2012-01-15, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nume
Jag har mest kört på kaffe och té. Håller med att whisky och liknande lätt tar över smaken om man dricker det precis samtidigt men om man kör en starkare billigare cigarr.......typ någon mindre Partagas, eller någon Quintero...eller vad annat och gärna är lite småfull under tiden så är skadan minimerad

Jag skulle ha tagit en likör eller något om jag hade velat ha alkohol. Lagom styrka och då får man även i sig socker som hjälper mot illamåendet om man inte är van nikotin (kubaner är ofta rejäla nikotinbomber).
Citera
2012-01-15, 08:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Panodil
En bra cigarr ska vara rullad mellan Fidels svettiga skinkor.

det som ger aromen då eller?
Citera
2012-01-17, 18:59
Medlem
Oscar-sans avatar
I helgen blev jag överbjuden på pokerkväll med vännerna, erbjöds även en Montecristo No.4 som jag tyckte smakade helt okej! (min första cigarr!)

Skulle gärna vilja testa en till cigarr inom en snar framtid! Någon som kan rekommendera en cigarr under hundralappen? :)
Citera
2012-01-18, 09:11
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar-san
I helgen blev jag överbjuden på pokerkväll med vännerna, erbjöds även en Montecristo No.4 som jag tyckte smakade helt okej! (min första cigarr!)

Skulle gärna vilja testa en till cigarr inom en snar framtid! Någon som kan rekommendera en cigarr under hundralappen?

Bolivar Royal Corona ska gå att hitta för just under hundralappen. Den är riktigt, riktigt god i min mening. I princip i klass med Montecristo No. 4:
http://www.cigarrlagret.nu/product_i...roducts_id=225
Citera
2012-01-18, 11:08
Bannlyst
Punch Double Coronas

är inte heller fel, fick en i julklapp
Citera
2012-01-18, 17:44
Medlem
Oscar-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Bolivar Royal Corona ska gå att hitta för just under hundralappen. Den är riktigt, riktigt god i min mening. I princip i klass med Montecristo No. 4:
http://www.cigarrlagret.nu/product_i...roducts_id=225

Såg en recension av den på Youtube, och just den cigarren han recenserade hade en "knut" och var därför svår-rökt, tillhör detta vanligheterna?

Annars verkar den passa mig ganska bra. Valet står just nu mellan Padron 2000 och Bolivar Royal Corona.

Någon som kan nämna något om Padron 2000, eller annan cigarr i Padron-familjen? :)
Citera
2012-01-18, 18:49
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
Punch Double Coronas

är inte heller fel, fick en i julklapp

Jag rökte en sådan för några år sedan. Minnesvärd. Det tog 90 minuter att röka den och jag fick ont i läpparna när det gällde att få ut något på mitten av cigarren.
Citera
2012-01-18, 19:02
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Såg en recension av den på Youtube, och just den cigarren han recenserade hade en "knut" och var därför svår-rökt, tillhör detta vanligheterna?

Annars verkar den passa mig ganska bra. Valet står just nu mellan Padron 2000 och Bolivar Royal Corona.

Någon som kan nämna något om Padron 2000, eller annan cigarr i Padron-familjen?

En knut? Har aldrig hört talas om det. Jag upplevde inte de tre Bolivar R.C. som jag rökte från min morbrors humidor kring julhelgen som segdragna alls.
Citera
2012-01-18, 19:59
Medlem
Oscar-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
En knut? Har aldrig hört talas om det. Jag upplevde inte de tre Bolivar R.C. som jag rökte från min morbrors humidor kring julhelgen som segdragna alls.

Uttryckte mig lite klumpigt. Ursäkta!

Här är recensionen, om du nu är intresserad av att se på den. http://www.youtube.com/watch?v=HvxZ5deW-VU
Citera
2012-01-18, 20:14
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Uttryckte mig lite klumpigt. Ursäkta!

Här är recensionen, om du nu är intresserad av att se på den. http://www.youtube.com/watch?v=HvxZ5deW-VU

Ok. Som sagt, det var inte min erfarenhet av de tre jag rökte från samma låda. Killen i filmen uttalar sig svepande om att de flesta kubaner är skräp vilket känns lite konstigt, en ganska okonventionell åsikt. Kanske hade han fått ett dåligt exemplar. Jag uppfattade inte om han hade provat flera, men enligt min åsikt borde en recensent alltid prova flera exemplar om det första exemplaret inte var riktigt bra. Det gäller både cigarrer och annat, som vin exv. eftersom det alltid finns en risk att man får ett dåligt eller skadat exemplar.
Citera
2012-01-19, 14:13
Medlem
hejaklacksledares avatar
Generellt sett är kubanska cigarrer inte lika välrullade som de från Dominikanska republiken, Nicaragua och andra cigarrproducerande länder i området. Eftersom killen i videon är amerikan så är det ett rimligt antagande att han röker mest icke-kubanska cigarrer och är därmed van vid en överlag bättre konstruktion. En del kubaner upplevs som trögdragna, något jag nästan aldrig upplevt med cigarrer från några av de andra länderna.

En snabb lösning på trögdragna cigarrer är att medelst potatissticka eller liknande tunn pinne försöka skapa ett eller ett par hål genom cigarrens inlaga för att lätta upp draget något. Har man fler från samma låda kan man prova att förvara några i lägre luftfuktighet än tidigare. Generellt sett brukar folk säga att cigarrerna ska förvaras mellan 65-75% relativ luftfuktighet. Det är dock lite högt. Jag och många till försöker ligga på 65% +-2%.

Som Feadog skriver så borde man inte döma ut en cigarr efter att ha provat endast ett exemplar som visar sig vara trögdragen.
Citera
2012-01-21, 21:18
Medlem
Någon som har erfarenhet av att handla cigarrer via nätet, och vet hur det fungerar med leverans, kvalitet osv? Syftar på http://www.cigarrlagret.nu/ som jag funderar på att testa handla från!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in