2013-06-16, 18:11
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve
Jag var inne på Brobergs i Malmö igår och titta på en ny humidor.
Jag fastnade för Savoy Ebony med plats för cirka 50 garrar. Den var väldigt snygg och elegant och andades samtidigt kvalitet.
Någon som äger en humidor från Savoy som kan ge sin synpunkt?

Du vet att du får en alldeles utomordentlig humidor på Rusta för 500kr (Tidigare pris 2000kr) - den rymmer hundra cigarrer cirka.
Citera
2013-06-16, 19:59
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antinomos
Du vet att du får en alldeles utomordentlig humidor på Rusta för 500kr (Tidigare pris 2000kr) - den rymmer hundra cigarrer cirka.
Har varit på jakt efter den beryktade humidoren flera gånger men aldrig lyckats finna den.
Citera
2013-06-16, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungoBongo
Vad är det egentligen som är så "speciellt" med kubaner? Små, många ser inte så bra ut och dom är dyra. Jag tycker cigarrer från Kuba är överskattade.

På en Partagas så är det vita fläckar. Vad är det? Ser inte speciellt bra ut.
Du har redan fått ett fullödigt svar från hejaklacksledare och jag vill bara hålla med om att man inte röker havannacigarrer för utseendet utan för smakens skull. Ja, de kan se ruffiga ut, har ofta mer problem med drag och brand än andra cigarrer och har ofta både gröna och vita fläckar. Men, det finns något speciellt med havannatobaken som man tyvärr inte hittar någon annan stans.

Visst blir jag sugen på en typisk honduransk cigarr ibland och någon enstaka gång en nicaraguan eller möjligen en dominikan men jag skulle inte klara mig utan den där komplexa tvisten av bl.a. peppar, trä, jord, vanilj och olika nyanser av fruktighet som man med tiden lär sig hitta hos kubanska cigarrer. Andra cigarrer blir helt enkelt tråkiga och liksom endimensionella när man väl lärt sig att uppskatta havannorna.

Naturligtvis är inte alla cigarrer från Kuba bra och kvaliteten är så ojämn att man aldrig kan bedöma ett märke och en viss storlek efter endast en cigarr. Dessutom påverkar mognad och fukthalt enormt så det är tyvärr väldigt lätt att få en felaktig uppfattning om förutsättningarna inte är de rätta. Dessutom upplever många nybörjare kubanska cigarrer som lite för vrånga men det är väldigt få som inte har dem som sina favoriter när man väl har blivit riktigt erfaren.
Citera
2013-06-16, 21:21
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta
Har varit på jakt efter den beryktade humidoren flera gånger men aldrig lyckats finna den.

Den finns på deras centrallager, säg till personalen att du vill ha humidoren/cigarrlådan så tar de hem den från centrallagret. Du får dock betala i förskott.
Citera
2013-06-16, 22:12
Medlem
UngernCs avatar
Det börjar bli dags att byta upp mig från 10 kronors tändarna man hittar i var och varannan tobaksaffär till något som fungerar bättre och inte strejkar under minsta lilla sommarbris. Budget ligger på absolut max 500 kr och jag söker en tändare som framför allt är pålitligt och lättanvänd (inklusive påfyllning som kan vara ett helvete med vissa tändare har jag hört.)

En jag har sneglat på är en Adorini Triple Jet för 210 kr på Cigarrlagret. Speciellt priset gör den lockande, någon som har några erfarenheter eller andra rekommendationer?

Köpte dessutom nyligen två Flor de las Antillas Toro's, utnämnd till den bästa cigarren 2012 av Cigar Aficionado om någon har missat det. Jag ser verkligen fram emot att prova en när vädret slår om till det bättre!
Citera
2013-06-16, 22:55
Medlem
Antinomoss avatar
http://www.cigarrlagret.nu/product_i...roducts_id=558
Jag har en Adorini jet-flame tändare. Den är singel torch, vilket jag gillar för det ger mig bättre kontroll med touch-ups och när man toastar/tänder cigarren. Den har en bra stark, vass låga.

Jag har använt triple-jeten en gång, men jag föredrar single-jet och jag tycker modellen var lite klumpig i handen. Jag föredrar en snyggar mer slimmad tändare.

Tror nog du blir nöjd med triple-jeten om du kör på den...
Citera
2013-06-16, 23:18
Medlem
hejaklacksledares avatar
Dealextreme har annars en jäkla massa torch-tändare i spannet 2-5 dollar Typ den här! En praktisk fördel att kunna se gasnivån i tändaren. Dessutom kan man beställa ett par stycken så gör det inget om man slarvar bort en eller två.
Citera
2013-06-16, 23:41
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antinomos
Den finns på deras centrallager, säg till personalen att du vill ha humidoren/cigarrlådan så tar de hem den från centrallagret. Du får dock betala i förskott.
Tack för den nyheten! Blir kanske att kolla på till nästa löning isf.
Citera
2013-06-17, 05:26
Medlem
DeToXs avatar
Jag köper mina tändare via ebay. Från Kina antar jag. Billiga, snygga och fungerar alldeles utmärkt.
Citera
2013-06-17, 21:54
Medlem
Jag har bestämt hört att Manilacigarrerna är bättre än Havannacigarrerna.
Citera
2013-06-17, 22:01
Medlem
hejaklacksledares avatar
Citat:

Rapporterad för 0.09 "Falsk ryktesspridning"

Om så vore fallet ter det sig märkligt att det inte, mig veterligen, finns stora internationella hemsidor och webforum dedikerade åt dessa manillacigarrer.

Kan passa på att påminna er med humidorer om att vi nu går mot en varmare och fuktigare tid varför det kan vara smart att kolla över fuktigheten i era lådor.
Citera
2013-06-17, 22:07
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:

Hört från vem?
Bättre på vilket sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in