Uppgiften lyder:
Betrakta kurvorna (x,y) = (t^2, t+1), och 5x^2 + 5xy + 3y^2 - 8x - 6y + 3 = 0 i planet. Bestäm alla skärningspunkter mellan kurvorna.
Wolframalpha säger att 5x^2 + 5xy + 3y^2 - 8x - 6y + 3 = 0 är en ellips. Jag försöker kvadratkomplettera för att få den att likna ett uttryck för en ellips. Men jag misslyckas. Jag är helt lost i uppgiften.
Någon som vet hur man ska tänka i denna uppgift?
Första kurvan kan skrivas x = t^2 = (y-1)^2.
Du har nu två ekvationer:
x = (y-1)^2
5x^2 + 5xy + 3y^2 - 8x - 6y + 3 = 0
I den senare ekvationen kan du åtminstone kvadratkomplettera m.a.p. y för att få (y-1)^2:
0 = 5x^2 + 5xy + 3y^2 - 8x - 6y + 3 = 5x^2 + 5xy + 3(y-1)^2 - 8x
Genom första ekvationen kan vi nu förenkla ellipsekvationen till:
0 = 5x^2 + 5xy + 3x - 8x = 5x^2 + 5xy + 5x = 5x(x+y+1)
Om du utgår från ekvationen 6000x/100=5500(x+1)/100+20, så måste alla termer multipliceras
med 100 om du ska få bort nämnaren. Ett enklare sätt är att helt enkelt genomföra divisionerna och få
Låt t beteckna tiden. Partikeln rör sig i en bana som beskrivs av
f(t)=(5cos(pi*t), 5sin(pi*t))
undrar hur du kom fram till denna (ursäkta, men ajg verkar vara lite ringrostig på just det här).
tack för att du skrev in spoilers då jag gärna gör saker och ting själv. vill bara få en skjuss i tänket på de ställen jag kört fast
men sätter jag in värdet t=0 i din ekvation så får jag ju värdet 5. någonstans ska man upphöja i kvadrat väl? antingen på varje enskilt element eller på hela uttrycket, dvs: f(t)=(5cos(pi*t), 5sin(pi*t))^2
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!