2012-10-30, 20:30
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elefantpenis2002
botkyrka är fullt beboligt även för svenskar dock inte sådana som ser andra raser som lägre stående.

Citat:
snarare så att du är socialt störd som har förutfattade meningar om områden du inte satt din fot på"men jag läste det i en bok" duger inte som några bevis.sådana som dej kallar man rädda svenskar.
Kan du inte anstränga dig lite när du skriver så det blir läsligt och kan förstås.

Jag skulle inte säga att jag ser andra raser som lägre stående, däremot vet jag att de potentiella problemen av att möta Achmed, Boubba, Mohammed, Raheem och Jamal i en mörk gränd är otroligt mycket större än om jag möter Kalle, Anders, Mårten, Martin och Axel i samma gränd.

Jag har inte förutfattade meningar, jag har gedigen erfarenhet, både av mångkultur i Sverige och USA. Livet är för kort för att ha en massa våldsverkare runt sig och min tid är alldeles för dyrbar för att uppfostra alla idioter i hur man ska bete sig, alltså bosätter jag mig helt enkelt så långt ifrån idioter som möjligt. Prisskillnaderna internationellt är enorma mellan bra och dåliga områden även om de ligger relativt nära varandra, nu har detta även börjat komma till Sverige. Eftersom detta är ett globalt "fenomen" verkar jag inte direkt vara ensam över att tänka så här.
2012-10-30, 21:51
Medlem
elefantpenis2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Kan du inte anstränga dig lite när du skriver så det blir läsligt och kan förstås.

Jag skulle inte säga att jag ser andra raser som lägre stående, däremot vet jag att de potentiella problemen av att möta Achmed, Boubba, Mohammed, Raheem och Jamal i en mörk gränd är otroligt mycket större än om jag möter Kalle, Anders, Mårten, Martin och Axel i samma gränd.

Jag har inte förutfattade meningar, jag har gedigen erfarenhet, både av mångkultur i Sverige och USA. Livet är för kort för att ha en massa våldsverkare runt sig och min tid är alldeles för dyrbar för att uppfostra alla idioter i hur man ska bete sig, alltså bosätter jag mig helt enkelt så långt ifrån idioter som möjligt. Prisskillnaderna internationellt är enorma mellan bra och dåliga områden även om de ligger relativt nära varandra, nu har detta även börjat komma till Sverige. Eftersom detta är ett globalt "fenomen" verkar jag inte direkt vara ensam över att tänka så här.

svårt att läsa svenska språket?du är inget annat än en feg svensk av högsta rang liksom ett stort antal andra svenskar som fegar ur och flyr förorten.själv har jag bott i en blatteförort nästan hela livet utan att en enda gång råka ut för ett brott.men till ämnet så kan jag säga att jag aldrig i livet skulle låna pengar av en girig bank för att köpa överprisade lägenheter livet är för kort för att inte få kunna sova på nätterna och slava 12 timmar om dan tills man är 75 för att kunna betala av lånet eller oroa sig för om räntan går upp eller om bubblan ska spricka.
2012-10-31, 00:30
Medlem
Jyckees avatar
Jag har inte riktigt förstått hur regleringen marknaden för hyresrätterna påverkar risken för en bostadsbubbla i Sverige. Jag har förstått att hyresregleringen gör att hyrespriserna hindras från att stiga kraftigt. Men jag är lite förvirrad över hur denna reglering påverkar vår ekonomi och om hyresrätter fortfarande ”omfattas” av bubbelrisken.

Skulle hyresrätterna endast utgöra ett hot om marknaden för hyresrätter avreglerades så att priserna skulle stiga?
Eller kvarstår samma bubbelrisk även med regleringen? Är det så att denna hyresreglering endast gör det svårare att bedöma bubbelrisken genom att dölja vad priserna ”borde vara”?

Om vi nu har en bostadsbubbla och denna bubbla spricker. Vad händer då med hyresrätterna?

Dom som bor i hyresrätter är ju inte belånade som dom som har bostadsrätter. Detta borde ju innebära att bankerna inte drabbas på samma sätt av hyresrätterna och därmed har inte hyresrätterna samma påverkan på vår ekonomi? Fast någon måste ju äga hyresrätterna. Skulle ägarna av hyresrätter belasta bankerna och Sveriges ekonomi på samma sätt som en privatperson som äger en bostadsrätt gör vid eventuell krasch på bostadsmarknaden?

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med detta!
2012-10-31, 11:16
Moderator
Diagorass avatar
DN har ett par artiklar om ämnet idag. Jag kan förstå att regeringen inte vill tjata om bostadsbubblor i onödan och skrämma upp folk vilket kan leda till en självuppfyllande profetia, men att de inte gör mer bakom kulisserna för att minska svenska hushålls skuldsättning är ganska märkligt.

http://www.dn.se/ekonomi/riksbanken-utreder-krav-pa-amortering

Argument för krav på amortering:
http://www.dn.se/ekonomi/for-krav-pa-amortering

Argument mot amortering:
http://www.dn.se/ekonomi/emot-krav-pa-amortering

Överblick över svenskarnas skuldsättning:
http://www.dn.se/ekonomi/svenskarna-har-aldrig-haft-storre-skulder
2012-10-31, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Du har uppenbarligen inte talat med någon som är juridisk kunnig i den här frågan. Att du måste betala en ersättning till dem är fullt naturligt och jag har svårt att hitta något argumnent till varför du inte skulle göra det.

Spring ut i skogen med dig ditt troll!

haha, vad säger du nu då ditt lilla juridiskt okunniga troll?

http://www.di.se/artiklar/2012/10/30/ncc-bjuder-pa-ett-ars-boavgift
2012-10-31, 17:10
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
svårt att läsa svenska språket?du är inget annat än en feg svensk av högsta rang liksom ett stort antal andra svenskar som fegar ur och flyr förorten.själv har jag bott i en blatteförort nästan hela livet utan att en enda gång råka ut för ett brott.men till ämnet så kan jag säga att jag aldrig i livet skulle låna pengar av en girig bank för att köpa överprisade lägenheter livet är för kort för att inte få kunna sova på nätterna och slava 12 timmar om dan tills man är 75 för att kunna betala av lånet eller oroa sig för om räntan går upp eller om bubblan ska spricka.

Klarar du inte av att sova på nätterna pga ett bolån och behöva jobba 12 timmar om dagen har du nog köpt en för dyr bostad, eller hur?
2012-10-31, 18:00
Medlem
Fris avatar
Argumentet mot amorteringstvång är förstås att den optimala amorteringstakten är unik för var och en av alal miljoner låntagare. Och staten kan omöjligen känna till alla dessa miljoner parametrar för att räkna ut vilken amorteringstakt som vore optimal för varje enskild individ. Dels för att information en om varje individs specifika ekonomiska omständigheter är komplexa. Dels för att varje individs ekonomiska omständigheter förändras hela tiden. Dels för att varje individs VÄRDERINGAR av risk och alternativkostnader är principiellt omätbara för utomstående.

Om staten planekonomiskt dikterade, och med våld verkställde, att alla måste amortera t.ex. 3% av sina bolån varje år, så skulle detta inte vara optimalt för en enda bolåntagare. Även om det skulle existera en optimal aggregerad genomsnittlig kvot mellan bolån och inkomst, och denna skulle uppnås med detta informationslösa likriktade tvångsdiktat mot alla, så skulle samhället bli mycket fattigare. Eftersom varenda en därmed tvingats fatta irrationella finansiella beslut i sitt liv!

Ett amorteringstvång skulle vara katastrofalt ödeläggande för vårt välstånd, och med säkerhet utlösa kraschen på den nollräntebubbla vi nu står på på värsta tänkbara sätt. Nämligen så att ingen tillåts anpassa sig till verklighetens omständigheter, utan istället blint tvingas lyda order von Oben. Ingen får tänka. Ingen information tillåts användas som beslutsunderlag.
2012-10-31, 18:29
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Argumentet mot amorteringstvång är förstås att den optimala amorteringstakten är unik för var och en av alal miljoner låntagare. Och staten kan omöjligen känna till alla dessa miljoner parametrar för att räkna ut vilken amorteringstakt som vore optimal för varje enskild individ. Dels för att information en om varje individs specifika ekonomiska omständigheter är komplexa. Dels för att varje individs ekonomiska omständigheter förändras hela tiden. Dels för att varje individs VÄRDERINGAR av risk och alternativkostnader är principiellt omätbara för utomstående.

Om staten planekonomiskt dikterade, och med våld verkställde, att alla måste amortera t.ex. 3% av sina bolån varje år, så skulle detta inte vara optimalt för en enda bolåntagare. Även om det skulle existera en optimal aggregerad genomsnittlig kvot mellan bolån och inkomst, och denna skulle uppnås med detta informationslösa likriktade tvångsdiktat mot alla, så skulle samhället bli mycket fattigare. Eftersom varenda en därmed tvingats fatta irrationella finansiella beslut i sitt liv!

Ett amorteringstvång skulle vara katastrofalt ödeläggande för vårt välstånd, och med säkerhet utlösa kraschen på den nollräntebubbla vi nu står på på värsta tänkbara sätt. Nämligen så att ingen tillåts anpassa sig till verklighetens omständigheter, utan istället blint tvingas lyda order von Oben. Ingen får tänka. Ingen information tillåts användas som beslutsunderlag.
Du har en intresant diskussion om friheten i att bestämma över sina egna lån men en fråga man måste ställa sig är om det är frågan om ett lån ifall det saknas någon plan för att betala tillbaks pengarna? Amorteringsfria lån blir ett väldigt underligt ägandeförhållande då ägarna i praktiken blir arrendatorer av bankerna eller den som sitter på lånen.

Den egentliga frågan kring bostadslånen är hur de kan vara privata samtidigt som man har en pant för lånen! Man får bara de dåliga sidorna av ett pantlån som låntagare med de lån vi har idag.
2012-10-31, 19:57
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fri

Det staten inte ska lägga sej i är lånevillkoren men de kan ställa krav på bankernas kapitaltäckning och solidititet vid sin utlåning, eftersom vi alla har att skjuta till medel, den dag bankerna blir insolventa.

Om den äldre generationen inte amortererar och återbetalar sina krediter kan man ju undra hur nästa generation ska kunna få kredit av bankerna? Är pengar en begränsad eller en obegränsad resurs?

Till vem och till vilka priser ska den nuvarande generationen sälja sina bostäder om den yngre inte får kredit? Hur blir då bostadspriserna när nästa generation ska flytta hemifrån?

Senast redigerad av Rektangel 2012-10-31 kl. 20:00.
2012-10-31, 20:03
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Du har en intresant diskussion om friheten i att bestämma över sina egna lån men en fråga man måste ställa sig är om det är frågan om ett lån ifall det saknas någon plan för att betala tillbaks pengarna? Amorteringsfria lån blir ett väldigt underligt ägandeförhållande då ägarna i praktiken blir arrendatorer av bankerna eller den som sitter på lånen.

Den egentliga frågan kring bostadslånen är hur de kan vara privata samtidigt som man har en pant för lånen! Man får bara de dåliga sidorna av ett pantlån som låntagare med de lån vi har idag.

Du bestämmer inte över dina lån utan det gör fordringsägarna och det är inte en mänsklig rättighet att kunna inteckna hela sin framtida löneutveckling även om man är kreditvärdig. Dina lånevillkor regleras genom avtal mellan två parter.
2012-10-31, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Det staten inte ska lägga sej i är lånevillkoren men de kan ställa krav på bankernas kapitaltäckning och solidititet vid sin utlåning, eftersom vi alla har att skjuta till medel, den dag bankerna blir insolventa.

Om den äldre generationen inte amortererar och återbetalar sina krediter kan man ju undra hur nästa generation ska kunna få kredit av bankerna? Är pengar en begränsad eller en obegränsad resurs?

Till vem och till vilka priser ska den nuvarande generationen sälja sina bostäder om den yngre inte får kredit? Hur blir då bostadspriserna när nästa generation ska flytta hemifrån?

om en gammal person med lån dör har denne betalat en massa i ränta till banken. Banken får bostaden och säljer till näste som också betalar ränta. Funkar det inte så?

om den gamla har en son ärver denne bostaden med lånet

bankerna fortsätter tjäna på räntan
2012-10-31, 20:15
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:

Att man är feg för att man inte vill sänka sig till en idiots nivå är ett typiskt argument för just en idiot.

Man betalar inte av lån idag, man går vidare i bostadstrappan... Behöver du oroa dig för räntan eller jobba 12 timmar per dag har du helt uppenbart räknat fel vid köpet.

Jag instämmer med den du citerar. Min tid räcker inte till idioter. Segregation löser det helt utmärkt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in