2014-03-31, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slat
Köp några boveda humipacks 65% från brobergs eller på internet och sätt dessa i en stor tättslutande noggrant tvättad tupperwarebehållare som du förvarar någonstans mörkt under 20 grader. Öppna då och då för att få in fräsch luft och låta cigarrerna andas...
Två saker:

Temperaturen är inte så viktig. Det fungerar att förvara cigarrer vid långt högre temperaturer än 20 grader, förutsatt att den relativa fuktigheten inte blir för hög samt att man är beredd på att cigarrernas mognadsprocesser kommer att gå fortare.

Humidorer ska INTE luftas i tid och otid då det innebär onödig förlust av aromer. Det finns inga som helst belägg för att cigarrer skulle behöva andas men man kan tyvärr läsa detta i många cigarrböcker. Unga cigarrer kan visserligen avge en väldigt mustig och stalliknande doft men cigarrerna utvecklas som bäst om de får ligga ifred i denna miljö. "Let them brew in their own stew" är ett vanligt uttryck bland erfarna cigarrister! :-)
Citera
2014-03-31, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TouchOfRed
...Hur stor skillnad är det på att röka en torr cigarr och en cigarr med rätt fuktighet? (om man säger så?).
Är det nåt jag kommer märka skillnad på...
I en torr cigarr kommer förbränningen att ske vid en högre temperatur vilket ger en vassare och stickigare rök. Smaken blir även sämre eftersom många doft- och smakämnen förstörs i stället för att förångas/sublimeras från förbränningszonen och följa med ut i röken.

Om cigarren nyligen torkat ut kan en försiktig puffning ge en bättre rökupplevelse, av det enkla skäl att förbränningstemperaturen då inte blir riktigt lika hög. Men, om cigarrerna legat torra så länge att de för alltid förlorat en betydande del av sina aromer kommer de att smaka väldigt platt, oavsett hur försiktigt man puffar!
Citera
2014-03-31, 07:44
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
För den som låg utan tub kändes riktigt torr, den i tuben kändes lite bättre iaf. Men nu gissar jag ju bara, eftersom det inte går att känna om den har rätt fuktighet eller inte..? :P

Jo, en cigarr med högre fuktighet blir ju lite "mjukare" att klämma på. Den ger efter lite och ger mindre ljud ifrån sig. Det är svårt att beskriva, men det låter som om du redan kännt på skillnaden mellan en lite torrare och en lite fuktigare cigarr.

Citat:
Googlade lite nu, och läste att det kommer ta tid att utveckla sitt rökande, så att man kan urskilja alla smaker som nämns, stämmer detta? Jag försökte känna efter smaker som choklad,sötma osv.. Kanske är fel på mig och inte att ciggarrerna är torra?

Det tar ett bra tag att lyckas urskilja smaker i en cigarr. Jag har själv enbart kommit så långt att jag kan känna igen två-tre stycken. Ett tips är att aldrig sluta försöka urskilja smaker samt att försöka urskilja smaker och dofter även i allt annat du dricker, äter, röker och luktar på. Man får på det viset ett större "register" som referens över olika smaker.

Var inte heller rädd för att försöka läsa lite om vad andra tycker att det finns för smaker i cigarren. När du sedan röker den kan det leda till riktiga uppenbarelser. Så var det för mig när jag upptäckte den "oljiga" smak av läder som kan infinna sig i vissa cigarrer.

Citat:
Fråga: Hur länge bör cigarrerna ligga i Humidorpåsen innan dom har rätt fuktighet? Likaså för en vanlig Humidor, hur länge skall dom ligga för att få rätt fuktighet. Tack

Jäkligt bra fråga. Jag brukar vara ganska kvick på att prova cigarrer som kommer från en Svensk handlare och har inte tyckt att det är ett problem. De brukar ju skickas väl förpackade och jag förlitar mig på att handlaren har plockat dem direkt från humidor.
Citera
2014-04-04, 21:53
Medlem
Tack för svaren grabbar !

Jag befinner mig på Kanarieöarna just nu, i Puerto Rico.
Finns det några cigarrer här? Några ni kan rekommendera på rak arm

Gracias
Citera
2014-04-06, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Två saker:

Temperaturen är inte så viktig. Det fungerar att förvara cigarrer vid långt högre temperaturer än 20 grader, förutsatt att den relativa fuktigheten inte blir för hög samt att man är beredd på att cigarrernas mognadsprocesser kommer att gå fortare.

Inte bara fortare, den blir väl sämre också. Hög temperatur är inget jag skulle kalla "inte så viktig" och att man kan ha "långt över 20". Upp till 22 visst, men att ha 26-27 grader, som det kan bli i vissa hus på sommarhalvåret, är inget jag skulle ta lätt på..

Citat:
Humidorer ska INTE luftas i tid och otid då det innebär onödig förlust av aromer. Det finns inga som helst belägg för att cigarrer skulle behöva andas men man kan tyvärr läsa detta i många cigarrböcker. Unga cigarrer kan visserligen avge en väldigt mustig och stalliknande doft men cigarrerna utvecklas som bäst om de får ligga ifred i denna miljö. "Let them brew in their own stew" är ett vanligt uttryck bland erfarna cigarrister! :-)

Det här är ju en pågående debatt i cigarrvärlden om man ska lufta cigarrerna regelbundet eller inte lufta alls. Tycker det är viktigt att poängtera detta ifall folk googlar och hittar annan information att dessa personer inte nödvändigtvis sprider osanning utan bara är av en annan åsikt.

Vill egentligen inte kritisera utan bara poängtera de två sakerna. Du är av den här åsikten men framför den som sanning vilket var de som störde mig.
Citera
2014-04-06, 13:10
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natchostallrik
Inte bara fortare, den blir väl sämre också. Hög temperatur är inget jag skulle kalla "inte så viktig" och att man kan ha "långt över 20". Upp till 22 visst, men att ha 26-27 grader, som det kan bli i vissa hus på sommarhalvåret, är inget jag skulle ta lätt på..

Det här är ju en pågående debatt i cigarrvärlden om man ska lufta cigarrerna regelbundet eller inte lufta alls. Tycker det är viktigt att poängtera detta ifall folk googlar och hittar annan information att dessa personer inte nödvändigtvis sprider osanning utan bara är av en annan åsikt.

Vill egentligen inte kritisera utan bara poängtera de två sakerna. Du är av den här åsikten men framför den som sanning vilket var de som störde mig.
luftning är en sak, men hur är det med rotation? jag har ett mindre skåp, cirka 50cm högt med utdragbara hyllplan där de ligger, jag har dom löst, de ligger inte i lädor. en gång i månaden så tar jag översta hyllan och flyttar den nederst och alla andra åker ett hack upp. jag vet inte om detta gör någon skillnad utan det är bara något jag har snappat upp att man gärna ska låta dom röra på sig lite. speciellt i skåp där luftfuktigheten kan skilja en del på höjden.
Citera
2014-04-06, 14:26
Medlem
hejaklacksledares avatar
Angående det här med att "lufta" cigarrer.

Jag och många andra cigarrister har för vana att paketera vissa cigarrlådor i en eller flera i princip täta plastpåsar just för att INTE lufta cigarrerna. Tanken är att cigarrerna ska tillåtas mogna långsammare och därmed bättre på jättelång sikt.
Citera
2014-04-06, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
luftning är en sak, men hur är det med rotation? jag har ett mindre skåp, cirka 50cm högt med utdragbara hyllplan där de ligger, jag har dom löst, de ligger inte i lädor. en gång i månaden så tar jag översta hyllan och flyttar den nederst och alla andra åker ett hack upp. jag vet inte om detta gör någon skillnad utan det är bara något jag har snappat upp att man gärna ska låta dom röra på sig lite. speciellt i skåp där luftfuktigheten kan skilja en del på höjden.

Rotation läste jag om när jag precis börjat röka. Då var det mer att man skulle vrida 180 grader på rackarna 2-4 gånger om året. Jag var för lat för att göra det i humidoren och märkte aldrig nån skillnad i hur de brann. Det som du menar har jag inte hört något om men det låter inte som en dålig idé.
Men om du tror att fukten inte är jämn i din förvaring kanske du ska åtgärda det genom en fläkt och kanske ev. mer fuktstyrning som som du sprider ut i förvaringen.

Citat:
Ursprungligen postat av hejaklacksledare
Angående det här med att "lufta" cigarrer.

Jag och många andra cigarrister har för vana att paketera vissa cigarrlådor i en eller flera i princip täta plastpåsar just för att INTE lufta cigarrerna. Tanken är att cigarrerna ska tillåtas mogna långsammare och därmed bättre på jättelång sikt.

Som sagt, det är en debatt där vissa hävdar att det mår bäst om de har så lite kontakt med yttre luft så möjligt medans andra påpekar att cigarrerna som är lagrade i tub har en liten luftväxling och den är nödvändig för att inte stänga igen ammoniaken t.ex och lite annat jag inte kommer ihåg. Har läst fler argument, resonemang och teorier från båda hållen på bla cigarrprat.se, friendsofhabanos och lite andra ställen men är inte så intresserad att jag lagt det på minnet.
Jag ville bara poängtera att inget kan sägas säkert. Ifall man läser någon annanstans att man bör lufta någon gång ibland så är det nödvändigtvis inte någon som vädrar (höhö..) osanning utan mer är av annan åsikt. Därför bör inte den personen få en stämpel som icke-påläst eller oseriös.

Min personliga åsikt är att visst fyller tuberna en funktion i lagringen det det sättet att de minimerar luftväxlingen. Det håller nog alla med om som rökt tubade cigarrer som är 10-20 år gamla. Har det blivit så bra iom att det har skett lite luftväxling och inte varit helt stängda? Jag vet inte... Glöm inte bort att vi pratar om 10 år plus lagring.
För att återgå till ursprungsfrågan så ser jag personligen inget problem med att ha en humidor som öppnas och stängs regelbundet. Cigarrerna ligger väl inte där i mer än några år ändå vilket gör att en sådan förslutning som vi diskuterar nu är överflödig.
Citera
2014-04-07, 22:56
Medlem
Citat:
Visst kan resultatet av lagring bli bättre om den inte forceras, dvs att lagringen av cigarrerna får ske vid lägre temperatur. Men, om vi inte pratar 5-10 års lagring så spelar det väldigt liten roll!

Citat:
Det här är ju en pågående debatt i cigarrvärlden om man ska lufta cigarrerna regelbundet eller inte lufta alls. Tycker det är viktigt att poängtera detta ifall folk googlar och hittar annan information att dessa personer inte nödvändigtvis sprider osanning utan bara är av en annan åsikt...
Så här är det, och detta är sanning!:

Cigarrer går igenom flera mognadsfaser och i sin ungdom passerar framför allt havannacigarrer en fas där ammoniak och andra illaluktande doftämnen avges. Under denna period kan cigarrerna smaka sämre, eller rent av riktigt illa, och man kan förkorta den så kallade sjuka perioden genom att ventilera ut den stalliknande doften. Men, via tillförseln av luft och utvädrandet av ångorna riskerar man att cigarrerna inte når samma smakmässiga höjd som de skulle ha gjort om de hade fått mogna långsammare under tät förvaring!

Å andra sidan, om man inte ämnar lagra sina cigarrer en riktigt lång tid utan kanske bara har en mindre humidor, för säg 100 cigarrer som man ändå röker upp inom de närmaste åren, så spelar det knappt någon roll! Det är i det långa perspektivet, dvs lagring i syfte att skapa högkvalitativa vintagecigarrer som det verkligen är viktigt att inte skynda på mognaden, vare sig via för hög temperatur eller via luftning av cigarrerna.

Cigarrer som redan passerat den sjuka perioden vinner absolut inget på att luftas, om det inte är så att man faktiskt föredrar lite mildare och inte lika koncentrerade smaker och aromer. Don efter person skulle man väl kunna säga men jag tror ändå att väldigt få cigarrökare vill sänka koncentrationen på smak och arom från sina cigarrer? För mig känns det lika fel som att späda rödvin med vatten (även om detta är ganska vanligt till lunch utomlands)!

Debatten pågår därför att många cigarrister varken har insikt i långtidslagringens förutsättningar eller begränsningar. Själv är jag inte särskilt förtjust i vintagecigarrer då de ofta blir lite för subtila för mig och det jag vill ha av en cigarr är framför allt smakmässig tydlighet. Trots detta är det ändå viktigt för mig att hålla min bulkförvaring så tät som möjligt så att mognaden går långsamt och att cigarrerna därmed tappar så lite karaktär som det bara går under den kortare tid, upp till ca 6 år, som de kommer att förbli orökta.
Citera
2014-04-11, 12:57
Medlem
Tattarhunters avatar
Hej. Jag köpte cigarrer från usa. 48 st för cirka 600kr nu ligger dom hos tullen i sverige. Vad kan jag beräkna att påföljden blir av detta? Kommer jag få betala enorm tullavgift?
Citera
2014-04-11, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tattarhunter
Hej. Jag köpte cigarrer från usa. 48 st för cirka 600kr nu ligger dom hos tullen i sverige. Vad kan jag beräkna att påföljden blir av detta? Kommer jag få betala enorm tullavgift?

Cigarrer - tull 86 öre/styck, skatt 207 öre/styck.
Vet ej men det kommer kanske till moms och administrationsavgift på det här?
Citera
2014-04-11, 14:21
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tattarhunter

Citat:
Ursprungligen postat av Hexad
Cigarrer - tull 86 öre/styck, skatt 207 öre/styck.
Vet ej men det kommer kanske till moms och administrationsavgift på det här?

Moms och 100 kr i avgift tillkommer utöver tobaksskatt och tull. Tattarhunter kan räkna med att kalaset kommer att kosta runt 400 kr i tull och skatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in