Citat:
Fick hem humidoren i måndags, fick dessutom "Humidor solution". Jag tog och sökte upp på Youtube hur man fixade humidoren. Och hittade då fler videos som visade olika metoder, en metod där man hade den våta trasan, Boveda packs osv osv. Sen valde jag en metod som jag hittade på ett forum som jag fann mest passande för mig eftersom jag inte vågade köra metoden med trasan. Brukar alltid klanta till saker och ting, ville därför köra safe.
Hursomhelst, jag började med att hitta en Ziploc-påse, la då salt i en kork/kapsyl (eller vad det nu heter), hällde försiktigt det renade vattnet som jag köpte på Apoteket, la i den analoga hygrometern och stängde påsen för 24 timmar, efter den läste den fortfarande 55%, fick då snurra skiten till det stannade på 75%.
Samtidigt som hygrometern var i påsen, hämtade jag en box (utan lock) och en tvättsvamp, jag hällde försiktigt destillerat vatten över svampen som låg i boxen, svampen hade absorberat all vatten jag hade hällt samtidigt som jag hällde humidorvatten över fuktaren (den vanliga som kom med humidoren) tills den inte kunde absorbera mer vatten, torkade sedan av den och la den i humidoren.
24 timmar senare, dvs när jag tog ut hygrometern från påsen och justerade den till 75%, la jag den i humidoren, efter 2-3 timmar läste hygrometern 72-73% fuktighet. Vad ska jag göra nu? Bara låta boxen med svampen samt fuktaren då vara där i flera dagar? Ja, jag är förvirrad. På forumet jag läste stod det att man skulle vänta 7-14 dagar till man kunde fylla den med cigarrer. På pappret som jag fick med humidoren talade de om en annan metod, nämligen att man bara ska ha ett glas med humidorvatten i humidoren samt fuktaren i endast 8 timmar till man kunde använda den.
Så, hur lång tid ska jag vänta, flashbackanvändare? Ja om de jävlarna som jag beställde en digital hygrometer ifrån kunde frakta den lite snabbare så skulle jag kanske nu se det EXAKTA värdet på fuktigheten.