2004-12-20, 18:40
Medlem
Ja, hur mycket pant får man för en tomback inklusive 20 stycken glasflaskor (33cl)?
Citera
2004-12-20, 18:56
Medlem
Mx2000s avatar
Jag har nästan för mig att det är 34,40 kr. Dessutom får man ju pant för tombackar utan glas. Dessa är bara att plocka från lastpallarna i affären och panta
Citera
2005-03-15, 10:20
Moderator
tobess avatar
Priser exklusive pant, varför?

En fråga som har stört mig varje gång jag besöker Sverige (är bosatt i Finland) ... varför har man alla priser exklusive pant där? I Finland har man då tvärtom, priserna inklusive pant så man slipper stå och räkna på någon jädra pant för att komma fram till vad man egentligen ska betala i kassorna.

Enda fördelen jag kan se är att de ser ut som att det skulle vara billigare, men det hjälper ju inget när man lik förbannat måste betala panten i kassan?
Citera
2005-03-15, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
En fråga som har stört mig varje gång jag besöker Sverige (är bosatt i Finland) ... varför har man alla priser exklusive pant där? I Finland har man då tvärtom, priserna inklusive pant så man slipper stå och räkna på någon jädra pant för att komma fram till vad man egentligen ska betala i kassorna.

Enda fördelen jag kan se är att de ser ut som att det skulle vara billigare, men det hjälper ju inget när man lik förbannat måste betala panten i kassan?
Har samma undran. Jag tror det är för att panten är olika för burkar/flaskor av olika storlek. Vilket system som är bäst vet jag inte.

OT: Förresten, panten på 1,5 liters flaskor är 40 cent i Finland (ca 3kr och 60 öre) och 4 kronor på samma flaska i Sverige. Om man skulle köpa upp en massa flaskor i Finland av någon snäll köpman och sen köra över dom. (det kommer inte fungera hör jag någon ropa) Men om jag kopierar streckkoden och klistrar över den på flaskan?

Okej, kanske inga större vinster här, men burkar då?! 50 öre i Sverige och 15 cent i Finland (15 cent är ungefär 1kr och 35 öre.) Nu snackar vi marginaler!
Om man sparar sina finska burkar, kopierar svensk streckkod och pantar burken i Sverige blir det en avsevärd skillnad! Bra också att burkarna skrynklas i maskinen och personalen kollar aldrig burkar (dom ramlar ner i en stor säck eller kartong).

/Dr.Brott
Citera
2005-03-15, 11:24
Medlem
eantrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaderKung
Har samma undran. Jag tror det är för att panten är olika för burkar/flaskor av olika storlek. Vilket system som är bäst vet jag inte.

OT: Förresten, panten på 1,5 liters flaskor är 40 cent i Finland (ca 3kr och 60 öre) och 4 kronor på samma flaska i Sverige. Om man skulle köpa upp en massa flaskor i Finland av någon snäll köpman och sen köra över dom. (det kommer inte fungera hör jag någon ropa) Men om jag kopierar streckkoden och klistrar över den på flaskan?

Okej, kanske inga större vinster här, men burkar då?! 50 öre i Sverige och 15 cent i Finland (15 cent är ungefär 1kr och 35 öre.) Nu snackar vi marginaler!
Om man sparar sina finska burkar, kopierar svensk streckkod och pantar burken i Sverige blir det en avsevärd skillnad! Bra också att burkarna skrynklas i maskinen och personalen kollar aldrig burkar (dom ramlar ner i en stor säck eller kartong).

/Dr.Brott

Värsta finländska invasionen Nämen kul att forumet fångar upp hela språkområdet.

Lite Kramer-varning på att köra pantburkar över gränsen. Minns ni Seinfeltavsnittet.

Men tänk er, nån gång måste pant-värdet på burkar höjts från 25 öre till 50 eller nåt liknande. Tänk vilka feta insiderpengar man kunde tjäna på aluminiumburkar back in those days. Man åker runt och köper upp värsta lagret och dubblar sen sina pengar över en natt!

Varför inte panten skrivs ut i priset...? Om jag hyr en trampbåt på nöjesfältet och får lämna 50 Euro i deposition så står det inte i priset 5 Euro per timme just eftersom jag får tillbaka pengarna. Kanske samma här?
Citera
2005-03-15, 11:26
Moderator
tobess avatar
Citat:

/Dr.Brott

Skulle inte fungera, dessutom svårt att göra någon "vinst" på det, mindre förlust kan du väl göra men..

Ja, men varför ska det va på detta viset. Jag blir lika förbannad varje gång jag ska börja räkna ihop vad jag faktiskt betalar.. Ett sätt kunde ju vara att nämna båda priserna eller nåt. Men nu undrar jag främst varför man har det på detta viset?

Finns det någon praktisk nytta med att ha priset exklusive pant?
Citera
2005-03-15, 11:28
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eantr
Varför inte panten skrivs ut i priset...? Om jag hyr en trampbåt på nöjesfältet och får lämna 50 Euro i deposition så står det inte i priset 5 Euro per timme just eftersom jag får tillbaka pengarna. Kanske samma här?

Visst ligger det något i det, men då brukar man ju sätta ut det med stora bokstäver och samma pris gäller för alla båtar.

Står man i butiken måste man räkna panten för stora flaskor, små flaskor, burkar osv..
Citera
2005-03-15, 11:56
Medlem
Arasalls avatar
Citat:

/Dr.Brott

Inte för att vara petig, men då är det väl svenska burkar du ska köpa upp o panta i Finland om man nu får så mycket mer för burkarna i Suomen-Hakkapelitta...

Konstigt det, förresten. Får man alltså så mycket för en enda sketen burk?

Finland - here I come!

(Från en som har fleråriga förråd - för lat att panta, för miljömedveten att låta bli.)
Citera
2005-03-15, 12:34
Moderator
tobess avatar
Gör ju inte så stor skillnad vad panten ligger på eftersom man får tillbaks den sen.. Kunde ju lika gärna ha 10€ per burk i pant.. bara att det skulle bli jävligt dyrt att köpa några burkar..

För övrigt kan du ju inte panta dina burkar i Finland eftersom streck-koden är annorlunda.. isof måste du ju börja byta ut koden.. men visst, med lite vilja går allt..
Citera
2005-03-16, 10:34
Medlem
Måttligs avatar
Hehe, det där påminner mig om att jag hade samma idé för c:a 10 år sedan.
Jag hade varit i Norge och där köpt en 1.5-liters Pepsi. Panten var 2.50 NOK.
Några dagar senare så testar jag att panta den i vanlig svensk automat och det går utan problem.

Då kunde jag alltså påvisa en vinst på 1.50 SEK per flaska! (Minus kursskillnad)

Började genast smida vilda planer på att köpa upp norska flaskor i närheten av gränsen, frakta dem över och panta med en ordentlig vinst.
Tyvärr så tog min initiativlöshet död på den planen - den som så många andra.
Tror inte att det skulle gå idag.....

Citat:

/Dr.Brott
Citera
2005-04-23, 09:44
Medlem
Panta flaskor

Får man alltid ut det i pengar om man vill? Äger en butik rätt att neka att man får ut det i kontanter och istället hävda att man enbart får handla för summan?
Citera
2005-04-23, 09:52
Medlem
Evaristos avatar
Jag kan inte tänka mig att det tillåtet att neka kontant utbetalning. Jag har aldrig varit med om att nån nekat det. Panten är öht inte butikens pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in