Citat:
Ursprungligen postat av
Xunder
Tack för tipsen. Jag såg att cigarrummet.se har bra provpaket på cigarrer ifrån olika länder. Blir nog att jag beställer ett sådant paket.
Jag såg dock att det finns något som heter cigarrtändare. Vad är fördelen med dem jämnt emot en vanlig flinttändare? Jag har läst på mig att man inte ska använda bensintändare osv, men vad är som sagt fördelen med en cigarrtändare med blålåga? Blir det enklare att tända cigarren med en sådan än en flinttändare? Och är en cigarrtändare isåfall något som det är värt att lägga pengar på?
det är en tändare med jetlåga, alltså varmare. den kommer tända cigarren snabbare, men detta är dock inte så bra då det är lätt hänt att bränna den rejält, en vanlig tändare är mycket skonsammare.
smaken är som baken, vissa gillar det, andra inte, andra använder piptändare, andra cederstickor etc etc.
det viktiga är dock att tändarna är fyllda med butan, så att inte cigarren tar smak av "tändämnet".
vanliga bic-tändare har butan, så en cigarr-tändare är något du kan köpa senare. alltså inget nödvändigt. naturligtvis smidiga att använda utomhus om det blåser.