2021-05-19, 23:51
Hur Stoora cigarrer finns det egentligen?

Att jag undrar beror på vad jag såg i centrala Stockholm för några dagar sedan. Stod o köa utanför en butik. Plötsligt bland dem som går förbi, så får jag se en äldre färgad man, närmast gubbe som går med världens missil i käften. Cigarren som han puffa på var groteskt lång och tjock. Vi snackar att det volymmässigt skulle omfatta 5-6 vanliga cigarrer av större typ. Å han gick bara å puffa förnöjt på denna tingest
Citera
2021-05-20, 00:29
Moderator
NewDeers avatar
Sammanfogat ämnen /mod
Citera
2021-05-26, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbybobb
Nu börjar det blir rätt årstid och väder för cigarr. Vilka cigarrer fyller ni humidoren med inför sommaren?

Själv upptäckte jag La Aurora 1907 Ecuador. Mycket rök och mycket smak utan att bli "pepprig". Smakerna drog lite åt det kubanska hållet.

Visst är kubaner goda, men ibland vill man ha lite variation, och att kunna vara säker på att kvalitén är god.

Jag har bland annat köpt en låda Rocky Patel LB1 Robusto. Nikotinstinn rackare, men trevlig. Annars har jag rätt mycket lösplugg , singlar av olika sorter men det har blivit ett gäng Santa Damiana Churchills exempelvis. Den är trevlig och krämig.
Citera
2021-06-01, 15:26
Moderator
Mr.Woodss avatar
Nu är sommaren här, och det är fan i mig svårare att hålla fukten nere i humidoren än att hålla den uppe på vintern!
Citera
2021-06-04, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nu är sommaren här, och det är fan i mig svårare att hålla fukten nere i humidoren än att hålla den uppe på vintern!
Jag ligger på 57 % efter att ha bytt bovedapåsar och inget händer. 😞 Dela.med dig av procenten!

Har mycket godis i humidoren jag börjar bli orolig över nu. Fan, är ju en vecka kvar till semestern..
Citera
2021-06-13, 15:44
Medlem
Nu lades inköpet inför midsommar och semestern;

AVO XO Notturno
Camacho Criollo Robusto
CAO Pilón Corona
Cusano Connecticut Robusto
Macanudo Maduro Diplomat
Montecristo No.4
Davidoff Primeros Nicaragua Maduro

Notturno och Nicaragua Maduro har jag tidigare rökt med gott resultat, men de får bli favorit i repris.
En lagom laddning för min Xicar resehumidor och 72 % Bovedapåsar.
Har lite gammal skåpmat att röka upp fram tills det blir dags för dessa Stogies.
Citera
2021-06-14, 23:07
Medlem
Hallonbackens avatar
Tänkte köpa ett par cigarrer, men har ingen vidare koll på hållbarhet. Hur länge klarar sig en cigarr utanför en humidor utan att bli dålig? (Förutsatt att den är paketerad/inplastad). Alltså t.ex. om man köper via nätet och får den hemskickad.
Citera
2021-06-15, 00:57
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonbacken
Tänkte köpa ett par cigarrer, men har ingen vidare koll på hållbarhet. Hur länge klarar sig en cigarr utanför en humidor utan att bli dålig? (Förutsatt att den är paketerad/inplastad). Alltså t.ex. om man köper via nätet och får den hemskickad.

Ganska bra på sommaren utom mitt i solen. Lägg den i ett skåp med sängkläder, underkläder etc, om du ska spara den ett tag.
Citera
2021-06-15, 05:49
Medlem
Citat:

Svårt att säga exakt men i plasten den kommer i iallafall ett par veckor. Lägg dem annars i en matlåda med bra tätslutande lock så håller de mycket längre, förutsatt att du inte håller på och öppnar den. Om du dessutom köper till en boveda-pack som håller luftfuktigheten så håller det i evigheter. De är inte så dyra.
Citera
2021-06-16, 15:59
Medlem
Hallonbackens avatar
Tack för svaren! För någon som bara röker ibland, är det nödvändigt att köpa en snoppare eller kan man i nödfall använda en vass fällkniv?
Citera
2021-06-16, 16:56
Medlem
Citat:
Tack för svaren! För någon som bara röker ibland, är det nödvändigt att köpa en snoppare eller kan man i nödfall använda en vass fällkniv?

Det är svårt att få till det med en fällkniv även om den är väldigt vass. Risken är att cigarren börjar rulla upp sig, eller blir ojämn vilket kan leda till att man får sämre smak på den. En snoppare behöver inte vara dyr, de flesta cigarrbutiker brukar ha billiga för 20 kr eller så. Köp en sån.
Citera
2021-06-16, 17:43
Medlem
Hallonbackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbybobb
Det är svårt att få till det med en fällkniv även om den är väldigt vass. Risken är att cigarren börjar rulla upp sig, eller blir ojämn vilket kan leda till att man får sämre smak på den. En snoppare behöver inte vara dyr, de flesta cigarrbutiker brukar ha billiga för 20 kr eller så. Köp en sån.

Tack! Okey då får jag kolla efter en billig . Bra att veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in