Följer upp en av mina tidigare poster: Jag har testat ett antal av mina
Santa Damiana Chicos nu, och är väldigt nöjd med köpet.
För att precisera det hela lite: Jag är före detta cigarettrökare, som numera snusar. När jag festar blir jag alltid smått röksugen, men jag tillfredsställer hellre det suget med något godare att röka än vanlig cigg.
Jag röker gärna dyrare cigarrer, men det vore helt bortkastat att tända något som kostar över 30 kr under festkvällar, när jag kanske redan har njutit en cigarr av bättre snitt i början av kvällen, och dessutom är berusad och inte har tid och tålamod att ge en bra cigarr den uppmärksamhet den förtjänar. Det är då jag vill ha någonting litet och billigt, som ändå smakar riktigt bra. Då funkar Santa Damianas Chicos alldeles utmärkt!
De är lite ojämna i kvaliteten. Några har varit hårddragna, men vad ska man vänta sig av något som kostar 10-15 kr stycket?
De gränsar fortfarande till overkill för de behov jag har när jag är berusad, men upplevelsen är så mycket större än att röka en Cortéz eller Café Crème eller liknande, att det är värt de extra kronorna. Jag ska fortsätta leta bland cigariller i club-format istället för mini, om jag kan hitta något som är billigare. Kanske hittar jag något som är mindre bortslängda pengar, när man ändå är småfull och inte har tålamod att koncentrera sig på rätt sätt på sin rök. Men de här är så goda och billiga att de antagligen kommer att bli min standard för sådana tillfällen. Dessutom passar de även in vid andra tillfällen, när jag jag kräver lite mer än att bara stilla ett röksug på fyllan.
De exemplar som inte lider av att vara för hårt rullade är nog faktiskt trevligare än José L.Piedras Petit Cazadores, och alltså ingen dålig rökupplevelse.

Eller åtminstone är de likvärdiga med Petit Cazadores.
Formatet är 11,9 (ringmått 30) x 102mm. De kostar 14 kr/st på cigarrlagret.nu, men jag har hittat dem för 89 kr per paket om 8 st hos en lokal handlare.

De kommer i en plåtlåda som är inslagen i cellofanplast, och även cigarrerna är individuellt inslagna i cellofan. Alltså ett vettigt köp för mig som inte äger någon humidor än så länge.