Citat:
Ursprungligen postat av
KungoBongo
Vad är det egentligen som är så "speciellt" med kubaner? Små, många ser inte så bra ut och dom är dyra. Jag tycker cigarrer från Kuba är överskattade.
På en Partagas så är det vita fläckar. Vad är det? Ser inte speciellt bra ut.
Du har redan fått ett fullödigt svar från hejaklacksledare och jag vill bara hålla med om att man inte röker havannacigarrer för utseendet utan för smakens skull. Ja, de kan se ruffiga ut, har ofta mer problem med drag och brand än andra cigarrer och har ofta både gröna och vita fläckar. Men, det finns något speciellt med havannatobaken som man tyvärr inte hittar någon annan stans.
Visst blir jag sugen på en typisk honduransk cigarr ibland och någon enstaka gång en nicaraguan eller möjligen en dominikan men jag skulle inte klara mig utan den där komplexa tvisten av bl.a. peppar, trä, jord, vanilj och olika nyanser av fruktighet som man med tiden lär sig hitta hos kubanska cigarrer. Andra cigarrer blir helt enkelt tråkiga och liksom endimensionella när man väl lärt sig att uppskatta havannorna.
Naturligtvis är inte alla cigarrer från Kuba bra och kvaliteten är så ojämn att man aldrig kan bedöma ett märke och en viss storlek efter endast en cigarr. Dessutom påverkar mognad och fukthalt enormt så det är tyvärr väldigt lätt att få en felaktig uppfattning om förutsättningarna inte är de rätta. Dessutom upplever många nybörjare kubanska cigarrer som lite för vrånga men det är väldigt få som inte har dem som sina favoriter när man väl har blivit riktigt erfaren.