2013-05-26, 16:19
Medlem
Vissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Kolla en sida bakåt i tråden!
Haha prisa gud, du är tillbaka.

Läste ditt inlägg och har sökt igenom hela häftet utan att hitta någon sådan sats (kanske är det för uppenbart att det är så), försökte konstruera en själv men det blev pannkaka.
Citera
2013-05-26, 16:41
Medlem
Uhlvars avatar
Har lite problem med ett konfidensintervall för en binomialfördelad stokastisk variabel. Jag ska göra en normalapproximation för att hitta ett något speciellt konfidensintervall.

Det är fråga 2b som ställer till det för mig

http://www.mai.liu.se/~maohl/kurser/...20305tenta.pdf

Här är facit:
http://www.mai.liu.se/~maohl/kurser/...120305svar.pdf

Det jag inte förstår är att när han i facit gör normalapproximationen så får han 1/4 i variansen och jag får det till 1/2.

Om X är Bin(n,1/2(1+p)) så blir ju normalapproximationen N(n/2(1+p),sqrt(n/2(1+p)(1-p))). Jag förstår inte hur det kan bli delat på fyra i facit? OBS jag har standardavvikelsen i normalfördelningen.
Citera
2013-05-26, 19:04
Medlem
Jag är normaltvis väldigt skötsam när det kommer till studierna, men jag är väldigt dålig i matematik.

Nu har jag fastnat i 4 frågor som jag inte vet hur jag ens ska lösa. Lite tips och hjälp på traven önskar jag från er i pluggakuten...

1.

Rita grafen till funktionen f (x) x^2 - 10x + 9

a. Vilken typ av funktion är detta ? Svar: Jag vet att det är en Andragradsfunktion

b. Bestäm funktionens nollställen.

Betyder detta att jag ska använda PQ formeln för att lösa det och sen använda lösningen (x1 och x2) och placera siffrorna på x vinkeln?

2. Då en 6,0 m hög stege lutar mot en vägg når den 4,8 Meter upp. Hur långt ifrån väggen står stegens nedersta del ?

3. Ett prov består av 10 frågor, till varje fråga hör tre svarsalternativ varav ett är det rätta. Om man slumpvis väljer sina svar, vad är sannolikheten att få inga rätt?

4. En krona kastas 3 gånger. Hur stor är sannolikheten att få krona vid alla tre kasten?

Detta är de enda uppgifterna jag inte kundle lösa, jag hoppas ni kan hjälpa mig!
Citera
2013-05-26, 19:27
Medlem
Uhlvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beden
Jag är normaltvis väldigt skötsam när det kommer till studierna, men jag är väldigt dålig i matematik.

Nu har jag fastnat i 4 frågor som jag inte vet hur jag ens ska lösa. Lite tips och hjälp på traven önskar jag från er i pluggakuten...

1.

Rita grafen till funktionen f (x) x^2 - 10x + 9

a. Vilken typ av funktion är detta ? Svar: Jag vet att det är en Andragradsfunktion

b. Bestäm funktionens nollställen.

Betyder detta att jag ska använda PQ formeln för att lösa det och sen använda lösningen (x1 och x2) och placera siffrorna på x vinkeln?

2. Då en 6,0 m hög stege lutar mot en vägg når den 4,8 Meter upp. Hur långt ifrån väggen står stegens nedersta del ?

3. Ett prov består av 10 frågor, till varje fråga hör tre svarsalternativ varav ett är det rätta. Om man slumpvis väljer sina svar, vad är sannolikheten att få inga rätt?

4. En krona kastas 3 gånger. Hur stor är sannolikheten att få krona vid alla tre kasten?

Detta är de enda uppgifterna jag inte kundle lösa, jag hoppas ni kan hjälpa mig!

b) Jag om du använder PQ-formeln så kommer du få fram två st x värden som kommer att ge funktionen värdet f(x)=0. Alltså där din kurva skär x.axeln!

2) Rita upp problemet och använd sin och cos funktionerna! Du vet att vinkeln mellan golvet och väggen är 90 grader så då kan du använda sin och cos funktionerna!

3)vi varje fråga har du 3 alternativ och 1 utav dessa alternativ är gynsamma. Du kan alltså få fram sannolikheten att slumpvist svara rätt på varje fråga med formeln P=Antalet gynsamma/Totalt antal.
Sedan använder du multiplikationsprincipen och räknar sannolikheten att svara rätt på fråga 1 gånger sannolikheten att svara rätt på fråga 2 osv.

4)Samma som upg 3 du har 1 gynsamt utfall av 2 möjliga alltså har du sannolikheten 1/2 att få rätt och sedan använder du multiplikationsprincipen som ger dig 1/2*1/2*1/2.
Citera
2013-05-26, 19:28
Medlem
Vecnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catty
Antalet bakterier i en bakterieodling växer exponentiellt och 2 timmar efter experimentets början vet man att man har 20 000 bakterier, ytterligare 6 timmar senare är antalet 1,4*10^11. Hur många bakterier fanns vid försökets början? Avrunda till heltal.

Jag förstår inte hur jag ska kunna få fram en lösning med den informationen jag har? Läser Ma3b.

Citat:
Ursprungligen postat av KingRat
Säg att du har exponentialfunktion f(x). Skriven på allmän form gäller f(x) = C*a^x. X är tid i timmer och f(x) är antalet bakterier. Ställ upp ett ekvationssystem och lös ut.

f(2) = C*a^2 = 20 000
f(6) = C*a^6 = 1,4 * 10^11

Härifrån kan du bestämma C, som är svaret.

Funderade lite på denna men är inte riktigt med på hur du löser ut C, nån som vill utveckla?
Citera
2013-05-26, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uhlvar
b) Jag om du använder PQ-formeln så kommer du få fram två st x värden som kommer att ge funktionen värdet f(x)=0. Alltså där din kurva skär x.axeln!

2) Rita upp problemet och använd sin och cos funktionerna! Du vet att vinkeln mellan golvet och väggen är 90 grader så då kan du använda sin och cos funktionerna!

3)vi varje fråga har du 3 alternativ och 1 utav dessa alternativ är gynsamma. Du kan alltså få fram sannolikheten att slumpvist svara rätt på varje fråga med formeln P=Antalet gynsamma/Totalt antal.
Sedan använder du multiplikationsprincipen och räknar sannolikheten att svara rätt på fråga 1 gånger sannolikheten att svara rätt på fråga 2 osv.

4)Samma som upg 3 du har 1 gynsamt utfall av 2 möjliga alltså har du sannolikheten 1/2 att få rätt och sedan använder du multiplikationsprincipen som ger dig 1/2*1/2*1/2.

Tack så mycket!

Jag använde pythagoras sats i fråga 2, är det rätt?
Citera
2013-05-26, 20:06
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Tack så mycket!

Jag använde pythagoras sats i fråga 2, är det rätt?
det är ett bra sätt, ja
Citera
2013-05-26, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
det är ett bra sätt, ja

Tack för svaret. Jag undrade om jag ska placera denna ekvationen på en graf (y = 4x-1) är det en negative lutning? Från vilken sida ska jag dra sträcket så att den går igenom -1 på y vinkeln?
Citera
2013-05-26, 20:12
Medlem
jegerkats avatar
Sitter och klurar i matteboken men lyckas inge vidare.

Tal 1. Ida och Hasse tjänar tillsammans 42 300 kr per månad före skatt. Ida tjänar 850 kr mer än Hasse.

1 Skriv en ekvation för att beräkna vad Ida tjänar.

2 Hur mycket tjänar Ida.

Tal nr 2.Befolkningen i länderna i Centralafrika uppskattades år 2010 till 127 miljoner invånare. Folkmängden i dessa länder ökar enligt prognoserna exponentiellt med 2,6% per år. Vilket år kommer folkmängden i dessa länder att uppgå till 160 miljoner?

Hur löser jag denna med en ekvation?
Citera
2013-05-26, 20:21
Medlem
Uhlvars avatar
Citat:
Tack för svaret. Jag undrade om jag ska placera denna ekvationen på en graf (y = 4x-1) är det en negative lutning? Från vilken sida ska jag dra sträcket så att den går igenom -1 på y vinkeln?

Ja justja pythagoras sats funkar ju! Dum jag är!

Ett tips du kan göra när du ska rita ut ekvationer är att rita upp ett koordinatsystem och sedan sätter du in x=1 och t.ex x=3 i ekvationen och ritar in i koordinatsystemet. Sen drar du bara med en linjal mellan sträcken! Du har t.ex x=1 ger y=3 och x=3 ger y=11.
Citera
2013-05-26, 20:31
Medlem
Bestäm kortaste avståndet mellan linjerna

l_1 : x+y=y+z=(x+z)/2
och
l_2 : (x,y,z)=(1,1,1)-t(6,3,2)

Hur skriver jag om l_1 på samma form som l_2?

Sedan bör jag kunna lösa det genom att konstruera två parallella plan, ett som innehåller l_1 och ett som innehåller l_2. Avståndet mellan planen är sedan detsamma som kortaste avståndet mellan linjerna.

Tack på förhand.
Citera
2013-05-26, 20:35
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jegerkat
Sitter och klurar i matteboken men lyckas inge vidare.

Tal 1. Ida och Hasse tjänar tillsammans 42 300 kr per månad före skatt. Ida tjänar 850 kr mer än Hasse.

1 Skriv en ekvation för att beräkna vad Ida tjänar.

2 Hur mycket tjänar Ida.

Tal nr 2.Befolkningen i länderna i Centralafrika uppskattades år 2010 till 127 miljoner invånare. Folkmängden i dessa länder ökar enligt prognoserna exponentiellt med 2,6% per år. Vilket år kommer folkmängden i dessa länder att uppgå till 160 miljoner?

Hur löser jag denna med en ekvation?

1.
1. Låt I vara idas lön och H hasses lön.

I + H = 42 300, men Ida tjänar 850:- mer än Hasse alltså I=H+850 vilket ger H=I-850, vilket med den första ger:

I + I - 850 = 42 300.
2I - 850 = 42 300
2I = 42 300 + 850 = 43 150
I = 43150/2 = 21575.

2. Låt B vara befolkningen då gäller att B = 127*1.026^t där t är tiden efter 2010. Dvs t=0 motsvarar 2010, t=1 motsvar 2011 osv. Vi vill veta när B = 160 alltså:

160 = 127*1.026^t <=> 160/127 = 1.026^t, logaritmera båda led ger:

log(160/127) = log(1.026^t), men log(a^b) = b*log(a) ger:

log(160/127) = t*log(1.026) dela med log(1.026) på bägge led ger:
log(160/127)/log(1.026) ~= 8.999 ~= 9 alltså nio år efteråt.

Edit: Fixade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in