2014-03-21, 19:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Här vill snart var fjärde svensk bo

Citat:
Stockholmsområdet växer snabbare än väntat.

Från i år till 2045 kommer befolkningen att öka med 32 procent, 700.000 personer. Och redan år 2034 kommer var fjärde svensk att bo där, visar en prognos som gjorts på uppdrag av Stockholms handelskammare
http://www.di.se/artiklar/2014/3/21/har-vill-snart-var-fjarde-svensk-bo/
2014-03-21, 19:55
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja det låter verkligen som den boprisbubblan du pratar om, ständigt ökande bottnar, jag tycker du precis har definierat en stigande trend
Jag vet inte hur man förklarar saker för dig. Här får du en bild.

http://i58.tinypic.com/242zbbq.jpg
2014-03-21, 19:56
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Jag vet inte hur man förklarar saker för dig. Här får du en bild.

http://i58.tinypic.com/242zbbq.jpg
så patetiskt.
2014-03-21, 20:11
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
så patetiskt.
Antingen begriper du inte, eller så är det istället patetiskt (för simpelt, antar jag?).

Svårt att vinna med dig/er.
2014-03-21, 20:16
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Antingen begriper du inte, eller så är det istället patetiskt (för simpelt, antar jag?).

Svårt att vinna med dig/er.
det är allmänt känt att det är extremt svårt o vinna när man har fel, svåraste kampen är nog i din egen hjärna, att erkänna att du har fel.
2014-03-21, 20:37
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
det är allmänt känt att det är extremt svårt o vinna när man har fel, svåraste kampen är nog i din egen hjärna, att erkänna att du har fel.
Om?

Vi har haft den här leken förut. Förvåna mig den här gången genom att skriva vart du anser att jag har fel.
2014-03-21, 21:53
Medlem
Citat:
För en gångs skull håller vi med varandra.

Jag har väldigt lågt förtroende för att detta kommer skötas bra. Ingen vill ha konsekvenserna på sitt bord så att säga. Även en enormt bra lösning kommer framstå som negativ.

Vad jag kan se har de redan kommit fram till att de progressiva avskrivningarna inte ska användas.
2014-03-22, 00:38
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Vad jag kan se har de redan kommit fram till att de progressiva avskrivningarna inte ska användas.

På fredagen kom klargörandet från Bokföringsnämnden som kan påverka framför allt byggbolagens prissättning på nya bostadsrätter, men också föreningar med 10 000-tals boende skapade främst under 2000-talet.

– Vare sig nuvarande eller tidigare allmänna råd har gett stöd för progressiv avskrivning som generell metod, säger Stefan Pärlhem, kanslichef vid Bokföringsnämnden.

I praktiken konstaterar den statliga myndigheten att det under lång tid har varit oförenligt med svensk lag att använda progressiv avskrivning om föreningen inte kan visa att byggnadens nedslitning främst sker i framtiden, något som svårligen låter sig göra. Enligt experter, till exempel fastighetsprofessorn Stellan Lundström vid KTH, rimmar progressiv avskrivning illa med verkligheten, eftersom nya fastigheter visar sig ha relativ snabb förslitning redan från start.

Som SvD Näringsliv belyst i en lång rad artiklar, har jättar som JM, Skanska, Peab, HSB och Riksbyggen utnyttjat progressivitet för att hålla nere månadsavgifterna i säljskedet så att kvadratmeterpriset på nya bostadsrätter har trissats upp.
Saxat från längre artikel i SVD:
http://www.svd.se/naringsliv/pengar/progressiva-avskrivningar_8983916.svd?sidan=7

Det känns som att det kan bli en del drastiska justeringar av avgifter i ganska många föreningar men också juridisk långbänk av detta.
2014-03-22, 02:51
Medlem
J.Ks avatar
Fick brev från styrelsen idag, en 10% sänkning av månadsavgiften är att vänta inom kort, undra om många nya föreningar får liknanade besked. Ord som oerhört solid likviditet användes, föreningen är grundad -88, jag har själv renoverat till "ljust och fräscht". Aldrig att jag skulle köpa en nyproduktion. Byggherrarna lär ju skratta högt hela vägen till banken...
2014-03-22, 07:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.K
Fick brev från styrelsen idag, en 10% sänkning av månadsavgiften är att vänta inom kort, undra om många nya föreningar får liknanade besked. Ord som oerhört solid likviditet användes, föreningen är grundad -88, jag har själv renoverat till "ljust och fräscht". Aldrig att jag skulle köpa en nyproduktion. Byggherrarna lär ju skratta högt hela vägen till banken...

Det finns nya föreningar som också har sänkt avgifterna och kör med "avgiftsfri månad" etc... Sedan finns det äldre föreningar som behöver höja avgifterna kraftigt pga bristande underhåll.

Det är farligt att generalisera om föreningar när det gäller gamla mot nya..

Ett nytt hus är ju nytt och behöver i princip inte mycket underhåll de närmaste 50 åren. Sedan kan du jämföra med ett gammalt hus men där föreningen kommer att behöva höja avg/lånen för att kunna finansiera stambyten etc. Då är frågan vad som är bäst att köpa? Svaret är att det går inte att svara på.
2014-03-22, 15:07
Medlem
tgv23000s avatar
Hur mycket tror ni priserna går upp i Sthlm under 2014? Jag tippar på +12%, hittills i år är det +4,4%.
2014-03-23, 13:41
Medlem
Citat:
Hur mycket tror ni priserna går upp i Sthlm under 2014? Jag tippar på +12%, hittills i år är det +4,4%.
Jag tror det är rätt olika beroende på område. Det finns ju de som går ned, trots rubrikerna man oftast ser...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in