2013-11-17, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antinomos
Här är en länk där du ser styrkan, storleken och recensioner på olika kubanska cigarrer - bra för grundsortering. Sedan är ju frågan vilken smak du föredrar - blommor, choklad, trä, jord, nöt etc:

http://www.topcubans.com/

Tack för det. Har du beställt från den sidan?
Men för att återgå till min fråga, har ni trådläsare någon "vardagscigarr" och vilken sort är det och varför just den?
Citera
2013-11-17, 19:11
Medlem
brutefishs avatar
nu har inte jag plöjt hela tråden men jag skönjer ändå här, och i sverige, att det är liksom mycket bättre att röka kubanskt än de andra länderna i området.
varför detta tråkiga fokus på bara kuba?
visst gör de bra garrar men de andra är ju inte direkt dåliga heller, kollar man in t.ex. ställen på nätet så har de stort kubautbud och sen lite övrigt. kollar man på amerikanska diton så har de MÄNGDER med grejer, dock så vet jag att de måste kompensera upp sitt utbud eftersom de inte har kubaner. men det känns som om att man missar mycket roliga saker i sverige bara för att väljer att fokusera på kubaner.

t.ex. igår så rökte jag en alec bradley maxx och den vill jag gärna ha mer av.
har rökt lite andra saker från AB och vet att de gör bra grejer, var inte så inläst på maxxen,
men jag tyckte att detta var bra stuff, kollade upp den och den hade fina betyg och du kunde via cheapcigars få tag på den riktigt billigt, även med alla kostnader som kommer till med import från staterna.
ska jag vända mig till webshoppar i sverige så kommer det bli tunt och jag är då tvungen att handla från usa igen. det är lite tråkigt.
Citera
2013-11-17, 20:31
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edizeus
Tack för det. Har du beställt från den sidan?
Men för att återgå till min fråga, har ni trådläsare någon "vardagscigarr" och vilken sort är det och varför just den?

Nej, använder den bara som referens när jag vill kolla upp en cigarr.

Har en del olika då man har ett par lådor. De hamnar mellan 30-60kr/st när man lyckas undvika tullen.

Padron 3000 (en av de bättre icke-kubanerna), Fonseca no1, HdM epikure no1, Partagas D no4.

Jag gillar djup tobak, lite jordig trä, choklad, karamell. Inte förtjust i för mycket trä (torr) och nöt. Epikure no1 är ibland lite för blommig för min smak men den har härlig chokladighet ibland (beroende på ålder etc).
Citera
2013-11-17, 20:40
Medlem
Antinomoss avatar
Att det är "bättre" att röka kubanska cigarrer tycker jag inte (och ingen annan jag känner heller) - var och en efter sin smak!

Dock tycker jag att många kubaner har en djupare och mer komplex smak än cigarrer från många andra regioner. Beställer man sedan själv från utlandet blir de heller inte dyrare än cigarrer från andra länder, om man inte tar prestigemärket Cohiba eller limiterade utgåvor i kruka exempelvis.

Många som "fokuserar enbart på kubaner" har redan plöjt ett antal märken från andra regioner oftast - om det är personer genuint intresserade av cigarrer vill säga - för att till slut finna att kubanska cigarrer har det där lilla extra som många andra saknar i smak.
Dock, konstruktionsmässigt kan vissa andra märken glänsa i konstruktion, men till sist handlar det om smak.

Exempel på bra cigarrer, enligt mig,som inte är kubaner: Padron 3000 och Fuente Fuente Opus X.
Citera
2013-11-17, 22:54
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Att det är "bättre" att röka kubanska cigarrer tycker jag inte (och ingen annan jag känner heller) - var och en efter sin smak!

Dock tycker jag att många kubaner har en djupare och mer komplex smak än cigarrer från många andra regioner. Beställer man sedan själv från utlandet blir de heller inte dyrare än cigarrer från andra länder, om man inte tar prestigemärket Cohiba eller limiterade utgåvor i kruka exempelvis.

Många som "fokuserar enbart på kubaner" har redan plöjt ett antal märken från andra regioner oftast - om det är personer genuint intresserade av cigarrer vill säga - för att till slut finna att kubanska cigarrer har det där lilla extra som många andra saknar i smak.
Dock, konstruktionsmässigt kan vissa andra märken glänsa i konstruktion, men till sist handlar det om smak.

Exempel på bra cigarrer, enligt mig,som inte är kubaner: Padron 3000 och Fuente Fuente Opus X.
opus x? du kunde inte dragit till med något värre?

naturligtvis ska man röka det man gillar bäst, men jag tycker ändå att i det stora hela framhävs det att det är lite bättre med kubaner.

kanske bara är jag?
Citera
2013-11-17, 23:33
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish

naturligtvis ska man röka det man gillar bäst, men jag tycker ändå att i det stora hela framhävs det att det är lite bättre med kubaner.

kanske bara är jag?

Så går snacket helt klart.. Likförbannat tycker jag med min begränsade erfarenhet att det är större chans att få puffa i sig en intressant cigarr om man köper en kuban även om det finns en massa andra länder som levererar!
Citera
2013-11-18, 00:19
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:

kanske bara är jag?

Vad menar du med "dragit till med något värre"?

Svår att få tag på - nej.
Dyr - beror på var man köper, men nej inte de jag köpte.
Nikotinstark - ja, man får se till att ha ätit ordentligt bara.

Med tanke på hur du reagerar på att jag tog upp Opus X skulle jag säga att det är du - man får inte framhäva kubaner, man får inte framhäva icke-kubaner (i detta fall Opus X)...just vilka cigarrer får man framhäva enligt dig?!
Senast redigerad av Antinomos 2013-11-18 kl. 00:22.
Citera
2013-11-18, 08:10
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Så går snacket helt klart.. Likförbannat tycker jag med min begränsade erfarenhet att det är större chans att få puffa i sig en intressant cigarr om man köper en kuban även om det finns en massa andra länder som levererar!
bra. då är det inte bara jag.
Citat:
Vad menar du med "dragit till med något värre"?

Svår att få tag på - nej.
Dyr - beror på var man köper, men nej inte de jag köpte.
Nikotinstark - ja, man får se till att ha ätit ordentligt bara.

Med tanke på hur du reagerar på att jag tog upp Opus X skulle jag säga att det är du - man får inte framhäva kubaner, man får inte framhäva icke-kubaner (i detta fall Opus X)...just vilka cigarrer får man framhäva enligt dig?!
har inte sagt att den är svår att få tag på, men opus x är ju en garre i det högre prissigmentet, den kostar ju inte exakt runt hundralappen.

nej du tolkade mig fel, jag menade mer att du tog opus x som en "cigarr som är bra", tro fan att den är bra med tanke på prislappen, inte för att priset gör garren, men den är ju erkänt bra och har bra (dyra) ingredienser. är du med?

men det var ju inte direkt så jag menade från början, utan bara det här fokuset man har på kubaner i sverige. inte sagt att det är sämre eller bättre, men ska du handla i sverige så utbudet fokuserat på kubaner, just DET tycker jag är synd.
Citera
2013-11-18, 11:07
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
nej du tolkade mig fel, jag menade mer att du tog opus x som en "cigarr som är bra", tro fan att den är bra med tanke på prislappen, inte för att priset gör garren, men den är ju erkänt bra och har bra (dyra) ingredienser. är du med?

men det var ju inte direkt så jag menade från början, utan bara det här fokuset man har på kubaner i sverige. inte sagt att det är sämre eller bättre, men ska du handla i Sverige så utbudet fokuserat på kubaner, just DET tycker jag är synd.

Då är jag med.
(Dock, jag betalade 150kr/st för mina)
Jag sa också, enligt mig! Det är det som är själva poängen - ingen kan bestämma vilka smaker du gillar. Finns flera dyra kubaner med smaker som jag inte uppskattar. Nu är det du som är inne på att prata om att dyra cigarrer är bra för att andra säger det - återigen, det känns som att det handlar om dig och din uppfattning.
Känns som att du pratar i cirkulära resonemang.

Sverige är i och med sin ringa folkmängd speciellt på många sätt - ibland bidrar detta till ett snävare utbud inom många områden.

Dock, tycker du har väldigt negativ inställning. Vi lever i en tid då världens hela utbud finns tillgängligt via internet. Att tala om lokala begränsningar i det sammanhanget är att vara lite blind för möjligheterna tycker jag. Jag beställer nästan enbart från utlandet då det är billigare och erbjuder större valmöjlighet.

Rök det DU gillar och bry dig mindre om vad andra röker - de konnässörer jag är bekant med gör just detta. De skiter i om du röker en 30-kronorscigarr bredvid deras vintage-kuban.

Finns en välkänd svensk näthandlare som har en hel del icke-kubaner om du inte vill beställa från alla de amerikanska: http://www.gotteftermaten.se/kategori.asp?id=66
Senast redigerad av Antinomos 2013-11-18 kl. 11:19.
Citera
2013-11-18, 12:05
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Då är jag med.
(Dock, jag betalade 150kr/st för mina)
Jag sa också, enligt mig! Det är det som är själva poängen - ingen kan bestämma vilka smaker du gillar. Finns flera dyra kubaner med smaker som jag inte uppskattar. Nu är det du som är inne på att prata om att dyra cigarrer är bra för att andra säger det - återigen, det känns som att det handlar om dig och din uppfattning.
Känns som att du pratar i cirkulära resonemang.

Sverige är i och med sin ringa folkmängd speciellt på många sätt - ibland bidrar detta till ett snävare utbud inom många områden.

Dock, tycker du har väldigt negativ inställning. Vi lever i en tid då världens hela utbud finns tillgängligt via internet. Att tala om lokala begränsningar i det sammanhanget är att vara lite blind för möjligheterna tycker jag. Jag beställer nästan enbart från utlandet då det är billigare och erbjuder större valmöjlighet.

Rök det DU gillar och bry dig mindre om vad andra röker - de konnässörer jag är bekant med gör just detta. De skiter i om du röker en 30-kronorscigarr bredvid deras vintage-kuban.

Finns en välkänd svensk näthandlare som har en hel del icke-kubaner om du inte vill beställa från alla de amerikanska: http://www.gotteftermaten.se/kategori.asp?id=66
jag köper också från utlandet för att just utbudet i sverige är ganska skralt, gällande ickekubaner vill säga.
visst får jag mer att välja på och ett lägre pris, det är hur fint som helst, men det vill också till att man köper en större laddning varje gång för att det ska bli någorlunda ekonomi i det hela.
får jag bara för mig att köpa några enstaka, säg 5st för att prova på, ja då är jag hänvisad till utlandet.

nu är det så att jag också gärna stöttar svenska butiker, men det är tråkigt att utbudet är sämre.

och fortfarande, det handlar inte om prislappar/vintage/whatever utan det "handlas" och pratas mer om kubaner oavsett vad jag tycker om eller inte. alltså, det stora fokuset i sverige är på kuba.
enligt ovan så var jag inte den enda som tyckte det
Citera
2013-11-18, 20:38
Medlem
Antinomoss avatar
brutefish
Jag håller inte med dig.
Det är dock ingen idé att diskutera saken vidare med dig då det är som att diskutera med en karusell.
Citera
2013-11-18, 21:50
Medlem
Citat:
Nej, använder den bara som referens när jag vill kolla upp en cigarr.

Har en del olika då man har ett par lådor. De hamnar mellan 30-60kr/st när man lyckas undvika tullen.

Padron 3000 (en av de bättre icke-kubanerna), Fonseca no1, HdM epikure no1, Partagas D no4.

Jag gillar djup tobak, lite jordig trä, choklad, karamell. Inte förtjust i för mycket trä (torr) och nöt. Epikure no1 är ibland lite för blommig för min smak men den har härlig chokladighet ibland (beroende på ålder etc).

Eftersom du lyckas undvika tullen ibland så beställer du från utlandet, vilken sida rekommenderar du? Jag har handlat från Kind Cigars här i Sverige (superb service!) men skulle tycka det vore kul att beställa lite från utlandet, kanske främst för prisskillnaden det är på t.ex. Cohiba som ju är en favorit. Jag är nästan lite missnöjd med att jag fastnat så för Cohiba, nu jämför jag allt jag röker med deras cigarrer och det kan ju vara lite tråkigt. Men tack och lov är jag fortfarande oerfaren så jag har tusentals sorter kvar att upptäcka =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in