Precis börjat läsa mitt första kapitel i diskret matematik (har varit lat, måste ta igen inledningsveckan på en dag för komma i fas, 3 kapitel men dessa är ganska grundläggande
stod i kapitel 1
A prince visits an island inhabited by two tribes. Members of one tribe always tell the truth, and members of the other tribe always lie.
The prince comes to a fork in the road. He needs to know which road leads to the castle so as to avoid the fire-breathing dragon and rescue the princess from the wizard holding her captive in the castle.
Standing at this fork in the road is a member of a tribe who has time to answer only one yes or no question, but the prince can't tell which tribe he belongs to. What question should he ask to find the road to the castle?
Googlat och hittat lösningen (men sket i den direkt, eftersom jag gärna vill tänka lite själv)
Utan att googla nu, hur hade ni resonerat?
jag slängde snabbt ut en sanningstabell
vi kallar stammarna p1, p2, och kallar sanningen för P
men den resulterar att om jag frågar, leder denna vägen till slottet får jag bara ett svar som jag tolkar som ja (vilket är fel , eftersom då skulle det inte spela någon roll vilken väg jag frågade om)
Kod:
p1 p2,P
ja nej ja
ja ja (vi kan inte få samma svar)
nej ja ja
nej nej (vi kan ej få samma svar)