Citat:
Ursprungligen postat av
GRmihawk
Skaffade några cigarrer för nån vecka sen. För att vara mer specifik:
- Montecristo No4
- Partagas Milles Fleur
- Rafael Gonzalez Panetelas
- Padron 2000
- Guantanamera Cristales (5-pack)
- H.Upmann Half Corona
- Romeo Y Julieta No 1
- Av dessa så har jag testat alla förutom H.Upmann, Padron och Partagas.
Jag märkte ärligt talat inte nån skillnad mellan de andra cigarrerna. Tittade ju så klart innan jag köpte cigarrerna reviews på internet på dessa cigarrer, jag kände aldrig citrussmak, eller kokosmak osv som det skrevs om på dessa cigarrer. Är detta normalt? Jag vet inte, jag drar absolut inte halsbloss, använder bara en vanlig tändare, ibland min lighter.
Den enda skillnaden mellan Montecriston, Rafael Gonzalez-cigarren och Guantanamera:n var kanske, jag tyckte att Rafael Gonzalez, den som jag rökte idag var lite 'mildare'. Det var bara tobaksmak, det diggade jag. Montecriston var väl också helt okej, men som sagt, det blev aldrig som det stod om på Internet där det skulle 'smaka' mer än bara tobakssmaken.
- Så jag frågar er cigarrökare, är detta någonting som går över med tiden man 'experimenterat' alla sorters cigarrer? Tänder jag med fel tändare? Är det någonting som jag gör fel eller går detta över med tiden?
Borde kanske tilläggas att jag aldrig rökt nåt tidigare.
Tackar
gällande paletten, vissa känner mer andra känner mindre. det samma gäller för vin, öl, parfym etc etc, det är också en träningssak. men oavsett så har vissa människor en palett som klarar av att känna igen mer eller mindre tråkigt nog.
när man övar (för egen del) så är det bra att läsa vad flera människor tycker och sedan sammanfatta, någon säger persika, någon säger melon, men alla säker paprika, då ska man försöka hitta paprika i smaken, men får även ha lite fantasi, det kommer ju inte att smaka just paprika, men ska hinta om det.
dessutom bör man inte heller leta för avancerat utan först försöka hitta basnoter i produkten, när man sedan har koll på detta så kan man försöka hitta ytterligare dimensioner. det är alltså bara att röka, dricka, lukta och smaka på.
en sak till är att först gör sig bekväm men det man gör, typ röka cigarr eller prova vin. att man inte direkt försöker överanalysera utan blir van vid själva grejen, sen kan man börja leta. man bör även då och då komma tillbaka till produkter och prova igen, ibland hittar man något nytt, ibland inser man kanske är produkten inte alls var så bra som tyckte från början.
hoppas det gav något.