Hehe, det där påminner mig om att jag hade samma idé för c:a 10 år sedan.
Jag hade varit i Norge och där köpt en 1.5-liters Pepsi. Panten var 2.50 NOK.
Några dagar senare så testar jag att panta den i vanlig svensk automat och det går utan problem.
Då kunde jag alltså påvisa en vinst på 1.50 SEK
per flaska! (Minus kursskillnad)
Började genast smida vilda planer på att köpa upp norska flaskor i närheten av gränsen, frakta dem över och panta med en ordentlig vinst.
Tyvärr så tog min initiativlöshet död på den planen - den som så många andra.
Tror inte att det skulle gå idag.....
Citat:
Ursprungligen postat av SpaderKung
Har samma undran. Jag tror det är för att panten är olika för burkar/flaskor av olika storlek. Vilket system som är bäst vet jag inte.
OT: Förresten, panten på 1,5 liters flaskor är 40 cent i Finland (ca 3kr och 60 öre) och 4 kronor på samma flaska i Sverige. Om man skulle köpa upp en massa flaskor i Finland av någon snäll köpman och sen köra över dom. (det kommer inte fungera hör jag någon ropa) Men om jag kopierar streckkoden och klistrar över den på flaskan?
Okej, kanske inga större vinster här, men burkar då?! 50 öre i Sverige och 15 cent i Finland (15 cent är ungefär 1kr och 35 öre.) Nu snackar vi marginaler!
Om man sparar sina finska burkar, kopierar svensk streckkod och pantar burken i Sverige blir det en avsevärd skillnad! Bra också att burkarna skrynklas i maskinen och personalen kollar aldrig burkar (dom ramlar ner i en stor säck eller kartong).
/Dr.Brott