2016-04-30, 12:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Smaken är som baken, men har du testat mycket kubanska cigarrer? Quintero är short-fillers, alltså hackad tobak som i cigaretter, inte hela tobaksblad som i riktiga cigarrer. Personligen tycker jag de smakar som halvtaskiga cigariller, typ Rittmeister. Även om jag är ett stort fan av kubanska cigarrer så röker jag mycket hellre nån bundle selection från Honduras eller andra billiga handrullade long-fillers än Quintero om man nu inte vill lägga mer än 30-35 spänn pinnen.
Jo, jag vet att den är en shortfiller. Men den är bra sett till priset ändå. Jag har rökt litet olika kubanska märken som: Romeo y Julieta, Bolivar, Partagas, Montecristo, Hoyo de Monterrey, Jose L.Piedra
Citera
2016-04-30, 14:23
Medlem
encephalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storadolmen
Jo, jag vet att den är en shortfiller. Men den är bra sett till priset ändå. Jag har rökt litet olika kubanska märken som: Romeo y Julieta, Bolivar, Partagas, Montecristo, Hoyo de Monterrey, Jose L.Piedra
Vad tycker du om Jose Piedra? Också shortfiller men halva priset av Quintero. Jag tycker betydligt bättre om JLP, helt okej smak och med ett få undantag har konstruktionen varit konsistent tillskillnad från Quintero.

När jag hade en tightare cigarrbudget var det mitt every-day val.
Citera
2016-04-30, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av encephalization
Vad tycker du om Jose Piedra? Också shortfiller men halva priset av Quintero. Jag tycker betydligt bättre om JLP, helt okej smak och med ett få undantag har konstruktionen varit konsistent tillskillnad från Quintero.

Vilken JLP röker du? Ja, jag tänkte testa köpa en sample av de
Citera
2016-04-30, 15:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av encephalization

Jag gillade inte alls Jose Piedra.
Citera
2016-05-02, 21:27
Medlem
encephalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GRmihawk
Vilken JLP röker du? Ja, jag tänkte testa köpa en sample av de
Petit cazadores men vad jag vet så skiljer sig inte någon vitola från de andra (har endast rökt petit cazadores, cazadores, och brevas) i annat än storlek.
Citat:
Ursprungligen postat av storadolmen
Jag gillade inte alls Jose Piedra.
Där ser man. Smaken är som baken, och väl är kanske det.
Citera
2016-05-03, 17:11
Medlem
Jaha okej..
Har dock en annan fråga jag kan ställa medan jag är här. Jag har en humidor hemma med ca 10 cigarrer samt bovedas för att bevara luftfuktigheten.
Jag kommer strax röka slut mina cigarrer och undrar alltså om vad man kan göra med humidoren? Kan jag ha den tom i några månader/år utan Bovedas och sen bara efter ett tag fylla den med Bovedas? Funkar humidoren då?
Citera
2016-05-03, 17:29
Medlem
lockouts avatar
Citat:
Jaha okej..
Har dock en annan fråga jag kan ställa medan jag är här. Jag har en humidor hemma med ca 10 cigarrer samt bovedas för att bevara luftfuktigheten.
Jag kommer strax röka slut mina cigarrer och undrar alltså om vad man kan göra med humidoren? Kan jag ha den tom i några månader/år utan Bovedas och sen bara efter ett tag fylla den med Bovedas? Funkar humidoren då?

Ja du kan låta den stå tom i ett par år för att sedan starta upp den igen när det passar dig
Citera
2016-05-07, 00:04
Medlem
WhitishSoups avatar
Citat:
Jaha okej..

Ja och nej.. Du måste behålla humidoren fuktad om det är en humidor gjord utav träd. Annars så kommer trät i humidoren suga åt sig all fuktighet och du kommer få torra cigarrer. Just med humidorer av träd så måste man hålla trät fuktigt hela tiden.

Vad du skulle kunna göra är att köpa ett par nya boveda pack och låta de ligga i en tom humidor bara för att fortsätta hålla fuktighet i humidoren. På det sättet så blir inte trät så torrt.
Citera
2016-05-07, 04:31
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhitishSoup
Ja och nej.. Du måste behålla humidoren fuktad om det är en humidor gjord utav träd. Annars så kommer trät i humidoren suga åt sig all fuktighet och du kommer få torra cigarrer. Just med humidorer av träd så måste man hålla trät fuktigt hela tiden.

Vad du skulle kunna göra är att köpa ett par nya boveda pack och låta de ligga i en tom humidor bara för att fortsätta hålla fuktighet i humidoren. På det sättet så blir inte trät så torrt.

Fast om trät har blivit torrt så kör man bara in humidoren som man gör med alla nya humidorer (dvs. penslar insidan med destillerat vatten några gånger samtidigt som man låter den stå med en skål destillerat vatten inuti ett tag, alla som har en riktig trähumidor har koll på den proceduren). Man måste absolut inte ha en humidor igång hela tiden för att kunna använda den igen någon gång i framtiden, så klart.
Citera
2016-05-09, 20:10
Medlem
Haggeifys avatar
Min bror har precis varit i Cuba och köpte hem 2 Cohiba till mig, hur borde jag förvara dem på bästa sätt? De ska förvaras i max 1 månad och har inte lust att köpa en humidor för 2 cigarrer
Citera
2016-05-10, 00:10
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haggeify
Min bror har precis varit i Cuba och köpte hem 2 Cohiba till mig, hur borde jag förvara dem på bästa sätt? De ska förvaras i max 1 månad och har inte lust att köpa en humidor för 2 cigarrer

Det finns särskilda humidorpåsar med inbyggd fuktare för billig peng, likt denna: http://cubano.se/index.php?route=pro...product_id=736

Bor du i en större stad med välsorterade tobaksbutiker bör du kunna hitta liknande där. Jag har dock ingen erfarenhet av hur bra de är, men gissningsvis bättre än ingenting.
Citera
2016-05-11, 00:01
Medlem
Brmcs avatar
Om man är ute efter några av de lite mildare sorterna, vart söker man sig då? Rökt Cohiba och Reloba av välkända märken, varpå Reloban var kanongod men Cohiban lite för stark för min smak. Cigariller fungerar ypperligt och är nästan mer att föredra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in