Citat:
Ursprungligen postat av
pickledonion
Jag är inte så bevandrad inom området, har endast gjort ett par beställningar från USA. Men jag har enbart beställt från företag som säger att de skickar som gåva, att det ej framgår att det är cigarrer på paketet (har varit jäkligt finurliga deklarationer) samt att de skickar som privatperson. Har passerat varje gång. Tar ungefär en vecka att få sakerna.
Stämmer detta? Är det inte 26% tullavgift med, efter punktskatt men innan moms? Annars låter det billigt även med tull.
läser du en bit upp så har jag förklarat hur hela proceduren går till gällande tull, skatt och moms.
som sagt, är de villiga att fejka så är det naturligtvis lättare, jag vet att best cigars, mikes cigars och cigars international inte gör detta och de är några av de större aktörerna.
du har haft flyt, det kommer kosta en slant den dag godset fastnar.
tricket att köra "gåva" är så utslitet, funkade bra för 10-15 år sedan när folk inte handlade på nätet och "privatimport" vara ganska liten industri.
det är en tidsfråga innan det fastnar och då är det ju inte korrekt innehåll, så räkna med böter eller att de konfiskerar det.
deklarationerna kan vara hur finurliga som helst, men de kör skiten genom röntgen och man ser vad som är i.