2014-01-17, 20:56
Medlem
Tja

Har tittat på lite videos om cigarrer, generella tips och tricks.
Verkar ju onekligen soft att ta en cigarr och slappna av.

Har aldrig varit en rökare, har rökt lite vattenpipa och nån ciggarett nån gång, men inte mer än så.
Är det nåt man bara kan börja med, eller bör jag se upp för nåt speciellt innan?

Kollar lite på min första cigarr, bör jag börja med en lite mer budgetcigarr och se om jag tycker om det, eller dra på stort direkt? Vilken sida är bäst att beställa ifrån?
Tänkte också köpa en tändare och en snoppare/noppare? Tips?

Tack folket trevlig kväll och framförallt ha en trevlig helg.
Citera
2014-01-17, 21:53
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TouchOfRed
Tja

Har tittat på lite videos om cigarrer, generella tips och tricks.
Verkar ju onekligen soft att ta en cigarr och slappna av.

Har aldrig varit en rökare, har rökt lite vattenpipa och nån ciggarett nån gång, men inte mer än så.
Är det nåt man bara kan börja med, eller bör jag se upp för nåt speciellt innan?

Kollar lite på min första cigarr, bör jag börja med en lite mer budgetcigarr och se om jag tycker om det, eller dra på stort direkt? Vilken sida är bäst att beställa ifrån?
Tänkte också köpa en tändare och en snoppare/noppare? Tips?

Tack folket trevlig kväll och framförallt ha en trevlig helg.
det är soft.

visst, det är inget som kräver några direkta förberedelser. bara att sätta igång.

det första du skall sikta in dig på är inte så mycket priset utan att det är en mild och ganska snäll med nikotinet. så du får prova om det är något för dig eller inte. allt eftersom kommer du prova starkare, både i smak och nikotin.

till en början så räcker det med en vanlig bic-tändare (butangas) eller tändstickor, se dock till att svavlet får brinna av först. men en snoppare kan du kosta dig på, en enkel variant kostar runt 50 pix.

går du till en bättre tobaksaffär och ber om en mild nybörjargarre så kommer de hjälpa dig.
ska du beställa online så finns ett flertal ställen rekommenderat i tråden.
Citera
2014-01-17, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
det är soft.

visst, det är inget som kräver några direkta förberedelser. bara att sätta igång.

det första du skall sikta in dig på är inte så mycket priset utan att det är en mild och ganska snäll med nikotinet. så du får prova om det är något för dig eller inte. allt eftersom kommer du prova starkare, både i smak och nikotin.

till en början så räcker det med en vanlig bic-tändare (butangas) eller tändstickor, se dock till att svavlet får brinna av först. men en snoppare kan du kosta dig på, en enkel variant kostar runt 50 pix.

går du till en bättre tobaksaffär och ber om en mild nybörjargarre så kommer de hjälpa dig.
ska du beställa online så finns ett flertal ställen rekommenderat i tråden.

Soft..

Okej, får leta upp en mildare cigarr då. Tänkte beställa på nätet.
Ang att tända cigarren, är det inte svårare att 'toasta' med en sån låga, än tex en stormtändare?

Frågan är bara vart man ska röka den, då jag inte får röka inne, och jag vill inte direkt sitta ute när det är -10..
Citera
2014-01-17, 23:18
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Soft..

Okej, får leta upp en mildare cigarr då. Tänkte beställa på nätet.
Ang att tända cigarren, är det inte svårare att 'toasta' med en sån låga, än tex en stormtändare?

Frågan är bara vart man ska röka den, då jag inte får röka inne, och jag vill inte direkt sitta ute när det är -10..
ja. du gör nog bäst i att ta en mildare så kan man koncentrera sig på själva rökandet i första hand, man vill ju inte bli illamående när man ska pröva.

vanesak det där, en vanlig låga är ju lite snällare så det blir mer kontroll över det hela, en torch kan snabbt bränna till rejält om man inte passar sig.

jo, det är ju det problemet med vinter i sverige, de flesta vill eller kan inte röka inomhus och utomhus kanske inte är så lockande. men jag tycker att det inte är så tokigt på vintern ändå. tar man bara på sig så man är riktigt varm och tar en lång promenad så är det ganska behagligt att puffa. dock så måste man ju ha på sig handskar så man inte fryser om händerna, för det förstör verkligen. sen är en promenad kanske inte det bästa sättet att tända sin första på, då man kanske vill sitta ner i lugn och ro och verkligen koncentrera sig och kanske ha lite vatten till hands.

men...vad gör man, väntar till våren? nä, trodde väl det.
Citera
2014-01-17, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
ja. du gör nog bäst i att ta en mildare så kan man koncentrera sig på själva rökandet i första hand, man vill ju inte bli illamående när man ska pröva.

vanesak det där, en vanlig låga är ju lite snällare så det blir mer kontroll över det hela, en torch kan snabbt bränna till rejält om man inte passar sig.

jo, det är ju det problemet med vinter i sverige, de flesta vill eller kan inte röka inomhus och utomhus kanske inte är så lockande. men jag tycker att det inte är så tokigt på vintern ändå. tar man bara på sig så man är riktigt varm och tar en lång promenad så är det ganska behagligt att puffa. dock så måste man ju ha på sig handskar så man inte fryser om händerna, för det förstör verkligen. sen är en promenad kanske inte det bästa sättet att tända sin första på, då man kanske vill sitta ner i lugn och ro och verkligen koncentrera sig och kanske ha lite vatten till hands.

men...vad gör man, väntar till våren? nä, trodde väl det.

Hhaha
Blir att tända med vanlig tändare då.

Får försöka hitta nåt bra ställe att tända min först cigarr på

Detta beställde jag, hoppas jag inte glömde nåt, och att dom duger som nybörjarcigarrer.
1 Te-Amo No.4 Maduro á 28,80 kr - Tot: 28,80 kr
1 Dubbelgiljotin i acryl och stål á 36,00 kr - Tot: 36,00 kr
1 Hoyo de Monterrey Coronations A/T á 39,20 kr - Tot: 39,20 kr
Citera
2014-01-18, 15:30
Medlem
Killer-queens avatar
Ett problem med vanliga tändare är att de blir vansinnigt varma då man behöver låga under lång tid. Slocknar den så bränner man sig på tändaren då man startar om. Ligger cigarren i tub så är det ofta cederträ runt om. Det går att göra lite stickor av det som du kan tända via.

Är du ny så köp lite mindre storlekar av cigarrerna. Half-corona eller short rubosto och du kan få flera bra cigarrer för överkomlig peng. De större är dyrare och tar lång tid att röka, nybörjare brukar ha svårt att ta sig den tiden med ro.

Sedan är rädslan för tobaksrök inomhus helt överdriven. Folk tror de behöver måla om och slänga gardinerna bara för att nån tänt en cigg i köket. Rök under köksfläkten, doften försvinner efter någon dag eller två. Vill du ha bort den snabbare så ställ fram ett tefat med vinäger under några timmar. Sedan vädrar du bort vinägerdoften. Dessutom föredrar jag cigarrdoft framför någon bordellartad stank av doftljus i vanlij-aprikos, alla dagar i veckan.
Citera
2014-01-18, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Ett problem med vanliga tändare är att de blir vansinnigt varma då man behöver låga under lång tid. Slocknar den så bränner man sig på tändaren då man startar om. Ligger cigarren i tub så är det ofta cederträ runt om. Det går att göra lite stickor av det som du kan tända via.

Är du ny så köp lite mindre storlekar av cigarrerna. Half-corona eller short rubosto och du kan få flera bra cigarrer för överkomlig peng. De större är dyrare och tar lång tid att röka, nybörjare brukar ha svårt att ta sig den tiden med ro.

Sedan är rädslan för tobaksrök inomhus helt överdriven. Folk tror de behöver måla om och slänga gardinerna bara för att nån tänt en cigg i köket. Rök under köksfläkten, doften försvinner efter någon dag eller två. Vill du ha bort den snabbare så ställ fram ett tefat med vinäger under några timmar. Sedan vädrar du bort vinägerdoften. Dessutom föredrar jag cigarrdoft framför någon bordellartad stank av doftljus i vanlij-aprikos, alla dagar i veckan.

Så du rekommenderar inte att tända cigarren med en tändare? Annars vilken tändare är bra?

Vet inte vad jag köpte får nåt ens, på ena stod det att den var bra för nybörjare, den andra vet jag inte.
Försökte hitta två milda.

Vi har ingen ventilation öht i detta hus. Förutom köksfläkten.
Röken som blir av en cigarr, går inte jämföra med äckliga cigaretter?

Tänkte på om lukten sätter sig i kläderna och luktar fimp, sticker i ögonen och framkallar hosta och den där Ont-i-huvudet-lukten? Har tjejen rökt en ciggarett, går in i ett rum, sen går ut. Och jag kommer in i samma rum tio minuter efter, så känner jag direkt den där äckliga fimplukten.
Citera
2014-01-18, 17:43
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Så du rekommenderar inte att tända cigarren med en tändare? Annars vilken tändare är bra?

Vet inte vad jag köpte får nåt ens, på ena stod det att den var bra för nybörjare, den andra vet jag inte.

Tänkte på om lukten sätter sig i kläderna och luktar fimp, sticker i ögonen och framkallar hosta och den där Ont-i-huvudet-lukten? Har tjejen rökt en ciggarett, går in i ett rum, sen går ut. Och jag kommer in i samma rum tio minuter efter, så känner jag direkt den där äckliga fimplukten.
det bästa är naturligtvis en tändare som man kan elda på med och starta om utan att den blir väldigt varm.
så visst kan du köpa dig en bättre tändare, men om visar sig att det inte är din grej så är det ju ett onödigt köp. att tända på cederbitar är ett trick. men jag tycker en bic-tändare funkar. men som sagt, det där är personligt.

nej, cigarr luktar annorlunda mot cigaretter.

men kläderna kommer lukta rök efteråt, jag själv tycker inte att det är en speciellt angenäm doft utan röker gärna i "sämre" kläder som jag hivar i tvätten efteråt.
Citera
2014-01-18, 18:04
Medlem
kleijons avatar
Och framför allt om ni har rökt inomhus så släng ut fimpen tror nästan att den är det som luktar värst efteråt. Röken vädras ut rätt fort.
Citera
2014-01-18, 19:17
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kleijon
Och framför allt om ni har rökt inomhus så släng ut fimpen tror nästan att den är det som luktar värst efteråt. Röken vädras ut rätt fort.
ja. fimpen stinker mest.
Citera
2014-01-18, 19:26
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:

Ja, det sätter sig i kläderna, de luktar dagen efter helt klart. Men de vädras snabbt ur, eller så ska de väl tvättas nån gång… Tänkte mer på att cigarrdoft inte stannar kvar forever and ever. Jag röker på kontoret utan fläkt eller nåt. Visst, det doftar dagen efter i rummet men försvinner efter några dagar. Töm askfatet som någon föreslog. Cigarr doftar mer dovt och parfymerat än cigglukt. Jag ogillar att röka utomhus, tycker så mycket av den goda röken blåser iväg om det inte är helt vindstilla.

Du klarar dig förmodligen med en vanlig bic-tändare, det tar lite längre tid bara. Cigarrtillbehör har en tendens att vara överprissatta, så du behöver inte lägga ut flera hundra bara du vill testa lite.
Citera
2014-01-18, 19:47
Medlem
brutefishs avatar
en lite lustig fråga kanske.

jag har en större mustasch och röken sätter sig naturligtvis i denna och går ju inte direkt ur.
så till slut blir det lite besvärande och man tar en dusch, men är det något som är bättre att tvätta med för att får ur "stanken"?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in