2008-08-15, 01:39
Medlem
Ettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggiss
Varför i helvete kan de inte bara sätta 50 öre på alla aluminium burkar?

Många utlänska burkar är inte gjorda av aluminium, utan stål av något slag. Det är därför de brukar väga lite mer än våra vanliga burkar, vilket ofta gör att man tror att det finns läsk kvar, även om det egentligen är tomt!
Citera
2008-08-15, 01:55
Bannlyst
hur orkar man panta så mkt burkar och vad gör man det? blir inte personalen förbannad när man gör det?
när jag och brorsan var yngre så gick vi och letade burkar i sopptunnor och frågade folk om vi kunde få och fick ihop 4st stora svarta soppsäckar med burkar och tog en gammal barnvagn för att frakta allt till affären, när automaten blir full så kommer en anställd och säger att det här är ingen sopptipp haha sen står han och ser sur ut och tömmer maskinen några gånger, var ganska kul, kommer inte ihåg hur mkt pengar vi fick ihop.

själv har jag samlat på mig flaskor för några hundra som jag pantar lite smått av hela tiden, berget började bli för stort
Citera
2008-08-15, 09:54
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Ser ingen Miljökoppling...

Natur, Miljö & Klimat -> Övrigt/Vardagsproblem

/Mod
Senast redigerad av WirelessGkit2 2008-08-15 kl. 09:57.
Citera
2008-08-15, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ette
Många utlänska burkar är inte gjorda av aluminium, utan stål av något slag. Det är därför de brukar väga lite mer än våra vanliga burkar, vilket ofta gör att man tror att det finns läsk kvar, även om det egentligen är tomt!

hehe, automaten tog ju alla burkar utom några få mariestads så antar att alla utom dem var aluminium.
Citera
2008-08-15, 18:37
Medlem
xobxs avatar
Blir du arg som ett bi?
Citera
2008-08-17, 16:30
Medlem
Ettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggiss
hehe, automaten tog ju alla burkar utom några få mariestads så antar att alla utom dem var aluminium.

Jag kan tänka mig att automaten ändå tar burken om den är gjord av aluminium, men inte är svensk. Dock får man inga pengar för detta.

När jag försökt panta burkar som är av stål så spottar maskinen ut dem. Däremot har jag flera gånger varit med om att automaten käkar burkar (av aluminium) som jag inte får pengar för.

Vissa verkar bli sura över detta och säger något i stil med "om automaten tar burken, ja då ska jag ha pengar för den!". Det verkar å andra sidan vara löjligt, vem vill spara burken om man inte får pengar för den?
Citera
2009-03-15, 20:31
Medlem
Flytande_argots avatar
Vad tjänar en burksamlare per månad?

Verkar finnas ett par stycken proffsburksamlare i stan där jag bor. Alltså folk som inte är psyksjuka eller uppenbara missbrukare. De jobbar ihärdigt och systematiskt och verkar ha sina burk-rutter.

Någon som vet hur mycket dessa burksamlare tjänar egentligen?
Citera
2009-03-15, 20:35
Medlem
Kan tänka mig att dom i genomsnitt ligger på 200 burkar per dag

Och om varje burk har 0,5 öre pant så tjänar dom 3000 i månaden
Citera
2009-03-15, 20:39
Bannlyst
det beror helt på min vän, men kan tänka mig runt 4-5 tusen.
Citera
2009-03-15, 20:41
Medlem
Bluebeast72s avatar
1640 kr efter skatt.
Citera
2009-03-15, 20:47
Medlem
ytterbodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Vilket fackförbund tillhör dom egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av Ballfager
Byggnads tror jag

Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Transport?

så klart inte... dom tillhör METALLS
Senast redigerad av ytterboda 2009-03-15 kl. 20:50.
Citera
2009-03-15, 20:50
Medlem
RealMadrid852s avatar
Under mina aktiva år så tjänade jag uppemot 32000 kr (brutto) så det finns mkt pengar i det här yrket.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in