2013-05-05, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samlooh
Behöver hjälp med ännu ett par frågor ..

Man ska försöka hitta en formel för summan Sn för talen:

a) 1*6 + 2*9 + 3*2 + .... + n(3n+3)
Ansätt S(n) = an^3 + bn^2 + cn + d. Bestäm a, b, c, d.

Citat:
Ursprungligen postat av Samlooh
b) 1^3 + 2^3 + 3^3 + ... + n^3
Ansätt S(n) = an^4 + bn^3 + cn^2 + dn + e. Bestäm a, b, c, d, e.
Citera
2013-05-06, 00:03
Medlem
Hej!

Jag behöver hjälp med uppgiften nedan. Jag förstår inte riktigt vad dom menar :/

Uppgift

Givet funktion y = 4 - 10*rot(x+1)
a) Skriv en följd av funktioner genom att starta från y = x och avsluta med den givna
funktionen så att varje ny funktion i följden innebär en transformation av föregående funktion i
följden.

b) Nina och Kalle säljer kakor för 50 kr per låda. För att försöka öka
försäljningen har de bestämt sig att för varje ytterligare köpt låda minska priset med 1 kr per
låda upp till 50 köpta lådor. Detta innebär att om du köper en låda betalar du 50 kr,
om du köper en till låda minskas priset med 1 kr, om du köper två till lådor, minskas priset
med 1 kr för den första och med 2 kr för den andra, osv.

väldigt tacksam för hjälp! Antagligen ganska lätta uppgifter men jag har kört fast ordentligt
Citera
2013-05-06, 00:37
Medlem
seta23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kreshnik89
Hej!

Jag behöver hjälp med uppgiften nedan. Jag förstår inte riktigt vad dom menar :/

Uppgift

a) Skriv en följd av funktioner genom att starta från y = x och avsluta med den givna
funktionen så att varje ny funktion i följden innebär en transformation av föregående funktion i
följden.

försäljningen har de bestämt sig att för varje ytterligare köpt låda minska priset med 1 kr per
låda upp till 50 köpta lådor. Detta innebär att om du köper en låda betalar du 50 kr,
om du köper en till låda minskas priset med 1 kr, om du köper två till lådor, minskas priset

väldigt tacksam för hjälp! Antagligen ganska lätta uppgifter men jag har kört fast ordentligt

Är du säker på att du har skrivit av rätt?
a) y är aldrig = x? Förstår inte riktigt vad man ska göra
b) Jaha. Vad är frågan?
Citera
2013-05-06, 00:39
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
5: Skummar jag genom ser det rätt ut, förutsatt att alla beräkningar är korrekta.
Glömde skriva tack! Lär faila på det här provet dockoch förmodligen bara kamma hem ett C, har aldrig känts såhär dåligt inför ett matteprov tidigare även fast jag har pluggat. Känner mig osäker på så otroligt mycket. Har dock inte hunnit gå igenom allt, allt känns så himla stressigt. Funderar nästan på att stanna hemma för att råplugga någon dag till och skita i provet pga av min osäkerhet eftersom det kan sänka mitt betyg från B till C.. men tror inte det är värt det. Blir att ställa in sommaren istället och kanske försöka pröva upp betyget till A till hösten istället..
Citera
2013-05-06, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seta23
Är du säker på att du har skrivit av rätt?
a) y är aldrig = x? Förstår inte riktigt vad man ska göra
b) Jaha. Vad är frågan?

a-uppgiften har jag skrivit av rätt, jag förstår inte vad dom menar faktiskt :s

På andra frågan så var jag helt efterbliven och glömde klistra in hela frågan haha.

Fråga 2:

Nina och Kalle säljer kakor för 50 kr per låda. För att försöka öka

(Exempel: Låt oss säga att priset för den första köpta lådan är 25 kr. Om du köper 5 lådor
kakor, då betalar du respektive 25, 24, 23, 22 och 21 kronor för de fem köpta lådorna. En
naturlig begränsning för denna affärsidé är att du inte kan köpa mer än 25 lådor, annars skulle
du få 26-te och så vidare låda gratis)
a) Uttryck summa pengar de tjänat genom försäljningen som en funktion av antalet sålda lådor
(det ska bli en andragradsekvation)
b) Kvadratkomplettera funktionen
c) Bestäm antalet sålda lådor som ger högst summa pengar, samt storleken på denna summa.
Citera
2013-05-06, 01:06
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Hej!

Uppgift

följden.

a) fråga vad de menar!
y=x
y=x+7
y=x^3
x=4 - 10*rot(x+1)

är ju en följd av funktioner, men ja, jag vet inte vad de vill...
Citera
2013-05-06, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
a) fråga vad de menar!
y=x
y=x+7
y=x^3
x=4 - 10*rot(x+1)

är ju en följd av funktioner, men ja, jag vet inte vad de vill...

Vet inte vad tusan dom tänkte på när dom skrev den frågan eftersom det inte står vad dom är ute efter. Måste ta ett snack med läraren, men om du skulle kunna hjälpa mig den andra uppgiften så är jag tacksam
Citera
2013-05-06, 08:25
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PunchSlap
Alla 2or? Menar du sånt som finns i tvåans multiplikationstabell eller vad menar du? Kan jag verkligen bara slita ifrån alla siffrorna ifrån a:en och B:en? Varför isåfall. Är det genom distributivitet, associativitet och kommutativitet som man kan göra såhär(att bara samla alla för sig)?
Ursäkta min tröghet, jag förstår verkligen ingenting om jag inte för en genomgående förklaring först
I och med att vi kan anta att du arbetar i en multiplikativt kommutativ mängd så kan du utnyttja att a*b=b*a. Det enda du vill göra är att förenkla uttrycken så att varje siffra/bokstav endast kommer en gång som bas. utnyttja att (ab)^n=a^n*b^n, primtalsfaktorisera alla tal samt utnyttja att a^n*a^m=a^(n+m) så är du ju klar.
Citera
2013-05-06, 08:39
Medlem
Sumsarrs avatar
Citat:
(Exempel: Låt oss säga att priset för den första köpta lådan är 25 kr. Om du köper 5 lådor
kakor, då betalar du respektive 25, 24, 23, 22 och 21 kronor för de fem köpta lådorna. En
naturlig begränsning för denna affärsidé är att du inte kan köpa mer än 25 lådor, annars skulle
du få 26-te och så vidare låda gratis)
a) Uttryck summa pengar de tjänat genom försäljningen som en funktion av antalet sålda lådor
(det ska bli en andragradsekvation)
b) Kvadratkomplettera funktionen
c) Bestäm antalet sålda lådor som ger högst summa pengar, samt storleken på denna summa.

Personligen skulle jag aldrig lösa ut den som en andragradsekvation. Det blir mycket enklare att lösa den med en rekursiv talföljd:

a[1] = 25
a[n+1] = a[n] + 26-n

Med det sagt kan man dock lösa den som en andragradare, även om det blir lite kladdigare:

Det finns för övrigt, om du vill ta en genväg, en funktion på din grafräknare som heter QuadReg. Den hittar själv andragradaren åt dig om du matar in värdena. Sök bara på QuadReg så borde du hitta det på internet. Finns på alla TI-82, 83 osv.
Senast redigerad av Sumsarr 2013-05-06 kl. 08:44.
Citera
2013-05-06, 08:46
Medlem
Uppgift 1

Funktionen f ges av f(x) = x^2 - 6

Bestäm ekvationen för tangenten i punkten (-2, -2)

Uppgift 2

Grafen till f(x) = 2x^2 + 2 har tangent i punkten (0, f(0))

Bestäm tangentens ekvation.

Samma typ av uppgift(?) och det står still..
Citera
2013-05-06, 08:56
Medlem
Sumsarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riemannhypotesen
Uppgift 1

Funktionen f ges av f(x) = x^2 - 6

Bestäm ekvationen för tangenten i punkten (-2, -2)

Uppgift 2

Grafen till f(x) = 2x^2 + 2 har tangent i punkten (0, f(0))

Bestäm tangentens ekvation.

Samma typ av uppgift(?) och det står still..

Senast redigerad av Sumsarr 2013-05-06 kl. 09:06.
Citera
2013-05-06, 09:33
Medlem
Citat:
följden.
Antagligen
y = x

Kvadratrot:
y = sqrt(x)

Translation 1 enhet åt vänster:
y = sqrt(x+1)

Skalning faktor 10 i y-led:
y = 10 sqrt(x+1)

Spegling i x-axeln:
y = -10 sqrt(x+1)

Translation 4 enheter uppåt: