2010-10-21, 16:20
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verdande
Ja, och även i det du påpekar så ringer ju varningsklockorna. Socialen brast rejält när man inte följde upp efter flytten, och det har diskuterats mycket kring att man i dag inte ska kunna flytta för att fly en insats inom socialtjänsten, men i det här fallet gick det fortfarande.

Jo, det gjorde tydligen det i det här fallet, och jag vet flera andra fall där det fungerat. Om inte annat så ska en ny utredning göras och det fördröjer ju saker och ting.
Citera
2010-10-21, 17:22
Medlem
Citat:
Jag håller med dig, någon frågade varför Z´s tankar stötts och blötts och jo det är ju därför att hon hade så många brister som mamma.

Hon har kritiserats på flera punkter redan, så jag tycker inte det behövs rabblad upp igen, men för mig är det ofattbart att man inte kan se alla fel som mamman stog för.
Jag tror inte att Theo hade hela livet framför sig som vilken liten pojke som helst som råkade ha otur att få djävulen som styvpappa.
Han hade redan från början en svår start med en ung mamma med en diagnos helt utan nätverk och behövde vara på ett anknytningshem sina första veckor i livet. Sen var han helt utlämnad till en mamma som hur vi än vrider på det inte klarade sin uppgift. Somliga helt ignorerar det att pojken var föremål för utredningar hos socialen långt innan styvpappan kom in i bilden, man kan inte skala ner det hela till att styvpappan helt plötsligt dödade pojken. Allt var en lång nedförsbacke ända sen han föddes.

Jag vet inte om det ligger någon sanning i det någon i tråden vittnade om, som säger sig vara bekant till mamman, att pojken hade mycket blåmärken och sår redan innan styvpappan kom in i bilden och att mamman var hårdhänt, men det skulle kunna förklara passiviteten av när styvpappan var hårdhänt.
Man kan förståss också vara småsint och stöta och blöta saker såsom att varför åker man till ett badhus med en liten pojke som inte kan bada när han har gips, det borde väll rimligtvis vara så att man åker till badhuset för pojkens skull, men att hitta på något annat som pojken kunde göra var allt för krångligt. Men ja, egentligen spelar det ingen roll, små saker ploppar upp hela tiden som tillsammans, för oss som har barn, som arbetar med barn osv, reagerar på och som gör en helhet om att saker inte stog rätt till. Socialen sammanfogade den bilden, förskolan förde dagbok av någon andledning, och det gör man inte av alla barn. Ja, det går inte att komma ifrån att mycket felade, det som blev droppen var att pojken dog, tyvärr kan vi nog ana att många barn överlever i det tysta, och DÄRFÖR, just DÄRFÖR: Får vi inte, kan vi inte - tala tyst om mammans del i det hela. Vi kan ta lärdom av detta, och lära oss se signaler, se det som kan vara riskfaktorer redan från början.

Nej jag tycker inte det behöver rabblas upp igen. Och jag tänker inte heller göra det. Till skillnad från dig. Hela ditt inlägg handlar ju om Zannas misslyckande som mamma.
Det enda nya är att nu var det fel av Zanna att ta med Theo till badhuset.
Till och med detta blir fel. Detta letande efter fel blir ju löjligt.

Ja då väntar vi på fortsättningen i hovrätten. Skönt att vi alla står enade kring önskan om ett långt, långt straff för barnamördaren.
Jag undrar hur han mår? Finns det någon ånger eller är det bara porren som han saknar.
Senast redigerad av morris53 2010-10-21 kl. 17:25.
Citera
2010-10-21, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morris53
Nej jag tycker inte det behöver rabblas upp igen. Och jag tänker inte heller göra det. Till skillnad från dig. Hela ditt inlägg handlar ju om Zannas misslyckande som mamma.Det enda nya är att nu var det fel av Zanna att ta med Theo till badhuset.
Till och med detta blir fel. Detta letande efter fel blir ju löjligt.

Korrekt, ja, därför att Zanna misslyckats i sin mammaroll, det är viktigt att belysa den aspekten med.
Tyvärr behöver man inte leta för att hitta fel, dom lyser lång väg. Men som sagt, det har stötts och blötts, mitt inlägg handlade snarare om att knyta ihop säcken då jag sett tendenser av andra att förminska mammans problem, och belysa hur viktigt det är att ta lärdom av det här fallet.
Citera
2010-10-21, 21:02
Medlem
kattarinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BumZ
Aktsammare kanske, men bara för att någon visar tecken på att inte vara van vid att hantera barn betyder ju inte att de skulle vara barnamördare? För en vanlig normal människa räcker det nog att påpeka att denne bör vara mycket mer försiktig.

Hej! Här ska jag försöka svara på dina sista frågor som du riktade till mig. Men om du fortfarande inte får bra upplösningar angående varför Z är helt oansvarig människa och kallsinnig osv, var snäll och läs andra förklaringar som finns här i tråden av många kloka människor som kan anse att Z inte var bra mor för sin son och att hon borde ta ansvar för det.

För det första är det att PS tagit Theo hårt i armen, detta var innan Z flyttade till PS, läs! [Förhör med misstänkt, s.115-117]
F: Kan du berätta om nåt tillfälle när du tagit honom i armen och vad som har hänt före och efter och när ungefär det var….
M: Halvår sen. Ungefär. Tagit honom i armen hårt….
F: Är det så hårt som du höll i mig nu?
M: Jaa.
F: Det gör ju ganska ont på mig och jag är ju vuxen.
M: Mm.

Tänk att Theo var då c.a. 18 månader!!!! Jag tycker inte att detta kan handla om att någon inte är van att hantera barn, jag tycker det handlar mest att någon njuter av att plåga barn! OK?!
Hade inte kunnat Z tänka sig att kanske om hon är borta kan PS göra så illa sonen igen???

Citat:
Av vem? Vilket/vilka barn hade han misshandlat tidigare? Antagande eller fakta? Att ta ett barn för hårt i armen betyder inte att man tidigare misshandlat barn, så vart du fått uppgiften om att han ska ha misshandlat barn tidigare ifrån?

PS är dömd för grov misshandel, grov fridskränkning och mord på ett tvåårigt försvarslöst barn. PS är barnamördare, sadist, bestia, bandit, mördare, avskyvärd typ osv.…. Är detta så svårt att förstå att barnamördaren PS har grovt misshandlat och mördat ett litet tvåårigt oskyldig barn. PS borde sitta i det värsta fängelse 70 år!!!

Den första gången då barnamördare förorättade Theo, gjorde illa hans arm borde nog väcka Z´s uppmärksamhet till den här typen PS, att han inte hade empati till barn. Söker Z en man för sig som ska tillfredsställa hennes sexuella behov, eller söker man, en man som ska ersätta en far till pojken, och kan skapa ett bra familjens liv tillsammans?!

Citat:

PS var ju tydligen hemma, så hon kände kanske att sonen trots allt var under uppsikt. Visst kan jag hålla med om att de borde ha åkt direkt till sjukhuset med honom, men nu gjorde dom inte det. Men det var inte direkt så att hon lämnade sonen hemma ensam utan uppsikt och i vetskapen av att han var i händerna på en barnamördare.

Enlig förhör: ”…Z på tisdagen upptäcker att något verkar ha hänt med Theos arm…”. Det vet jag att barnamördaren var hemma med Theo, men mamman hade varit med sonen från morgon, hon hade tid för att fotografera handen (helt onödig) istället att vända sig till sjukvårdscentralen med Theo och stanna denna dag hemma med honom. Det spelar ingen roll hur många som helst fanns då hemma, hon var mamman det är Z som hade vårdnad om Theo, och borde ha det största intresse för Theos arm, och inte låta pojken så lång tid ligga i hemska lidande och sedan lämna pojke till PS och själv springa till jobbet! Det var hennes sjuke lille son som hade det högsta prioritet.

Citat:
Jag skulle tro att PS spelade en helt annan roll när han var tillsammans i hemmet med Z och barnet. En person som systematiskt misshandlar små barn måste lära sig att göra det när ingen ser och även vara uppmärksam på andras reaktioner och lära sig manipulera för att undgå misstankar. Ett sorts dubbelspel. Så jag skulle tro att PS var väldigt snäll mot sonen då han var i närheten av Z. Kanske inte sonen då var lika livrädd som då han tvingades vara ensam med PS? Mamma är ändå i närheten och är den som sonen uppfattar som snällast och kände säkert någon form av trygghet med henne i samma rum. Då skulle det vara ganska konstigt om PS öppet misshandlar sonen. Nej, han måste spela överdrivet snäll skulle jag tänka mig för att sonen inte skulle vara livrädd. Så det kanske bara var därför Z upplevde honom som lite extra mammig?

Varför skulle hon helt plötsligt få för sig att PS håller på och vrider av armar och slår sönder pojken invändigt? Det känns som ett ganska stort steg att gå rent fantasimässigt i skallen.

Barnamördaren spelade att han var en bra styvpappa då han lämnade/ hämtade Theo på dagis, det förstår alla, han har inte höjt rösten på Theo och var snäll. Och även om PS försöker bli snäll till Theo bland dagis personalen, visar ändå Theo tecken att han är rädd för PS. Läs! ( Detta är då PS hämtar Theo) [forts. förskollärare P på förskolan K, s. 55:]
Vid dessa tillfällen var han jätteledsen och klättrade upp i knäet på personalen och höll fast i kläder så att man nästan fick slita bort honom.
[förskollärare A på förskolan K, s 46:]
På måndagen eller tisdagen då de skulle gå hem samma vecka satt E i en soffa. Då Patric dök upp blev Theo jätterädd och klängde sig fast vid E. I övrigt har A berättat om tidigare händelse då Theo klängde sig fast vid henne.

Vidare, på sjukhuset spelar även PS en styvpappa som är omsorgsfull MEN Theo ger tecken att det är inte så och visar att han är rädd för PS därifrån antecknades på sjukhuset bland annat att Theo tyder inte till styvpappan, och det skickades sedan sjukhuset med andra anmälningar till soc.
Det gör inget om hur mycket som helst visar sig PS snäll till Theo hemma då Z är i närheten, för att det är helt naturlig att Theo måste också visa hemma tecken för att han är rädd för barnamördaren PS, och det är mycket trolig att där hemma Theo visade ännu mycket mer och tydligare tecken för Z att han var rädd för barnamördaren, eftersom Z var Theos mamma!!! OK?! Hon var i stånd att hjälpa men gjorde det inte!
Z struntade i Theo, hon brydde sig inte om honom, samt hon hade ingen närhet med Theo, hon hade knappt pratat med honom hemma. Hon var i ett rum och Theo i andra, hon hade faktisk inte intresse om vad som hände med Theo, hon bara såg att Theo lade sig sova. Theo kände sig med henne ensam hans lillabarns hjärta fattade att han inte finner skydd hos Z. OK!!!

Citat:
Men hon hade fortfarande aldrig kunnat förutspå att PS skulle slå ihjäl honom.

Hon borde ge uppmärksamhet för sonen för att allt inte var bra med Theo: dåligt utveckling, svårt att prata många blåmärken på lilla kroppen, dålig balans, magproblem framförallt. Jag tycker det var hög tid att sörja honom då Theos arm var i gipsen och vårda sin son, lägga mer tid för sonen som behövde ha moders hjälp, än istället att jobba dubbelpass. Detta ser ut så att Z hanterade honom såsom en sak.

Citat:
Nej, hon var nog aldrig medveten om att hon hade att göra med en barnamördare. Och du vet inte hur förhållandena i hemmet var, och kan därför inte påstå att hon var medveten om allt. Det är lika mycket fantasier från din sida, som det skulle vara att Z visste att hon hade en barnamördare i hemmet.
Jag håller med om att hon borde ha varit mer uppmärksam i allt, men att påstå att hon skulle ha lika stor del i mordet på sonen tycker jag är att gå för långt.

Ändra ej min mening jag skrev att det ligger mycket skuld från Z sida och inte att hon skulle ha lika stor del i mordet på sonen. Men tycker du så att hon skulle ha lika stor del i mordet på sonen, kanske det är inte uteslutande med hjälp av en djupare undersökning.
Citera
2010-10-21, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Nu flydde hon ju inte, utan tog ansvar för sin försörjning genom att starta en utbildning. Det tycker i alla fall jag är något positivt. Tragiskt att inte socailtjänsten gjorde sitt. Och förskolan med sina rapporter.
Det som är mest tragiskt är att Zanna inte tog sitt ansvar för Theo, det lämpade hon över på Patric.
Citera
2010-10-21, 21:22
Medlem
OK Kattarina! Det var ett långt inlägg.
Jag har bara en fråga till dig: Varför söker du efter Zannas fel så minutiöst?
Jag tror också att du är en alldeles utmärkt mamma. Men handen på hjärtat - nog har du dina svagheter.
Det har jag. Ändå har mina barn lyckats att bli tandläkare (2 stycken), läkare och sjuksköterska.
Ett bra facit, men perfekt har jag aldrig varit.
Är du?
Citera
2010-10-21, 21:40
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattarina
Barnamördaren spelade att han var en bra styvpappa då han lämnade/ hämtade Theo på dagis, det förstår alla, han har inte höjt rösten på Theo och var snäll. Och även om PS försöker bli snäll till Theo bland dagis personalen, visar ändå Theo tecken att han är rädd för PS. Läs! ( Detta är då PS hämtar Theo) [forts. förskollärare P på förskolan K, s. 55:]
Vid dessa tillfällen var han jätteledsen och klättrade upp i knäet på personalen och höll fast i kläder så att man nästan fick slita bort honom.
[förskollärare A på förskolan K, s 46:]
På måndagen eller tisdagen då de skulle gå hem samma vecka satt E i en soffa. Då Patric dök upp blev Theo jätterädd och klängde sig fast vid E. I övrigt har A berättat om tidigare händelse då Theo klängde sig fast vid henne.

Är det så här livrädd du menar?

Förhör med Eleonor FUP sid 65
Citat:
Den senaste veckan klarade Theo sig fast vid Eleonor
två gånger. Vid det ena tillfället satt han bredvid henne när hon läste i en bok
och då klättrade han upp i hennes famn. Vid det andra tillfället hade hon honom
i knät och höll på att knyta skorna på honom. När Patrik kom satte hon ner Theo
på golvet och han hoppade då upp i hennes famn. När Theo kommit upp i
famnen har han alltså varit i omedelbar närhet, det är inte så att han sprungit
lång väg för att komma fram till någon i personalen. det har inte varit några
problem med att räcka över Theo till Patrik och efter påklädning av Theo har
han snällt följt med Patrik från förskolan.

Jag ser ingen i FUP som talar om att han klamrar sig fast i kläder och nästan måste slitas bort - ingenstans faktiskt.

Här ovan beskriver Eleonore ett tillfälle där barnet "klamrar sig fast". Det de tycks avse med uttrycket är att pojken vill stanna hos fröken -- inte nödvändigtvis bildligt sliter tag dem.

Detta säger för övrigt Eleonore om Zanna.
Citat:
När det gäller Susanna har Eleonor bara träffat henne vid några enstaka
tillfällen, max ett tiotal gånger. Vid dessa tillfällen har Susanna varit glad,
trevlig och pratsam. Hon har alltid varit kärleksfull mot Theo och bl a kramat
om honom. Det verkar ha varit ett bra förhållande mellan mor och son åt bägge
hållen.
Citera
2010-10-21, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Nog kan jag se att mamman hade det problematiskt med vissa saker, men jag känner inte något behov av att reda ut dem i en krimtråd på Flashback. Krimtrådar brukar i regel handla om brott. Men visst det är ju fullt tillåtet att hålla på med kringresonemang kring ett brott. Men varför utgå från att andra tycker att mamman var perfekt i alla avseenden för att man inte dagligen och stundligen plockar med det?

Vad man kan undra över varför en del användare här har behov av att andra ska diskutera hur mamman var vet jag inte. Varför känns det angeläget att man ska skriva om det? Ni som tycker det, handen på hjärtat, varför känns det gott i hjärteroten att syssla med sånt? För det är det jag tror det är för en del, det är nån slags pervers njutning. Ungefär som när Patric tittar på damer som kör upp skor i röven. Det är bara konstigt.

Personligen tycker jag att det är mer intressant vad HvR ska komma fram till. Mycket spännande. Särskilt när Hamilkar säger att något sånt här inte prövats i Sverige tidigare. Jag vet inte säkert men jag uppfattar det som en lite unik dom, att Patric dömdes till mord.

Särskilt det faktum att långvarig grov misshandel kan i rättshänseende ses som att man är likgiltig till om barnet dör, där varje enskilt misshandelstillfälle läggs ihop som en sorts långdraget mördande.

Om man som i detta fallet, därtill lägger underlåtenhet att tillkalla vård borde det självklart bli mord. Tycker jag. Det ska bli spännande att se och jag hoppas att jag inte blir besviken så jag ställer inte in mig på något.
Nu talar du väldigt mycket emot dig själv, du är ju en av de som varit flitigast när det gäller att diskutera hur Z var/är. Det som skiljer oss åt är ju att en del av oss tycker att hon gjort fel och att du tycker att hon inte har gjort något fel. Jag kan garantera dig att ingen här gottar sig över Theos öde. Däremot hoppas jag att Zannas passiva agerande ska uppmärksammas så att omgivningen ingriper mera aktivt för att förhindra att fler barn går samma öde till mötes.
Citera
2010-10-21, 21:50
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalaisen
Nu talar du väldigt mycket emot dig själv, du är ju en av de som varit flitigast när det gäller att diskutera hur Z var/är. Det som skiljer oss åt är ju att en del av oss tycker att hon gjort fel och att du tycker att hon inte har gjort något fel. Jag kan garantera dig att ingen här gottar sig över Theos öde. Däremot hoppas jag att Zannas passiva agerande ska uppmärksammas så att omgivningen ingriper mera aktivt för att förhindra att fler barn går samma öde till mötes.
Om det är omgivningens reaktioner ni är ute efter att aktivera - vore det då inte på sin plats att diskutera bristerna i just omgivningens reaktioner?
Citera
2010-10-21, 21:57
Medlem
Citat:
Ja, och även i det du påpekar så ringer ju varningsklockorna. Socialen brast rejält när man inte följde upp efter flytten, och det har diskuterats mycket kring att man i dag inte ska kunna flytta för att fly en insats inom socialtjänsten, men i det här fallet gick det fortfarande.
Helt enig med dig här, de bara släppte sitt ansvar. Det borde vara en skyldighet att kontakta den socialförvaltning som finns i den nya kommunen.
Citera
2010-10-21, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Har inte de sett någon förändring av Ts beteende mot P och eventuella skador?

Det finns inga förhör med dem, så det vet vi inget om.
Citera
2010-10-21, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pebles
P:s föräldrars stöd, innefattade säkert sådant stöd som en förälder ger sina barn och det är ju inte fel, det behövde den lilla familjen gott och väl. Men sedan så fanns det säkerligen ett helt annat stöd (i bl.a. sin föräldraroll) som Z behövde, och det stödet kunde inte P:s föräldrar ge. En föräldraroll utvecklas ju iom att barnet växer och får andra behov, det var dem Z behövde stödet att kunna ta till sig och se.

Det var precis det jag syftade på, tyvärr har vissa satt i system att missförstå allt som skrivs av vissa andra...

Frågan är även hur mycket stöd de egentligen kunde och ville ge till Z? De hade ju ett biologiskt barnbarn på väg, och P hade inte varit tillsammans med Z så länge. Jag är iaf tveksam till om de kunde ge ett sådant stöd till Z och T. Soc i Lerum försökte ge det stödet till Z, men hon flyttade ju därifrån och ville inte ha med soc att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in