2010-09-24, 11:24
Medlem
epost72s avatar
Sammanfogade lite ämnen om pant.
/Mod
Citera
2010-10-05, 22:06
Medlem
Lugini3s avatar
Panta burkar 50öre, avrundas till 1kr?

Har några burkar med pant på 50öre liggandes. Om man pantar varje burk för sig så får man pantkvitto på 50öre och när man löser in kvittona så avrundas det till 1kr? Dvs om man har ork nog att lämna ett kvitto i taget.

Då vår kära 50-öring gått i graven så tänkte jag hedra denna bortgång genom en liten aktion till dess ära och jag känner att detta upplägg skulle hedra min saknad till detta mynt samt ge ett litet tillskott i kassan.

Så, ska jag panta alla mina 10 burkar på 10 pantkvitton och därmed få 10kr, eller ska man köra alla på ett kvitto och få 5kr?
Citera
2010-10-05, 22:07
Medlem
Ettan^s avatar
Skulle de inte höja panten till en krona?
Citera
2010-10-05, 22:08
Medlem
Givetvis panta dem var för sig. Fuck the system!
Citera
Medlem
WaRs avatar
Beror väl på om du tycker det är värt 5:- att personalen i din lokala butik sitter och skrattar åt dig i fikarummet och ger dig konstiga blickar varje gång du ska handla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
Har några burkar med pant på 50öre liggandes. Om man pantar varje burk för sig så får man pantkvitto på 50öre och när man löser in kvittona så avrundas det till 1kr?

Stämmer. Dock lär planen gå i stöpet om du försöker lösa in mer än ett kvitto åt gången, för då lär väl summan slås ihop.
Citera
2010-10-05, 22:09
Medlem
Dosordies avatar
Hahah har också tänkt på det här. Men jag tror att man får en krona per burk fast man inte tar en och en, annars tycker jag du borde panta en och en
Citera
2010-10-05, 22:10
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Har några burkar med pant på 50öre liggandes. Om man pantar varje burk för sig så får man pantkvitto på 50öre och när man löser in kvittona så avrundas det till 1kr? Dvs om man har ork nog att lämna ett kvitto i taget.

Då vår kära 50-öring gått i graven så tänkte jag hedra denna bortgång genom en liten aktion till dess ära och jag känner att detta upplägg skulle hedra min saknad till detta mynt samt ge ett litet tillskott i kassan.

Så, ska jag panta alla mina 10 burkar på 10 pantkvitton och därmed få 10kr, eller ska man köra alla på ett kvitto och få 5kr?

Du får dock inte lämna in de samtidigt för då får du bara 5 kronor för dem, utan du måste ta 1 och sedan gå ett var och komma tillbaka med 1 till osv osv.
Citera
2010-10-05, 22:12
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Skulle de inte höja panten till en krona?

Jo, men det gäller väl bara om du har dom nya burkarna med 1kr-pantmärket?
Citera
2010-10-05, 22:14
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Jo, men det gäller väl bara om du har dom nya burkarna med 1kr-pantmärket?

Aha, okej! Trodde de skulle höja panten på alla tills alla "50-pantare" försvunnit.
Citera
2010-10-05, 22:15
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaR
Beror väl på om du tycker det är värt 5:- att personalen i din lokala butik sitter och skrattar åt dig i fikarummet och ger dig konstiga blickar varje gång du ska handla.

Det har jag inga problem med, alla andra skrattar åt mig i dagsläget så några fler skulle inte bekomma mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Du får dock inte lämna in de samtidigt för då får du bara 5 kronor för dem, utan du måste ta 1 och sedan gå ett var och komma tillbaka med 1 till osv osv.

Jo, självklart måste jag lämna ett åt gången, tror nästan jag tryckte in det i texten.
Citera
2010-10-09, 03:41
Medlem
KungLustigs avatar
panta burkar.

Nu när mina vänner dragit hem, har jag samlat ihop alla öl/cider burkar i en stor påse kom jag börja tänka på 50 öringen. Är det inte så att man borde få en krona fall man bara pantar in en burk även fast den bara är värd 50 öre nu när 50 öringen tagits bort? )))

Tro inte att jag tänker vara pain in the ass på ica nere i centrum nu bara för det. Men som burksamlare kanske de kan fördubbla sin burksamlar vinst genom att panta in en burk i taget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in