2013-12-26, 15:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Narkomat
...Vår inflation kan inte sägas vara hög idag...

Det heter så ja. Samtidigt dräneras sparande på pengar så att pensionsålder vid 75 år diskuteras, dvs i praktiken slopad pension.

Ökningen av penningmängden under allians-åren har varit ungefär 6,5% i snitt varje år. Detta är de senaste årens verkliga inflation istället för något mer eller mindre förvillande index!!! Huruvida det har slagit genom eller inte i konsumentpriser är oväsentligt. Tycker du verkligen 6,5% årlig inflation är lågt?

Diskussioner om inflation kan tyckas att inte höra till tråden men det förklarar prisuppgångarna på bostäder och det visar hur den har gjort svenskarna skuldsatta istället för avlastade från skuld, vilket bara gäller de människor som köpt ut sig från marknaden.
2013-12-26, 15:50
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Ökningen av penningmängden under allians-åren har varit ungefär 6,5% i snitt varje år. Detta är de senaste årens verkliga inflation istället för något mer eller mindre förvillande index!!! Huruvida det har slagit genom eller inte i konsumentpriser är oväsentligt. Tycker du verkligen 6,5% årlig inflation är lågt?
Fast, för vilka spelar det roll? För de som ska köpa bostad?
Tänker för min egen skull, som äger mitt boende och har väldigt låga boendekostnader. Så länge maten, ölen och några andra basicvaror håller sig lågt så är det väl lugnt för mig? Eller kan du utveckla?
2013-12-27, 11:07
Medlem
tgv23000s avatar
det blir fortsatt uppåt på bostadsmarknaden 2014, men inte riktigt lika rejäla prsökningar som 2013, enligt expertisen. Närförort kommer stiga mest, som jag förutspått.
http://www.di.se/artiklar/2013/12/16/sa-blir-bostadsaret-2014/?allakommentarer=&flik=senaste

men så har vi ju ränta-på-ränta-effekten också, inte att förglömma.

.
2013-12-27, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det heter så ja. Samtidigt dräneras sparande på pengar så att pensionsålder vid 75 år diskuteras, dvs i praktiken slopad pension.

Diskussioner om inflation kan tyckas att inte höra till tråden men det förklarar prisuppgångarna på bostäder och det visar hur den har gjort svenskarna skuldsatta istället för avlastade från skuld, vilket bara gäller de människor som köpt ut sig från marknaden.
Att antalet pengar ökat med 6,5% betyder inte att det varit lika hög inflation.
2013-12-27, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Nu är Juli snart slut och det har gått 2/3 av 2012 året då bubblat skulle spricka (igen).

Hur ser det ut på bostadsmarknaden då ?

Tycker att den verkar vara stabil priserna på små objekt i ok föreningar och på ok gator ligger stabilt.

Men får man säga att "det kommer raaaaaaaasa" varje år så kommer man troligtvis få rätt tyvärr har ju vissa sagt det i snart 13 år nu

16 månader senare ingen sprucken bubbla i sikte 16% upp tackar vi för
2013-12-27, 17:43
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Jättebra inlägg, tack för det, hur mycket upp tror du i Sthlm innerstad under 2014?
2013-12-27, 18:25
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:

En sprucken bubbla ser man inte i sikte, den ser man i backspegeln. En bubbla växer under förnekelsen av dess existens. Personligen tackar jag och tar emot att priserna har varit uppåt under de 16 månaderna eller för all del de 16 senaste åren.

Men jag är också bekymrad över det faktum att svensk ekonomi drivs av hushållens konsumtion och att den konsumtionen görs med lånade pengar. Det är väldigt osunt och väldigt farligt.

Hade ökningen av bostadspriserna berott på en extremt stark ekonomi i form av fantastiska vinster i våra företag och kraftigt stigande reallöner då hade jag tillhört gänget som ropat KÖP!!! Men som läget är nu är det väldigt bekymmersamt och många kommer fara illa framöver.
2013-12-27, 18:34
Medlem
Har inte läst igenom så många andra inlägg så risken är väl att någon redan tagit upp detta:

Jag är ingen expert på detta område så rätta mig gärna om ni tycker att jag är ute och cyklar, men om man tittar på de länder som har haft en riktig bostadsbubbla (i vårt närområde så ligger väl Spanien och Irland nära till hands) så har alltid denna bubblas bristning föregått av en period av hysteriskt snabbt bostadsbyggande. I Spanien till exempel så byggdes det fler lägenheter året innan bubblan brast än i Frankrike, Tyskland och Storbritannien tillsammans. Också i Irland byggdes det mycket snabbt under några år. Många nationalekonomer, till exempel Lars E O Svensson, har framhållit denna faktor som avgörande när det gäller att förutse bostadsbubblor. I Sverige råder det som bekant en akut bostadsbrist, därför är det enligt detta synsätt orealistiskt att tro att vi har en bostadsbubbla av samma magnitud som till exempel Spanien hade.
2013-12-27, 18:49
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sauvage
Har inte läst igenom så många andra inlägg så risken är väl att någon redan tagit upp detta:

Jag är ingen expert på detta område så rätta mig gärna om ni tycker att jag är ute och cyklar, men om man tittar på de länder som har haft en riktig bostadsbubbla (i vårt närområde så ligger väl Spanien och Irland nära till hands) så har alltid denna bubblas bristning föregått av en period av hysteriskt snabbt bostadsbyggande. I Spanien till exempel så byggdes det fler lägenheter året innan bubblan brast än i Frankrike, Tyskland och Storbritannien tillsammans. Också i Irland byggdes det mycket snabbt under några år. Många nationalekonomer, till exempel Lars E O Svensson, har framhållit denna faktor som avgörande när det gäller att förutse bostadsbubblor. I Sverige råder det som bekant en akut bostadsbrist, därför är det enligt detta synsätt orealistiskt att tro att vi har en bostadsbubbla av samma magnitud som till exempel Spanien hade.

Det är korrekt observerat. Oftast har dessa enorma bostadsområden byggts på ställen där ingen egentligen vill bo, men där folk köpt i spekulationssyfte. Det finns ju hela städer i Spanien med tomma hus. Samma sak i USA, utanför Florida t.ex.
2013-12-27, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
En sprucken bubbla ser man inte i sikte, den ser man i backspegeln. En bubbla växer under förnekelsen av dess existens. Personligen tackar jag och tar emot att priserna har varit uppåt under de 16 månaderna eller för all del de 16 senaste åren.

Men jag är också bekymrad över det faktum att svensk ekonomi drivs av hushållens konsumtion och att den konsumtionen görs med lånade pengar. Det är väldigt osunt och väldigt farligt.

Hade ökningen av bostadspriserna berott på en extremt stark ekonomi i form av fantastiska vinster i våra företag och kraftigt stigande reallöner då hade jag tillhört gänget som ropat KÖP!!! Men som läget är nu är det väldigt bekymmersamt och många kommer fara illa framöver.
Den enda som ropar "köp" i den här tråden är samma person som säger att han spekulationsköper flera lägenheter för snabb försäljning och inte svarar på frågor om han t ex tänkt på att vinsten kan beskattas som näringsverksamhet, men som möter inlägg där man uppmanar folk att budgetera för en högre ränta för att slippa leva på marginalen när räntan höjs med invektiv och arrogans.

Men det verkar vara genomgående i den här diskussionen (inte bara på FB), att det bara är folk med inneboende intresse av att köpfesten fortsätter som tycker att höga privata skulder är irrelevanta, något ingen objektiv ekonom håller med om...
2013-12-27, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sauvage

Det kan gå åt helvete med huspriserna utan att det är en bobubbla som spricker, och den risken är högre ju snabbare realpriserna ökat och ju högre belånad befolkningen är.
2013-12-28, 00:52
Avslutad
Nu är det ju ganska svårt att veta vad folk har för inkomst i denna tråd. Men köper ni en fet bostad för 5-10 miljoner i Stockholm så har ni väl garanterat nettoinkomster på 100 000k i månaden på två personen?

Bankerna kan väl för fan inte bevilja lån till familjer som har 50k efter skatt totalt, hur fan går det ihop, med det priset på bostad. Ta vanliga statligt anställda som exempel med löner på under 30k (innan skatt), hur är det möjligt att låna 5 millar till en bostad? Eller är inga statligt anställda i Stockholm boende i Stockholm?

Jag bara undrar hur fan folk kan få låna pengar som dem inte kommer att tjäna under en livstid, på ett jävla boende, vem ska städa upp detta sen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in