Flashback bygger pepparkakshus!
2013-06-17, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungoBongo
Jag har bestämt hört att Manilacigarrerna är bättre än Havannacigarrerna.
Jag tillåter mig att småle!
Citera
2013-06-18, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejaklacksledare
Rapporterad för 0.09 "Falsk ryktesspridning"

Om så vore fallet ter det sig märkligt att det inte, mig veterligen, finns stora internationella hemsidor och webforum dedikerade åt dessa manillacigarrer.

Kan passa på att påminna er med humidorer om att vi nu går mot en varmare och fuktigare tid varför det kan vara smart att kolla över fuktigheten i era lådor.
Stod i en bok att Manilacigarrer var av hög klass på 1800-talet. Har även hört en person jag är bekant med säga att Manilacigarrer är av hög kvalitet.
Citera
2013-06-18, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Jag tillåter mig att småle!
Hur är Manilacigarrer då?
Citera
2013-06-18, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antinomos
Hört från vem?
Bättre på vilket sätt?
En bekant som röker cigarr och i en bok om cigarrer. Dom smakar bra och ser bra ut antagligen. Han sade i alla fall att Manilorna är bättre än Havannorna.
Senast redigerad av KungoBongo 2013-06-18 kl. 00:06.
Citera
2013-06-18, 01:04
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
En bekant som röker cigarr och i en bok om cigarrer. Dom smakar bra och ser bra ut antagligen. Han sade i alla fall att Manilorna är bättre än Havannorna.

A. HAN kanske gillade dem bättre än Havannas.

B. 1800-talet är inte idag.

C. Fillipinska cigarrer är kanske okej för sitt pris, men det innebär inte att de är Top-of-the-line. Jag har dock inte provat någon själv.

D. Min uppfattning är att det finns ett antal regioner med mer erkänd cigarrtillverkning än den på Fillipinerna, som i så fall har högre anspråk på att "vara bättre än Havannas".

Jag tror det centrala här är C, jag har läst att flera tycker att de är bra för sitt pris då de inte kostar så mycket.
Citera
2013-06-18, 22:20
Medlem
Citat:
Hur är Manilacigarrer då?
Förvisso billiga men så tråkiga och intetsägande att jag ändå inte skulle klassa dem som ens i närheten av att vara prisvärda.
Citera
2013-06-19, 09:41
Medlem
Har en till fråga. Varför sätter dom för ena ändan med blad så att man måste snoppa? Är det inte bättre att låta den vara öppen så att det bara är att röka?
Citera
2013-06-19, 22:07
Medlem
Citat:
Har en till fråga. Varför sätter dom för ena ändan med blad så att man måste snoppa? Är det inte bättre att låta den vara öppen så att det bara är att röka?
Ha, kul att frågan kommer upp för den är faktiskt befogad men mig veterligen aldrig ställd här förut.

Den enkla förklaringen är att i och med att täckbladet rullas på från cigarrens fot och upp mot änden som man puffar på så måste bladet fixeras där för att inte rulla upp sig. Därför anbringas lite vegetabiliskt lim på en liten tobaksbladsbit som då även får täcka änden av cigarrens inlaga. Den lilla hättan brukar fixeras ytterligare med en remsa av limmat tobaksblad som då bildar det som brukar kallas triple cap.

Den mer komplicerade förklaringen är att man genom att snoppa olika mycket eller bara stansa ut ett hål i hättan, i viss mån kan styra vilket drag cigarren har. Detta kan vara önskvärt med torrare eller gör löst packade cigarrer. Dessutom ger det cigarren en mer exklusiv finish vilket jag gissar är en starkt bidragande orsak till traditionen med stängda cigarrer.
Citera
2013-06-20, 17:07
Medlem
Killer-queens avatar
Jaha, vad ska ni röka på midsommarafton då?

Till skillnad från nyårsafton som blivit cigarrhögtiden i Sverige (tvåa kommer studenten?) så tycker jag att midsommar passar bättre för att introducera folk för god rök. Det är varmt, man kan sitta ute länge på kvällen och prata, och det brukar finnas större ytor att dela upp rökare och ickerökare på. Ta med en liten låda cigarrer och bjud på istället för ännu mer snaps och pilsner, garanterad succé.

Själv tänkte jag ta mig någon större modell denna afton, det finns tid till det. Kanske någon efter maten och någon lite mindre rackare efter kvällsdopet. Får inventera humidorn lite på kontoret innan jag pyser iväg.

Vad tänker ni röka/skulle ni vilja röka i morgon? Vad bjuder ni på? Jag har en liten plåtlåda med Rocky Patels junior, de kan nog bli bra bjudgarrar då ovana rökare tröttnar ganska fort och den är ganska mild. Efter kvällsdopet vill jag ha något mer kraftigt, får bli någon Upmann tror jag.
Citera
2013-06-20, 22:49
Medlem
Antinomoss avatar
Jag plockar med mig ett par HdM Epicuré no 2 till mig och vännerna.
Citera
2013-06-23, 11:47
Medlem
ozyrecons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Jaha, vad ska ni röka på midsommarafton då?

Till skillnad från nyårsafton som blivit cigarrhögtiden i Sverige (tvåa kommer studenten?) så tycker jag att midsommar passar bättre för att introducera folk för god rök. Det är varmt, man kan sitta ute länge på kvällen och prata, och det brukar finnas större ytor att dela upp rökare och ickerökare på. Ta med en liten låda cigarrer och bjud på istället för ännu mer snaps och pilsner, garanterad succé.

Själv tänkte jag ta mig någon större modell denna afton, det finns tid till det. Kanske någon efter maten och någon lite mindre rackare efter kvällsdopet. Får inventera humidorn lite på kontoret innan jag pyser iväg.

Vad tänker ni röka/skulle ni vilja röka i morgon? Vad bjuder ni på? Jag har en liten plåtlåda med Rocky Patels junior, de kan nog bli bra bjudgarrar då ovana rökare tröttnar ganska fort och den är ganska mild. Efter kvällsdopet vill jag ha något mer kraftigt, får bli någon Upmann tror jag.

I torsdags rökte jag min första Monte Gran Reserva. Otroligt fin, har nu tre kvar och ska låta dom lagras några år till men den leverera bra rök.
På midsommarafton rökte jag en Behike 54 som också leverar förstaklassig rök men all sill och nubbe gjorde att den blev lite sämre än vanligt.
Men igår rökte jag bomben, bästa cigarren jag någonsin puffat på. Kommer nog inte bli fler då priset på en låda/singel är sinnessjukt.. Cohiba Gran Reserva. Den slår verkligen allt jag testat och jag har ändå bolmat i 25 år.
Får ni chansen att bolma en Cohiba Gran Reserva så gör det med andakt.
Citera
2013-06-25, 00:29
Medlem
WalterSullivans avatar
Bestämde mig för att dra några goda kubanare och köpte två efter att ha läst lite reviews, inte rökt nån på flera år

H.Upmann Magnum 46

Cohiba Siglo II
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in