Citat:
Ursprungligen postat av Jaegermeister
Edit: Om man vill ha en lite sötare cigarr, ska man satsa på cigarrer från Brasilien? Hur är cigarrerna därifrån kvalitétsmässigt?
Sen så har jag beställt en Cohiba Espledidos. Läste lite på nätet och de säger att den är bäst när man har lagrat den. Räcker det om man lagrar den ett halvår till ett år eller ska den lagras längre för ännu bättre smak? Hur stor är smakskillnaden?
Länge sedan jag rökte dem så kommer inte ihåg exakt så bra men........ Vill du ha en mild smakrik cigarr (smakar rätt "parfymigt" & fruktigt typ om jag kommer ihåg) köp någon Dona Flor Petit Coronas. Finns på t.ex. cigarrlagret för 40kr/st. Brasilianska är dem ja. Jag tyckte som nybörjare (är jag väl fortfarande till viss del) i alla fall att dem var toppen, ska själv köpa några igen i alla fall.
Vad gäller sötare kubanska har jag ingen vidare aning, Por Larranaga Petit Coronas hörde jag dock ska vara mild och rätt söt.
Detdär med lagring alltså, beror ju först på hur länge den redan lagrats. Vad som står på boxen/lådan/asken den kom ur ger väl ett hum men sen lagras ju tobaken redan innan dem hamnar i affärer.. speciellt Cohiba cigarrerna om jag inte missminner mig.
Alltså om du nyss börjat med cigarrer tycker jag du inte behöver tänka så mycket på det med lagring. Men jag skulle kanske om jag var du stoppa undan Cohiban och röka annat så länge.
Och/eller köpa ett antal valfria cigarrer ifrån samma låda och glömma ett antal av dem medans du röker resten....... Sen får du se vad som händer efter ett par månader, ett halvår etc med kvarvarande.
Edit: Fast som jag skrev i inlägg ovan så rök närhelst man vill. Hur jag blev 'riktigt' hooked på cigarrer var nog efter jag köpte och rökte under en hyffsat kort period en 3-5stycknar olika cigarrer i 100kronors-klassen som lovordats....mest för att testa bara. Var egentligen bara en som jag fastna för, men så totalt.