Citat:
Ursprungligen postat av Majgull
Jovisst är det så - men alla är inte så starka tyvärr. I en perfekt värld skulle en kvinna orka/våga lämna mannen före första slaget. I en perfekt värld skyddar hon sina barn från övergrepp. Men vi lever tyvärr inte i en sån värld. Du orkade, du var stark och mycket modig. En del andra är tyvärr inte det...
Huruvuda den här kvinnan stannade kvar för att hon själv är en idiot eller för att hon inte klarade av att handskas med verkligheten, vet jag inte. Jag vill inte automatiskt se alla kvinnor som offer - såklart, det är inte det jag vill ha sagt. Det jag vill säga är mer att så länge man inte har gått i en människas skor ska man akta sig för att döma.
Personligen hoppas jag att den här trasiga kvinnan får psykologhjälp för det lär hon behöva! Hon har mist sitt barn och är antagligen medveten om sina egna brister..
Jag hoppas också innerligt att den såkallade styvpappan får maxstraff och får sitta läääääänge.
Detta är ett känsligt ämne, som rör upp känslor. Tro mig när jag säger att jag är absolut medveten om att kvinnomisshandel existerar, i olika former och att det finns kvinnor som lever i rena helveten, vars män förtjänar ett nackskott.
Därmed sagt, som förälder så har du en enda skyldighet, bara en, och det är att säkerställa dig att ditt barn har det bra. Om man träffar en ny partner som är av en misshandlande karaktär så finns det ett val att gå efter första slaget. Det finns ett val att söka hjälp, hos släktingar, kvinnojourer, sociala myndigheter, polisen mm.
Vi har tex. pappan som bröt ryggen på sin dotter och lämnade henne i skogen, hans ursäkt var att styvmamman initierade det (vilket hon antagligen gjorde) - samma sak gäller där. Vilken normalbegåvad person väljer en partner före sitt barn ?
Nu appliceras inte detta på mamman i detta fallet, för jag finner ingenstanns att hon var utsatt för någon misshandel i någon form av styvpappan. Men om så vore, då är hon om möjligt än mer dum som i så fall lämar sin son ensam med en man hon vet är våldsam.
Jag skulle faktiskt vilja gå så långt att säga att jag anser mamman skall medåtalas, för försumlighet, bristande omvårdnad, medhjälp till misshandel.
Tyvärr kan vi inte åtala personer för omognad, dumhet och naivitet.
Så ja, det finns kvinnor som def. far illa och som behöver hjälp. Men jag kommer aldrig att acceptera deras beslut att stanna kvar, hos en partner som gör barnen illa, som en ursäkt eller förmildrande sak.