Citat:
Ursprungligen postat av Vigil-Lante
Vissa här, bland annat Morris53, Micro113 och Yori, har tagit på sig uppgiften att skydda Z:s rykte och beskyller alla som har något negativt med det simpla retoriska greppet hatbeskyllning. Varför måste den som har fakta från Z:s liv hata henne. Läs FUP:en. Lerums Socialtjänst har upprepade gånger skickat orosanmälan till Mjölby kommun pga av att de befarade att Theo for illa pga Z:s oförmåga att ge honom den omsorg som ett barn behöver. Måste man hata Z för att man tar upp detta? Vi som fanns i hennes omgivning vet att socialtjänsten i Lerum inte hade fel...
Jag har läst materialet - du tycks inte har gjort det.
Det är dessutom stor skillnad på att göra en orosanmälan, att erbjuda stöd/resurser och att inkompetensförklara en person.
Socialtjänsten i Lerum bedömde inte att Z var olämplig som mamma, och har inte gjort bedömningen att hon var inkompetent som människa - vilket är den tolkning som görs här.
När man så hårt går in för att sänka en människa och att överföra ansvaret från brottslingen till någon annan, då måste det ligga något annat bakom än ... ja, vadå? Vad är motivet till denna smutskastning egentligen? Egna skuldkänslor? Du hävdar ju att du befann dig i hennes omgivning - kanske såg du själv sådant som du ansåg att hon borde ha sett, och har svårt att bära att du själv inte ingrep mot Patric. Vad vet jag. Jakten på Z torde tycks dock ha ett motiv som ligger långt utanför henne själv.