Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-16, 10:16
  #1273
Medlem
Pantautomaten i min butik ger inte pant på alla burkarna jag lämnar in. Det är naturligtvis inte några fulburkar. Alla är samma energidryck, köpta i samma butik.

Om det samma gäller andra butiker i Sverige så är pantautomaten inställd på det. Naturligtvis för att pantarens pengar ska gå till butik/pantamera istället.

Kontroller era kvitton.
Citera
2024-02-12, 12:41
  #1274
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Ni som är experter på att leta pant, hur stor andel ungefär av alla petflaskor ni hittar saknar kork?

Tänker på EU:s påhitt att alla korkar måste vara fästa i flaskan. Som gör att korken är ivägen och att man spiller.

Jag tror inte EU har frågat er experter i frågan, så då gör jag det.
Citera
2024-04-08, 21:16
  #1275
Medlem
Hade man höjt panten till 5 -10 kronor då hade viss fattigdom minskat.
De som samlar burkar på stan får en extra tjofs på inkomsten från pant.

Citera
2024-04-14, 17:06
  #1276
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Hade man höjt panten till 5 -10 kronor då hade viss fattigdom minskat.
De som samlar burkar på stan får en extra tjofs på inkomsten från pant.


Mer troligt är att folk inte skulle slänga sin pant överallt i lika stor utsträckning, eller sluta köpa burkar med pant, men jag gillar tanken.
Förr var det ju 4kr pant på 1.5l flaskor, de såg man sällan ligga och drälla.

För en sån flarra kunde man få en piggelin, ett frimärke, en dryg halvliter bensin, ett ca 40sek långt mobilsamtal, ett kg makaroner, en tiondels pizza eller ett drygt kilo lösgodis på lördagar, så de var ju faktiskt värda en del.

Nu när en krona knappt är värd nåt längre, så har mängden burkar som folk plattar till för skojs skull ökat markant på gatorna där jag bor. Kanske skulle en höjning slå två flugor i en smäll, mindre nedskräpning och lite bättre omfördelning av tillgångar? Fyra, om det skulle få folk få dricka mindre läsk och på så vis minska fetma och förbättra tandhälsa.
Fan, det blir snart inga flugor kvar, fem i en smäll, om det gör att folk köper mindre alkohol. De drycker med mest alkohol per krona kommer väl ofta i pantburkar?

Tror du är nåt på spåren här, höjd pant verkar vara svaret på det mesta, haha
Citera
2024-04-14, 17:25
  #1277
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Ni som är experter på att leta pant, hur stor andel ungefär av alla petflaskor ni hittar saknar kork?

Tänker på EU:s påhitt att alla korkar måste vara fästa i flaskan. Som gör att korken är ivägen och att man spiller.

Jag tror inte EU har frågat er experter i frågan, så då gör jag det.

Jag går ofta och städar bort skräp längs naturleder och populära motionsspår, på sådana platser är det färre än en på tjugo flaskor som saknar kork. En överväldigande majoritet är överkörda och har förlorat korken när de krossats, men tittar man runt lite hittar men den oftast.

Min erfarenhet är mångårig och gedigen, jag har inte märkt någon skillnad värd namnet. Jag håller mig som sagt till naturpant, dock. Stadspant kan jag inte uttala mig om.
Citera
2024-04-17, 18:12
  #1278
Medlem
Folk kan väl ta md sig flaskan hem istället och panta den med sina burkar hemma än slänga dem
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback