2013-12-30, 21:42
Medlem
Fladdermasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Rök smakar inte salt, så det är nog smaken av tobaksbladen du känner. Den är nog ungefär den samma på alla cigarrer, har aldrig tänkt på det.

Hur som helst så föreslår jag någon på tub, men du kan inte lita på att spelaffärerna med flera sköter om cigarrerna. De som brukar finnas är Romeo y Julieta och H.Upmann som ligger runt hundralappen, båda trevliga kubaner. Vissa har även Playboy som är en lite mildare dominikan, även den helt okej. Du behöver en snoppare också, eller be dem i butiken att göra det åt dig.

Tycker du om Bellamancigariller så kan du gott köpa dem, för de ovan nämnda tar över halvtimmen att röka. Vill du stå så länge ute i kylan och fyllan, och håller någon dig sällskap? Ta cigarren tolv på dagen när du är nykter istället.
Ja alltså vi kommer vara ett helt gäng som ska tända våra cigarrer då, ja min polare har en snoppare!
Tack för tipsen, blir att köpa imorgon så får se vad dom har att erbjuda!

Gott nytt år!
Citera
2014-01-02, 21:41
Medlem
who-s avatar
Själv satt man och puffade en Montecristo edmundo på nyårsafton.

Röker just nu en Romeo y julieta petit churchill
Citera
2014-01-12, 14:59
Medlem
Facades avatar
Såja, köpte mig mina första cigarrer idag.
Rökt det en gång förut och älskade det, så på flygplatsen så köpte jag mig en låda med 25st Luis Martinez Silver Selection Hamilton Robusto's.
Var för ivrig och skulle egentligen vänta tills på Tisdag men tog en ikväll och nog var den god! Är ju ingen finsmakare precis men gott var det
Dock så ville jag inte öppna virren än, den är tills på tisdag med arbetskamraterna.

Någon annan här som rökt dom?
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.n...02214593_o.jpg

Vad brukar ni lägga ner per cigarr? Och hur ofta röker ni?
Citera
2014-01-12, 15:40
Medlem
Är inte någon finsmakare direkt, började med denna hobby i våras typ.
Jag har inte köpt så många cigarrer än, dock börjar det bunkras upp.

De senaste jag köpte var Ramon Allones "Allones extra" men annars är det lite mer budget som josé L Piedra eller Quintero som inhandlas. Röker inte alltför ofta och då kan det vara lagom med en budget och en kaffe en solig dag bara för att fylla ett behov.

Framtidsmålet är väl att inhandla lite annat än bara kubanska cigarrer, måste ju testa lite andra för att se vad jag finner godast
Citera
2014-01-13, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade

Är inte så erfaren inom området, har rökt cigarr vid några enstaka tillfällen. Men i somras blev det väl lite mer åt hobby hållet då det införskaffades en humidor samt ett paket med cigarrer av olika slag. Sen har det fyllts på med lite olika allt eftersom. Det röktes ju mer under sommaren då det var behagligare utomhus. Så kanske runt 1-2 i veckan. Men nu under "vintern" blir det inte allt för ofta. Har dock införskaffat lite Davidoff exquisitos som inte tar lika lång tid att röka, passar bra när det är kyligt ute .

Kan passa på att fråga när jag ändå är i farten. Har problem med att hålla fuktigheten i humidoren under vintern. Problemet är dock att det ligger runt 70-72 i fuktighet och rekommendationerna brukar vara runt 65. Har detta så stor betydelse att det bör åtgärdas?
Citera
2014-01-13, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gmx
...Kan passa på att fråga när jag ändå är i farten. Har problem med att hålla fuktigheten i humidoren under vintern. Problemet är dock att det ligger runt 70-72 i fuktighet och rekommendationerna brukar vara runt 65. Har detta så stor betydelse att det bör åtgärdas?
Om du har en korrekt hygrometer, dvs som testats med saltmetoden, så behöver inte 72 % RH vara ett problem. Men, många tycker att draget ofta blir sämre, att cigarrerna brinner sämre och att de smakar sämre i spannet 70-75 % jämfört med 65-70 % RH.

Personligen tycker jag att 65 % kan vara en smula torrt för vissa cigarrer men att hålla 67 % RH blir bökigt utan elektronisk styrning på befuktningen.
Citera
2014-01-13, 20:53
Medlem
Citat:
Kan passa på att fråga när jag ändå är i farten. Har problem med att hålla fuktigheten i humidoren under vintern. Problemet är dock att det ligger runt 70-72 i fuktighet och rekommendationerna brukar vara runt 65. Har detta så stor betydelse att det bör åtgärdas?

Det behöver som ovan sa inte dåligt med 72% RH, det är lite personligt också vad man tycker. Jag skulle gärna vilja hålla mina cigarrer runt 65% RH men min plastidor har bestämt 69-70% RH (orkar inte lyfta på locket, vädra, ta ut fuktaren och sådant där utan den sköter sig själv på ca 69% vilket jag accepterar) och min humidor har bestämt sig för 50-55% RH nu vintertid.
Den läcker som ett såll trots ett glas destillerat vatten i men vad får man för 150 kronor på Kuba egentligen?
Citera
2014-01-14, 14:07
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Såja, köpte mig mina första cigarrer idag.
Rökt det en gång förut och älskade det, så på flygplatsen så köpte jag mig en låda med 25st Luis Martinez Silver Selection Hamilton Robusto's.
Var för ivrig och skulle egentligen vänta tills på Tisdag men tog en ikväll och nog var den god! Är ju ingen finsmakare precis men gott var det
Dock så ville jag inte öppna virren än, den är tills på tisdag med arbetskamraterna.

Någon annan här som rökt dom?
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.n...02214593_o.jpg

Jag köper cigarrer som kostar allt från några tior till strax över 100 kr. Min tröskel ligger på 120-130 kr ungefär, men då skall det vara cigarrer som jag hört mycket gott om och som är välrenommerade. Kom ihåg att pris inte är detsamma som prisvärt.

Jag röker så ofta jag kan. Har väl blivit tre cigarrer hittils i år i alla fall. Trots "vintern". På sommaren är det riktigt gött att sätta sig med en bok, en cigarr och någon trevlig dryck på balkongen efter jobbet.

Citat:
Är inte så erfaren inom området, har rökt cigarr vid några enstaka tillfällen. Men i somras blev det väl lite mer åt hobby hållet då det införskaffades en humidor samt ett paket med cigarrer av olika slag. Sen har det fyllts på med lite olika allt eftersom. Det röktes ju mer under sommaren då det var behagligare utomhus. Så kanske runt 1-2 i veckan. Men nu under "vintern" blir det inte allt för ofta. Har dock införskaffat lite Davidoff exquisitos som inte tar lika lång tid att röka, passar bra när det är kyligt ute .

Jag har hört att risken för mögel är hög om hög fuktighet och hög temperatur kombineras. Mögel vill man inte ha.

Citat:
Ursprungligen postat av Hexad
Det behöver som ovan sa inte dåligt med 72% RH, det är lite personligt också vad man tycker. Jag skulle gärna vilja hålla mina cigarrer runt 65% RH men min plastidor har bestämt 69-70% RH (orkar inte lyfta på locket, vädra, ta ut fuktaren och sådant där utan den sköter sig själv på ca 69% vilket jag accepterar) och min humidor har bestämt sig för 50-55% RH nu vintertid.
Den läcker som ett såll trots ett glas destillerat vatten i men vad får man för 150 kronor på Kuba egentligen?

50-55% låter farligt lite. Jag blir själv lite besvärad när min humidor närmar sig 60%.
Citera
2014-01-14, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
50-55% låter farligt lite. Jag blir själv lite besvärad när min humidor närmar sig 60%.

Jo, jag håller helt med och därför så används den inte nu på vintern utan plastidoren får ta hand om de som låg däri
Det som finns i humidoren är piptobaken för tillfället åtminstone. Får se om humidoren går att starta upp igen till våren, annars så får det inhandlas en till plastidor
Citera
2014-01-17, 10:22
Medlem
Kommer nu offtopic
Men vad skulle ni rekommendera för en nybörjare som inte har rökt cigarrer förut? Vad för märken?
Citera
2014-01-17, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GRmihawk
Kommer nu offtopic
Men vad skulle ni rekommendera för en nybörjare som inte har rökt cigarrer förut? Vad för märken?

Ja det är en väldigt individuell fråga vad man gillar.
Själv har jag mest bara rökt och kubanska cigarrer, någon enstaka från dominikanska och honduras.
Av de kubanska föreslår jag:
*Montecristo No.4 (lite dyrare men mycket god, mild och av hög kvalité)

*José L Piedra (Cremas och Nacionales), kostar inte särskilt mycket.
*Quintero Nacionales är också en mild och billig vardagscigarr.
*Rafael Gonzalez panetelas extra är som ovan en mild och billig cigarr.

Nu är väl inte det bästa att bara köra på de billiga men roligt att testa ett par av varje utav de billiga för att se om man gillar de. Montecriston är en väldigt bra nybörjarcigarr som jag rekommenderar.
Håll dig bara för guds skull borta från Guantanamera, de är vidriga enligt mig!

Det finns säkert många andra som kan rekommendera andra kubanska också som jag inte rökt samt även utanför Kubas gränser. Det finns många bra cigarrer från övriga världen, dock är jag inte kunnig på de cigarrerna. Finns säkert många andra här inne som kan svara på vilka utanför Kuba som är bra för nybörjare
Citera
2014-01-17, 20:16
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GRmihawk
Kommer nu offtopic

Jag skulle utan tvekan rekommendera Navarre, något så märkligt som en cigarr helt och hållet tillverkad av tobak odlad i Frankrike. Deras robusto var en av de första cigarrer jag någonsin provade. En elegant cigarr som är både mild och smakrik. Hemsidan finns här http://cigare-navarre.com/en/

Kan beställas på nätet hos http://www.cigarrummet.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in