2015-11-03, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
√(x²+x) - x = √(x²(1+1/x)) - x = |x| √(1+1/x) - x = |x| (1+1/(2x) + O(1/x²)) - x
= |x| + |x|/(2x) + O(1/x) - x = (|x|-x) + |x|/(2x) + O(1/x)

Om x → +∞ räknar vi med x > 0 så att |x| = x och därmed |x|-x = 0 och |x|/(2x) = 1/2.
Därmed gäller √(x²+x) - x = (|x|-x) + |x|/(2x) + O(1/x) = 1/2 + O(1/x) → 1/2.

Om x → -∞ räknar vi med x < 0 så att |x| = -x och därmed |x|-x = -2x och |x|/(2x) = -1/2.
Därmed gäller √(x²+x) - x = -2x + (-1/2) + O(1/x) → +∞.

Tack för ditt svar, jag har ett par frågor.

Här förstår jag inte vad som hände...
√(x²+x) - x = √(x²(1+1/x)) - x

Vad betyder "O"?
O(1/x)
Citera
2015-11-03, 20:59
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lill.snorre
Vad betyder "O"?
O(1/x)
"Ordo". Det är en slags beteckning på storleksordningen på felet i en utveckling som uppstår till följd av att man inte skriver ut oändligt många termer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Big_O_notation
Citera
2015-11-03, 21:08
Medlem
L'hopital använder man den forfarande? iallafall så håller jag på å kikar lite på det då jag finner gränsvärden helt mupp.

f(x)/g(x) = ln(x)/(x-1)
lim x->1

då kan man använda sig av L'hopital och få svaret 1.

men eftersom definitionen ges av: f(x)=g(x)=0 så får man använda L'hopital om g'(x) ≠ 0 ?
Bara för att få det kristallklart: då fungerar inte L'hopitals metod på konstanter i nämnaren? (flr då blir det ju 0)
Senast redigerad av melyhna 2015-11-03 kl. 21:17.
Citera
2015-11-03, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lill.snorre
Här förstår jag inte vad som hände...
√(x²+x) - x = √(x²(1+1/x)) - x
Jag bröt ut x² ur x²+x.
Citera
2015-11-03, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
L'hopital använder man den forfarande? iallafall så håller jag på å kikar lite på det då jag finner gränsvärden helt mupp.

f(x)/g(x) = ln(x)/(x-1)
lim x->1

då kan man använda sig av L'hopital och få svaret 1.

men eftersom definitionen ges av: f(x)=g(x)=0 så får man använda L'hopital om g'(x) ≠ 0 ?
Bara för att få det kristallklart: då fungerar inte L'hopitals metod på konstanter i nämnaren? (flr då blir det ju 0)
Man får bara använda L'Hôpital om f(x) → 0 och g(x) → 0 eller om f(x) → ∞ och g(x) → ∞.
Men lim g'(x) får gärna vara ≠ 0. Om lim g'(x) = 0 och lim f'(x) = 0 kan man pröva L'Hôpital igen.

Varför skulle du vilja använda L'Hôpital om nämnaren är konstant?
Citera
2015-11-03, 21:56
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
0 < x < -1 ⇔ 0 < -1? Antar att du menar -1 < x < 0.

S = 1^-s + 2^-s + 3^-s + ... definierar ζ för komplexa s med Re{s} > 1. ζ utvidgas sedan och ses som den analytiska fortsättningen av serien S för alla komplexa s, utom s = 1 där ζ fortfarande saknar definition.

ζ(-1) = -1/12. Det här säger däremot inte speciellt mycket om 1+2+3+... eftersom ζ(-1) inte är definierad som 1^-s + 2^-s + 3^-s då s = -1.

Det är analogt med att g(x) = 1/(x-1) inte säger speciellt mycket om f(x) = 1/x + 1/x² + ... bara för att f(x) = g(x) givet |x| > 1 (g är den analytiska fortsättningen av f). g(0) = 1, men vad säger det om f(0)? I princip ingenting.

Vissa analyser av gränsvärdet L, då man kikar på S då s → -1, leder eventuellt till något i stil med att L = -1/12 + O(t) med t→∞. Det kanske var nåt sånt du menade?

Skälet till att man använder 1+2+3+... = -1/12 i kvantmekanik är mer rigoröst än att bara hänvisa till den analytiska fortsättningen av S. Ska se om jag hittar igen det.
Tack för förtydligandet! Har inte läst komplex analys, men jag får väl överväga att göra det om jag ska förstå mig på skiten ordentligt

Jag förstår inte vad 1+2+3+... = -1/12 har kommit från i sådana fall. Det känns inte som att det har någonting med någonting av det här att göra om ζ inte är definierad i s = -1. Då kan man lika gärna kasta ur sig vad som helst?
Citera
2015-11-03, 22:02
Medlem
smellyproofs avatar
Derivatan av ∞?

Hur ska man räkna ut derivatan av följande?

sin(1/∞) - (cos(1/∞)) / ∞
Citera
2015-11-03, 22:13
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smellyproof
Derivatan av ∞?

Hur ska man räkna ut derivatan av följande?

sin(1/∞) - (cos(1/∞)) / ∞
Jag antar att det inte är så uppgiften ser ut från början? Varför vill du räkna ut derivatan av det?
Citera
2015-11-03, 22:27
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Jag antar att det inte är så uppgiften ser ut från början? Varför vill du räkna ut derivatan av det?
Ne men gokväll starke adolf. Jo de här så här att jag ska använda Hopitals regler för att räkna ut gränsvärdet när x -> ∞ av x * sin(1/x)
Citera
2015-11-03, 22:37
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smellyproof
Ne men gokväll starke adolf. Jo de här så här att jag ska använda Hopitals regler för att räkna ut gränsvärdet när x -> ∞ av x * sin(1/x)
God afton smellyproof! l'Hopital ska du använda när du har ett gränsvärde på formen f(x)/g(x) och som manne1973 beskrev några inlägg upp så:
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Man får bara använda L'Hôpital om f(x) → 0 och g(x) → 0 eller om f(x) → ∞ och g(x) → ∞.
Men lim g'(x) får gärna vara ≠ 0. Om lim g'(x) = 0 och lim f'(x) = 0 kan man pröva L'Hôpital igen.
Det vill säga när du hamnar i en situation "0"/"0" eller "∞"/"∞".

I ditt fall skulle jag istället rekommendera en variabelsubstitution u = 1/x (dvs. x = 1/u). För den nya variabeln gäller då att u-->0 då x-->∞. Det blir alltså:
lim x --> ∞ x * sin(1/x)
lim u --> 0 sin(u)/u
Sen rekommenderar jag dig att antingen googla eller att slå upp "standardgränsvärde" i boken. Det brukar ofta - om inte nästan alltid - vara så att man ska försöka hitta ett sätt att förenkla, skriva om eller dela upp ett gränsvärdesproblem i standardgränsvärden.
Citera
2015-11-03, 22:48
Medlem
Shawn92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
jag körde på för att räkna ut serien för |sint| men har svårt att fortsätta:

http://imgur.com/KJxpuf2

Hur kan jag addera sin(t-2nt)? vart gör jag fel?

bump!
Citera
2015-11-03, 22:51
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
bump!
Tänk på bumpreglerna. Jag postade ett lösningsförslag tidigare.
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Lösningsförslag på |sin(x)|: http://wwwf.imperial.ac.uk/~jdg/AE2SOLN.PDF
Orkar inte titta genom ditt lösningsförslag just nu, någon annan kanske kan göra det. Annars kanske det lossnar om du hittar något liknande i lösningsförslaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in