Citat:
Ursprungligen postat av
natchostallrik
Inte bara fortare, den blir väl sämre också. Hög temperatur är inget jag skulle kalla "inte så viktig" och att man kan ha "långt över 20". Upp till 22 visst, men att ha 26-27 grader, som det kan bli i vissa hus på sommarhalvåret, är inget jag skulle ta lätt på..
Visst kan resultatet av lagring bli bättre om den inte forceras, dvs att lagringen av cigarrerna får ske vid lägre temperatur. Men, om vi inte pratar 5-10 års lagring så spelar det väldigt liten roll!
Citat:
Ursprungligen postat av
natchostallrik
Det här är ju en pågående debatt i cigarrvärlden om man ska lufta cigarrerna regelbundet eller inte lufta alls. Tycker det är viktigt att poängtera detta ifall folk googlar och hittar annan information att dessa personer inte nödvändigtvis sprider osanning utan bara är av en annan åsikt...
Så här är det, och detta är sanning!:
Cigarrer går igenom flera mognadsfaser och i sin ungdom passerar framför allt havannacigarrer en fas där ammoniak och andra illaluktande doftämnen avges. Under denna period kan cigarrerna smaka sämre, eller rent av riktigt illa, och man kan förkorta den så kallade sjuka perioden genom att ventilera ut den stalliknande doften. Men, via tillförseln av luft och utvädrandet av ångorna riskerar man att cigarrerna inte når samma smakmässiga höjd som de skulle ha gjort om de hade fått mogna långsammare under tät förvaring!
Å andra sidan, om man inte ämnar lagra sina cigarrer en riktigt lång tid utan kanske bara har en mindre humidor, för säg 100 cigarrer som man ändå röker upp inom de närmaste åren, så spelar det knappt någon roll! Det är i det långa perspektivet, dvs lagring i syfte att skapa högkvalitativa vintagecigarrer som det verkligen är viktigt att inte skynda på mognaden, vare sig via för hög temperatur eller via luftning av cigarrerna.
Cigarrer som redan passerat den sjuka perioden vinner absolut inget på att luftas, om det inte är så att man faktiskt föredrar lite mildare och inte lika koncentrerade smaker och aromer. Don efter person skulle man väl kunna säga men jag tror ändå att väldigt få cigarrökare vill sänka koncentrationen på smak och arom från sina cigarrer? För mig känns det lika fel som att späda rödvin med vatten (även om detta är ganska vanligt till lunch utomlands)!
Debatten pågår därför att många cigarrister varken har insikt i långtidslagringens förutsättningar eller begränsningar. Själv är jag inte särskilt förtjust i vintagecigarrer då de ofta blir lite för subtila för mig och det jag vill ha av en cigarr är framför allt smakmässig tydlighet. Trots detta är det ändå viktigt för mig att hålla min bulkförvaring så tät som möjligt så att mognaden går långsamt och att cigarrerna därmed tappar så lite karaktär som det bara går under den kortare tid, upp till ca 6 år, som de kommer att förbli orökta.