2013-11-26, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Du har nog rätt, men jag undrar bara om du menar att dessa nämnda cigarrer inte säljer/kommer sälja...?
Väldigt få människor utanför USA (och rätt få i USA också för den delen) skulle lockas av cigarrer med Obamas namn eller nuna på idag.

Men, om han skulle bli mannen som lyfte embargot skulle naturligtvis sådana cigarrer från den första batchen bli riktiga samlarobjekt!
Citera
2013-12-02, 13:50
Medlem
Rembrandths avatar
En fråga... Hur länge håller sig en cigarr utanför en humidor?
Citera
2013-12-02, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rembrandth
En fråga... Hur länge håller sig en cigarr utanför en humidor?
Det beror på hur den förvaras och vilken relativ fuktighet den utsätts för.

Så här års börjar den bli torr redan efter en dag.

Lägg den i en plastpåse och knyt till så håller den i flera veckor, säkert fram till nyår om det är tanken.
Citera
2013-12-02, 21:13
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Det beror på hur den förvaras och vilken relativ fuktighet den utsätts för.

Så här års börjar den bli torr redan efter en dag.

Lägg den i en plastpåse och knyt till så håller den i flera veckor, säkert fram till nyår om det är tanken.

Det är det som är tanken!

Cigarren är inplastad, och dessutom har jag lagt den i en plastpåse och alltihop förvaras i en byrålåda!
Citera
2013-12-02, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rembrandth
...Cigarren är inplastad, och dessutom har jag lagt den i en plastpåse och alltihop förvaras i en byrålåda!
Bra!

Bara en kommentar, det är inte plast som vissa cigarrer är insvepta i utan cellofan. Cellofan är genomsläppligt för vattenånga och ger därför bara ett svagt skydd för uttorkning. Det finns där framför allt för att täckbladen inte ska gå sönder vid hantering (men avlägsnas naturligtvis när det skall puffas!).
Citera
2013-12-02, 23:07
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Bra!

Bara en kommentar, det är inte plast som vissa cigarrer är insvepta i utan cellofan. Cellofan är genomsläppligt för vattenånga och ger därför bara ett svagt skydd för uttorkning. Det finns där framför allt för att täckbladen inte ska gå sönder vid hantering (men avlägsnas naturligtvis när det skall puffas!).

Okej, tack så mycket för informationen!

Tur att jag då la den i en plastpåse så fort jag köpt den!
Citera
2013-12-03, 23:13
Medlem
ett tips som jag fått för längesen men aldrig använt, men det låter logiskt.

är att lägga cigarrerna i badrummet, där är det oftast lite mer fukt än o dom andra rummen i husen.
Citera
2013-12-04, 10:05
Medlem
Bob Luntas avatar
Vad händer om ens beställning blir stoppad i tullen? Tillkommer det någon straffavgift eller liknande för att man inte angett att paketet är ett köp av tobaksvaror? Kan man bli straffad på något annat sätt?
Citera
2013-12-04, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta
Vad händer om ens beställning blir stoppad i tullen? Tillkommer det någon straffavgift eller liknande för att man inte angett att paketet är ett köp av tobaksvaror? Kan man bli straffad på något annat sätt?
Om ett paket med cigarrer fastnar i tullen kommer posten att kräva uppgifter på värde och antal cigarrer.

Med värde menar de totalt ordervärde, alltså inklusive frakt, men om det inte bipackats någon följesedel och värdet som angivits på paketets utsida bara är ett schablonvärde så är det upp till mottagarens samvete och risktagande att uppge korrekt värde.

Man får sedan betala en viss summa per cigarr, en hanteringsavgift och slutligen 25 % moms på ordervärdet PLUS styckkostnaden och hanteringsavgiften. Skatt på skatt med andra ord! :/

Böter riskerar man bara om man åker dit på att försöka ljuga om antal eller ordervärde.
Citera
2013-12-04, 22:29
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta
bör tilläggas, enligt min erfarenhet, att många amerikanska företag är ovilliga att fejka eller skriva ner värdet på paketet, de bifogar ordererkännandet (proforma-faktura) med godset och så var det med det.

jag anser att man ska ha duktigt flyt i dag i fall ett tobaksrelaterat paket skall komma undan tullens radar.
Citera
2013-12-04, 22:41
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
bör tilläggas, enligt min erfarenhet, att många amerikanska företag är ovilliga att fejka eller skriva ner värdet på paketet, de bifogar ordererkännandet (proforma-faktura) med godset och så var det med det.

jag anser att man ska ha duktigt flyt i dag i fall ett tobaksrelaterat paket skall komma undan tullens radar.

Jag är inte så bevandrad inom området, har endast gjort ett par beställningar från USA. Men jag har enbart beställt från företag som säger att de skickar som gåva, att det ej framgår att det är cigarrer på paketet (har varit jäkligt finurliga deklarationer) samt att de skickar som privatperson. Har passerat varje gång. Tar ungefär en vecka att få sakerna.

Citat:
Om ett paket med cigarrer fastnar i tullen kommer posten att kräva uppgifter på värde och antal cigarrer.

Med värde menar de totalt ordervärde, alltså inklusive frakt, men om det inte bipackats någon följesedel och värdet som angivits på paketets utsida bara är ett schablonvärde så är det upp till mottagarens samvete och risktagande att uppge korrekt värde.

Man får sedan betala en viss summa per cigarr, en hanteringsavgift och slutligen 25 % moms på ordervärdet PLUS styckkostnaden och hanteringsavgiften. Skatt på skatt med andra ord! :/

Böter riskerar man bara om man åker dit på att försöka ljuga om antal eller ordervärde.

Stämmer detta? Är det inte 26% tullavgift med, efter punktskatt men innan moms? Annars låter det billigt även med tull.
Senast redigerad av pickledonion 2013-12-04 kl. 22:47.
Citera
2013-12-04, 23:29
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Jag är inte så bevandrad inom området, har endast gjort ett par beställningar från USA. Men jag har enbart beställt från företag som säger att de skickar som gåva, att det ej framgår att det är cigarrer på paketet (har varit jäkligt finurliga deklarationer) samt att de skickar som privatperson. Har passerat varje gång. Tar ungefär en vecka att få sakerna.

Stämmer detta? Är det inte 26% tullavgift med, efter punktskatt men innan moms? Annars låter det billigt även med tull.
läser du en bit upp så har jag förklarat hur hela proceduren går till gällande tull, skatt och moms.

som sagt, är de villiga att fejka så är det naturligtvis lättare, jag vet att best cigars, mikes cigars och cigars international inte gör detta och de är några av de större aktörerna.

du har haft flyt, det kommer kosta en slant den dag godset fastnar.
tricket att köra "gåva" är så utslitet, funkade bra för 10-15 år sedan när folk inte handlade på nätet och "privatimport" vara ganska liten industri.
det är en tidsfråga innan det fastnar och då är det ju inte korrekt innehåll, så räkna med böter eller att de konfiskerar det.

deklarationerna kan vara hur finurliga som helst, men de kör skiten genom röntgen och man ser vad som är i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in