2010-08-29, 02:15
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
http://www.expressen.se/nyheter/1.2113059/25-aring-atalas-for-mord-pa-theo-2

Har någon länkat till denna artikel tidigare i kväll, så har jag missat det. Fy f*n vilket svin mördaren är!

Hur i h*te kan en vuxen man bete sig på detta sätt? Jag finner inga ord som kan beskriva den vanmakt jag känner.

Den lille pojken tittade på styvpappan med rädsla i blicken eftersom han upprepade gånger hade blivit misshandlad av honom. Detta triggade styvpappan till att återigen knyta nävarna och med full kraft slå den lille pojken i magen.

Hur kan en vuxen människa bete sig på detta sätt?

En av mina kvinnliga kusiner sa en gång, att man inte kan hamna i helvetet när man dör, eftersom helvetet finns på jorden. Hon kan eventuellt haft rätt!

Og jeg deler din kusines overbevisning! Ikke bare for at helvete var en fysisk plass, slik jødiske skrifter forteller; En "søppelplass" kalt Gehenna. Men et langt liv har lært meg at det vi frykter mest finnes midt blant oss, her på planeten Tellus, stedet vi vanligvis kaller, "Jorden".

Det eneste "paradiset" vi til nå vet eksisterer i hele universet, er planeten Tellus. Og det største rovdyr og egoist som herjer og ødelegger, er dyret som går på to bein og kalles Homo sapiens.

Noen individer har heller ikke fått med seg alle genene som gjør utgjør Homo sapiens. De blir til slike individer som beter sig på slika sätt man inte kan fatta och begripa.

On topic: Det er godt å lese at barnets mor har fått samlet seg og innsett fakta. Men lille Theo skulle nok ønsket hun så inn til hans bunnløse smerte og lese det øynene ville si når ordene manglet.
Senast redigerad av limaha 2010-08-29 kl. 02:27.
Citera
2010-08-29, 02:24
Medlem
Guardian Angels avatar
Vilket vidrigt brott.

Jag håller med dig cochran i det mesta du skrivit. Det är så fruktansvärt att man inte finner ord. En vuxen person som är så självupptagen och lättkränkt att han illa skadar ett litet barn under många månader. Sista gången på grund av att han kände sig misslyckad för att pojken inte ville äta. Anledningen till det är troligen för att han upprepade gånger slagits i magen, tarmarna kanske inte fungerade. Han slår då pojken igen, i magen. Han stod inte ut med trycket att pojken tittade rädd på honom - trots att han slagit pojken massor med gånger! Detta är på morgonen (efter frukost). Därefter sätter han det lilla barnet framför tv:n - för att själv porrsurfa. Sedan lägger han pojken. Pojken får sedan ligga hela dagen utan tillsyn. P var ju direkt olämplig att ta hand om ett barn.

När P upptäcker att mamma strax kommer att komma hem från jobbet går han in och kollar till pojken och upptäcker då att han är död... Han får panik ringer ambulans och har sedan ett sceneri där han går ut på balkongen och ropar till mamman... Ambulansen kommer samtidigt (alltså har han ringt strax innan). Det enda de kan göra på sjukhuset är att dödförklara den lilla, lilla pojken... Vad fruktansvärt. Jag kan inte bli av med tanken på alla de timmar den lilla låg och plågades och troligen inte ens vågade ropa på hjälp och han förstod ingenting...

Samtidigt måste man också ifrågasätta mamman. Alla förstår det helvete hon har med denna insikt att hennes sambo mördat hennes barn. Samtidigt är det något som pågått under lång tid och där andra reagerat (dagis, sjukhus osv.). Att inget har hänt är lätt att konstatera för att pojken dog. Det fanns troligen så diffusa tecken att ingen var riktigt säker och dessa bortförklarades av mamman om det påpekades. Det som för mig är svårt att förstå är att inte mamman under dessa månader skulle se på sitt barn att han far illa. Hade lilla T inte förtroende för sin mamma? Varför visade han inte henne att han var rädd för styvfadern? Såg inte hon några blåmärken (som skulle ha setts av sjukhuset när armen gick av)? Hon borde ha märkt något. T var så liten att han inte skulle kunna spela med om styvpappan var trevlig bara när mamman eller andra var i närheten.
Var fanns alla anhöriga? Var det verkligen ingen som förstod eller misstänkte något?
Hur kunde det gå så långt?
Citera
2010-08-29, 02:35
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Var det mamman som på sin blogg beskrev armbrottet som att skuldran var ur led? Annars kan den skadan ingå i åtalspunkten grov fridskränkning (misshandel 10-15 gånger), där alla skadorna inte preciseras så exakt i stämningsansökan.

Pojken låg ner när PS utdelade det dödande slaget i magen. Slaget trasade sönder barnets tarmar, och PS varken tittade till pojken eller tog honom till läkare - den döende lille plågades av svåra smärtor under flera timmar innan han togs till sjukhus. SOS-samtalet ringdes sedan av PS.

Rättegång hålls 13 september i Linköpings TR.

Lade han den lille på något hårt (bord/golv)? Jag kan inte ens föreställa mig att ett slag kan trasa sönder tarmar om de inte krossas mellan två hårda ytor, eller att tarmarna var så skadade innan att det sista slaget var gränsen...

Om han erkänt 10-15 misshandelstillfällen torde det vara betydligt fler...
Citera
2010-08-29, 08:34
Medlem
Majgulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Det är klart att det är mycket vanligt att det finns sådana förhållanden, men det är ingen ursäkt.

Jag har själv levt i en destruktiv relation med en man som inte är far till mina barn. Jag och barnen blev utsatta för psykisk misshandel och mådde mycket dåligt. Vad gjorde jag? För det första lämnade jag aldrig mina barn ensam med honom, jag tog jävligt mycket skit från honom för att skydda barnen, sedan lämnade jag relationen innan det gick helt åt helvete. Är jag någon hjälte för det? Nej, jag tog mitt föräldraansvar och skyddade mina barn.

Det jag vill säga är, att som förälder måste man lägga sina egna behov åt sidan om barnen riskerar att fara illa. Det spelar ingen roll hur mycket man älskar mannen/kvinnan, hur bra det är i sängen eller hur mycket pengar h*n tillför...m.m. Om barnen far illa måste man gå!!!

Jovisst är det så - men alla är inte så starka tyvärr. I en perfekt värld skulle en kvinna orka/våga lämna mannen före första slaget. I en perfekt värld skyddar hon sina barn från övergrepp. Men vi lever tyvärr inte i en sån värld. Du orkade, du var stark och mycket modig. En del andra är tyvärr inte det...

Huruvuda den här kvinnan stannade kvar för att hon själv är en idiot eller för att hon inte klarade av att handskas med verkligheten, vet jag inte. Jag vill inte automatiskt se alla kvinnor som offer - såklart, det är inte det jag vill ha sagt. Det jag vill säga är mer att så länge man inte har gått i en människas skor ska man akta sig för att döma.

Personligen hoppas jag att den här trasiga kvinnan får psykologhjälp för det lär hon behöva! Hon har mist sitt barn och är antagligen medveten om sina egna brister..

Jag hoppas också innerligt att den såkallade styvpappan får maxstraff och får sitta läääääänge.
Citera
2010-08-29, 08:39
Medlem
Majgulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piassava
Förskolepersonal har ju anmälningsplikt vid misstanke om att barn far illa. Skulle det kanske vara möjligt att anmäla förskolan? Inte för att straffa förskolan specifikt, utan för att få till stånd en lex Theo?

I Bobbys fall var det ju båda de berörda kommunerna och skolan som inte grep in trots misstankar om att något var rejält på tok.

Störda mammor/pappor/styvmammor/styvpappor lär ju tyvärr inte ta slut på ett tag - dessa barns enda skydd är att omgivningen reagerar och gör något åt saken. Och vid flera tillfällen har ju omgivningen inte gjort detta. T.ex. med den lille adopterade Freddie (han som bl.a. tvingades slicka upp sitt eget kiss när han gjort på sig) med vävnadsdöd på flera ställen på kroppen, som ledde till blodförgiftning som i sin tur ledde till lunginflammation och hans död, trots att socialen besökt honom några få dagar tidigare och tyckt att allt verkade sååå bra. Hans adoptiv"pappa" fick sex månaders fängelse.

Är det någon här som vet vart man bäst vänder sig med en sådan anmälan om försummelse av anmälningsplikt?

Vill man anmäla socialförvaltningen vänder man sig till Länsstyrelsen, som är den myndighet som granskar socialförvaltningens arbete. Om det leder nån vart är en annan fråga..

Annars kan man ju vända sig till Uppdrag Granskning - Janne Josefsson har ju en förkärlek för såna reportage..han kan ju få sochandläggarna att se jävligt dumma ut när de ställs mot väggen och det enda de säger är det ständiga mantrat "jag kan inte kommentera det enskilda fallet"..
Citera
2010-08-29, 09:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Precis som du skriver, så verkar sjukhuspersonalen ha gjort vad de kunnat och slagit larm, men det hjälpte tydligen föga.

Tidningarna har skrivit om att dagispersonalen reagerat på pojkens ändrade beteende, men det verkar inte som om de anmält det vidare.

Jag har i alla fall läst i någon tidigare tidningsartikel att Socialförvaltningens agerande skall utredas.

Det hjälper inte Theo, men kan kanske rädda något annat barn i framtiden. Det verkar som att många offentliga instutitioner lider av beröringsskräck. Jag anser att man skall anmäla en gång för mycket i stället för en gång för litet.
Jag hoppas det, att de utreds och att de prickas.

Varför ingår det inte i rutinerna när misstankar gällande ett barn i den åldern kommer in att ALLTID kontakta BVC och dagis, och inte enbart nöja sig med ett samtal med föräldrarna?

Om läkare gör en anmälan så får man utgå ifrån att det finns god grund för att starta en ordentlig utredning - om en granne hade gjort anmälan är det ju faktiskt till läkare man går för att få barnets skador bedömda.

Dock - jag anser socialtjänsten skall inhämta uppgifter från dagis och BVC, och eventuellt andra källor. På så vis har man dels skapat sig en bättre bild av läget och får en ökad möjlighet att se om det föreligger reella problem - dels har man larmat och gjort andra uppmärksamma på tecken som kan visa sig senare, och därmed gjort det enklare för dessa att både se (uppmärksamma) och att höra av sig till socialtjänsten.

Lite jobbigare att vara förälder i ett sådant läge, ja, (i synnerhet om man är oskyldig) men det skulle öka tryggheten för våra små i samhället, och det är det som är viktigt.

Dessutom så skulle många upphöra med sin misshandel/övergrepp om de trodde att det förelåg risk för upptäckt - vi skulle då inte kunna sätta dit dem, men det skulle bespara barnen den smärtan - och det måste vara det viktigaste.
Citera
2010-08-29, 10:11
Medlem
The.other.sides avatar
Barnamördaren Patric John Seavers borde hängas i pungkulorna högt upp i en flaggstång till allmän beskådan. Och låt gamarna äta upp skiten.

Men så blir det inte dessvärre. Problemet i Sverige är att såna fullkomligt livsfarliga element får några få år på något vilohem och förr eller senare (oftast förr) är ute igen och kan begå nya illdåd.
Citera
2010-08-29, 10:28
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Instämmer helt!

I början av den här tråden länkades det till mammans blogg och facebook. Där skrev hon spaltmeter om hur lycklig och kär hon var. När hennes son mördats och polisen anhållit hennes sambo skrev hon i en hälsning till honom: "Du och jag mot världen".

Jag tror inte hon skulle ha skrivit så, om sambon misshandlat henne psykiskt eller fysiskt. Hon verkade dock leva i en rosenröd fantasivärld. Jag får uppfattningen att hon var både naiv och dum. Detta ger henne dock på inget vis ansvarsfrihet!

Jag anser att hon borde ha insett vad hennes sons ändrade beteende, blåmärken, armbrott, magsmärtor m.m. kunde betyda.

Nej, hon var verkligen inget offer, det var Theo som offrades!

Nej, hon var inget offer för en brutal man (mot henne). Hon var naiv, blåögd, korkad och man kan antagligen tillskriva henne mer drag, men offer för en brutal kvinnomisshandlade man - nej !
Citera
2010-08-29, 10:31
Medlem
charlieparkers avatar
Nu väntar vi bara på att Silbersky kommer rusande med näsduksasken och börjar bagatellisera svinets brott. Denna bild borde väl innehålla både gärningsman och offer?

http://img251.imageshack.us/img251/9596/piccw.jpg

Jag ber ödmjukast om ursäkt om jag är sent ute!
Citera
2010-08-29, 10:38
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majgull
Jovisst är det så - men alla är inte så starka tyvärr. I en perfekt värld skulle en kvinna orka/våga lämna mannen före första slaget. I en perfekt värld skyddar hon sina barn från övergrepp. Men vi lever tyvärr inte i en sån värld. Du orkade, du var stark och mycket modig. En del andra är tyvärr inte det...

Huruvuda den här kvinnan stannade kvar för att hon själv är en idiot eller för att hon inte klarade av att handskas med verkligheten, vet jag inte. Jag vill inte automatiskt se alla kvinnor som offer - såklart, det är inte det jag vill ha sagt. Det jag vill säga är mer att så länge man inte har gått i en människas skor ska man akta sig för att döma.

Personligen hoppas jag att den här trasiga kvinnan får psykologhjälp för det lär hon behöva! Hon har mist sitt barn och är antagligen medveten om sina egna brister..

Jag hoppas också innerligt att den såkallade styvpappan får maxstraff och får sitta läääääänge.

Detta är ett känsligt ämne, som rör upp känslor. Tro mig när jag säger att jag är absolut medveten om att kvinnomisshandel existerar, i olika former och att det finns kvinnor som lever i rena helveten, vars män förtjänar ett nackskott.

Därmed sagt, som förälder så har du en enda skyldighet, bara en, och det är att säkerställa dig att ditt barn har det bra. Om man träffar en ny partner som är av en misshandlande karaktär så finns det ett val att gå efter första slaget. Det finns ett val att söka hjälp, hos släktingar, kvinnojourer, sociala myndigheter, polisen mm.

Vi har tex. pappan som bröt ryggen på sin dotter och lämnade henne i skogen, hans ursäkt var att styvmamman initierade det (vilket hon antagligen gjorde) - samma sak gäller där. Vilken normalbegåvad person väljer en partner före sitt barn ?

Nu appliceras inte detta på mamman i detta fallet, för jag finner ingenstanns att hon var utsatt för någon misshandel i någon form av styvpappan. Men om så vore, då är hon om möjligt än mer dum som i så fall lämar sin son ensam med en man hon vet är våldsam.

Jag skulle faktiskt vilja gå så långt att säga att jag anser mamman skall medåtalas, för försumlighet, bristande omvårdnad, medhjälp till misshandel.

Tyvärr kan vi inte åtala personer för omognad, dumhet och naivitet.

Så ja, det finns kvinnor som def. far illa och som behöver hjälp. Men jag kommer aldrig att acceptera deras beslut att stanna kvar, hos en partner som gör barnen illa, som en ursäkt eller förmildrande sak.
Citera
2010-08-29, 10:46
Medlem
Citat:

Här kan vi inte dra alla kvinnor över en kam utan hålla oss till ämnet just här, för det är en otrolig skillnad. Detta (och mitt) fall handlade om en biologisk mamma och en styvpappa som inte har gemensamma barn.
När man lever i ett sådant förhållande, så är det naturligtvis mycket lättare att gå. Man har inga band till styvpappan i och med att man inte har gemensamma barn. Det enda bandet som finns här är det mellan mamma och barn, det band som borde vara det starkaste som finns.

Citat:

Nej man ska akta sig för att döma, det är ju rätt. Men denna mamma har skrikit ut sin sorg på internet, sin sorg över att hennes fina pojkvän blivit oskyldigt anklagad för att ha våldfört sig på hennes son, där hennes 2-åring dog av den fina pojkvännens behandling. Fy fan... Jag tycker fortfarande att hon är medansvarig.
Citera
2010-08-29, 10:54
Medlem
Majgulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Detta är ett känsligt ämne, som rör upp känslor. Tro mig när jag säger att jag är absolut medveten om att kvinnomisshandel existerar, i olika former och att det finns kvinnor som lever i rena helveten, vars män förtjänar ett nackskott.

Därmed sagt, som förälder så har du en enda skyldighet, bara en, och det är att säkerställa dig att ditt barn har det bra. Om man träffar en ny partner som är av en misshandlande karaktär så finns det ett val att gå efter första slaget. Det finns ett val att söka hjälp, hos släktingar, kvinnojourer, sociala myndigheter, polisen mm.

Vi har tex. pappan som bröt ryggen på sin dotter och lämnade henne i skogen, hans ursäkt var att styvmamman initierade det (vilket hon antagligen gjorde) - samma sak gäller där. Vilken normalbegåvad person väljer en partner före sitt barn ?

Nu appliceras inte detta på mamman i detta fallet, för jag finner ingenstanns att hon var utsatt för någon misshandel i någon form av styvpappan. Men om så vore, då är hon om möjligt än mer dum som i så fall lämar sin son ensam med en man hon vet är våldsam.

Jag skulle faktiskt vilja gå så långt att säga att jag anser mamman skall medåtalas, för försumlighet, bristande omvårdnad, medhjälp till misshandel.

Tyvärr kan vi inte åtala personer för omognad, dumhet och naivitet.

Så ja, det finns kvinnor som def. far illa och som behöver hjälp. Men jag kommer aldrig att acceptera deras beslut att stanna kvar, hos en partner som gör barnen illa, som en ursäkt eller förmildrande sak.

Nej, hon blev antagligen inte misshandlad fysiskt. Men vad hon blev utsatt för verbalt och psykiskt, det vet vi inte. Och psykisk misshandel är nog så illa! Det är så fysiskt misshandel börjar också - eftersom det får den som är offret att känna sig liten och värdelös. Man får ofta veta att man inget duger till, att man inte gör nåt rätt och att man är ful och osv osv osv. Ända tills offret själv tror på det och har noll självförtroende kvar. Därmed inte sagt att det ÄR så i detta fall. Jag har ingen aning. Jag försöker bara få lite balans i diskussionen, där alla dömer ut mamman helt och hållet.

Eftersom du säger att du aldrig kan acceptera en utsatt kvinnas "beslut" att stanna kvar, förstår jag att du inte har så värst mycket kunskaper om de mekanismer som ligger bakom och som gör att en kvinna inte klarar av att lämna en man som misshandlar, vare sig det gäller fysiskt eller psykiskt. Men tro mig, de kunskaperna har jag. Och detta säger jag INTE för jag vill trycka ner ditt inlägg eller så utan som sagt för att få en balans och för att få fram att det ALLTID finns fler sidor av en sak. Exakt vad som försigått i det hemmet vet bara de själva.

Det enda vi vet med säkerhet är att hon levt med en våldsam man. Enligt min erfarenhet är sådana män nästan aldrig våldsamma enbart mot en person i hushållet. Och man kan använda våld utan att slå - det räcker oftast med att bete sig oberäkneligt och skrämmas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in