√(x²+x) - x = √(x²(1+1/x)) - x = |x| √(1+1/x) - x = |x| (1+1/(2x) + O(1/x²)) - x
= |x| + |x|/(2x) + O(1/x) - x = (|x|-x) + |x|/(2x) + O(1/x)
Om x → +∞ räknar vi med x > 0 så att |x| = x och därmed |x|-x = 0 och |x|/(2x) = 1/2.
Därmed gäller √(x²+x) - x = (|x|-x) + |x|/(2x) + O(1/x) = 1/2 + O(1/x) → 1/2.
Om x → -∞ räknar vi med x < 0 så att |x| = -x och därmed |x|-x = -2x och |x|/(2x) = -1/2.
Därmed gäller √(x²+x) - x = -2x + (-1/2) + O(1/x) → +∞.
Tack för ditt svar, jag har ett par frågor.
Här förstår jag inte vad som hände...
√(x²+x) - x = √(x²(1+1/x)) - x
"Ordo". Det är en slags beteckning på storleksordningen på felet i en utveckling som uppstår till följd av att man inte skriver ut oändligt många termer.
L'hopital använder man den forfarande? iallafall så håller jag på å kikar lite på det då jag finner gränsvärden helt mupp.
f(x)/g(x) = ln(x)/(x-1)
lim x->1
då kan man använda sig av L'hopital och få svaret 1.
men eftersom definitionen ges av: f(x)=g(x)=0 så får man använda L'hopital om g'(x) ≠ 0 ?
Bara för att få det kristallklart: då fungerar inte L'hopitals metod på konstanter i nämnaren? (flr då blir det ju 0)
Senast redigerad av melyhna 2015-11-03 kl. 21:17.
L'hopital använder man den forfarande? iallafall så håller jag på å kikar lite på det då jag finner gränsvärden helt mupp.
f(x)/g(x) = ln(x)/(x-1)
lim x->1
då kan man använda sig av L'hopital och få svaret 1.
men eftersom definitionen ges av: f(x)=g(x)=0 så får man använda L'hopital om g'(x) ≠ 0 ?
Bara för att få det kristallklart: då fungerar inte L'hopitals metod på konstanter i nämnaren? (flr då blir det ju 0)
Man får bara använda L'Hôpital om f(x) → 0 och g(x) → 0 eller om f(x) → ∞ och g(x) → ∞.
Men lim g'(x) får gärna vara ≠ 0. Om lim g'(x) = 0 och lim f'(x) = 0 kan man pröva L'Hôpital igen.
Varför skulle du vilja använda L'Hôpital om nämnaren är konstant?
0 < x < -1 ⇔ 0 < -1? Antar att du menar -1 < x < 0.
S = 1^-s + 2^-s + 3^-s + ... definierar ζ för komplexa s med Re{s} > 1. ζ utvidgas sedan och ses som den analytiska fortsättningen av serien S för alla komplexa s, utom s = 1 där ζ fortfarande saknar definition.
ζ(-1) = -1/12. Det här säger däremot inte speciellt mycket om 1+2+3+... eftersom ζ(-1) inte är definierad som 1^-s + 2^-s + 3^-s då s = -1.
Det är analogt med att g(x) = 1/(x-1) inte säger speciellt mycket om f(x) = 1/x + 1/x² + ... bara för att f(x) = g(x) givet |x| > 1 (g är den analytiska fortsättningen av f). g(0) = 1, men vad säger det om f(0)? I princip ingenting.
Vissa analyser av gränsvärdet L, då man kikar på S då s → -1, leder eventuellt till något i stil med att L = -1/12 + O(t) med t→∞. Det kanske var nåt sånt du menade?
Skälet till att man använder 1+2+3+... = -1/12 i kvantmekanik är mer rigoröst än att bara hänvisa till den analytiska fortsättningen av S. Ska se om jag hittar igen det.
Tack för förtydligandet! Har inte läst komplex analys, men jag får väl överväga att göra det om jag ska förstå mig på skiten ordentligt
Jag förstår inte vad 1+2+3+... = -1/12 har kommit från i sådana fall. Det känns inte som att det har någonting med någonting av det här att göra om ζ inte är definierad i s = -1. Då kan man lika gärna kasta ur sig vad som helst?
Ne men gokväll starke adolf. Jo de här så här att jag ska använda Hopitals regler för att räkna ut gränsvärdet när x -> ∞ av x * sin(1/x)
God afton smellyproof! l'Hopital ska du använda när du har ett gränsvärde på formen f(x)/g(x) och som manne1973 beskrev några inlägg upp så:
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Man får bara använda L'Hôpital om f(x) → 0 och g(x) → 0 eller om f(x) → ∞ och g(x) → ∞.
Men lim g'(x) får gärna vara ≠ 0. Om lim g'(x) = 0 och lim f'(x) = 0 kan man pröva L'Hôpital igen.
Det vill säga när du hamnar i en situation "0"/"0" eller "∞"/"∞".
I ditt fall skulle jag istället rekommendera en variabelsubstitution u = 1/x (dvs. x = 1/u). För den nya variabeln gäller då att u-->0 då x-->∞. Det blir alltså:
lim x --> ∞ x * sin(1/x)
lim u --> 0 sin(u)/u
Sen rekommenderar jag dig att antingen googla eller att slå upp "standardgränsvärde" i boken. Det brukar ofta - om inte nästan alltid - vara så att man ska försöka hitta ett sätt att förenkla, skriva om eller dela upp ett gränsvärdesproblem i standardgränsvärden.
Orkar inte titta genom ditt lösningsförslag just nu, någon annan kanske kan göra det. Annars kanske det lossnar om du hittar något liknande i lösningsförslaget.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!