2014-06-22, 23:37
Medlem
Hur kalibrerade du hygrometern?
Om det var med saltmetoden ska den ju ge ca 75 % RH och inte 70!
Citera
2014-06-23, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Sök på mina inlägg i tråden. Jag har gett massor med tips. Varför duger inte de jag tipsade om ovan?

Ber om ursäkt om jag verkade oartig då jag var lite snurrig i hatten. Nu har jag beställt 8 av dina tips samt 2 andra för sommaren ska bli skoj att testa.
Citera
2014-06-26, 20:19
Medlem
Ordningen återställd i humidoren. Ligger på 70 % luftfuktighet. Det krävdes destillerat vatten i Cigar Oasis luftfuktaren. Svampen var torr och maniken pep och krävde vatten. Som jag inhandlade på apoteket.
Citera
2014-06-26, 21:02
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverD
Ordningen återställd i humidoren. Ligger på 70 % luftfuktighet. Det krävdes destillerat vatten i Cigar Oasis luftfuktaren. Svampen var torr och maniken pep och krävde vatten. Som jag inhandlade på apoteket.

Alltid destillerat vatten i en humidor.
Citera
2014-06-29, 20:40
Medlem
Skaffade några cigarrer för nån vecka sen. För att vara mer specifik:
- Montecristo No4
- Partagas Milles Fleur
- Rafael Gonzalez Panetelas
- Padron 2000
- Guantanamera Cristales (5-pack)
- H.Upmann Half Corona
- Romeo Y Julieta No 1

- Av dessa så har jag testat alla förutom H.Upmann, Padron och Partagas.
Jag märkte ärligt talat inte nån skillnad mellan de andra cigarrerna. Tittade ju så klart innan jag köpte cigarrerna reviews på internet på dessa cigarrer, jag kände aldrig citrussmak, eller kokosmak osv som det skrevs om på dessa cigarrer. Är detta normalt? Jag vet inte, jag drar absolut inte halsbloss, använder bara en vanlig tändare, ibland min lighter.
Den enda skillnaden mellan Montecriston, Rafael Gonzalez-cigarren och Guantanamera:n var kanske, jag tyckte att Rafael Gonzalez, den som jag rökte idag var lite 'mildare'. Det var bara tobaksmak, det diggade jag. Montecriston var väl också helt okej, men som sagt, det blev aldrig som det stod om på Internet där det skulle 'smaka' mer än bara tobakssmaken.
- Så jag frågar er cigarrökare, är detta någonting som går över med tiden man 'experimenterat' alla sorters cigarrer? Tänder jag med fel tändare? Är det någonting som jag gör fel eller går detta över med tiden?
Borde kanske tilläggas att jag aldrig rökt nåt tidigare.
Tackar
Citera
2014-06-29, 20:50
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GRmihawk
- Montecristo No4
- Partagas Milles Fleur
- Padron 2000
- H.Upmann Half Corona
- Romeo Y Julieta No 1

Jag märkte ärligt talat inte nån skillnad mellan de andra cigarrerna. Tittade ju så klart innan jag köpte cigarrerna reviews på internet på dessa cigarrer, jag kände aldrig citrussmak, eller kokosmak osv som det skrevs om på dessa cigarrer. Är detta normalt? Jag vet inte, jag drar absolut inte halsbloss, använder bara en vanlig tändare, ibland min lighter.
Den enda skillnaden mellan Montecriston, Rafael Gonzalez-cigarren och Guantanamera:n var kanske, jag tyckte att Rafael Gonzalez, den som jag rökte idag var lite 'mildare'. Det var bara tobaksmak, det diggade jag. Montecriston var väl också helt okej, men som sagt, det blev aldrig som det stod om på Internet där det skulle 'smaka' mer än bara tobakssmaken.
- Så jag frågar er cigarrökare, är detta någonting som går över med tiden man 'experimenterat' alla sorters cigarrer? Tänder jag med fel tändare? Är det någonting som jag gör fel eller går detta över med tiden?
Tackar
gällande paletten, vissa känner mer andra känner mindre. det samma gäller för vin, öl, parfym etc etc, det är också en träningssak. men oavsett så har vissa människor en palett som klarar av att känna igen mer eller mindre tråkigt nog.

när man övar (för egen del) så är det bra att läsa vad flera människor tycker och sedan sammanfatta, någon säger persika, någon säger melon, men alla säker paprika, då ska man försöka hitta paprika i smaken, men får även ha lite fantasi, det kommer ju inte att smaka just paprika, men ska hinta om det.

dessutom bör man inte heller leta för avancerat utan först försöka hitta basnoter i produkten, när man sedan har koll på detta så kan man försöka hitta ytterligare dimensioner. det är alltså bara att röka, dricka, lukta och smaka på.

en sak till är att först gör sig bekväm men det man gör, typ röka cigarr eller prova vin. att man inte direkt försöker överanalysera utan blir van vid själva grejen, sen kan man börja leta. man bör även då och då komma tillbaka till produkter och prova igen, ibland hittar man något nytt, ibland inser man kanske är produkten inte alls var så bra som tyckte från början.

hoppas det gav något.
Citera
2014-06-30, 19:47
Medlem
Javisst, jag ska nog försöka testa av andra typer.
Rafael Gonzalez Panetela Extran är iaf definitivt någonting som jag ska köpa en låda av när jag har en humidor.
Citera
2014-06-30, 20:58
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
- Montecristo No4
- Partagas Milles Fleur
- Padron 2000
- H.Upmann Half Corona
- Romeo Y Julieta No 1

Tackar

Jag känner i princip bara igen två-tre smaker hos cigarrer. Läder, vitpeppar och "marsipan". Läder lärde jag mig känna då jag provade en cigarr som jag läst skulle ha en tydlig lädersmak. Men det tar tid och som Brutefish skriver, övning ger färdighet. Inrikta dig inte bara på cigarrer. Dofta på blommor, dricka, mat, parfym eller vad som helst egentligen. Det ger dig ett större register av dofter och smaker att använda som referens när du provar cigarrer.
Citera
2014-06-30, 21:11
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
- Montecristo No4
- Partagas Milles Fleur
- Padron 2000
- H.Upmann Half Corona
- Romeo Y Julieta No 1

Tackar
Jag tycker också att många cigarrer smakar väldigt lika. Kan känna jord, kartong, kaffe, peppar och sötma. Sedan har Kubanska en speciell karaktär som jag inte kan förklara. Man skall nog inte pressa sig själv och desperat försöka hitta smaker som man inte kan känna.
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2014-06-30 kl. 21:18.
Citera
2014-07-01, 00:07
Medlem
Jepp, ska som sagt försöka med rökningen så får vi se om jag hittar några smaker.
Tänkte bara fråga, vad är det för skillnad på Maduro-cigarrer?
Det jag vet är att man låtit tobaksbladen att mogna i solen, men vad leder detta till? Är det bättre smak eller?
Citera
2014-07-01, 07:38
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Jepp, ska som sagt försöka med rökningen så får vi se om jag hittar några smaker.
Tänkte bara fråga, vad är det för skillnad på Maduro-cigarrer?
Det jag vet är att man låtit tobaksbladen att mogna i solen, men vad leder detta till? Är det bättre smak eller?
maduro är lite "sötare".

prova camacho triple maduro, där filler, binder och wrapper är i maduro.
jag gillade den.
Citera
2014-07-02, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
maduro är lite "sötare".

prova camacho triple maduro, där filler, binder och wrapper är i maduro.
jag gillade den.
Ska jag göra, är Casa De Garcia (Maduro) värt pengarna?
Ligger lite dåligt nu med ekonomin, 10 cigarrer för 265kr är inte dyrt. Nån som testat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in