2013-07-18, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slat
Har totalt fallit för Davidoffs 2000, har rökt tre st av dessa. Jag har dock inte rökt några andra Davidoffprodukter...
Prova gärna Davidoff Millenium Blend Petit Coronas. Det är den enda cigarr från Davidoff som jag kan bli sugen på ibland, även om priset oftast avskräcker mig ändå.
Citera
2013-07-18, 22:37
Medlem
Efter en sen men fantastisk middag igår bestående mestadels av rökt Regnbåge,Avslutades kvällen självklart med en cigarr (El Rey Del Mundo Choix Supreme) och ett glas Single Malt (Highland park Einar)

För dom som söker symbios mellan cigarr och dryck (inte lätt att hitta) kan jag inte NOG påtala kombinationen Choix Supreme och Highland Park 18 och Einar......och det fina vädret gjorde sitt till för upplevelsen...VILKEN KVÄLL!
Citera
2013-07-22, 20:32
Medlem
Jag har nyligen införskaffat mig en humidor och hunnit förberett den med att dra väggarna med en fuktad trasa samt fyllt på fuktarna (2st), imorrse när jag fyllde humidoren med cigarrer låg fuktnivån på 70%, nu i efterhand har ju fuktnivån naturligtvis sjunkit och ligger just nu på runt 63%. Frågan är om fuktnivån kommer att öka så småningom till runt 70% eller om den kommer ligga kvar där den är nu?

Vad ska göra om fuktnivån inte ökar mer? fylla på fuktarna ännu en gång? ha ett glas vatten ett tag bland cigarrerna?

Lite feedback uppskattas, vill ju att mina cigarrer har det så bra som möjligt
Citera
2013-07-22, 21:33
Medlem
hejaklacksledares avatar
När man fuktar in humidorer brukar dom flesta ställa in en liten skål med vatten i lådan. Att dra en fuktig trasa mot insidan brukar inte rekommenderas eftersom träet kan ta skada. Lite sent nu dock. Skålen med vatten lämnar man i humidoren några dagar, men vintertid kan det behövas veckor.

Har du 63% relativ luftfuktighet så behöver du inte oroa dig. Att gå över denna nivån tjänar inte mycket till och kombinerar man 70% RH med 25-29graders (vilket jag har i mitt hem sommartid) temperatur så ökar risken för mögelutbrott. Min egen förvaring ligger på 65% och 17-18grader men hade föredragit att ligga på typ 62-63%.
Citera
2013-07-22, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejaklacksledare
När man fuktar in humidorer brukar dom flesta ställa in en liten skål med vatten i lådan. Att dra en fuktig trasa mot insidan brukar inte rekommenderas eftersom träet kan ta skada. Lite sent nu dock. Skålen med vatten lämnar man i humidoren några dagar, men vintertid kan det behövas veckor.

Har du 63% relativ luftfuktighet så behöver du inte oroa dig. Att gå över denna nivån tjänar inte mycket till och kombinerar man 70% RH med 25-29graders (vilket jag har i mitt hem sommartid) temperatur så ökar risken för mögelutbrott. Min egen förvaring ligger på 65% och 17-18grader men hade föredragit att ligga på typ 62-63%.
tack så mkt för svaret!
Var lite osäker själv på om jag skulle fukta med trasa, men valde att göra det då det även stod i de medföljande instruktionerna. Hade ett shotglas vatten stående i humidoren under ca 2,5 dagar
Citera
2013-07-22, 23:39
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombastic92
tack så mkt för svaret!
Var lite osäker själv på om jag skulle fukta med trasa, men valde att göra det då det även stod i de medföljande instruktionerna. Hade ett shotglas vatten stående i humidoren under ca 2,5 dagar

Klargörande: Med vatten menar du naturligtvis destillerat vatten?

Ofta är det ingen fara att man använder en trasa och fuktar upp väggarna, men den kan ju fastna och dra upp en flisa som kan skada cigarrerna. Dock bör du ha märkt detta när du gjorde det så du har koll.
Citera
2013-07-24, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antinomos
Klargörande: Med vatten menar du naturligtvis destillerat vatten?

Ofta är det ingen fara att man använder en trasa och fuktar upp väggarna, men den kan ju fastna och dra upp en flisa som kan skada cigarrerna. Dock bör du ha märkt detta när du gjorde det så du har koll.
självklart destillerat vatten
Citera
2013-07-24, 23:29
Medlem
Citat:
Ska det vara enkeldestillerat vatten eller dubbel-trippeldestillerat?
Citera
2013-07-25, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungoBongo
Ska det vara enkeldestillerat vatten eller dubbel-trippeldestillerat?
Avjonat duger alldeles utmärkt!
Citera
2013-07-25, 13:05
Medlem
Antinomoss avatar
Batterivatten från närmaste mack kör väl de flesta med.
Citera
2013-08-04, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Prova gärna Davidoff Millenium Blend Petit Coronas. Det är den enda cigarr från Davidoff som jag kan bli sugen på ibland, även om priset oftast avskräcker mig ändå.
Köpte ett 5pack av dessa på en taxfree och är inte det minsta besviken. Perfekt storlek och en väldigt angenäm arom, påminner mycket om montecristo #4 i aromen men med mycket bättre konstruktion.
Citera
2013-08-04, 22:50
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:

Har du vanligt vatten i en skål så blir det ju "destillerat" när det förångas. Sen vill jag som alla andra rekommendera beads i fuktarna, då blir det liksom autopilot på humidoren. Är man nojig på sommaren att det ska bli för fuktigt ställer man in torra beads. 65% kör jag på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in