Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Det jag fortfarande menar på är att vi har en väldigt hög ungdomsarbetslöshet idag. Över 20% är öppet arbetslösa och stor del av de som inte klassas som arbetslösa studerar eller har deltidsjobb.
Med dagens priser och bolånetaket betyder det att dagens ungdomar, som bl.a. har studieskulder och ingen bostadskarriär att se tillbaka på, har svårt att få ihop till kontantinsatsen. Det enda sättet att komma undan kontantinsatsen är att ha över 85% i belåning vilket både är dåligt för privatekonomin och ökar riskerna. Det som motiverar ett långsiktigt, stort prisfall är att bristen på krediter och eget kapital kommer sätta käppar i hjulen för de som idag och kommande 10 år måste ha sparat minst 3k/månad för att hålla uppe dagens snittpriser.
Lycka till med det säger jag.
Det som sker, för vissa ungdomar, är att föräldrarna ställer upp med kontantinsats. Antingen lånar ut eller skänker.
För de föräldrar som köpt en bostad för säg 20 år sedan så har de stigande priserna skapat ett hyggligt låneutrymme, som här kan utnyttjas för för en kontantinsats (ifall föräldrarna inte har ett sparande).
Rent ekonomiskt är 150KSEK inget större bekymmer för föräldrarna. Säg att en ungdom kostar 4KSEK i månaden i drift (mat+annat). Då når föräldrarna break even efter drygt 3 år.
Är det nu tillräckligt många föräldrar som ställer upp så kommer medellösa ungdomar inte att sänka priserna. Jag vet inte hur många föräldrar som ställer upp men jag känner till sådana fall. Det verkar inte vara ovanligt.