Citat:
Ursprungligen postat av
KungoBongo
Vad är det egentligen som är så "speciellt" med kubaner? Små, många ser inte så bra ut och dom är dyra. Jag tycker cigarrer från Kuba är överskattade.
På en Partagas så är det vita fläckar. Vad är det? Ser inte speciellt bra ut.
Jag skulle påstå att kubaner har fler smakdimensioner och större karaktär än ickekubaner. Givetvis generellt, då det såklart finns specifika nicaraguaner eller dominikaner som smakar bättre än en viss kubansk cigarr. Smakskillnaden beror på klimatet och jorden som den kubanska tobaken odla i. Säkert spelar de olika processerna i produktionen roll men hur dessa ser ut och skiljer sig från övriga cigarrproducerande länder är jag inte så värst insatt i.
Tobaken från andra länder kan enligt många inte mäta sig med den kubanska. Därför får övriga producenter försöka vinna på andra saker. Typ häftiga lådor, estetiskt tilltalande cigarrer (ibland genom att täckbladet färgas!) samt cigarrer med perfekt drag (ibland genom att cigarren endast delvis är handgjord). Alla kubanska premiumcigarrer är fullständigt handgjorda med longfiller vilket är en del av charmen men samtidigt också en av anledningarna till att cigarrerna kan vara under- eller överfyllda. Detta renderar i en cigarr med vindtunnel, dålig brand och i det senare fallet i en cigarr med väldigt trögt drag. Detta är dock ett problem som jag upplever blir mindre och mindre vanligt. Att en cigarr är "ful" är inget som är avgörande för hur den röker och smakar.
Dyrt? Ja där har du kanske rätt. Det blir dock inte dyrare än vad man gör det till. Ser man cigarrer som en hobby likt många andra saker så är det kanske inte så dyrt egentligen.
Vad menar du med "små"? Är majoriteten av alla kubanska cigarrer små? För korta eller för smala? Njäe det stämmer inte. Finns det fler lite mindre (tunnare, kortare) kubaner om man jämför med Nicaragua, Dominikanska Republiken och Honduras? Japp! Och tacka gud för det! Tyvärr verkar det dock vara en trend från Kuba de senare åren att producera stora cigarrer, åtminstone om man det är tjockleken som avses. Petit robusto, sublime och andra façoner med ett ringmått på 50-55 släpps på löpande band känns det som. Nu har det visserligen kommet två små från Rafael Gonzales och H. Upmann nyligen, men inga petit coronas, dalias och definitivt inga lanceros. Dessa tas snarare ur produktion. Så trenden från Kuba verkar alltså vara tjocka cigarrer. Kollar vi på utbudet (=efterfrågan) i USA så ser vi exakt samma sak. Sammanträffande?
Vad de vita fläckarna på en cigarr är.. tja det kan vara allt från vitmögel till målarfärg. Svårt att säga när man enbart har "vita fläckar" att gå på.