Resultat: .
0%
röster
2010-07-30, 11:40
Moderator
vfs avatar
Sammanfogat ämnen/Mod
2010-07-30, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Den nya tröjan är väl ok, ingen dramatisk förändring.
http://www.cagliaricalcio.net/gallery/photo.asp?offset=6&idgallery=0&pagina=0
Den där Sardegna-loggan i pride-tema förstör lite. Annars är det snyggt tycker jag.
2010-07-30, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daicazzo
...

tror att juve kommer gå bättre än vad folk tror.
Chiellini har gått ut och sagt att de ska fokusera på att bygga nytt, bygga om och inte vill göra supportrarna för förväntansfulla.

Men man har hitills värvat en hel grupp spelare med kvalitet och en bra (enligt mig) tränare.

Att fortsätta satsa på Diego, Melo och Amauri, samt skicka iväg Giovinco är att bygga nytt? Brasilianarna har kapacitet, men nytt och spännande?

Juventus har i dagsläget två spelare som är i världsklass Buffon och Chiellini. Marchisio är ett steg efter dessa båda. Förra året borde man ha inlett en snygg övergång där Giovinco gradvis fasar ut Del Piero som bandiera. Men...

Juventus kan säkert inleda bra, eftersom de är tvungna att få upp matchtempo inför CL-kval. Men jag tvivlar t ex på att Melo har den mentala kapaciteten att vända sin utvecklingskurva.
http://juventus.theoffside.com/files/2010/07/ept_sports_sow_experts-10534955-1280336903.jpg
2010-07-30, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackbob
Den där Sardegna-loggan i pride-tema förstör lite. Annars är det snyggt tycker jag.

Jag håller med, det ska vara enkelt. Personligen tyckte jag om när Terra Sarda sponsrade. 2002/03 var snyggare men jag låter den illustreras av 2003/04. Färgerna och stilen (förutom sponsornamnet) var dock bättre året innan.
http://img709.imageshack.us/img709/8486/zola.jpg

Annars så är denna från 1969 klassisk
http://www.tuttosport.com/images/15/C_3_Media_684615_immagine_l.jpg
även om den från 1970 där lo scudetto ersätter den sardiska skölden naturligtvis också är stark.

Men det är nog som man brukar säga, en riktig man klär i allt.
2010-07-30, 14:04
Medlem
Citat:
Annars så är denna från 1969 klassisk
http://www.tuttosport.com/images/15/C_3_Media_684615_immagine_l.jpg
även om den från 1970 där lo scudetto ersätter den sardiska skölden naturligtvis också är stark.

Men det är nog som man brukar säga, en riktig man klär i allt.
Ah, Rombo di Tuono! Vilken man.
2010-07-30, 15:43
Bannlyst
Hoppas på Inter!
2010-07-30, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guberti
Prima Giornata: Roma-Cesena
Seconda Giornata: Cagliari-Roma
Terza Giornata: Roma-Bologna
Quarta Giornata Brescia-Roma
Quinta Giornata: Roma-Inter

yeeeee lätt match i början

Jag ser att du skrivit singularis, men utifall du skulle vara glad över en lätt inledning de första matcherna så...

Roma har inte tagit tre poäng på Sardinien de senaste 9 matcherna i Serie A (4 oavgjorda och fem förluster). Faktiskt får man gå tillbaka till 1995/96 för att finna den senaste Roma-vinsten. Det var ju några säsonger då Cagliari spelade i Serie B, men de senaste sex säsongerna har de mött varandra varje år.
Senast redigerad av Brille68 2010-07-30 kl. 16:52.
2010-07-30, 20:52
Avslutad
Citat:
Jag ser att du skrivit singularis, men utifall du skulle vara glad över en lätt inledning de första matcherna så...

Roma har inte tagit tre poäng på Sardinien de senaste 9 matcherna i Serie A (4 oavgjorda och fem förluster). Faktiskt får man gå tillbaka till 1995/96 för att finna den senaste Roma-vinsten. Det var ju några säsonger då Cagliari spelade i Serie B, men de senaste sex säsongerna har de mött varandra varje år.

Bävar varje gång Roma möter Cagliari på bortaplan. Jag själv tror att det slutar oavgjort men hoppas på att Cagliari inte riktigt kommit igång inför andra omgången. Ska man vinna Serie A måste man vinna sådana matcher i vilket skede som helst under säsongen annars förtjänar man inte förstaplatsen. Utmaningen ligger i liknande möten tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Roma-Termini
Tänkte att det är lika bra att starta en tråd som bara berör ämnet om la tessera.

Jag är inte blind, jag vet att det finns problem med säkerheten kring il calcio men detta är inte lösningen på något problem. Att förbjuda och uteslutna dom som bidrar med så mycket till vår kära italienska fotboll kommer bara förstöra allt.

Hela den här historien kan bli döden för italiensk fotboll och jag vet inte riktigt om folk här inne har insett allvaret i detta. Den här säsongen och kanske även nästa kommer bli avgörande. Om politikerna förstår hur mycket ultras gör för il calcio och ändrar sina regler så kan mycket bli räddat, annars... Nej det vill jag inte ens tänka på.

Fyll på med era tankar, nyheter och idéer här. NO ALLA TESSERA DEL TIFOSO E NO AL CALCIO MODERNO!

Jag kan säga som så att jag inte har förstått allvaret förrän jag läste några inlägg om ämnet.

Dock tror jag inte en sådan regeländring kommer stå kvar. Detta beror på att klubbarna tappar stora publikintäkter och Serie A tappar möjliga sponsorer, investerare och status. Detta leder till ett stort tapp inom fotbollen som politiker inte kommer att tillåta samt massiv motstånd. Det lär bli så att dom hittar ett alternativ till regeländringen. Tror dom vill skrämma Ultras till att inse allvaret vad gäller säkerhetsfrågor.
Ska även sägas att jag inte alls är insatt i situationen och detta bara är en teori.

Hur pass allvarliga är man med regeländringarna och hur långt har man kommit i processen?
Senast redigerad av J-dilla 2010-07-30 kl. 20:55.
2010-07-30, 22:32
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Citat:
Att fortsätta satsa på Diego, Melo och Amauri, samt skicka iväg Giovinco är att bygga nytt? Brasilianarna har kapacitet, men nytt och spännande?

Juventus har i dagsläget två spelare som är i världsklass Buffon och Chiellini. Marchisio är ett steg efter dessa båda. Förra året borde man ha inlett en snygg övergång där Giovinco gradvis fasar ut Del Piero som bandiera. Men...

Juventus kan säkert inleda bra, eftersom de är tvungna att få upp matchtempo inför CL-kval. Men jag tvivlar t ex på att Melo har den mentala kapaciteten att vända sin utvecklingskurva.
http://juventus.theoffside.com/files/2010/07/ept_sports_sow_experts-10534955-1280336903.jpg

Du kan inte klumpa ihop Diego med Melo och Amauri. Förstnämnde osar av kvalitet och är en spelare med förmåga i världsklass. Ge honom ordentliga lekkamrater (Krasic for starters) och du får se vad han är gjord av. Diego adderas till din lista över världsklasspelare.

Sistnämnda två är inte Juve-material. Varken fotbollsmässigt eller mentalt. Det sägs nu att Real Madrid vill ha Amauri som ersättare för Raul och Marotta lägger ribban vid 20m Euro. Ta pengarna och löp för ditt liv, säger jag bara.
Melo har beundrare i Madrid samt i London. Hade gärna skeppat iväg Melo till Arsenal mot Clichy och lite fickpengar.

Vi får se när mercaton är över om vi kan dubba detta Juve "nytt och spännande", men en eventuell rensning av undermåliga Secco-köp kommer isf att bli det absolut viktigaste nytillskottet till klubben.

En annan grej jag måste få kommentera är det faktum att Giovincos marknadsvärde i Juventus ögon ligger kring 7 miljoner Euro. Jämför med Martinez som kostade 12 miljoner! VAFFANCULO!
2010-07-30, 23:11
Medlem
daicazzos avatar
Citat:

Jag skrev inte att jag tror att de kommer vinna hela skiten, utan att det kommer gå bättre än vad folk tror.

Pepe, lanzafame, bonucci och martinez är några nya namn. så vi får se
2010-07-31, 01:33
Bannlyst
http://www.svenskafans.com/italien/artikel.asp?id=364693

Veloso till Genoa

Jag som hade velat se han i Roma

nä tror inte de räcker med förstärkning ala Adriano/Simplico Roma måste sälja laget snabbt så någon pungar ut lite cash!
2010-07-31, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla
Bävar varje gång Roma möter Cagliari på bortaplan. Jag själv tror att det slutar oavgjort men hoppas på att Cagliari inte riktigt kommit igång inför andra omgången. Ska man vinna Serie A måste man vinna sådana matcher i vilket skede som helst under säsongen annars förtjänar man inte förstaplatsen. Utmaningen ligger i liknande möten tycker jag.
Kloka ord, och det är nog i denna typ av matcher som Roma brukar förlora lo scudetto. Fast Cagliari brukar vara tröga i starten så du kan ha rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
Du kan inte klumpa ihop Diego med Melo och Amauri. Förstnämnde osar av kvalitet och är en spelare med förmåga i världsklass. Ge honom ordentliga lekkamrater (Krasic for starters) och du får se vad han är gjord av. Diego adderas till din lista över världsklasspelare.

Sistnämnda två är inte Juve-material. Varken fotbollsmässigt eller mentalt. Det sägs nu att Real Madrid vill ha Amauri som ersättare för Raul och Marotta lägger ribban vid 20m Euro. Ta pengarna och löp för ditt liv, säger jag bara.
Melo har beundrare i Madrid samt i London. Hade gärna skeppat iväg Melo till Arsenal mot Clichy och lite fickpengar.

Vi får se när mercaton är över om vi kan dubba detta Juve "nytt och spännande", men en eventuell rensning av undermåliga Secco-köp kommer isf att bli det absolut viktigaste nytillskottet till klubben.

En annan grej jag måste få kommentera är det faktum att Giovincos marknadsvärde i Juventus ögon ligger kring 7 miljoner Euro. Jämför med Martinez som kostade 12 miljoner! VAFFANCULO!

Du brukar onekligen ha full koll på Juventus, så jag ska inte försöka slå dig på fingrarna. Men om Giovinco fått samma förtroende som Diego, så hade han redan varit en världsklasspelare.

Citat:
Ursprungligen postat av daicazzo
Jag skrev inte att jag tror att de kommer vinna hela skiten, utan att det kommer gå bättre än vad folk tror.

Pepe, lanzafame, bonucci och martinez är några nya namn. så vi får se

Jag ser Bonucci som en förstärkning. Resten borde inte få spela i Juventus.

Jag tillhör inte dem som hatar Juventus.

Tvärtom.

Jag fångades som en ung pojke av calcio under VM 1982. Nästa stora upplevelse var när Juventus vann mot Liverpool i Europacupfinalen 1985.

De flesta i Sverige kallar det för "Heyselstadion-katastrofen", som beskrivs t ex på Wikipedia som en "olycka som skördade 39 människors liv. Inför Europacupfinalen i fotboll den 29 maj 1985 mellan Juventus FC och Liverpool FC blev det oroligt mellan de båda supporterskarorna som samlats på den ena kortsidan vid sektionen vid namn Sektion Z."

Men det var en blodig massaker på oskyldiga åskådare. De som drabbades var italienska familjer bosatta i Belgien samt tillresta fans som fått biljetter inkluderade i resan. Juventus ultras var placerade på motsatt sida som Liverpools huliganer. Huliganerna anföll och dödade dessa familjer som inte hade en chans. Efter att ha plundrat liken så dansade de stolt omkring med halsdukar och flaggor som troféer. Vettskrämda flydde de överlevande ut till löparbanorna där vakterna försökte skydda dem mot attackerna som bara fortsatte.

Det fanns inga mobiltelefoner, så det tog ett tag innan Juventus ultras förstod vad som faktiskt hände. När de under förtvivlan och vrede försökte hjälpa till mot huliganerna så satte poliserna in all sin styrka mot dem. Det var här striden sedan stod under resten av tiden. Mot Juventus ultras!

De som håller på Juventus, som jag känner, är alla lite äldre och blir väldigt allvarliga när man börjar diskutera på riktigt. Att skämta är OK, men de som var med och upplevt massakern har ett allvar som nog inte är självklar hos oss i Sverige. Vi tror fortfarande att det var en "olycka".

Jag vet inte om man kan få tag på den här i Sverige men Supertifo från 11 Juni 2010 har en väldigt bra artikel om denna massaker.
http://80scasualsblog.blogspot.com/2010/06/supertifo-parte-due.html

I Sverige är det inte ovanligt med åsikter som:
https://www.flashback.org/sp3255869

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in