Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-28, 17:35
  #1201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samfisher
...Jag förvarar just nu cigarrerna i en plastburk med en fuktig svamp i ena hörnet. Finns det något bättre sätt att förvara dom på tills jag får min humidor?
Om du fuktar svampen med rent vatten och burken är tät så får du snabbt för hög luftfuktighet i burken med resultat att tobaken sväller vilket ger dåligt drag och dålig förbränning med dålig smak som resultat. Dessutom börjar cigarrerna snabbt utveckla grönmögel vid så hög luftfuktighet och då är det bara att slänga dem!

Ta ur cigarrerna ur burken. Låt dem torka upp några timmar, upp till en dag, om det verkar behövas och lägg dem bara i en fryspåse som du stänger med en gummisnodd. Svårare än så är det inte.
__________________
Senast redigerad av Crazy Swede 2012-03-28 kl. 18:09. Anledning: Skrev "de" i stället för "dem"! GAAAAH!
Citera
2012-03-28, 17:37
  #1202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Michael-ScarN
Jag vill beställa ett gäng cigarrer hem till min brevlåda, finns det någon sida som leverar cigarrer på detta viset?
Massor!

Registrera dig på Cigarrprat och läs i avdelningen som endast är öppen för medlemmar.
Citera
2012-03-29, 02:29
  #1203
Medlem
samfishers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Om du fuktar svampen med rent vatten och burken är tät så får du snabbt för hög luftfuktighet i burken med resultat att tobaken sväller vilket ger dåligt drag och dålig förbränning med dålig smak som resultat. Dessutom börjar cigarrerna snabbt utveckla grönmögel vid så hög luftfuktighet och då är det bara att slänga dem!

Ta ur cigarrerna ur burken. Låt dem torka upp några timmar, upp till en dag, om det verkar behövas och lägg dem bara i en fryspåse som du stänger med en gummisnodd. Svårare än så är det inte.

Okej tackar. Antar att det är rumstemperatur som gäller? Några synpunkter/förslag på humidorerna jag länkade?

Mvh
/SamFisher.
Citera
2012-03-29, 16:43
  #1204
Medlem
Michael-ScarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Massor!

Registrera dig på Cigarrprat och läs i avdelningen som endast är öppen för medlemmar.



okej tack, men skulle du bara kunna tipsa om en sida här nu rakt av!?
Citera
2012-03-30, 07:06
  #1205
Medlem
Frijss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michael-ScarN
okej tack, men skulle du bara kunna tipsa om en sida här nu rakt av!?

Jag har köpt cigarrer från cigarrlagret, robusto, gottaftermaten.se, och de leverar alla direkt ner i brevlådan. Dock måste du köpa med faktura eller Visa/Mastercard för att få det hemskickat. Om du beställer innan 1500 hos tex gotteftermaten så kommer det oftast direkt ner i brevlådan. Samma gäller de övriga också.

Men jag rekommenderar gotteftermaten.se , de har ett stort sortiment av en mängd cigarrer, dominikanska, Kubanska och många fler länder.
Citera
2012-03-30, 19:21
  #1206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samfisher
Okej tackar. Antar att det är rumstemperatur som gäller? Några synpunkter/förslag på humidorerna jag länkade?...
Tja, framför allt är de väldigt små. Om du fastnar för cigarrintresset kommer du att växa ur dessa direkt!
Citera
2012-03-31, 05:01
  #1207
Medlem
Michael-ScarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frijs
Jag har köpt cigarrer från cigarrlagret, robusto, gottaftermaten.se, och de leverar alla direkt ner i brevlådan. Dock måste du köpa med faktura eller Visa/Mastercard för att få det hemskickat. Om du beställer innan 1500 hos tex gotteftermaten så kommer det oftast direkt ner i brevlådan. Samma gäller de övriga också.

Men jag rekommenderar gotteftermaten.se , de har ett stort sortiment av en mängd cigarrer, dominikanska, Kubanska och många fler länder.



Tack så mycket jag har bestämt mig för 2 st prov packet på gotteftermaten
Citera
2012-04-02, 21:32
  #1208
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderace
Överlag tycker jag ni är ordentligt insnöade på kubanska cigarrer. Enligt min mening är de klart överreklamerade och passar inte majoriteten av cigarrökare även om jag naturligtvis inte förnekar att några av de bästa cigarrerna tillverkas på Kuba. Framtidens cigarrer hittar ni i andra länder, som t ex Dominikanska Republiken, Mexico, Nicaragua och Brasilien. Handrullade, kvalitativa prisvärda rökverk som man kan hitta i vanliga tobaksbutiker. Okej märken; Santa Damiana, Playboy (!), Flor de Copan, Don Diego. Riktigt bra rökverk; Arturo Fuente, Padron, My Father och nya uppstickaren och personliga favoriten Perdomo - Robustos som Maduro och Conneticut för under 90:- spänn i butik. Kubanerna i all ära men som sagt snöa inte in på dom, det finns mycket fint röka ute i stora världen!
Jo diego, fuente, padrón, rocky patel och my father är bra märken men överlag finns det för mycket mediokercigarrer utanför kuba enligt min mening. Vill jag ha ett säkrare val så tar jag en Havanna. Men du har rätt i att man inte ska snöa in sig på havannorna, finns många guldkorn utanför kuba också.
Citera
2012-04-02, 21:40
  #1209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samfisher
Hej!

Fyllde år för några dagar sen och fick ett antal cigarrer i present. Jag måste nu inhandla en humidor (något jag ändå tänkt köpa). Då jag är nybörjare så har jag kikat på lite mindre och billigare modeller.

Jag skulle behöva hjälp att välja en bra och lite billigare. Då jag redan fått cigarrerna så är det ju lite kris då jag inte vill att de förgås och inte känner för att "panikröka" upp dom.

Jag är även öppen för andra förslag men lämnar några förslag nedan. Prisklass 500-700 kr.

http://www.humidorer.se/pallas/48-0
http://www.humidorer.se/lynx/100-0
http://www.cigarrummet.com/miva/merc...tegory_Code=64

Jag förvarar just nu cigarrerna i en plastburk med en fuktig svamp i ena hörnet. Finns det något bättre sätt att förvara dom på tills jag får min humidor?
Många rekommenderar att inte satsa på en liten humidor när man gör sitt första köp eftersom den snabbt blir full. Jag köpte min första som hade kapacitet för ca 50 st och efter två år så hade jag vuxit ur den. Iof så köper jag mest tjockare cigarrer och då kan man inte få plats med lika många men ändå. Det är så många som klagar att humidoren är för liten men jag har aldrig hört om personer som har klagat att den är för stor. Min rekommendation är att köpa en som har kapacitet för 75 st så kan man köpa cigarrer i lugn o ro utan att oroa sig för att fylla den till max.
Citera
2012-04-11, 11:46
  #1210
Medlem
Jag har funderingar kring att skaffa en humidor och till den ett antal cigarrer. Har folket här några allmänna rekommendationer kring hur stor humidor man bör skaffa och vilka cigarrer man bör börja med? Jag har inte direkt någon "acquired taste" som det kallas på utrikiska, så det är nog bortkastat att rekommendera de allra dyraste och finaste cigarrerna för mig. Dessutom är jag student, så jag har inte obegränsat med pengar och kommer därför inte fylla någon större humidor. Däremot vill jag gärna ha cigarrer som är bättre än valfritt krafs från en turkshop på hörnet, något att njuta av en vacker kväll i goda vänners sällskap helt enkelt.
Citera
2012-04-11, 21:06
  #1211
Medlem
Hejsan cigarr bröder och systrar! Jag är en utlands svensk som inte bott i Sverige på femton år. Ska till Stockholm den 20'e på besök. Tänkte ta med mej ett par stycken trevliga kubaner och undrar om det finns lokal för att avnjuta dessa på? Har läst om en livs njutar klubb på rådmans gatan, men det verkar lite överlagt att bli medlem o en klubb då jag typiskt är i Sverige två eller tre dagar vart tredje år.

Finns det några rekommendationerom lämpliga lokaler? Jag köper naturligtvis cigarrer av en köpman utfall att lokalen är hos en tobaks handlare för att visa solidaritet med deras affärsidé.

Tack för ordet!
Citera
2012-04-11, 22:04
  #1212
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pimson
Jag har funderingar kring att skaffa en humidor och till den ett antal cigarrer. Har folket här några allmänna rekommendationer kring hur stor humidor man bör skaffa och vilka cigarrer man bör börja med? Jag har inte direkt någon "acquired taste" som det kallas på utrikiska, så det är nog bortkastat att rekommendera de allra dyraste och finaste cigarrerna för mig. Dessutom är jag student, så jag har inte obegränsat med pengar och kommer därför inte fylla någon större humidor. Däremot vill jag gärna ha cigarrer som är bättre än valfritt krafs från en turkshop på hörnet, något att njuta av en vacker kväll i goda vänners sällskap helt enkelt.

Om du inte har så gott om pengar så är mitt förslag att komma över en tom cigarrlåda och köpa en plastlåda där den tomma cigarrlådan får plats i, som du sedan tätar. Sen köpa beads som du lägger i plastlådan men utanför cigarrlådan. Då kan du ha ett litet lager hemma.

Plastlådan kan du köpa på clas olsson. Beads finns på http://heartfeltindustries.com/categ...Humidity+Beads. Cigarrlådan kan säkert få tag på om du frågar i en cigarrbutik. Annars kan du be om en om du beställer från cigarrlagret eller gotteftermaten. Cigarrentusiaster är ofta hjälpsamma för nybörjare. Kan tippa på att det kommer kosta 300-400 kr allt som allt. Då får du definitivt en bra låda där du kan ha ett litet lager cigarrer att nalla ifrån lite då och då.

Edit:
Angående cigarrer att rekommendera så är det lite svårt. Man får testa sig fram helt enkelt även fast det känns som att ge sig ut i en djungel. Romeo y julieta, el rey del mundo (gud vad jag älskar det namnet!), och Hoyo de Monterrey är cigarrer av lite mildare sort som nybörjare brukar uppskatta (jag uppskattar fortfarande dessa märken!). Dessa märken har också cigarrer till ett överkomligt pris till skillnad från t.ex. cohiba eller trinidad.
Av ickekubaner vågar jag inte riktigt rekommendera då min erfarenhet är mer begränsad. Jag vill inte ha det på mitt samvete att riskera att rekommendera dåliga märken så jag överlåter det åt någon annan. Jag vågar dock rekommendera padrón och rocky patel.

Att köpa 2-3 olika cigarrer av samma märke brukar ofta ge en fingervisning om vad märket erbjuder. Sen borde man tänka på att märken som partagas antagligen skulle avfärdas av många nybörjare pga av den kraftiga smaken och aromen så det gäller att skilja på vad man tycker är "för mycket" och vad som bara är icke tilltalande för en.

Lycka till i den underbara världen av alla olika slags cigarrer!
__________________
Senast redigerad av Hashmonstret 2012-04-11 kl. 22:29.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback