2011-12-31, 13:31
Medlem
Jaegermeisters avatar
Detta året så ska jag röka en Cohiba Siglo II, köpte 2 för 135 kr st, tyckte det var ett överkomligt pris. Den andra ska lagras när min nybeställda humidor kommit

Förra nyåret rökte jag en Montecristo no 2. Hade dock inte tid att avsluta den, så satsade på en mindre cigarr i år, men från vad jag kommer ihåg (var ju inte helt nykter vid röktillfället ) så smakade den bra.

Är inte så jättevan cigarrökare men hade tänkt börja nu.

Edit: Om man vill ha en lite sötare cigarr, ska man satsa på cigarrer från Brasilien? Hur är cigarrerna därifrån kvalitétsmässigt?

Sen så har jag beställt en Cohiba Espledidos. Läste lite på nätet och de säger att den är bäst när man har lagrat den. Räcker det om man lagrar den ett halvår till ett år eller ska den lagras längre för ännu bättre smak? Hur stor är smakskillnaden?
Senast redigerad av Jaegermeister 2011-12-31 kl. 14:09.
Citera
2011-12-31, 17:34
Medlem
MeTheKings avatar
Idag för att fira det nya året blir det 2 st cigarrer och röka, en Romeo y Julieta Short Churchill och en Montecristo No.4
Citera
2012-01-02, 00:41
Medlem
Jaegermeisters avatar
Rökte precis min Cohiba Siglo II och den var värd de 135 kr den kostade

Som sagt, är ingen van cigarrökare, men tyckte den var lite träig i början, men kan ha varit att jag inte har fått in taktiken än.

Eftersmaken är riktig trevlig, likaså lukten. Lite pepprig, och det gillas.

Skulle säkert gifta sig fint med en lite ekaktig whisky

När jag hade fått in taktiken lite mer så kunde den njutas till fullo.
Ju längre in på cigarren jag kom desto trevligare blev smaken. Rekomenderar denna, kanske inte som förstacigarr om man ska börja, mest pga priset, men om man har lite vana så är den guld värd! Kommer definitivt läggas minst 2 i humidoren för senare tillfällen

Ber om ursäkt för mitt språk, är lite trött nu.
Senast redigerad av Jaegermeister 2012-01-02 kl. 00:44.
Citera
2012-01-11, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegermeister
Rökte precis min Cohiba Siglo II och den var värd de 135 kr den kostade

Som sagt, är ingen van cigarrökare, men tyckte den var lite träig i början, men kan ha varit att jag inte har fått in taktiken än.

Eftersmaken är riktig trevlig, likaså lukten. Lite pepprig, och det gillas.

Skulle säkert gifta sig fint med en lite ekaktig whisky

När jag hade fått in taktiken lite mer så kunde den njutas till fullo.
Ju längre in på cigarren jag kom desto trevligare blev smaken. Rekomenderar denna, kanske inte som förstacigarr om man ska börja, mest pga priset, men om man har lite vana så är den guld värd! Kommer definitivt läggas minst 2 i humidoren för senare tillfällen

Ber om ursäkt för mitt språk, är lite trött nu.

Whisky är nog för starkt egentligen, dödar alla smaker från cigarren.
Citera
2012-01-12, 19:44
Medlem
LordChesterfields avatar
Hej cigarrvänner,

Av ren nyfikenhet tänkte jag fråga hur ofta ni röker cigarr? Enbart vid festligare tillställningar, varje helg eller dagligen? Vore intressant att veta. Själv röker jag cigarr ytterst sällan, blir vid festligare tillställningar och nästan alltid på utlandsresor. Till vardags röker jag gärna cigariller, för tillfället Zino Sumatra vilka uppskattas mycket!
Citera
2012-01-12, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordChesterfield
Hej cigarrvänner,

Av ren nyfikenhet tänkte jag fråga hur ofta ni röker cigarr? Enbart vid festligare tillställningar, varje helg eller dagligen? Vore intressant att veta. Själv röker jag cigarr ytterst sällan, blir vid festligare tillställningar och nästan alltid på utlandsresor. Till vardags röker jag gärna cigariller, för tillfället Zino Sumatra vilka uppskattas mycket!
Jag har slutat men tidigare så var det vid festligare tillfällen; nyår, födelsedagar samt en och annan eftermiddag.
Citera
2012-01-12, 22:22
Medlem
Citat:
Hej cigarrvänner,

Det blir när man känner suget som mest. För mig, kan lusten för att ta en rejäl cigarr stiga till maximal nivå enbart av att se en film där de puffar cigarrer. Blir ytterst sällan för min del också, varannan månad vore sanningsenligt svar.
Citera
2012-01-12, 23:27
Medlem
Citat:
Hej cigarrvänner,

Festliga tillställningar tycker jag är absolut sämsta stället att röka en cigarr eftersom man inte kan njuta av cigarren i lugn och ro. Jag brukar oftast röka ensam hemma efter en god måltid eller när jag tar längre promenader. Hur ofta beror på många olika saker och varierar kraftigt, ibland dagligen och ibland en per månad.
Citera
2012-01-13, 00:00
Medlem
LordChesterfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Festliga tillställningar tycker jag är absolut sämsta stället att röka en cigarr eftersom man inte kan njuta av cigarren i lugn och ro. Jag brukar oftast röka ensam hemma efter en god måltid eller när jag tar längre promenader. Hur ofta beror på många olika saker och varierar kraftigt, ibland dagligen och ibland en per månad.

Det har du delvis rätt i. En lugn kväll lämpar sig bäst då man vill bekanta sig på djupet med cigarren, vilket givetvis oftast resulterar i den maximala njutningen. Kan dock inte hålla med om att en festligare tillställning skulle vara det sämsta tillfället för cigarr. En redan trevlig kväll i gott sällskap kan i många fall förhöjas ytterligare vid cigarrökning.
Citera
2012-01-13, 12:55
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Whisky är nog för starkt egentligen, dödar alla smaker från cigarren.
Jag har mest kört på kaffe och té. Håller med att whisky och liknande lätt tar över smaken om man dricker det precis samtidigt men om man kör en starkare billigare cigarr.......typ någon mindre Partagas, eller någon Quintero...eller vad annat och gärna är lite småfull under tiden så är skadan minimerad

Själv körde jag en La Gloria Cubana M. D'or No.3......till absinten . Var väldigt trevligt men fick visst lov att ta det lugnt med drickat trots väl utspätt med vatten enligt konstens alla regler (enorm anis-smak ändå) Väldigt mild cigarr så hjälpte inte, tack och lov nästan lika lång (17cm) som min penis.
Citera
2012-01-13, 13:12
Medlem
Numes avatar
Citat:
Hej cigarrvänner,

Har nyss börjat röka cigarr igen efter långt uppehåll. Var väl att jag ibland rökte en varje dag ungefär i nån vecka, varvat med ett par gånger i veckan andra tider........och inget alls på ett bra tag....och så börjar man om.. Sporadiskt. Under ett år eller två eller något. Men var ju nästan enbart mindre cigarrer för 25-50kr.
Väl tänkt köra något liknande resten av livet nu.....fast med en bit mer inslag av onödigt dyra onödigt goda cigarrer......
Vad gäller tillfällen tycker jag man bör röka närhelst man vill. Åt varje människa en liten kuban per dag, det borde bli en ny mänsklig rättighet.
Citera
2012-01-13, 13:33
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegermeister

Edit: Om man vill ha en lite sötare cigarr, ska man satsa på cigarrer från Brasilien? Hur är cigarrerna därifrån kvalitétsmässigt?

Sen så har jag beställt en Cohiba Espledidos. Läste lite på nätet och de säger att den är bäst när man har lagrat den. Räcker det om man lagrar den ett halvår till ett år eller ska den lagras längre för ännu bättre smak? Hur stor är smakskillnaden?
Länge sedan jag rökte dem så kommer inte ihåg exakt så bra men........ Vill du ha en mild smakrik cigarr (smakar rätt "parfymigt" & fruktigt typ om jag kommer ihåg) köp någon Dona Flor Petit Coronas. Finns på t.ex. cigarrlagret för 40kr/st. Brasilianska är dem ja. Jag tyckte som nybörjare (är jag väl fortfarande till viss del) i alla fall att dem var toppen, ska själv köpa några igen i alla fall.

Vad gäller sötare kubanska har jag ingen vidare aning, Por Larranaga Petit Coronas hörde jag dock ska vara mild och rätt söt.

Detdär med lagring alltså, beror ju först på hur länge den redan lagrats. Vad som står på boxen/lådan/asken den kom ur ger väl ett hum men sen lagras ju tobaken redan innan dem hamnar i affärer.. speciellt Cohiba cigarrerna om jag inte missminner mig.
Alltså om du nyss börjat med cigarrer tycker jag du inte behöver tänka så mycket på det med lagring. Men jag skulle kanske om jag var du stoppa undan Cohiban och röka annat så länge.
Och/eller köpa ett antal valfria cigarrer ifrån samma låda och glömma ett antal av dem medans du röker resten....... Sen får du se vad som händer efter ett par månader, ett halvår etc med kvarvarande.

Edit: Fast som jag skrev i inlägg ovan så rök närhelst man vill. Hur jag blev 'riktigt' hooked på cigarrer var nog efter jag köpte och rökte under en hyffsat kort period en 3-5stycknar olika cigarrer i 100kronors-klassen som lovordats....mest för att testa bara. Var egentligen bara en som jag fastna för, men så totalt.
Senast redigerad av Nume 2012-01-13 kl. 13:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in