2013-04-09, 16:50
Medlem
Jag brukar röka (ungf, 20-30 /àr) Monte Cristo nº4. Dom är helt Ok och kostar ca 60 spänn.
Den bästa jag har rökt var en Cohiba Sublime Special edition. Fast den gick pà nästan 300kr. Fidel rökte Cohiba Lanceros, och den är ocksà mycket bra.

Men Cohiba är mycket märke. Fick en Dominikansk cigarr pà ett bröllop för nàgot àr sedan. Var mycket god, men kommer tyvärr inte ihàg vad den hette. den var som en montecristo nr 3 i storlek
Citera
2013-04-09, 16:59
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnalle
Fick en Dominikansk cigarr pà ett bröllop för nàgot àr sedan. Var mycket god, men kommer tyvärr inte ihàg vad den hette. den var som en montecristo nr 3 i storlek

Finns tyvärr allt för många i coronastorleken för att gissa. Om du kan minnas hur gördeln såg ut så kanske en kan vara till större hjälp…
Citera
2013-04-10, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Finns tyvärr allt för många i coronastorleken för att gissa. Om du kan minnas hur gördeln såg ut så kanske en kan vara till större hjälp…

gulaktig.... med rött i..... ingen större hjälp tyvärr
Citera
2013-04-10, 15:28
Medlem
BrottareGustavs avatar
Hallå alla Cigarr-älskare! Röker cigarrer på sommaren/våren och tänkte inviga våren men årets första cigarr. Tänkte köpa en helt okej cigarr för ett helt okej pris, vad tror ni om dessa?

http://www.cigarrlagret.nu/product_i...b5c29348bd30f9

Citera
2013-04-10, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrottareGustav
Hallå alla Cigarr-älskare! Röker cigarrer på sommaren/våren och tänkte inviga våren men årets första cigarr. Tänkte köpa en helt okej cigarr för ett helt okej pris, vad tror ni om dessa?

Monte 4:an är gudomlig men bör ha iallafall 2-3 år på nacken innan den börjar leverera. Fråga vilken boxkod dom har.
Citera
2013-04-10, 18:26
Medlem
BrottareGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demonish
Monte 4:an är gudomlig men bör ha iallafall 2-3 år på nacken innan den börjar leverera. Fråga vilken boxkod dom har.

Vad innebär den här boxkoden?
Citera
2013-04-10, 20:31
Medlem
hejaklacksledares avatar
Citat:
Vad innebär den här boxkoden?

När cigarren är rullad. Tex har jag en (ytterlåda) till partagas 898 här framför mig med boxkoden : SOE MAY 11. Där SOE anger vilken fabrik den kommer från och MAY 11 är då maj 2011. Boxkoden är stämplad på undersidan av dom flesta lådorna. Formatet på koderna har ändrats några gången i takt med att folk listar ut fabrikskoderna.

Det här med att cigarrerna gärna bör ligga till sig några år gäller oftast inte längre. Eller rättare sagt; det var vanligare förr att unga cigarrer smakade mindre bra och krävde lite lagring. Nu för tiden kan man röka det mesta ganska tidigt. Oftast blir cigarren bättre med tiden ändå.
Citera
2013-04-10, 20:37
Medlem
BrottareGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejaklacksledare
När cigarren är rullad. Tex har jag en (ytterlåda) till partagas 898 här framför mig med boxkoden : SOE MAY 11. Där SOE anger vilken fabrik den kommer från och MAY 11 är då maj 2011. Boxkoden är stämplad på undersidan av dom flesta lådorna. Formatet på koderna har ändrats några gången i takt med att folk listar ut fabrikskoderna.

Det här med att cigarrerna gärna bör ligga till sig några år gäller oftast inte längre. Eller rättare sagt; det var vanligare förr att unga cigarrer smakade mindre bra och krävde lite lagring. Nu för tiden kan man röka det mesta ganska tidigt. Oftast blir cigarren bättre med tiden ändå.

Okej, tack för det utvecklade svaret! Men ska jag köra på en Montecristo no4 eller ska jag kanske t.o.m. prova båda två?
Citera
2013-04-10, 21:56
Medlem
hejaklacksledares avatar
Citat:
Okej, tack för det utvecklade svaret! Men ska jag köra på en Montecristo no4 eller ska jag kanske t.o.m. prova båda två?

Äsh, har du pengarna så slå till på båda. Jag är egentligen inget stort fan av ickekubaner men det beror mest på att jag har riktat in mig på just kubaner samt att jag har rökt mycket billiga dominikaner i början av "karriären". Men en del från Nicaragua har det blivit och dessa tenderar att vara kraftigare i smaken än andra ickekubaner. Har googlat snabbt och den verkar vara väl omtyckt. Och två cigarrer är nästan alltid bättre än en.

Om jag hade vandrat in i en välsorterad cigarraffär och inte fått köpa kubaner så hade jag antagligen plockat upp något från my father. Eller padron. Vetefan om jag inte ska göra det snart.
Citera
2013-04-10, 21:58
Medlem
Flor de Las Antillas är en helt väsensskild cigarr jämfört med kubanska cigarrer.

Den är väldigt rund i smaken och väldigt typisk för den sorts nicaraguanska cigarrer som är så populära i USA. Ok men väl statisk för min smak, dock värd att prova för alla noviser som vill vidga sina vyer.
Citera
2013-04-11, 11:12
Medlem
BrottareGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejaklacksledare
Äsh, har du pengarna så slå till på båda. Jag är egentligen inget stort fan av ickekubaner men det beror mest på att jag har riktat in mig på just kubaner samt att jag har rökt mycket billiga dominikaner i början av "karriären". Men en del från Nicaragua har det blivit och dessa tenderar att vara kraftigare i smaken än andra ickekubaner. Har googlat snabbt och den verkar vara väl omtyckt. Och två cigarrer är nästan alltid bättre än en.

Om jag hade vandrat in i en välsorterad cigarraffär och inte fått köpa kubaner så hade jag antagligen plockat upp något från my father. Eller padron. Vetefan om jag inte ska göra det snart.

Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Flor de Las Antillas är en helt väsensskild cigarr jämfört med kubanska cigarrer.

Den är väldigt rund i smaken och väldigt typisk för den sorts nicaraguanska cigarrer som är så populära i USA. Ok men väl statisk för min smak, dock värd att prova för alla noviser som vill vidga sina vyer.

Återigen, tack! Får bli båda två och sen får vi se vilken dag som passar bäst att röka upp en av dom
Citera
2013-04-11, 17:08
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnalle
gulaktig.... med rött i..... ingen större hjälp tyvärr

Gissar på någon av Davidoffs produkter, Zino. Det är en ganska vanligt förekommande dominikan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in