2012-10-27, 00:47
Medlem
WinstonLennons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Du låter lite som en lallare men tyvärr har du helt rätt angående sparande och pension. Eftersom Sverige har blivit hela världens socialbyrå räknar jag med noll i pension trots att jag betalat enorma mängder skatt, det bästa du kan ha som pensionär kommer vara obelånad bostad med låg driftskostnad, så fortsätt gör det du gör

Bra sagt, jag håller med.

Jag tar absolut inte något för givet när det gäller min framtida pension. 70, 80 och framförallt 90-talisterna kommer nog inte få någon pension. Förmodligen kommer vi få jobba tills att vi inte längre kan... och sedan får vi söka sjukersättning eller försörjningsstöd. Har jag fel så får jag le mig själv till sömns, men när Reinfeldt redan nu säger att vi måste höja pensionsåldern så vill jag inte ens tänka på hur det är om 30 år. Har vi ens något som liknar vårt nuvarande pensionsystem så blir jag förvånad.

Det enda jag sparar i är att försöka bli obelånad, mark, bostäder, ädelmetaller och privat pensionsparande som jag har kontroll över och kan ta ut när jag vill.
2012-10-28, 10:41
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4ngep4nge
nix, det är kört, redan kollat

får hoppas inte we-are-doomed folket i denna tråd har rätt och att det håller sig stabilt något år till....
När du diskuterar med mig skall du inte ljuga, det finns givetvis ett sätt för dig att dra dig ur kontraktet om fastigheten inte är färdigbyggd. Du är ett troll som vill sitta och svabba ner tråden med en massa skit så försvin ur den. Bara av en tillfällighet råkar jag nämligen ha en viss juridisk kunskap och utbildning så jag vet att du kan dra dig ur den här affären. Den enda frågan är hur mycket det kostar dig.
2012-10-29, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
När du diskuterar med mig skall du inte ljuga, det finns givetvis ett sätt för dig att dra dig ur kontraktet om fastigheten inte är färdigbyggd. Du är ett troll som vill sitta och svabba ner tråden med en massa skit så försvin ur den. Bara av en tillfällighet råkar jag nämligen ha en viss juridisk kunskap och utbildning så jag vet att du kan dra dig ur den här affären. Den enda frågan är hur mycket det kostar dig.

ja, givetvis kan man dra sig ur mot kostnad....doh!

Man kan väl dra sig ur det mesta här i livet?

Jag menar ju givetvis dra sig ur utan större ekonomisk kostnad.

När du bokade lägenhet i detta projekt kunda man hoppa av mot en kostnad av 5000:- Men när man väl skrivt på upplåtelseavtalet så kan du ej dra dig ur utan skadeståndskostnader till föreningen.
2012-10-30, 00:16
Medlem
Gargameliks avatar
DI.se och några andra Bonnier/Schibsted ägda siter har senaste månaderna kört betalda "Köpläge i Spanien"-artiklar, då är den här posten ganska intressant:
http://www.zerohedge.com/news/2012-10-29/spanish-bad-bank-emerges-confirms-spanish-real-estate-absolute-disaster

Det är otroligt inte köpläge i Spanien. Arbetslösheten är även extremt hög.
2012-10-30, 07:07
Medlem
Rektangels avatar
I Spanien har man byggt bostäder på kredit som ingen efterfrågar enbart i förhoppningen om att kunna sälja den vidare med vinst utan att behöva flytta in själv.

När många spanjorer äger ett flertal bostäder i avsikt att sälja dem vidare med vinst är det läge till eftertanke och spökstäder och halvfördiga stadsdelar verkar utbreda sej.

I Sverige har vi inte riktigt samma situation eftersom vi faktiskt har bostadsbrist. Problemet är att vi har förhoppningen om att för var generation som växer upp så kan vi förse dessa med egna hem inte genom att bygga ut bostadsbeståndet utan främst genom expansiv penningpolitik av bankerna. I takt med att deras soliditet minskar blir även detta slutligen en återvändsgränd.

Vad händer när vi inte kan fortsätta den ingångna vägen eller att tillväxten avtar eftersom näringslivet i staden eller arbetsgivarna där inte kan utlova en fantastisk löneutveckling som förmår de yngre välutbildade att inteckna större delen av sin framtida inkomst för att få råd att flytta hemifrån?

Det manar till eftertanke.........

Citat:
Hotellbranschen växlar ned
Hotellmarknaden har expanderat de senaste åren. Men de nya hotellen har gjort att beläggningsgraden minskat. I Stockholm har marknaden rasat under hösten och pressat ned rumspriserna, skriver Dagens Industri.

Vikande konjunkturer gör nu att hotellkedjorna rustar för sämre tider.

-Vi anpassar oss till minskad efterfrågan både innevarande vecka och kommande år. Vi tittar på allt från bemanning till projekt, säger Anders Ehrling, koncernchef för Scandic Hotels, till DI.

http://www.gp.se/ekonomi/1.1111276-hotellbranschen-vaxlar-ned

Senast redigerad av Rektangel 2012-10-30 kl. 07:10.
2012-10-30, 10:24
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4ngep4nge
ja, givetvis kan man dra sig ur mot kostnad....doh!

Man kan väl dra sig ur det mesta här i livet?

Jag menar ju givetvis dra sig ur utan större ekonomisk kostnad.

När du bokade lägenhet i detta projekt kunda man hoppa av mot en kostnad av 5000:- Men när man väl skrivt på upplåtelseavtalet så kan du ej dra dig ur utan skadeståndskostnader till föreningen.
Du har uppenbarligen inte talat med någon som är juridisk kunnig i den här frågan. Att du måste betala en ersättning till dem är fullt naturligt och jag har svårt att hitta något argumnent till varför du inte skulle göra det.

Spring ut i skogen med dig ditt troll!
2012-10-30, 15:42
Medlem
Citat:
Du har uppenbarligen inte talat med någon som är juridisk kunnig i den här frågan. Att du måste betala en ersättning till dem är fullt naturligt och jag har svårt att hitta något argumnent till varför du inte skulle göra det.

Spring ut i skogen med dig ditt troll!

Seriöst intryck du ger när du kallar dom som inte tycker som du för "troll". Ska rapportera dig.

Citat:
Att du måste betala en ersättning till dem är fullt naturligt och jag har svårt att hitta något argumnent till varför du inte skulle göra det.

att du tycker som ovan visar ju bara hur okunnig du själv är, du kommer snart få läsa på di.se att NCC går ut med erbjudande om att köparna får dra sig ur UTAN KOSTNAD.....undra vem som är trollet här!
Senast redigerad av m4ngep4nge 2012-10-30 kl. 16:01.
2012-10-30, 16:46
Medlem
elefantpenis2002s avatar
Citat:
Nej för f-n, ett hus i Botkyrka är inte beboeligt om du är svensk
Beboeligt menar jag att huset ska inte vara ett ruckel, men även att villaområdet inte ska vara omringat av ghetton. Men ok, det verkar gå att få villor under 5M i Uttran med omnejd, dock är vi väldigt nära 3mil radien och vi har en hel del ghetton i närheten. Jag tror i långa loppet att hela söder om Stockholm är kört och skulle aldrig köpa där.

botkyrka är fullt beboligt även för svenskar dock inte sådana som ser andra raser som lägre stående.
2012-10-30, 16:57
Medlem
elefantpenis2002s avatar
Citat:
Känner du personligen dessa 20 nordgermaner i Rinkeby med svenska namn? Är det barnfamiljer? Tvärtom så är nog dessa 20 personer som bor där socialt störda. Det var en journalist som bosatte sig i Tensta ett halvår med familjen och skrev en bok om det. De fåtal svenskar som bor kvar är pensionärer som bott där större delen av sina liv och vägrar flytta. De är en utdöende minoritet. Journalistboken är väldigt PK, men det framgår ändå vad journalisten och hans fru egentligen tycker om området. Självklart bodde de inte kvar efter boken var klar.

När din dotter har slutat skolan i innerstan vill hon leka med en klasskompis som bor i närheten, dom går hem till henne och äter även middag där innan hon åker/går hem. Vill du att din dotter ska gå hem några hundra meter i innerstan med mycket folk i rörelse eller ta tuben ut till Rinkeby och promenera hem? Ja, självklart är det fullt möjligt att göra så, men jag vet ingen svensk medelklassperson som skulle göra så.

snarare så att du är socialt störd som har förutfattade meningar om områden du inte satt din fot på"men jag läste det i en bok" duger inte som några bevis.sådana som dej kallar man rädda svenskar.
2012-10-30, 18:09
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elefantpenis2002
snarare så att du är socialt störd som har förutfattade meningar om områden du inte satt din fot på"men jag läste det i en bok" duger inte som några bevis.sådana som dej kallar man rädda svenskar.

Rika personer, dvs sådana som drar upp bostadspriserna är väldigt petiga när det gäller grannar. Bostadspriserna är direkt i proportion till detta i många fall. Varför kostar en identisk villa dubbelt så mycket som en annan när avståendet bara är ett par kilometer?
2012-10-30, 18:36
Medlem
elefantpenis2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Rika personer, dvs sådana som drar upp bostadspriserna är väldigt petiga när det gäller grannar. Bostadspriserna är direkt i proportion till detta i många fall. Varför kostar en identisk villa dubbelt så mycket som en annan när avståendet bara är ett par kilometer?

det är sant . men det finns få rika personer dom flesta svenskar är vanliga arbetare som tänker lika i sthlm och väljer att överbelåna sig till dödsdagar för att undvika förorter pg av att "fel" folk bor där vilket är ganska patetiskt egentligen. dessutom röstar dom på 7 klövern som förespråkar mer invandring.
2012-10-30, 20:16
Medlem
Gargameliks avatar
När vi ändå är inne på Spanien/Spanska bomarknaden:
http://www.di.se/artiklar/2012/10/30/spanien-djupare-ned-i-krisen/

Spanien var ju nästan som ett u-land för 20-30 år sedan, verkar vara -om inte helt- så halvt på väg tillbaka dit.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in