Resultat: .
0%
röster
2012-05-29, 00:56
Medlem
Saandros avatar
En fotbollsskandal innan ett mästerskap. Det har man stått på förut och det har bara gett positiva resultat för landslaget. Oddsen borde genast blivit bättre för Italien nu. Blir nog att satsa någon slant på Gli Azzurri!

Att Verratti fick packa väskorna och åka hem var självklart. Men tack Prandelli att du höjde hans pris från ca 5 miljoner euro till minst 12..
Criscito fick också dra. På grund av skandalen eller att han inte platsa? Vem vet, det får vi aldrig veta. Hur blir det nu? Chiellini till vänster eller kanske Balzaretti (som jag inte tycker presterat på något år)? Åker Ogbonna och Ranocchia så är Chiellini och Balzaretti de enda vänsterfotade spelarna kvar..
Intressant är dock att Giaccherini fortfarande är kvar. Killen som verkar imponera på alla tränare men inte på de flesta tittarna. Han har växt för mig i alla fall! Springer mycket och ger ytor. Ingen startspelare men perfekt truppspelare.

Skandalen är intressant. Tills den kommer till Sverige och Aftonhoran. Tycker Bonhomme uttryckte det perfekt. Blir så trött på allt och alla. Har man ingen koll borde man fan inte få uttrycka sig om det.

Bonucci och hela Bari backlinjen under den säsongen är kallade till förhör utom...wait for it! Ranocchia. Bara jag som ser något här?

Och till det sista. En väldigt bra dokumentär om Neapel och dess sopor och maffia i sköna calciomercato tider. http://svtplay.se/v/2807165/dokument_utifran/i_maffians_grepp
2012-05-29, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Inget ont om småklubbar men jag vill återigen betona att det är illa när en massa halvstora klubbar försvinner & då ersätts av mindre klubbar utan större traditioner. När Chievo gick upp i Serie A så var det fantastiskt eftersom det var helt på egen kraft under tiden före alla konkurserna. Om Sassuolo nu skulle ta sig till Serie A så är det ett oerhört svaghetstecken för ligan eftersom alla inser att deras framfart är direkt kopplad till att mängder med halvstora klubbar försvunnit från eliten.

Jag noterade nu att hela 8 stycken av de 20 lagen i Serie B aldrig har varit i Serie A. Det är en mycket hög siffra när nästan hälften av lagen i andraligan aldrig varit i högstaligan. Hela 5 av dem gjorde sin Serie B-debut under 2000-talet så det rör sig inte om klubbar som konstant legat & skvalpat i Serie B utan att lyckas ta steget.

Sassuolo, Cittadella & AlbinoLeffe har inga tyngre traditioner. Sammanslagningen AlbinoLeffe gjorde dock sin nionde säsong i Serie B men jag har aldrig fastnat för klubben som inte verkar folkkär. Klubben representerar alltså städerna Albino och Leffe, klubbhuset ligger i Leffe men laget spelar sina hemmamatcher på Atalantas arena i Bergamo! Hmm...på italienska Wiki står det dock tvärtom, att klubbhuset ligger i Albino. Strukturen verkar rörig hur som helst & laget har under hela sin sejour i Serie B alltid haft sämst publiksiffror vad jag vet. Utom när en annan sammanslagning från nordost, Portogruaro Summaga, överaskande var med härom året.

Cittadella är även de en sammanslagning då grundad 1973 räknas som ungt i fotboll. Namnet Cittadella ligger dock fantastiskt fint i munnen så jag skulle egentligen gärna hålla på ett lag som heter så. Tror dock aldrig att de blivit riktigt folkkära & de gjorde nu bara sin sjätte säsong i Serie B. Har för mig att de alltid haft ett rykte som tjongelag. Italiens Milton Keynes Dons kanske?

Sassuolo måste räknas som en riktig småklubb & jag hoppas verkligen att de snart kan börja spela sina hemmamatcher på en egen arena istället för i grannstaden Modena. Om man hävdar att Serie A är en liga av yppersta klass så blir det skruvat om ett av lagen inte ens har en duglig arena i stan.

Gubbio & Neapel-klubbarna Nocerina & Juve Stabia är de lagen med minst säsonger i Serie B. Dessa är dock småklubbar med djupa lokala traditioner. Alla tre är bildade under sportens barndom (1910, 1910 & 1907). T-Forden presenterades 1908 så jag kan med absolut säkerhet säga att ingen i Juve Stabia körde en sådan till träningen under första säsongen. Alla dessa tre klubbarna var även uppe & nosade i Serie B under åren efter andra världskriget.

Kan faktiskt också notera att Gubbio, Nocerina & Juve Stabia alla hade högre publiksnitt än Sassuolo, Cittadella & AlbinoLeffe.
Du har en viktig poäng. Man kan t ex jämföra med Serie B säsongen 2003/04 dvs före Calciopoli:
http://it.wikipedia.org/wiki/Serie_B_2003-2004#Classifica_finale

Genoa, Torino, Napoli, Fiorentina, Cagliari och Hellas, som alla är gamla mästarklubbar. Lägg till lag som Atalanta, Palermo, Catania, Livorno, Como, Venezia, Bari, Ascoli, osv. Ja och naturligtvis Triestina som jag nämnde tidigare. Klubben som just nu håller på att gå under. 28 säsonger i Serie A, en andraplats som bäst (efter oslagbara Grande Torino som hade +92 i målskillnad, Triestina hade +9).
2012-05-29, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Hmm…

Italien är i finanskrisens epicentrum. Skyhöga räntor, samt galopperande arbetslöshet och fattigdom. Politiker har blivit avsatta, och Italien styrs numera av teknokrater som har ”marknadens förtroende”. Vatikanen står under stark press, och alldeles nyligen greps påvens butler. Och såklart Calcioscommesse…

Hur länge ska Sardinien i synnerhet men även resten av södra Italien stå ut med Roms politiker och norra Italiens finansiella trixande? Hur länge ska man hålla dem under armarna? Dags att släppa skitet och inse att Garibaldis försök att ena italienarna under Kungariket Sardiniens beskyddande fana kanske inte var så genomtänkt…

För visst är det väl som så att det främst är klubbar i norr som är inblandade? Mina geografiska kunskaper är onekligen begränsade…
http://it.wikipedia.org/wiki/Scandalo_del_calcio_italiano_del_2011#Societ.C3.A0 _3
Och man kan lägga till kryssningsfartyg som går på grund, översvämningar och nu jordbävningar. Allt i norr...

Jordbävningen innebär att vänskapsmatchen mot Luxemburg ställs in.

Och nu vill Monti ställa in fotbollen överhuvudtaget de närmaste 2-3 åren:
http://www.gazzetta.it/Calcio/Calcio-Infetto/29-05-2012/monti-valanga-calcio-campionati-sospendere-911377085042.shtml

Vilket naturligtvis visar på att han inte vet vad han snackar om . Jag tror att den korrekta översättningen på Zamparinis kommentar är "Fyfan vicket pucko gubbjäveln é".
Senast redigerad av Brille68 2012-05-29 kl. 17:37. Anledning: stavar som en turk...
2012-05-29, 17:55
Medlem
Edit: Såg att Brille var först på bollen, men skitsamma;

Behövde läsa detta två gånger för att tro på vad mina ögon precis sett;
"Italian Prime Minister Mario Monti has suggested that Serie A should be suspended for two to three years, in reaction to the latest match-fixing scandal."

Självklart förstår jag att det inte kommer bli något avbrott i ligan, men kom igen.. Är Monti helt efterbliven?
Att göra ett sådant uttalande som premiärminister för en nation där en betydande del följer fotbollsligan måste nästan innebära obönhörligt politiskt självmord

Har han tröttnat på sitt ämbete kanske?
2012-05-29, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arachnid
Edit: Såg att Brille var först på bollen, men skitsamma;

Behövde läsa detta två gånger för att tro på vad mina ögon precis sett;
"Italian Prime Minister Mario Monti has suggested that Serie A should be suspended for two to three years, in reaction to the latest match-fixing scandal."

Självklart förstår jag att det inte kommer bli något avbrott i ligan, men kom igen.. Är Monti helt efterbliven?
Att göra ett sådant uttalande som premiärminister för en nation där en betydande del följer fotbollsligan måste nästan innebära obönhörligt politiskt självmord

Har han tröttnat på sitt ämbete kanske?

Fördelen med att vara teknokrat är att du inte behöver bry dig om vad väljarna tycker. På så vis kan han genomföra alla de svåra beslut som de populistiska politikerna inte klarat av. Han vare sig vill eller eftersträvar att vinna något val.

Men det behöver ju inte betyda att han slutar tänka. Som jag har förstått det så är hans ”förslag” grundat dels på spelskandalen men kanske i ännu högre grad på Italiens urusla ekonomi. Vad han inte verkar förstå är att Calcio bidrar med många sköna slantar till statskassan, som kanske inte hade hamnat där om man slutar spela.

Kanske kommer några av er ihåg de höga brösttonerna som jag tog till då de bortskämda jävla asen till spelare inte ville vara med och hjälpa till genom att betala en värnskatt för alla med löjligt hög lön? Ni kommer ihåg strejken som sköt upp premiären för ligan? Berlusconi fixade saken genom att ta tillbaka förslaget, och nu sitter Monti i hans stol...
2012-05-29, 18:31
Medlem
4522s avatar
Citat:
Och man kan lägga till kryssningsfartyg som går på grund, översvämningar och nu jordbävningar. Allt i norr...

Jordbävningen innebär att vänskapsmatchen mot Luxemburg ställs in.

Och nu vill Monti ställa in fotbollen överhuvudtaget de närmaste 2-3 åren:
http://www.gazzetta.it/Calcio/Calcio-Infetto/29-05-2012/monti-valanga-calcio-campionati-sospendere-911377085042.shtml

Vilket naturligtvis visar på att han inte vet vad han snackar om . Jag tror att den korrekta översättningen på Zamparinis kommentar är "Fyfan vicket pucko gubbjäveln é"
.

Fast vadå, ingen intelligent person tolkar väl dom där orden bokstavligt? Det är ju uppenbart att han inte vill ställa in fotbollen i 2-3 år utan snarare ämnar skapa en sund diskussion kring problematiken. Vilket han gör med all rätt. Det är den här smörjan som sänker italiensk fotboll mot avgrunden, den som inte inser det är däremot ett rikspucko utav rang. Typ Zamparini.
2012-05-29, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Fast vadå, ingen intelligent person tolkar väl dom där orden bokstavligt? Det är ju uppenbart att han inte vill ställa in fotbollen i 2-3 år utan snarare ämnar skapa en sund diskussion kring problematiken. Vilket han gör med all rätt. Det är den här smörjan som sänker italiensk fotboll mot avgrunden, den som inte inser det är däremot ett rikspucko utav rang. Typ Zamparini.
Nja att lägga fram ett ”förslag” som han inte själv tror på med innebörden att italienarna bör ta ett steg tillbaka, reflektera, och på så sätt växa upp, är att vara ett pucko.

Det är ju bara en lek...

Vafan! Det låter som något Mona Sahlin skulle kunnat ha sagt. Monti imponerar inte när det gäller fotboll.
2012-05-29, 18:41
Medlem
4522s avatar
Citat:
Nja att lägga fram ett ”förslag” som han inte själv tror på med innebörden att italienarna bör ta ett steg tillbaka, reflektera, och på så sätt växa upp, är att vara ett pucko.

Det är ju bara en lek...

Vafan! Det låter som något Mona Sahlin skulle kunnat ha sagt. Monti imponerar inte när det gäller fotboll.

Han säger ju klart och tydligt att det inte är något förslag? Utan ett ämne för reflektion. På vilket sätt imponerar inte Monti när det gäller fotboll? Ett av hans tidigaste engagemang var ju att riva tesseran och strukturera om det till fidelity card eftersom han insåg möjligheterna med mer folk på läktarna -> mer klirr i statskassan.

Skapligt orättvist att tolka hans ord helt fel och dessutom dumförklara honom på samma grunder.
2012-05-29, 18:47
Medlem
Citat:
Han säger ju klart och tydligt att det inte är något förslag? Utan ett ämne för reflektion. På vilket sätt imponerar inte Monti när det gäller fotboll? Ett av hans tidigaste engagemang var ju att riva tesseran och strukturera om det till fidelity card eftersom han insåg möjligheterna med mer folk på läktarna -> mer klirr i statskassan.

Skapligt orättvist att tolka hans ord helt fel och dessutom dumförklara honom på samma grunder.
Vilket är anledningen till att jag sätter ordet inom citattecken.

Men när han nämner: ”mi chiedo ancora se una sospensione del gioco per due o tre anni, visto questo caos, non gioverebbe alla maturazione totale”.

Så anser jag att han är naiv, och faktiskt lite löjlig. För det är detta ”förslag” som har kommenterats. Och det visar på en avsaknad av insikt i Calcio. Att ens nämna det nykter och utan en naken tjej i knäet är direkt pinsamt.

http://www.corriere.it/sport/12_maggio_29/monti-stop-calcioscommesse_972047fc-a990-11e1-a673-99a9606f0957.shtml
2012-05-29, 19:35
Medlem
4522s avatar
Citat:
Vilket är anledningen till att jag sätter ordet inom citattecken.

Men när han nämner: ”mi chiedo ancora se una sospensione del gioco per due o tre anni, visto questo caos, non gioverebbe alla maturazione totale”.

Så anser jag att han är naiv, och faktiskt lite löjlig. För det är detta ”förslag” som har kommenterats. Och det visar på en avsaknad av insikt i Calcio. Att ens nämna det nykter och utan en naken tjej i knäet är direkt pinsamt.

http://www.corriere.it/sport/12_maggio_29/monti-stop-calcioscommesse_972047fc-a990-11e1-a673-99a9606f0957.shtml

Förstår inte riktigt problematiken i hans uttalande, han ville stimulera till diskussion och lyckades på sånär alla förutom bokstavstolkare och rubrikmakare. Fotbollens trovärdighet är borta. Helt kaputt. Det är det som sänker hela idrotten. Antika arenor, våldsamma huliganer och supporterkort är bara detaljer i jämförelse. Hur ska du kunna sälja in en produkt som var korrupt så sent som pre-2006 och är det igen 2012? Det går inte, särskilt inte när förtroendet så sakteligen hade börjats byggas upp igen. Snart är det raserat för gott och Vitryssland springer om Italien på den berömda rankingen som alla gladeligen skyller på Udinese! I min bok är det enbart livstids avstängning som gäller, minsta samröre och du ska vara persona non grata för gott. Hur kan man motivera att fotbollen är ren när Carrozzieri springer runt i Lecce? Eller spelarna som döms den här vändan? Jag har snart tappat hoppet om il calcio och det är en som lever för den här dyngpåsen dygnet runt alla dagar om året. Då kan du tänka dig marginalsupporterns syn på det hela.
2012-05-29, 19:56
Medlem
Citat:
Förstår inte riktigt problematiken i hans uttalande, han ville stimulera till diskussion och lyckades på sånär alla förutom bokstavstolkare och rubrikmakare. Fotbollens trovärdighet är borta. Helt kaputt. Det är det som sänker hela idrotten. Antika arenor, våldsamma huliganer och supporterkort är bara detaljer i jämförelse. Hur ska du kunna sälja in en produkt som var korrupt så sent som pre-2006 och är det igen 2012? Det går inte, särskilt inte när förtroendet så sakteligen hade börjats byggas upp igen. Snart är det raserat för gott och Vitryssland springer om Italien på den berömda rankingen som alla gladeligen skyller på Udinese! I min bok är det enbart livstids avstängning som gäller, minsta samröre och du ska vara persona non grata för gott. Hur kan man motivera att fotbollen är ren när Carrozzieri springer runt i Lecce? Eller spelarna som döms den här vändan? Jag har snart tappat hoppet om il calcio och det är en som lever för den här dyngpåsen dygnet runt alla dagar om året. Då kan du tänka dig marginalsupporterns syn på det hela.
Jag håller med dig i princip allt du skriver.

Så för att klargöra en aning. Alltid bäst att lämna media därhän och försöka få orden direkt från hästens mun. Och det är avslutningen, dvs från ca 3:00 som Monti borde ha förstått skulle skapa rubriker över hela världen.
http://www.youtube.com/watch?v=Q1T2Nfi0doQ

Dvs han gör det väldigt klart att det inte är något förslag från regeringen, utan att han skulle kunna önska sig...

Detta är en man som normalt väger sina ord jävligt försiktigt. Och de flesta ser honom som i princip den enda kapten som skulle kunna lotsa den gamla läckande skorven ”Italia” i hamn. Just därför!

Han borde ha insett rubrikerna och vad som skulle hamna i fokus.

http://www.football-italia.net/19346/italian-pm-suggests-serie-suspension
“Italian Prime Minister Mario Monti has suggested that Serie A should be suspended for two to three years, in reaction to the latest match-fixing scandal.”

http://football.uk.reuters.com/football/news/2012/05/29/9447F8BE-A9B2-11E1-8DDB-155E8033923B.php
“Italian professional soccer should be halted for two or three years to get over the match-fixing scandal which has spattered its image, Prime Minister Mario Monti said on Tuesday.”

http://www.svd.se/sport/monti-italiensk-fotboll-bor-ta-paus_7239559.svd
“Italiensk fotboll borde stoppas under två till tre år, säger Monti.”

http://www.myfoxny.com/story/18645475/monti-wants-scandal-plagued-italian-soccer-halted-for-two-three-years
“Monti wants scandal-plagued Italian soccer halted for two-three years”

http://www.dn.se/sport/fotboll/monti-vill-stoppa-fotbollen-nagra-ar
“Kanske skulle det gynna våra medborgares utveckling om man helt stoppade allt spel under två eller tre år.”

http://www.spiegel.de/politik/ausland/mario-monti-fordert-im-wettskandal-stopp-des-profifussballs-in-italien-a-835797.html
“Monti schlägt jahrelange Profifußball-Pause vor”

Und so weiter…

Det är alltså inte att han tar upp diskussionen som är fel. Tvärtom. Han är en av få som kan och bör ta upp detta. Han försöker återskapa en gammeldags moral i samhället som de allra flesta italienare suktar efter. Men det var hans ”förslag” som naturligtvis skulle hamna i fokus och överskugga den riktiga diskussionen.

Och eftersom alla vet att det naturligtvis inte kommer att hända, så blir allt det andra som han försökte få fram också fördummat och enkelt bortviftat. Dessutom borde han ta upp alla positiva apekter som finns i fotbollen.

Det borde han också göra då han t ex går in på fotbollsekonomin, där han gör klart att samhället inte ska täcka klubbars underskott. Men han borde istället lyfta fram att det faktiskt finns win win-situationer. Om en kommun underlättar byggandet av en ny arena så kan det leda till positiva apekter för samtliga. Det ska ”bara” göras på rätt sätt.

Att sparka på calcio när den ligger ner, tyder inte på ett gott ledarskap. Att problematisera och diskutera är rätt, men man kan dessutom lyfta fram positiva förebilder. Det finns så mycket han kunde ha gjort och sagt. Just därför tar jag mig rätten att håna hans avslutning och ”slutsats”. Man kan fan inte bara ge upp och lägga ner!
2012-05-29, 20:35
Medlem
Fjodorovs avatar
Trevligt att tråden har kommit igång igen även om jag inte är en frekvent postare så läser jag mer än gärna i tråden.

Tänkte hoppa in mitt i meningsutbytet och uppmärksamma att Fiorentina-spelare och dess tränares gunstling Adem Ljaljic har blivit avstängd från landslagsspel utav halvgalningen (hör man på förnamnet ) Sinisa Mihajlovic. Anledningen enligt tidningen FriaTider som jag dock ifrågasätter lite grand pga dess agenda är att han har vägrat sjunga nationalsången.

Så vad tror ni; är det rätt agerat utav Mihajlovic eller en ursäkt att få bort en spelare med dålig attityd. Har för mig att Mihajlovic knappast anser Ljajlic är särskilt professionell i sitt fotbollsliv.

Finns det några italienska spelare som skulle bli uteslutna av samma anledning? Har fått för mig att Prandelli helst vill se disciplinerade spelare.

Edit: Glömde länken http://www.friatider.se/serbisk-landslagsspelare-utslangd-efter-att-ha-vagrat-sjunga-nationalsangen Bortse från CJ-kommentarerna och fokusera på artikeln.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in