2013-03-24, 20:35
Medlem
Jag har på senare tid blivit sugen på att provröka någon cigarr. Röker inte tobak överhuvudtaget i övrigt, så skulle gärna vilja börja med någon rätt billig med ganska mild smak. Några tips på märken och varifrån de kan införskaffas?
Citera
2013-03-24, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wrykyn
Jag har på senare tid blivit sugen på att provröka någon cigarr. Röker inte tobak överhuvudtaget i övrigt, så skulle gärna vilja börja med någon rätt billig med ganska mild smak. Några tips på märken och varifrån de kan införskaffas?
Se för det första till att du provar en BRA cigarr som förvarats korrekt och se till att den inte ligger och blir förr torr innan du testar den.

Bra cigarrer finns att köpa hos Kind Cigars på nätet eller över disk hos någon av de få riktiga cigarrhandlarna som finns kvar (lättast att hitta i Sthlm och Gbg). Håll dig i prisklassen 75-150 kr så är chansen god att du hittar en cigarr som ger dig en rättvis upplevelse utan stt du riskerar att ha slängt för mycket pengar i sjön om du blir besviken.

Eftersom du inte brukar tobak bör du ställa in dig på att puffa försiktigt och helst överge cigarren kanske redan efter 1/4 eller åtminstone 1/3. Beroende på vilken cigarr du väljer kan annars risken för nikotinöverdos vara stor och det är INTE kul!

Många nybörjare gillar kubanska Romeo y Julieta och El Rey Del Mundo som är mildare. Välj för allt i världen inte Guantanemera eller Montecristo Open som är extrema skitcigarrer trots att de är från Kuba.

Tittar man på det ickekubanska cigarrerna är utbudet stort men smakmässigt mycket fattigare. Undvik framför allt de mildaste cigarrerna från Dominikanska Republiken då de knappt smakar något alls. Honduras har många trevliga cigarrer dom kan vara fylliga utan att vara starka. Nicaraguanska cigarrer är däremot ofta väldigt starka och bör rökas med försiktighet av en nybörjare.

Mexikanska cigarrer ska inte rökas alls!
Citera
2013-03-26, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wrykyn
Jag precis som du är inte rökare,så jag kan inte annat än hålla med Crazy Swede i hans rekommendationer!

El Ray Del Mundo Choix Supreme är en i MITT tycke mild och trevlig cigarr,Dessutom är det ju en Cuban Så en sämre start än så kan du ju få

Har beställt ett litet paket med cigarrer till påsk från denna sida:
http://framcigarr.se/
Dom har gett ett bra första intryck,Trevligt bemötande och hyfsade priser för att vara i Sverige.
Självklart så är ett par Choix Supreme med i paketet

Lycka till!
Citera
2013-03-26, 23:25
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Undvik framför allt de mildaste cigarrerna från Dominikanska Republiken då de knappt smakar något alls.

Brukar själv annars alltid rekommendera dominikaner till nybörjare, just för mildheten. Men jag har förstått att du inte är särskilt förtjust i dem.
Citera
2013-03-27, 16:49
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Eftersom du inte brukar tobak bör du ställa in dig på att puffa försiktigt och helst överge cigarren kanske redan efter 1/4 eller åtminstone 1/3. Beroende på vilken cigarr du väljer kan annars risken för nikotinöverdos vara stor och det är INTE kul!

Framförallt puffa lagom... det kan vara svårt jag vet, man vill bara ha mer och mer... MEN, ta det lugnt. Skulle det ändå hända (och det är det mest troliga...) så hjälper socker. T ex Coca cola.... då släpper illamåendet ganska snabbt och neutraliserar till viss del nikotinet.
Citera
2013-03-28, 21:38
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Behöver man inte förvara cigarrer i tub i humidor? Det brukar väl ligga någon typ av tunt träinlägg i tuberna, är detta för fuktighetens skull?
Citera
2013-03-30, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Behöver man inte förvara cigarrer i tub i humidor? Det brukar väl ligga någon typ av tunt träinlägg i tuberna, är detta för fuktighetens skull?
Tuber håller fukten ett tag men de är väldigt olika täta. Man ska inte räkna med mer än några dagar, upp till ett par veckor.
Citera
2013-03-30, 23:18
Medlem

Tack så mycket för alla råd! Står inför en stundande flytt för tillfället, blir till att fira med en cigarr, när den väl avslutats. Återkommer med rapport om jag överlever den utlovat goda smaken och nikotindoserna den medför
Citera
2013-03-30, 23:41
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Tuber håller fukten ett tag men de är väldigt olika täta. Man ska inte räkna med mer än några dagar, upp till ett par veckor.
Okej, bra att veta. Då ska jag ordna med riktig förvaring innan jag köper nåt. Tänkte sikta in mig på några Romeo och Julia modell billig. Rökte några för länge sen (kostade typ 60 pix) och de smakade jättebra enligt mig. Snurrig i skallen blev man också

Får man fråga vad för ciggar du röker till vardags, om du nu har en speciell sådan?

Mvh

P-H
Citera
2013-03-31, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
...Får man fråga vad för ciggar du röker till vardags, om du nu har en speciell sådan?...
Cigg röker jag aldrig! ;-)

När det gäller cigarrer så är det mycket av de kortare och/eller smalare modellerna som går. Alltså, coronas, petit coronas, half coronas, coronas junior samt panatelas. Märkena är oftast från Kuba, gärna H. Upmann och Bolivar men La Gloria Cubana, Partagas och Cohiba slinker ner också. :-)
Citera
2013-03-31, 17:10
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Cigg röker jag aldrig! ;-)

När det gäller cigarrer så är det mycket av de kortare och/eller smalare modellerna som går. Alltså, coronas, petit coronas, half coronas, coronas junior samt panatelas. Märkena är oftast från Kuba, gärna H. Upmann och Bolivar men La Gloria Cubana, Partagas och Cohiba slinker ner också. :-)
Oj, blev lite fel där. Menade cigarr så klart, he he.

Jaha, La Gloria låter intressant. Har du måhända provat La Gloria Cubana Médaille D´Or No.4? Den verkar ligga rätt i pris för att en låda ska inhandlas. Är det bra drag i den? Hatar när luften går trögt igenom rökverket nämligen, inte bra. Lättpuffat ska det vara.

Passar ljus rom och flädersaft till tro? Vad anser du om romdrinkar överhuvudtaget till cigarrer? Är starkt kaffe bättre? Kanske ingen dryck alls?

Cohiba verkar döintressant, portmonnän ger dock ej sitt gillande för sådana saker - tyvärr.
Senast redigerad av Pulver-Henke 2013-03-31 kl. 17:12.
Citera
2013-04-01, 10:05
Medlem
Jag har provat alla och tyvärr tillverkas inte mina favoriter LGCMdO No. 1 och 3 längre. Fyran är helt ok och väl värd att testa om du får tag på den men tänk på att den är åt det mildare hållet, så du inte blir besviken!

Även de smalaste modellerna av LGC brukar ha bra drag men de får naturligtvis inte vara överfuktade för då får man ofta problem.

Vad det gäller dryck till cigarr dricker jag nästan aldrig något till. Kaffe, Cola och vatten fungerar bra men alla sorters alkoholhaltiga drycker tycker jag bara tar bort fokus från cigarren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in