2015-03-14, 08:30
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ingen kan heller säga om vi någonsin kommer falla ned till den nivån vi nu ligger på. Vad vi däremot vet är att de största bubbelförespråkarna nu tror att att vi ska falla ned till en nivå som ligger långt över den nivå som gällde när de först påstod att det skulle rasa.
Vilka är dessa "de"?

Jag försöker verkligen få dig att inse dina egna brister här. Min tanke är att du vid någon punkt kommer gå "OJ! Hur fan tänkte jag?". Det skulle göra dig otroligt gott, och du kommer att komma dit genom att bara ärligt faktiskt försöka besvara frågorna du får.

Nu känner jag visserligen till en enstaka av "de", men drar man upp en enstaka populistisk bloggare missar det poängen.
2015-03-14, 09:35
Bannlyst
Citat:
Är inte svaret att du tror att det är en bubbla men att du egentligen inte har en aning? Precis som folk trodde att det var en bubbla för fem år sedan men att de nu inte tror att det kommer falla ner till nivåerna som gällde då.

Frågan är vad du vet, Sven. Ingenting?

Jag vet att priserna ökar därför att inflation råder. Inflation förstör köpkraft. Där har vi en anledning till varför en topp nås och det därefter går nedåt (lugnt till en början, snabbare sedan). Inflationen kan bekämpas. Då blir det kraftig lågkonjunktur. Då smäller priserna av den anledningen. Hur man än gör så är det alltså tvärsäkert att det kommer att gå åt helvete och bubblan spricker.
2015-03-14, 11:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Vilka är dessa "de"?

Jag försöker verkligen få dig att inse dina egna brister här. Min tanke är att du vid någon punkt kommer gå "OJ! Hur fan tänkte jag?". Det skulle göra dig otroligt gott, och du kommer att komma dit genom att bara ärligt faktiskt försöka besvara frågorna du får.

Nu känner jag visserligen till en enstaka av "de", men drar man upp en enstaka populistisk bloggare missar det poängen.

Verkligen starkt inlägg från dig som vanligt trilske, så mycket tänkvärda ord.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen

Jag vet att priserna ökar därför att inflation råder. Inflation förstör köpkraft. Där har vi en anledning till varför en topp nås och det därefter går nedåt (lugnt till en början, snabbare sedan). Inflationen kan bekämpas. Då blir det kraftig lågkonjunktur. Då smäller priserna av den anledningen. Hur man än gör så är det alltså tvärsäkert att det kommer att gå åt helvete och bubblan spricker.

Men nu är det inte jag som påstår att det är en bubbla eller hur?

Den som påstår sig veta att det är det men som i nästa mening säger att denne inte har en aning om när eller hur mycket det ska falla har förstås problem med sin argumentation. Om man inte ens vet om det kommer falla ned till dagens nivå när det väl faller kan man inte hävda att det är en bubbla idag.
2015-03-14, 11:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen

Jo fast räntorna är ju extremt låga och kommer vara så för en lång tid framöver, så det tar ju ut förlorad köpkraft. Men det ser du inte.

Själv är jag mycket nöjd med allt lägre bostadskostnader för varje dag som går och samtidigt högre värde på min bostad. Vad får du för belöning för ditt klagande?
2015-03-14, 12:31
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Verkligen starkt inlägg från dig som vanligt trilske, så mycket tänkvärda ord.
Återigen levererar du en mening du bör hänga upp på väggen, så du förstår och inte glömmer bort vilken typ av person du är.
2015-03-14, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vilkenelefant
Så vi pratar snarare om existensminimum https://www.kronofogden.se/Existensminimum.html ?
Nej, det tror jag inte. Troligen någonstans mellan förbehållsbelopp och 9'500.
Sedan får man ha klart för sig att bankerna inte gör exakt lika.

Citat:
Ursprungligen postat av vilkenelefant
Så det ni vill ha sagt är att vid en räntenivå som liknar det historiskt normala (om uttrycket tillåts) så förväntas medelklassen leva på existensminimum?
Nej, det är en helt felaktig slutsats.

Detta är situationen när krediten ges, och för de som tar en maximal kredit.
Till detta kommer att man med de prognoser som görs inte är i närheten av dessa nivåer. (Och vilket gör att folk är förbannade för att de inte får låna mer).

Det antalet individer som ligger på sådana nivåer att de åker under 9.5 KSEK vid en boränta på 7% är inte så många. RB har utrett skuldsättningsnivåerna.

Medelklassen som du skriver kommer att få högre boendekostnad vid en ränta på 7%. Den som sitter på ett lån på 1 MSEK kommer att få en höjd boendekostnad på ca 3 KSEK. Ligger man idag på 4 KSEK blir det 7 KSEK. Men nettoinkomst efter boendekostnad då är kanske 11 KSEK för en normalinkomsttagare. Och här hamnar vi väldigt långt från något existensminimum.

Det blir ett minskat utrymme för konsumtion, och det kommer att upplevas som negativt. Men antagligen är det orsaken till att ränta drar i väg som är det stora bekymret.
2015-03-14, 13:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Återigen levererar du en mening du bör hänga upp på väggen, så du förstår och inte glömmer bort vilken typ av person du är.

Men trilskiga lilla trilske, återigen är det inte mitt fel att du skriver en massa innehållslöst trams. Det har ju gått så långt att du själv t.o.m. medger att det du skriver inte betyder något som framgick här: (FB) Bostadsbubbla i Sverige?
2015-03-14, 13:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Nej, det tror jag inte. Troligen någonstans mellan förbehållsbelopp och 9'500.
Sedan får man ha klart för sig att bankerna inte gör exakt lika.

Nej, det är en helt felaktig slutsats.

Detta är situationen när krediten ges, och för de som tar en maximal kredit.
Till detta kommer att man med de prognoser som görs inte är i närheten av dessa nivåer. (Och vilket gör att folk är förbannade för att de inte får låna mer).

Det antalet individer som ligger på sådana nivåer att de åker under 9.5 KSEK vid en boränta på 7% är inte så många. RB har utrett skuldsättningsnivåerna.

Medelklassen som du skriver kommer att få högre boendekostnad vid en ränta på 7%. Den som sitter på ett lån på 1 MSEK kommer att få en höjd boendekostnad på ca 3 KSEK. Ligger man idag på 4 KSEK blir det 7 KSEK. Men nettoinkomst efter boendekostnad då är kanske 11 KSEK för en normalinkomsttagare. Och här hamnar vi väldigt långt från något existensminimum.

Det blir ett minskat utrymme för konsumtion, och det kommer att upplevas som negativt. Men antagligen är det orsaken till att ränta drar i väg som är det stora bekymret.

Ja det är många här som inte förstår att bankernas krav på att låntagarna ska klara ett worst-case-scenario inte betyder att det scenariot kommer inträffa. Med mycket stor sannolikhet kommer vi ha mycket låga räntor under en lång framtid och då kommer det bli mycket billigt att att äga en BR.

Jag har fått betalt för att bo i 25 år nu och det kan mycket väl fortsätta under överskådlig framtid. Se bara på marknadens prissättning av t.ex. 10-åriga räntor.
2015-03-14, 14:27
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Men trilskiga lilla trilske, återigen är det inte mitt fel att du skriver en massa innehållslöst trams. Det har ju gått så långt att du själv t.o.m. medger att det du skriver inte betyder något som framgick här: (FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Jag har inte någonstans skrivit ett skit om "för höga" som generell beskrivning. Hur jävla blåst du än är ska du kunna se en sådan sak, med andra ord pysslar du bara med provokationer. Tipsen till dig har förövrigt heller inte handlat om dina intellektuella brister, det har handlat om att acceptera dem istället för krypa ihop i ett hörn och peka på andra.
2015-03-14, 14:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag har inte någonstans skrivit ett skit om "för höga" som generell beskrivning. Hur jävla blåst du än är ska du kunna se en sådan sak, med andra ord pysslar du bara med provokationer. Tipsen till dig har förövrigt heller inte handlat om dina intellektuella brister, det har handlat om att acceptera dem istället för krypa ihop i ett hörn och peka på andra.

Nej men visst trilske.

Citat:
Ja, nu har iaf marknaden nåt punkten där jag aldrig skulle få för mig att köpa centralt i dagsläget om jag stod inför det.
2015-03-14, 15:39
Medlem
Trillskes avatar
Vad i helvete? Kan du verkligen inte läsa ens det du citerar? Nu har du helt klart slagit rekordet här inne. Vågar säga att detta är bland det dummaste jag sett någonsin.
2015-03-14, 16:45
Medlem
Citat:
Jo det finns utrymme för fortsatt positiva ränteeffekter då bankerna idag kräver att låntagarna klarar uppemot 7-8% i ränta. Det var mycket länge sedan vi hade sådana bolåneräntor och för varje år som går med låga räntor kommer bankernas höga krav ifrågasättas alltmer.

Effekten kan alltså bli att även om bolåneräntorna höjs till t.ex. 2-3% inom några år kan det ändå leda till sänkta krav från bankerna.

Jo det är klart att hela västvärlden kan ligga kvar med krisräntor runt 0% ett par år till, det är inget otänkbart scenario, kanske till och med troligt. Men amorteringskravet ensamt kommer likväl stressa systemet ordentligt då det får motsvarande effekt som en räntehöjning på 0-2,85% för hushåll som lånar mer än 70% av köpesumman. Och 0-1,42% för hushåll som lånar mellan 50-70%.

Du tror väl inte att majoriteten nya köpare efter 1 Augusti kommer att vilja/kunna lägga x antal tusenlappar mer på sitt boende varje månad bara för att reglerna ändras?

Och jag är väl medveten om att det är en amortering/sparande till sig själv men det spelar mindre roll då den stora prissättande massan i Sverige inte sparar motsvarande summa idag och således kommer se den större delen som en ökad utgift som stressar månadsbudgeten. Amortering är ju inte heller ett vanligt sparande där du kan ta ut pengarna när du känner för det. Det kommer säkerligen ta minst 6 månader innan korrigeringen kommer men prisnivån kommer anpassa sig till vad den den nya månadskostnaden tillåter.

När sedan räntan krupit upp till 3% uppåt så kommer en ytterligare korrigering osv. Detta är ofrånkomligt och bostadsmarknaden har alltid fungerat på det här sättet. Det jag tror är helt enkelt att vi är väldigt nära toppen för ett antal år framåt, då räntan för närvarande är negativ och vi har har/haft tillgång till amorteringsfria lån eller lån med upp till 200 års amortering under 10-15 års tid vilket har drivit upp priserna till dagens nivåer.

Resultatet är nu att Fi säger ifrån och börjar strama upp villkoren och det är inte för att vara orimliga utan för att dom internationella finansinstituten ska vilja rulla vidare våra bostadsobligationer även i framtiden. Om Sverige börjar upplevas som systemrisk, dvs om priserna skulle gå vidare upp som du tror så kommer bolåneräntan höjas oavsett vad riksbanken säger då det är så marknadsräntor fungerar. Detta bekräftar exempelvis vice riksbankschef Cecilia Skingsley i ett radioprogram av SR från Feb 2015. Du kan lyssna från 16:20 min vad hon anser om situationen. Sverige är idag unikt gällande amorteringskrav/ränteavdrag och kommer troligtvis inte få vara det så hemskt länge till.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/504912?programid=3626

Citat:
Ja det är många här som inte förstår att bankernas krav på att låntagarna ska klara ett worst-case-scenario inte betyder att det scenariot kommer inträffa. Med mycket stor sannolikhet kommer vi ha mycket låga räntor under en lång framtid och då kommer det bli mycket billigt att att äga en BR.

Jag har fått betalt för att bo i 25 år nu och det kan mycket väl fortsätta under överskådlig framtid. Se bara på marknadens prissättning av t.ex. 10-åriga räntor.

Självklart så behöver inte ett worst-case-scenario inträffa och skulle vi nå 7% ränta på kort tid skulle det knäcka ekonomin fullständigt så det kommer troligtvis aldrig ske. Riksbanken hävdar däremot bestämt att dom ska nå 2% inflation oavsett kostnad vilket skulle resultera i ca 4% bolåneränta (2%inflation+1%realränta+1%riskpremie). Så det är väl rimligt att räkna med ett sådant scenario i framtiden och redan på 4% ränta + 2% amortering är dagens priser väldigt tuffa. Det är i princip vad bankerna idag kallar ett worst-case-scenario.

Alla har i princip fått betalt för att äga/bo dom sista 25 åren då bolåneräntorna gått från 15% till under 2%, samt att den procentuella amorteringen har minskat kraftigt. Det är resultatet av marknadsstimulanser och kreditexpansion som skapat den värdeökningen. Innan dess var det inflationen och en långsam rimlig värdeökning i bostäder.

Jag skulle vilja veta vad exakt du ser skulle fortsätta betala boendet dom närmaste 15 åren. Är det att det blir 0,5% bolåneränta + amortering eller vad exakt är det som ska stå för värdeökningen? Obs jag försöker inte provocera på något sätt i den här diskussionen jag vill bara förstå vad jag har missat/inte förstår?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in