2020-06-08, 19:23
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbybobb
Hur smakar RA small club corona jämfört med RA Especially Selected? Samma tobak i mindre format?

Hade butiken rökrum? Hur är det, ni har minst ett sånt ställe i Göteborg va? Hur är stämningen där? Kommer man dit själv eller i sällskap och håller sig för sig själv, eller träffar man nya bekantskaper och diskuterar cigarrer?
Det var ett tag sedan jag rökte Specially Selected (har ett gäng på lagring), men jag tror inte att det är riktigt samna blandning, liknande smakprofil tycker jag nog, även om coronaformatet också gör skillnad mot robuston.
Var inne på understa lagret Small Club Corona från 2017 nu, så blev tvungen att fylla på med yngre pinnar innan de tog slut.
De vinner på att ligga några år!

Jo, Mellgrens på Mölndalsvägen är lite som en fritidsgård för vuxna. Trevlig och välkomnande stämning bland stammisarna. Undrar hur de klarar sig genom pandemin bara... Det såg oroväckande tomt ut i humidoren när jag var där härom dagen.

Göteborgs Tobakshandel har ett rökrum med soffor och så, men jag var inte inne och tittade. Det såg mycket mindre ut än loungen hos Mellgrens.
Citera
2020-06-09, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det var ett tag sedan jag rökte Specially Selected (har ett gäng på lagring), men jag tror inte att det är riktigt samna blandning, liknande smakprofil tycker jag nog, även om coronaformatet också gör skillnad mot robuston.
Var inne på understa lagret Small Club Corona från 2017 nu, så blev tvungen att fylla på med yngre pinnar innan de tog slut.
De vinner på att ligga några år!

Vad får du för röktid på Small Club Corona?

Även Specially Selected brukar vara lite unga när de skeppas. Jag märker av en del ammoniak i smaken mot slutet på cigarren. Jag är dock inte speciellt känslig för det, övriga smaker är mycket goda och det är bara i slutet det kommer fram.

Om du förresten vill ha en billig med mycket god kubansk cigarr som du kan röka till vardags så tycker jag att H. Upmann Majestic just nu är av mycket bra kvalité. I ungefär samma prisklass som deras Half Corona som många gillar, men enligt mig både godare och generellt bättre konstruktion. Fast i det prissegmentet får man såklart vara beredd på lite variation.
Citera
2020-06-09, 09:43
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:

Även Specially Selected brukar vara lite unga när de skeppas. Jag märker av en del ammoniak i smaken mot slutet på cigarren. Jag är dock inte speciellt känslig för det, övriga smaker är mycket goda och det är bara i slutet det kommer fram.

Om du förresten vill ha en billig med mycket god kubansk cigarr som du kan röka till vardags så tycker jag att H. Upmann Majestic just nu är av mycket bra kvalité. I ungefär samma prisklass som deras Half Corona som många gillar, men enligt mig både godare och generellt bättre konstruktion. Fast i det prissegmentet får man såklart vara beredd på lite variation.
Det blir en halvtimme lite drygt, men då röker jag ganska snabbt.
Tar jag dem från min humidor, som håller ungefär 63% RH så infinner sig icke den där bitterheten som kan komma i slutet av Specially Selected. Jag brukar få akta mig för att inte bränna mustaschen istället.
Citera
2020-06-09, 11:59
Medlem
Citat:
Det blir en halvtimme lite drygt, men då röker jag ganska snabbt.
Tar jag dem från min humidor, som håller ungefär 63% RH så infinner sig icke den där bitterheten som kan komma i slutet av Specially Selected. Jag brukar få akta mig för att inte bränna mustaschen istället.

Jag har 65% RH i min humidor, det verkar viktigt att ha lite lägre fuktighet för kubaner, framförallt för konstruktionen/dragets skull.

Hmm, jag ska nog prova en Small Club Corona, men hoppas få lite längre röktid. För mig är minimum 45min på en cigarr, men jag röker å andra sidan långsamt. Jag vill inte att det ska gå för snabbt att röka utan vill få ordentlig möjlighet att komma ner i varv och kontemplera.
Citera
2020-06-09, 16:01
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Jag har 65% RH i min humidor, det verkar viktigt att ha lite lägre fuktighet för kubaner, framförallt för konstruktionen/dragets skull.

Hmm, jag ska nog prova en Small Club Corona, men hoppas få lite längre röktid. För mig är minimum 45min på en cigarr, men jag röker å andra sidan långsamt. Jag vill inte att det ska gå för snabbt att röka utan vill få ordentlig möjlighet att komma ner i varv och kontemplera.
Jag kommer säkert upp i 40 min på den, kan klocka nästa gång, det lär bli vilken dag som helst med tanke på vädret!

Täckbladen varierar en del från skörd till skörd. Senaste lådan från 2019 jag köpte var oerhört fina, men om du hittar en äldre låda med rustikare täckblad så köp den. Hittade en tre år gammal med lite rustikare täckblad för något år sedan och även relativt kort lagring gör verkligen underverk för den cigarren. Kanske inte lika stor skillnad som för storebror, men så pass att jag såg till att fylla på för att inte behöva ta slut på mina äldre.
Citera
2020-06-13, 12:44
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Då skall vi se. Tänder en nu...
Citera
2020-06-13, 13:13
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Då skall vi se. Tänder en nu...
Plockade av gördeln nu...
Citera
2020-06-13, 13:25
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Plockade av gördeln nu...
Nere på stubben nu, har rökt ganska lugnt. Det blir nog svårt att komma över 45 minuter på den här pinnen.
Citera
2020-06-13, 13:29
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Nere på stubben nu, har rökt ganska lugnt. Det blir nog svårt att komma över 45 minuter på den här pinnen.
Nu blir röken för varm.
Cigarren räcker i max 45 minuter för mig.
Citera
2020-06-13, 21:13
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Nybörjare söker mysig cigarr för runt circus 100kr.

Ska inte ta en hel kväll att röka. Men gärna ca 1h

Gärna Aromatisk ”kryddig” men inte för mycket nikotin då jag inte använt tobak på flera år

Tänk i trädgården, kvällssol. En mörk rom om the rocks. Edit Piaf i lurarna.
Citera
2020-06-13, 21:27
Medlem
Citat:
Nu blir röken för varm.
Cigarren räcker i max 45 minuter för mig.

Jag får testa helt enkelt. 45 min är helt ok, och jag röker långsamt så det blir säkert mer för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto

Gärna Aromatisk ”kryddig” men inte för mycket nikotin då jag inte använt tobak på flera år

Hm, kryddiga cigarrer då tänker jag på peppriga från Nicaragua, men det är nog inget som en som inte brukar röka cigarr uppskattar.

Kubanska cigarrer som är goda, nybörjarvänliga och röktid runt en timme är: H. Upmann Majestic, Ramon Allones Specially Selected, Romeo y Julieta Short Churchill, i stigande prisnivå.

Men om du verkligen vill ha lite rivig pepprighet så skulle jag rekommendera en Padron, Padon Series, kanske Londres Claro.
Citera
2020-06-14, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto

Jag har funderat lite till och jag tror kanske att vi inte menar samma sak med "kryddighet". Eftersom du skriver att du är nybörjare, och att du vill ha en aromatisk cigarr tycker jag kanske ändå att du ska börja med en lite mildare cigarr. De kubanska jag rekommenderade i mitt förra inlägg bör gå finfint, men du kan med fördel också prova nån milt icke-kuban. En god connecticut har generellt milda men goda smaker med lite sötma, inslag av nötter och lite gräddighet. Prisvärda connecticut-cigarrer gör exempelvis av Dominikanska tillverkaren La Aurora. Dominikanska cigarrer tenderar att vara lite åt det mildare hållet. La Aurora har flera olika linjer i olika prisklasser, och dessutom olika storlekar i varje linje, välj en corona eller robusto för en dryg timmes röktid. Finns alltså olika varianter mellan 70-100 kr för Connecticut-cigarrer.

Ett annat tips är Rocky Patel, deras linje The Edge tycker jag är prisvärd för runt 75kr för en toro-storlek. Välrullade cigarrer med rena och fina smaker. Kanske inte så komplexa smaker och ganska milt, men det gör det till bra cigarrer för nybörjare. Finns i olika blandningar men jag skulle rekommendera connecticut (lite) eller varför inte candela. Candela är ett grönaktigt blad som är av samma typ som connecticut men som har hanterats på ett annat sätt. Ger god sötma och aromatiska inslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in