2012-02-11, 14:53
Medlem
Gargameliks avatar
Svenskarnas skuldfest:
http://www.svd.se/naringsliv/svenskarnas-skuldfest_6841121.svd
2012-02-11, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Svenskarnas skuldfest:
Förmodligen fortsätter priserna sjunka ändå.
2012-02-11, 19:36
Medlem
Citat:
Svenskarnas skuldfest:

Det glädjer mig.
2012-02-12, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Så priserna kan alltså bara gå upp, upp, upp i all oändlighet tack vare att Sveriges bostadsmarknad är unik?

Jag tycker alltför många underskattar vår ungdomsarbetslöshet och våra ungdomars (generellt) dåliga förmåga att kunna lägga undan pengar. Tänk på att nästa generation måste ha i snitt 300k på kontot för att kunna hålla uppe svenska huspriser. Anledningen till att våra medelålders bostadsägare idag kunnat flytta till nytt/större är för att de haft en bostadsvinst med sig i bagaget, vars första köp inte krävde massa pengar på banken för att få lån.

Jag sa inte att det kommer gå upp för alltid. Jag sa att pga. bruksvärdeshyrorna (regleringen) så är den ekonomiska skillnaden mellan att hyra och att äga extremt liten i många orter idag. Det är ofta tom. billigare att äga än att hyra även om amorteringen räknas som en ren utgift och ingen investering. Och när det är så då har jag svårt att se hur priserna kommer att sjunka särskilt mycket. Särskilt då det byggs extremt lite i dagsläget.
2012-02-12, 17:42
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulturisten
Jag sa inte att det kommer gå upp för alltid. Jag sa att pga. bruksvärdeshyrorna (regleringen) så är den ekonomiska skillnaden mellan att hyra och att äga extremt liten i många orter idag. Det är ofta tom. billigare att äga än att hyra även om amorteringen räknas som en ren utgift och ingen investering. Och när det är så då har jag svårt att se hur priserna kommer att sjunka särskilt mycket. Särskilt då det byggs extremt lite i dagsläget.
Det jag fortfarande menar på är att vi har en väldigt hög ungdomsarbetslöshet idag. Över 20% är öppet arbetslösa och stor del av de som inte klassas som arbetslösa studerar eller har deltidsjobb.

Med dagens priser och bolånetaket betyder det att dagens ungdomar, som bl.a. har studieskulder och ingen bostadskarriär att se tillbaka på, har svårt att få ihop till kontantinsatsen. Det enda sättet att komma undan kontantinsatsen är att ha över 85% i belåning vilket både är dåligt för privatekonomin och ökar riskerna. Det som motiverar ett långsiktigt, stort prisfall är att bristen på krediter och eget kapital kommer sätta käppar i hjulen för de som idag och kommande 10 år måste ha sparat minst 3k/månad för att hålla uppe dagens snittpriser.

Lycka till med det säger jag.
2012-02-12, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulturisten

Du är en del av bostadsbubblan bostadsbubblan är nu inne i förnekelsestadiet snart kommer kraschen efter det "normaliseringen" sedan det riktiga kraschen. Räkna med 90% värdeminskning på din bostadsrätt från idag.
2012-02-12, 18:52
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigtprotein.se
Du är en del av bostadsbubblan bostadsbubblan är nu inne i förnekelsestadiet snart kommer kraschen efter det "normaliseringen" sedan det riktiga kraschen. Räkna med 90% värdeminskning på din bostadsrätt från idag.
Ja, det är ju troligt. Glöm inte ta på foliehatten.
2012-02-12, 19:37
Medlem
Lars Pålsson Syll, filosofie doktor i ekonomisk historia skriver intressant om bostadsbubblan och svenska hushålls (historiskt höga) skulder:

http://larspsyll.wordpress.com/2012/02/11/ser-bra-ut-pa-bomarknaden-sa-fan-heller/
2012-02-12, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Det jag fortfarande menar på är att vi har en väldigt hög ungdomsarbetslöshet idag. Över 20% är öppet arbetslösa och stor del av de som inte klassas som arbetslösa studerar eller har deltidsjobb.

Med dagens priser och bolånetaket betyder det att dagens ungdomar, som bl.a. har studieskulder och ingen bostadskarriär att se tillbaka på, har svårt att få ihop till kontantinsatsen. Det enda sättet att komma undan kontantinsatsen är att ha över 85% i belåning vilket både är dåligt för privatekonomin och ökar riskerna. Det som motiverar ett långsiktigt, stort prisfall är att bristen på krediter och eget kapital kommer sätta käppar i hjulen för de som idag och kommande 10 år måste ha sparat minst 3k/månad för att hålla uppe dagens snittpriser.

Lycka till med det säger jag.
Det som sker, för vissa ungdomar, är att föräldrarna ställer upp med kontantinsats. Antingen lånar ut eller skänker.

För de föräldrar som köpt en bostad för säg 20 år sedan så har de stigande priserna skapat ett hyggligt låneutrymme, som här kan utnyttjas för för en kontantinsats (ifall föräldrarna inte har ett sparande).

Rent ekonomiskt är 150KSEK inget större bekymmer för föräldrarna. Säg att en ungdom kostar 4KSEK i månaden i drift (mat+annat). Då når föräldrarna break even efter drygt 3 år.

Är det nu tillräckligt många föräldrar som ställer upp så kommer medellösa ungdomar inte att sänka priserna. Jag vet inte hur många föräldrar som ställer upp men jag känner till sådana fall. Det verkar inte vara ovanligt.
2012-02-12, 20:18
Medlem
Gargameliks avatar
Lars Frisell på Finansinspektionen sitter högst troligen på stora lån själv, precis som Anders Borg m.fl:
http://cornucopia.cornubot.se/2012/02/allt-ar-bra-fortsatt-ga-finns-inget-att.html

Jävla Bananrepublik Sverige är, alla som ska se till så att det inte uppstår osunda bubblor är själva bolånetorskar eller har extremt eget intresse i frågan.
Senast redigerad av Gargamelik 2012-02-12 kl. 20:22.
2012-02-12, 20:32
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Lars Frisell på Finansinspektionen sitter högst troligen på stora lån själv, precis som Anders Borg m.fl:
http://cornucopia.cornubot.se/2012/02/allt-ar-bra-fortsatt-ga-finns-inget-att.html

Jävla Bananrepublik Sverige är, alla som ska se till så att det inte uppstår osunda bubblor är själva bolånetorskar eller har extremt eget intresse i frågan.

Borg har knappast stora lån, han bor ju mitt ute i ingenstans och hyr när han är i sthlm.
2012-02-12, 20:49
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Borg har knappast stora lån, han bor ju mitt ute i ingenstans och hyr när han är i sthlm.
3.65M i lån på villa värderad 3.22M:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13828355.ab

Innan du kommer med tvärsäkra påståenden kan du Google:a, tog mig ca 5-10s att hitta den länken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in