2013-06-05, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Hej, AB för att en bekant i USA har precis börjat jobba för de.
Ser på hans bilder hur han njuter (marknadsföring?)...

Men om man ska börja med nån, vilken ska man välja?
Alec Bradley tillhör ett av de märken som tyvärr ofta lanserar en ny linje som får goda vitsord men när den första batchen är slut så tystnar ofta lovorden när nästa når marknaden. Vad detta beror på kan man naturligtvis spekulera i men de flesta drar slutsatsen att man inte använder lika bra tobak när ett intresse väl etablerats.

Därför tycker jag inte att Alec Bradley är ett stabilt märke och inget jag skulle rekommendera egentligen (fast Tempus och Prensado är ok men jag gillar inte maduroversionen av Tempus!). Dessutom är de rätt dyra i förhållande till vad man får.
Citera
2013-06-05, 13:12
Medlem
pirates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Alec Bradley tillhör ett av de märken som tyvärr ofta lanserar en ny linje som får goda vitsord men när den första batchen är slut så tystnar ofta lovorden när nästa når marknaden. Vad detta beror på kan man naturligtvis spekulera i men de flesta drar slutsatsen att man inte använder lika bra tobak när ett intresse väl etablerats.

Därför tycker jag inte att Alec Bradley är ett stabilt märke och inget jag skulle rekommendera egentligen (fast Tempus och Prensado är ok men jag gillar inte maduroversionen av Tempus!). Dessutom är de rätt dyra i förhållande till vad man får.

Tack för inputen!
Bra att veta men jag undrar fortfarande om det finns nån butik i Sthlm som säljer märket?
Citera
2013-06-05, 19:33
Medlem
Tror inte det men testa annars denna cigarr som är snarlik:
http://www.cigarrfixaren.se/cigarrer...s-antillias/39
Citera
2013-06-05, 22:51
Medlem
Antinomoss avatar
Pirate:

En tråd för dig kanske då de talar om just AB en del...

http://www.cigarrprat.se/viewtopic.php?f=2&t=2687
Citera
2013-06-06, 19:05
Medlem
Ni som använder beads, ligger era exakt på angiven fukta? Jag har 65% beads men dom brukar ligga mellan 63-65%. Jag tror själv inte att detta påverkar cigarrerna nämnvärt. Jag har hört att under 58% och över 70% finns det risk att garrarna tar skada efter en tid.
Citera
2013-06-06, 19:25
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve
Ni som använder beads, ligger era exakt på angiven fukta? Jag har 65% beads men dom brukar ligga mellan 63-65%. Jag tror själv inte att detta påverkar cigarrerna nämnvärt. Jag har hört att under 58% och över 70% finns det risk att garrarna tar skada efter en tid.

Om du menar att de fluktuerar mellan 63-65% oavsett om du öppnat lådan och/eller fyllt på dest.vatten kan det ju vara hygrometern?

Om jag är övertydlig: Efter en tid komemr de ju droppa i humiditet och man måste fylla på dem med vatten, vartefter de stiger, samt humiditeten påverkas ju av öppning tillförsel av cigarrer etc....dock tillfälligt då beadsen har överlägsen förmåga att reglera humiditeten.
Citera
2013-06-07, 08:05
Medlem
hejaklacksledares avatar
Citat:

Oftast 64-65%. På sommaren vill fuktigheten gärna stiga till 67-68% RH så då får jag plocka fram hårfönen och torka beads ett par gånger i veckan.

Sannolikt ingen fara att RH pendlar mellan 63-65%, nej. Ett sätt att få beadsen att arbeta effektivt är att sprida ut och ha så mycket yta som möjligt. Väldigt svårt med en vanlig humidor, men i mina plastidorer har jag rör/plåtask med lock längst ner samt större kärl med beads ganska högt upp för att smidigt kunna gräva.
Citera
2013-06-07, 12:46
Medlem
Numes avatar
Citat:
Oftast går hygrometrar en bit fel, även om man kalibrerar dem själv (eller rättare sag tnär jag kalibrerar dem). Har en som visar 3-4grader mer en de andra i given situation (vilka visar 64-66% och då har jag numer 65% beads).

Fast som ovanstående sa.
Tog ut en hygrometer för en vecka sedan, den visade 70%rh i rumsluften ett antal dagar. Tror det börjar krypa ditåt igen efter att ha gått ner.

I mina humidorer (förutom palstidoren) så sitter sen hygrometrarna längst ut mot luckan (såna hära http://www.cigarrlagret.nu/product_i...roducts_id=167 ), har haft lite vitmögel längst in närmast fuktarn förra året, samtidigt som hygron visat 70... Ju antagligen mycket fuktigare längst in. Speciellt om man inte använder beads.

F.ö. ang. mögel sen så har jag fått det på en garre i en låda såhär i sommaren, och då skickades det på 3 dagar inom Sverige. (Inte lika överfuktade som utomsockens ifrån.) Samt ett par lådor jag nyss fick ifrån Spanien, 1.5 vecka i transport. Varma jävla lokaler etc paketen vilar i måste göra det. Är dock säkerligen ingen fara med just vitmögel, jag har bara torkat av det med fuktig trasa och inget mer har hänt någonsin.
Senast redigerad av Nume 2013-06-07 kl. 12:50.
Citera
2013-06-14, 18:14
Medlem
någon som har erfarenhet av La Reina De Manila, vad tyckte ni om den?
Citera
2013-06-15, 20:07
Medlem
Vad är det egentligen som är så "speciellt" med kubaner? Små, många ser inte så bra ut och dom är dyra. Jag tycker cigarrer från Kuba är överskattade.

På en Partagas så är det vita fläckar. Vad är det? Ser inte speciellt bra ut.
Citera
2013-06-15, 21:41
Medlem
hejaklacksledares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungoBongo
Vad är det egentligen som är så "speciellt" med kubaner? Små, många ser inte så bra ut och dom är dyra. Jag tycker cigarrer från Kuba är överskattade.

På en Partagas så är det vita fläckar. Vad är det? Ser inte speciellt bra ut.

Jag skulle påstå att kubaner har fler smakdimensioner och större karaktär än ickekubaner. Givetvis generellt, då det såklart finns specifika nicaraguaner eller dominikaner som smakar bättre än en viss kubansk cigarr. Smakskillnaden beror på klimatet och jorden som den kubanska tobaken odla i. Säkert spelar de olika processerna i produktionen roll men hur dessa ser ut och skiljer sig från övriga cigarrproducerande länder är jag inte så värst insatt i.

Tobaken från andra länder kan enligt många inte mäta sig med den kubanska. Därför får övriga producenter försöka vinna på andra saker. Typ häftiga lådor, estetiskt tilltalande cigarrer (ibland genom att täckbladet färgas!) samt cigarrer med perfekt drag (ibland genom att cigarren endast delvis är handgjord). Alla kubanska premiumcigarrer är fullständigt handgjorda med longfiller vilket är en del av charmen men samtidigt också en av anledningarna till att cigarrerna kan vara under- eller överfyllda. Detta renderar i en cigarr med vindtunnel, dålig brand och i det senare fallet i en cigarr med väldigt trögt drag. Detta är dock ett problem som jag upplever blir mindre och mindre vanligt. Att en cigarr är "ful" är inget som är avgörande för hur den röker och smakar.

Dyrt? Ja där har du kanske rätt. Det blir dock inte dyrare än vad man gör det till. Ser man cigarrer som en hobby likt många andra saker så är det kanske inte så dyrt egentligen.

Vad menar du med "små"? Är majoriteten av alla kubanska cigarrer små? För korta eller för smala? Njäe det stämmer inte. Finns det fler lite mindre (tunnare, kortare) kubaner om man jämför med Nicaragua, Dominikanska Republiken och Honduras? Japp! Och tacka gud för det! Tyvärr verkar det dock vara en trend från Kuba de senare åren att producera stora cigarrer, åtminstone om man det är tjockleken som avses. Petit robusto, sublime och andra façoner med ett ringmått på 50-55 släpps på löpande band känns det som. Nu har det visserligen kommet två små från Rafael Gonzales och H. Upmann nyligen, men inga petit coronas, dalias och definitivt inga lanceros. Dessa tas snarare ur produktion. Så trenden från Kuba verkar alltså vara tjocka cigarrer. Kollar vi på utbudet (=efterfrågan) i USA så ser vi exakt samma sak. Sammanträffande?

Vad de vita fläckarna på en cigarr är.. tja det kan vara allt från vitmögel till målarfärg. Svårt att säga när man enbart har "vita fläckar" att gå på.
Citera
2013-06-16, 09:24
Medlem
Jag var inne på Brobergs i Malmö igår och titta på en ny humidor.
Jag fastnade för Savoy Ebony med plats för cirka 50 garrar. Den var väldigt snygg och elegant och andades samtidigt kvalitet.
Någon som äger en humidor från Savoy som kan ge sin synpunkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in