2016-01-03, 02:15
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve
Finns här någon som sitter på en box eller en stick Cohiba Gran Reserva? Jag har rökt en för 4 år sedan och det var den bästa cigarr jag någonsin smakat. Jag saknar den men nu kostar en låda 10-20000

Plocka upp några Cohiba Robustos Supremos Edicion Limitada 2014 istället. Det är inte samma sak, men den är svinigt bra, finns tillgänglig och det kommer bli nästa svindyra auktionsdragplåster. Jag rökte Gran Reservan (halvt på fyllan) för ett par år sedan, och det var en upplevelse, men det är Robustos Supremos också.

Men är du bara ute efter något som är så stilmässigt likt Gran Reservan som möjligt så är nog inte största Behiken helt fel IMO. Eller ännu bättre om du har möjlighet, köp en låda Siglo 6, tillse att det är riktigt välrullade exemplar, och lagra dem i 5+ år så har du nästan exakt samma produkt (enda skillnaden mot Gran Reservan då är ett guldband och att tobaken i GR är lagrad innan rullning och inte efter).
Senast redigerad av Feadog 2016-01-03 kl. 02:21.
Citera
2016-01-03, 21:25
Bannlyst
En kompis till mig sålde en cigarr han hittat i en trälåda nere i farbrorns källare
Efter lite sökande skulle de tydligen vara från Kuba fast de hade ett namn på franska med rött klistermärke. De var långa och smala dvs formen av vanliga cigaretter
Hann dock röka upp den innan man kolla namnet

Vad skulle det kunna vara för cigarr? helst med bild
Vad är medelpriset på cigarrer och Cubanska cigarrer?
Senast redigerad av Vlave 2016-01-03 kl. 21:29.
Citera
2016-01-05, 17:43
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vlave
En kompis till mig sålde en cigarr han hittat i en trälåda nere i farbrorns källare
Efter lite sökande skulle de tydligen vara från Kuba fast de hade ett namn på franska med rött klistermärke. De var långa och smala dvs formen av vanliga cigaretter
Hann dock röka upp den innan man kolla namnet

Vad skulle det kunna vara för cigarr? helst med bild
Vad är medelpriset på cigarrer och Cubanska cigarrer?

Var det samma form som en cigarett så var det en cigarill. De brukar oftast inte ha något band/märke på själva pinnen. Var det inte en smalare cigarr (fortfarande tjockare än en cigarett)?

Franskt namn och rött märke (klistermärke?)? Låter konstigt. Kan det varit Partagas, Hoyo de Monterrey, La Flor De Cano eller något liknande som du tyckte lät franskt? Det finns knappast något kubanskt märke med mer franskt namn än så. Kuba är spanskspråkigt.

En sådan som du beskriver kan väl kosta mellan 5 och 50 kr beroende på exakt vad det var (och hur det nu var med formen). Kubanska cigarrer, alltså riktiga cigarrer och inte cigariller, kostar väl allt mellan 20 och 600 kr styck i nypris så medelpris är mycket svårt att säga. En handrullad robusto (som är ett populärt mellanstort format) från ett bättre, men inte det mest lyxiga märket brukar kosta runt 100 kr styck.
Senast redigerad av Feadog 2016-01-05 kl. 17:49.
Citera
2016-01-06, 19:26
Medlem
CrystalMeths avatar
hej cigarrfantaster!

jag köpte en cigarr idag av märket Cubao Cigars det står också Manila och Handmade på bandet.
Den kostade 15kr.
Jag kan inget om det märket men antar att den e från Filipinerna.
Nån som rökt den?
Citera
2016-01-06, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrystalMeth
hej cigarrfantaster!

jag köpte en cigarr idag av märket Cubao Cigars det står också Manila och Handmade på bandet.
Den kostade 15kr.
Jag kan inget om det märket men antar att den e från Filipinerna.
Nån som rökt den?
Du har fått tag på ett bra märke. Filipinierna är kända för sina utsökta cigarrer. Faktiskt så var dom världsledande på 1800-talet.
Citera
2016-01-06, 23:37
Medlem
CrystalMeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC-DEF-GHI
Du har fått tag på ett bra märke. Filipinierna är kända för sina utsökta cigarrer. Faktiskt så var dom världsledande på 1800-talet.

Ok tack för det hjälpande svaret!
Ska avnjuta den i morgon förmiddag!
Citera
2016-01-09, 06:51
Medlem
Många påstår att nikotiner tas upp i munhålan. Jag har aldrig känt av nikotinet och då har jag rökt märken som Cain som innehåller straight ligerotobak. Min mor som inte använder nikotin förutom vid få tillfällen då hon röker cigarr med mig har heller aldig fått en nikotinkick utav cigarrer. Så detta måste vara en myt.
Citera
2016-01-09, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrystalMeth
Ok tack för det hjälpande svaret!
Ska avnjuta den i morgon förmiddag!
Vad tyckte du om mästerverket? Jag var naturligtvis ironisk. En riktig skitcigarr har du fått tag på.
Citera
2016-01-09, 17:23
Medlem
F-Towns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC-DEF-GHI
Många påstår att nikotiner tas upp i munhålan. Jag har aldrig känt av nikotinet och då har jag rökt märken som Cain som innehåller straight ligerotobak. Min mor som inte använder nikotin förutom vid få tillfällen då hon röker cigarr med mig har heller aldig fått en nikotinkick utav cigarrer. Så detta måste vara en myt.

Nikotinet tas upp i munhålan och det är verkligen inte en myt. Nikotinet i cigarrer är basiskt dvs att det tas upp i munhålan som snus t ex
Citera
2016-01-09, 17:36
Medlem
F-Towns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag hade missat att Tyskland frigjort sig från Europa!

Skämt åsido, jag har också provat igenom ett rätt stort antal cigarrer från olika länder de senaste åren. Min åsikt nu är att det går att hitta hela spektrumet från dåliga till fantastiskt bra cigarrer från alla de större cigarrproducerande länderna. Jag har förvisso inte hittat något i yttersta toppklass från Honduras, men det finns säkert också där ute. Nicaraguaner från Padron, My Father, Oliva och Drew Estate kan vara riktigt bra. Dock har jag känt att många av dem saknar lite förfining jämfört med bra Dominikaner och Kubaner. Det är ofta mycket fokus på stora kraftpaket, men många saknar elegans och komplexitet i smakerna.

Det verkar som att Kubanska cigarrer är jämförelsevis mindre populära i denna tråd. För mig är Kubanerna fortfarande herre på täppan. Det finns cigarrhus från andra länder som kan utmana, men för mig kommer inga andra regioner i närheten totalt sett. En sak med Kubaner som kanske kan förklara en viss del av vissas aversion mot dem, är att väldigt många måste lagras under många år för att komma till sin rätt. När man köper cigarrer från Nicaragua och Dominikanska Republiken så är de ofta färdiglagrade från fabrik. Det är inte ovanligt att tobaken får ligga i 10 år innan rullning, och sedan ytterligare några år innan cigarrerna släpps till konsumenter. Kubanerna är betydligt yngre när de säljs och därför kan det vara missvisande med direkta jämförelser mellan nyköpta pinnar. Kubanerna är tänkta att, likt fina viner, läggas ner i humidoren och få vila där under flera år, ibland decennier innan de ska rökas. När de väl kommer till sin rätt så finns det mycket få produkter från andra länder som kommer i närheten. I min personliga smak så kommer Dominikaner från Arturo Fuente och Davidoff närmast.

Haha menade såklart länder utanför Sverige
Håller med att många kraftpaket som du själv kallar det från t ex Nicaragua saknar den där extra touchen som gör cigarren till något extra. Det där med lagring är också lite olika har jag märkt, vissa år är bättre en andra och med ett bra år så behövs ingen längre långtidslagring har jag märkt. Sen kan också vissa cigarrer faktiskt tappa sin smak av lagring medans andra utvecklas positivt. Over all så vinner kubaner på lagring medans vissa från t ex Nicaragua inte gör det, och det behöver inte vara så att fallet är att dom redan lagrats längre tid i fabrikerna.
Senast redigerad av F-Town 2016-01-09 kl. 17:40.
Citera
2016-01-09, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F-Town
Nikotinet tas upp i munhålan och det är verkligen inte en myt. Nikotinet i cigarrer är basiskt dvs att det tas upp i munhålan som snus t ex
Varför har jag och morsan aldrig känt av nikotinet från en cigarr då?!?! Snus fungerar så men inte cigarrer på mig och min mor.
Citera
2016-01-09, 17:49
Medlem
F-Towns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vlad-Putin
En liten uppdatering tycker jag krävs; om inte anat bara för att försöka hålla en så intressant och informativ tråd vid liv!

Som jag tidigare skrivit om funderade jag på att köpa några blandade shortfillers från Balmoral. Billigt, smidigt och överlag bra "förstacigarrer". Igår var kvällen inne och jag rökte en Balmoral Oxford samt en Balmoral Highlands. Lite ovan som jag är brände jag den första något i tändningsprocessen, den andra lyckades jag bättre med.

Även om jag har ett stort intresse för öl och har lärt mig mer än många andra av mina kompisar så är jag helt novis inom cigarrvärlden, så några enskilda smaker kommer ni inte att få av mig denna gången .

Shortfillers har en tendens att bli lite vassa i smaken och smaka bränt. Testa ta mindre bloss så kommer den vassa smaken inte bli lika stor.
Råder dig att ändå testa några prisvärda longfillers då det enligt mig en är markant skillnad. Kan ge dig goda råd om du beskriver vad för smaker du eftersträvar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in