2015-10-06, 15:22
Bannlyst
Har haft en rätt stor plasthumidor där jag har haft mina cigarrer de senaste året.
Intresset har dalat ner rejält sedan 2014 så har inte rökt mycket alls.
Idag när jag skulle fylla på med vatten så är hela lådan full med tobaksbaggar, så nu blir det till att slänga hela skiten och lägga cigarrintresset på hyllan ett tag, både på gott och ont.

Ingen större förlust i cigarrerna dock, var ett 30-tal billiga cigarrer samt ett par lite dyrare cubaner.
Citera
2015-10-07, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppenro
Har haft en rätt stor plasthumidor där jag har haft mina cigarrer de senaste året.
Intresset har dalat ner rejält sedan 2014 så har inte rökt mycket alls.
Idag när jag skulle fylla på med vatten så är hela lådan full med tobaksbaggar, så nu blir det till att slänga hela skiten och lägga cigarrintresset på hyllan ett tag, både på gott och ont.

Ingen större förlust i cigarrerna dock, var ett 30-tal billiga cigarrer samt ett par lite dyrare cubaner.

Beklagar förlusten av cigarrer oavsett om det var stora monetära värden eller ej så är det irriterande. Tobaksbaggar kan orsaka enorm skada om man inte har tur och kollar lådan just när de börjat härja. Jag kör ALLTID en kyl-frys-kyl cykel på alla mina inköp oavsett var jag handlat cigarrerna för att vara på säkra sidan när det gäller baggar. De flesta svenska leverantörer är nog ok att lita på, med utländska leverantörer vet man aldrig. Därav åker allt jag köper i frysen innan det får lov att blanda sig med mina andra cigarrer.
Citera
2015-10-07, 20:31
Bannlyst
Vad är "beads" för något och vad används det till?
Citera
2015-10-08, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Vad är "beads" för något och vad används det till?

Beads är två vägs fuktstyrningssystem (silikonliknande kulor) som både ger ifrån sig och drar åt sig fukt för att uppnå den luftfuktighets % som de är tillverkade för (finns beads för flera olika nivåer). Fuktas med destillerat vatten.

De används för att hålla och kontrollera luftfuktigheten i din cigarrförvaring oavsett om det är en humidor, plastlåda, kylväska eller liknande. Man bör även ha en kalibrerad hygrometer i samma förvaring för att se vad luftfuktigheten ligger på och när beadsen behövs fuktas igen.
Citera
2015-10-24, 18:11
Medlem
Vlad-Putins avatar
En liten uppdatering tycker jag krävs; om inte anat bara för att försöka hålla en så intressant och informativ tråd vid liv!

Som jag tidigare skrivit om funderade jag på att köpa några blandade shortfillers från Balmoral. Billigt, smidigt och överlag bra "förstacigarrer". Igår var kvällen inne och jag rökte en Balmoral Oxford samt en Balmoral Highlands. Lite ovan som jag är brände jag den första något i tändningsprocessen, den andra lyckades jag bättre med.

Även om jag har ett stort intresse för öl och har lärt mig mer än många andra av mina kompisar så är jag helt novis inom cigarrvärlden, så några enskilda smaker kommer ni inte att få av mig denna gången .
Citera
2015-10-25, 22:36
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vlad-Putin
En liten uppdatering tycker jag krävs; om inte anat bara för att försöka hålla en så intressant och informativ tråd vid liv!

Som jag tidigare skrivit om funderade jag på att köpa några blandade shortfillers från Balmoral. Billigt, smidigt och överlag bra "förstacigarrer". Igår var kvällen inne och jag rökte en Balmoral Oxford samt en Balmoral Highlands. Lite ovan som jag är brände jag den första något i tändningsprocessen, den andra lyckades jag bättre med.

Även om jag har ett stort intresse för öl och har lärt mig mer än många andra av mina kompisar så är jag helt novis inom cigarrvärlden, så några enskilda smaker kommer ni inte att få av mig denna gången .
Jaha, var det de maskinrullade Balmoral du köpte? Alltså, de är inte usla för den varan, men det är stor skillnad jämte en handrullad long filler. Ska du testa röka cigarr på riktigt så får du se till att testa riktiga handrullade också. Vanligast är att börja prova lite efter ursprungsland: någon stabil kuban måste vara med, kanske två. Sedan någon mildare, kanske från dominikanska. Ytterligare någon ny och spännande fabrikör kanske. Börja gärna med de kortare pinnarna så klarar du dig vanligen på några hundralappar.
Citera
2015-10-26, 21:34
Medlem
Vlad-Putins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Jaha, var det de maskinrullade Balmoral du köpte? Alltså, de är inte usla för den varan, men det är stor skillnad jämte en handrullad long filler. Ska du testa röka cigarr på riktigt så får du se till att testa riktiga handrullade också. Vanligast är att börja prova lite efter ursprungsland: någon stabil kuban måste vara med, kanske två. Sedan någon mildare, kanske från dominikanska. Ytterligare någon ny och spännande fabrikör kanske. Börja gärna med de kortare pinnarna så klarar du dig vanligen på några hundralappar.
Det stämmer, maskinrullade fick det bli. Eftersom min första öl var en hemsk industri-lager tyckte jag att jag måste börja cigarrerna med lika lite status
Men jag ska absolut besöka den lokala affären och be dem hitta lågot lämpligare åt mig inom kort!
Citera
2015-10-26, 21:48
Medlem
Själv har jag lyckats få mögel på mina cigarrer. Så de har åkt i sopen. Frågan är om man kan rädda humidoren och hur man i sådant fall går till väga?
Citera
2015-10-26, 21:49
Medlem
Hur mycket kostar en riktigt fin cigarr, top 10 ska det vara?
Citera
2015-10-26, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuktigkant

Några tusenlappar.
Citera
2015-10-26, 23:21
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuktigkant
200-400kr/pinne ur "standardsortiment".

naturligtvis kostar vintage och specialare lite mer, men mycket mer än så behöver du inte spendera för att köpa det bästa marknaden har att erbjuda.

ja, om du inte ska köpa gimmicks som är doppade i guld, sprayade med dyr cognac eller annat trams.
Citera
2015-10-27, 01:28
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baath
Själv har jag lyckats få mögel på mina cigarrer. Så de har åkt i sopen. Frågan är om man kan rädda humidoren och hur man i sådant fall går till väga?
Grönmögel går inte att rädda, men vitmögel brukar gå att borsta bort och sedan är saken ur världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in