2011-07-15, 12:45
  #7045
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vigil-Lante
Lite faktafel där KiaW. I videoförhören säger både PS och Z att PS slog Theo på handen. Inte tog hårt i armen. Vid alla förhören där detta tillfälle nämns säger både Z och PS ordet slog.

I många länder är det faktiskt en del i fostran att använda fysisk bestraffning, ex. slå på handen när barnet tar något det inte får ta. Inte tror du väl att alla dessa barn inom kort kommer bli mördade?
Citera
2011-07-15, 12:46
  #7046
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vigil-Lante
Hon lämnade Theo i händerna på mannen som slagit henne, försökt strypa henne, slagit Theo och brutit armen på Theo. Mannen dom Theo visat rädsla för. En rädsla som hon om någon borde uppmärksammat och tagit reda på orsakerna till.

Jaha? Men nu handlar den här tråden om ett mord som Patric har begått, inte något annat.
Citera
2011-07-15, 12:46
  #7047
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Men misshandeln hände i hennes bortovaro, det finns inget som tyder på att hon haft någon som helst vetskap om detta. I det längsta försvarade Z PS eftersom hon var övertygad om att det var en olyckshändelse/sjukdom. Hon kunde inte tro att PS gjort detta hemska.Hade hon vetat att han hade denna mörka sida hade hon givetvis redan från början ställt sig mot honom.
Det fanns tydliga signaler som hon borde sett och tytt.
Citera
2011-07-15, 12:47
  #7048
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vigil-Lante
Det fanns tydliga signaler som hon borde sett och tytt.

Nej, det fanns inga tydliga signaler på att P skulle mörda barnet.
Citera
2011-07-15, 12:48
  #7049
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vigil-Lante
Hon lämnade Theo i händerna på mannen som slagit henne, försökt strypa henne, slagit Theo och brutit armen på Theo. Mannen dom Theo visat rädsla för. En rädsla som hon om någon borde uppmärksammat och tagit reda på orsakerna till.

Varför är denna någon inte du då, när du säger att du kände till hur bedrövligt allt var?
Citera
2011-07-15, 12:49
  #7050
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
I många länder är det faktiskt en del i fostran att använda fysisk bestraffning, ex. slå på handen när barnet tar något det inte får ta. Inte tror du väl att alla dessa barn inom kort kommer bli mördade?
I Sverige är det förbjudet att slå sina och andras barn. Det är nog det vi får förhålla oss till. Man könsstympar små flickor i vissa länder, men det behöver ju inte betyda att det är rätt eller ens acceptabelt.
Citera
2011-07-15, 12:49
  #7051
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Det stämmer enligt FUP att mamman såg PS ta barnet hårt i armen 1 gång, och hon talade också om att så hårt får man inte ta....därefter framkommer inget om att något våldsamt mot pojken skett inför mammans ögon....däremot vittnas det om att PS tillrättavisat pojken inför andra och har då gjort det utan våld eller på anmärkningsvärt sätt.

Av det drar jag slutsatsen att mamman talade om var gränsen går redan i början av förhållandet och att PS därefter respekterade det - inför mamman och andra vill säga.

Du har däremot helt rätt, våld förekom innan mordet, och det var både kraftigt och utstuderat.
Det otäcka är att PS inte slog pga bristande impulskontroll, dvs när han blev arg eller frustrerad. Hade det varit så hade fler sett den sidan av honom.
PS slog när han var ensam med barnet, och inte heller då pga ilska över att barnet krånglade eller var besvärlig, utan pga den rädda blicken.
Det var allt annat än okontrollerad ilska...det var ytterst kontrollerat vilket gör det hela så mycket mer otäckt.

PS verkar inte vara en våldsam typ, dvs inte någon som har lätt att brusa upp och vara våldsam i sitt upprörda tillstånd.
PS hade ett långvarigt förhållande med sitt ex, och exets bror var en av PS närmaste vänner även efter förhållandet var över och att mamman kom in i bilden.
Det tolkar jag som att PS inte heller då använde sig av våld pga bristande självkontroll...hade han varit en våldsam typ har jag svårt att tänka mej brodern till exet inte skulle veta eller ha sett tecknen själv.

Bra sammanfattat! Kom ihåg detta, Vigil-Lante och ni övriga som verkar tro att P var en galen typ som slog hej vilt omkring sig plötsigt, okontrollerat och när alla såg!
Citera
2011-07-15, 12:50
  #7052
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vigil-Lante
Lite faktafel där KiaW. I videoförhören säger både PS och Z att PS slog Theo på handen. Inte tog hårt i armen. Vid alla förhören där detta tillfälle nämns säger både Z och PS ordet slog.
Var det vid tillfället med högtalaren, innan paret flyttade ihop?
Citera
2011-07-15, 12:52
  #7053
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vigil-Lante
I Sverige är det förbjudet att slå sina och andras barn. Det är nog det vi får förhålla oss till. Man könsstympar små flickor i vissa länder, men det behöver ju inte betyda att det är rätt eller ens acceptabelt.

Så nu tror du till och med att alla som gör något olagligt kommer att mörda sin partners barn. Du går från klarhet till klarhet märker jag.
Citera
2011-07-15, 12:53
  #7054
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vigil-Lante
I Sverige är det förbjudet att slå sina och andras barn. Det är nog det vi får förhålla oss till. Man könsstympar små flickor i vissa länder, men det behöver ju inte betyda att det är rätt eller ens acceptabelt.

Nu gled du bort från kärnfrågan igen. Jag sa att smisk är en del i fostran i många länder, man behöver inte ens åka så långt bort. Även om det är förbjudet med aga i Sverige förekommer det givetvis iaf.
Så till frågan:Tror du att alla barn som får smäll på fingrarna kommer bli mördade inom kort? Är det ett likhetstecken menar du?
Citera
2011-07-15, 12:53
  #7055
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vigil-Lante
Hon lämnade Theo i händerna på mannen som slagit henne, försökt strypa henne, slagit Theo och brutit armen på Theo. Mannen dom Theo visat rädsla för. En rädsla som hon om någon borde uppmärksammat och tagit reda på orsakerna till.

Enligt hennes diagnos så förstod hon väl inte bättre? Jag menar de signaler du pratar om, rädslan för P, kunde hon väl inte tolka riktigt? Det är väl det som gör henne "medskyldig" till mordet men man kan inte skuldbelägga henne för hon förstod inte bättre....................
Citera
2011-07-15, 12:54
  #7056
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Varför är denna någon inte du då, när du säger att du kände till hur bedrövligt allt var?
Med denna någon menar jag naturligtvis mamman till barnet. Det är ju givetvis hon som lättast borde upptäcka tecknen på att något var fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in