställer.

För att minska kostnad per cigarr för frakt och eventuell tullavgift/moms/hanteringsavgift så rekommenderar jag att man alltid beställer lite fler cigarrer. Väl hemma så kan man ju lätt sälja av lite om man inte har plats eller råd att spara allt. Själv tar jag aldrig hem färre än 100 st åt gången.

Jag tog en chans på att det inte fastnar. Har redan beställt mao. Men om paketet nu skulle fastna i tullen och avgifter tillkommer, så lär jag ändå ha tjänat på köpet. Många cigarrer som kostar 100+ i sverige får man ju för 4-5 dollar där. Jag var väldigt sugen på att beställa fler än så, dock har jag ont om plats i humidoren och ingen direkt möjlighet att sälja till bekanta (eftersom ingen röker cigarr..). Om jag tar ut "korgen" så får jag nog precis plats med dom jag köpt tidigare och dessa. Får se om jag kan fixa ihop en plastlåda samt fuktsystem så att jag kan köpa och förvara fler pinnar.

Beställde bl.a. zino platinum stout x3, montecristo platinum #3 x2 , Rocky Patel Vintage 1990 toro, två olika griffins och en medium body sampler. Får hoppas att dom klarar resan bara. Nöjd blir jag säkert.

Hur som haver, tack för ditt snabba svar.
Senast redigerad av hejaklacksledare 2011-01-20 kl. 22:41.
Citera
2011-01-21, 21:00
Medlem
slippys avatar
Vad brukar ni göra med cigarrer ni ledsnat på eller som inte fallit er i smaken?
Citera
2011-01-22, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slippy
Vad brukar ni göra med cigarrer ni ledsnat på eller som inte fallit er i smaken?
Jag brukar ha dem som bjudcigarrer till noviser om de är ok men bara för milda för min smak.

De som jag inte gillar av andra anledningar brukade jag tidigare försöka använda som bytescigarrer men det har jag slutat med nu då jag tycker det är lite pinsamt att pracka på andra cigarrer som jag inte gillar själv.

En bra grej är att använda dem som utfyllnad eller fuktstabilisatorer då det är svårt att hålla jämn fuktighet i dåligt fyllda humidorer. Dessutom blir alltid lagret längst ner lite torrare i en vanlig humidor med fuktare i locket och då kan man ju fylla botten med cigarrer man egentligen aldrig tänker röka.
Citera
2011-01-24, 21:42
Medlem
hejaklacksledares avatar
Vad har ni för erfarenheter av Davidoffs nyaste serie, puro d'oro?

Jag sitter med deras minsta (sublimes) nu, men den jävlen har slocknat säkert sex gånger och jag börjar bli less. Tycker inte att jag låter den vila för länge; tvärt om så ligger jag nog ganska nära varmrökning ibland men likväl slocknar den. Det behöver givetvist inte vara cigarrens fel, utan det är kanske felaktig förvaring som är boven? Jag misstänker att humidoren har varit lite för överfuktad någon vecka, men RH har legat på 68-70% den senaste veckan.

I övrigt har smaken varit fin, men defenitivt inte en av dom bästa jag rökt i min korta cigarrkarriär.
Senast redigerad av hejaklacksledare 2011-01-24 kl. 21:46.
Citera
2011-01-27, 18:57
Medlem
slippys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Jag brukar ha dem som bjudcigarrer till noviser om de är ok men bara för milda för min smak.

De som jag inte gillar av andra anledningar brukade jag tidigare försöka använda som bytescigarrer men det har jag slutat med nu då jag tycker det är lite pinsamt att pracka på andra cigarrer som jag inte gillar själv.

En bra grej är att använda dem som utfyllnad eller fuktstabilisatorer då det är svårt att hålla jämn fuktighet i dåligt fyllda humidorer. Dessutom blir alltid lagret längst ner lite torrare i en vanlig humidor med fuktare i locket och då kan man ju fylla botten med cigarrer man egentligen aldrig tänker röka.

Tack för ditt svar!

Större humi it is!
Citera
2011-02-02, 00:20
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejaklacksledare
Många cigarrer som kostar 100+ i sverige får man ju för 4-5 dollar där. (...) Beställde bl.a. zino platinum stout x3, montecristo platinum #3 x2 , Rocky Patel Vintage 1990 toro, två olika griffins och en medium body sampler. Får hoppas att dom klarar resan bara. Nöjd blir jag säkert.

Hur som haver, tack för ditt snabba svar.

Fast beror inte det på att vi i Sverige faktiskt kan köpa riktiga kubaner? På grund av handelsembargot så kan ju amerikanerna inte det, och därför görs cigarrerna de säljer ofta (t.ex. Montecristo) istället i Dominikanska Republiken. Någon annan får gärna rätta mig om jag har fel.

Edit: För övrigt så funderar jag på om det är något som skiljer på http://mellgrens.se/catalog/product_...roducts_id=168 och till exempel http://mellgrens.se/catalog/product_...roducts_id=169 bortsett från att den ena är i plast och den andra i rostfritt stål?

Stirra er inte blinda på att det är Mellgrens jag länkar till nu. Anledningen till att jag gör det är för att den jag fick med när jag köpte humidoren (exakt den första jag länkade) känns så JÄVLA slö att jag inte vill använda den överhuvudtaget och är spekulant på en annan, liknande den senare i ungefär samma prisklass (plussa på någon hundring som som max).
Senast redigerad av ArturoBandini 2011-02-02 kl. 00:27.
Citera
2011-02-02, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Fast beror inte det på att vi i Sverige faktiskt kan köpa riktiga kubaner? På grund av handelsembargot så kan ju amerikanerna inte det, och därför görs cigarrerna de säljer ofta (t.ex. Montecristo) istället i Dominikanska Republiken. Någon annan får gärna rätta mig om jag har fel.
Det är korrekt att amerikanarna inte kan köpa havannacigarrer på laglig väg men det är ju inte på grund av detta som övriga cigarrer är billigare där än vad de är i Sverige. Den höga prissättningen i Europa handlar framför allt om att cigarrer SKA vara en dyr lyxvara samt naturligtvis frakt- och importkostnader i kombination med högre tobaksskatt.

Vad det gäller snoppare kan vissa billiga produkter vara helt ok och till och med bättre än de i mellanprisklassen. Skärpan är sällan problemet utan snarare konstruktionen - en snoppare som inte är gedigen och som inte klarar av att styra bladen absolut rakt kommer inte att ge bra snitt.

Den bästa snopparen på marknaden är enligt min och många andras mening Palió men den kostar lite mer, ca 40 dollar på de flesta sajter.
Citera
2011-02-02, 19:00
Medlem
hejaklacksledares avatar
Har precis lagt ifrån mig en "H. Uppman special selection, toro" , dominikansk ,efter en märklig händelse. Jag hade rökt cirka två centimeter av cigarren och ett par-fem sekunder efter ett bloss började den pysa samt ryka mer än normalt. Pyset slutade direkt och det lät ungefär som när man tänder en tändsticka och den gav ifrån sig stora mängder rök (som om man man blåser i en cigarr). Detta som sagt när jag enbart höll cigarren i i handen.

Varför händer detta?
Senast redigerad av hejaklacksledare 2011-02-02 kl. 19:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in